Problem med RAM-minnen, kortslutning på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag skulle testat med någon gammal hd och försökt installera Windows för att se om det fungerar.
Om det fungerar så är det SSD:erna.. om det inte fungerar är det mest troligt moderkortet.

Har tyvärr ingen gammal hd liggandes, får försöka införskaffa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungrhen:

Har tyvärr ingen gammal hd liggandes, får försöka införskaffa detta.

Om du inte har loads of cash liggande, brukar datormekar ha gamla utbytta liggandes som man kan få köpa billigt.
Kolla om du har någon reparatör/datorbutik i närheten..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag skulle testat med någon gammal hd och försökt installera Windows för att se om det fungerar.
Om det fungerar så är det SSD:erna.. om det inte fungerar är det mest troligt moderkortet.

Hur skulle det hjälpa när han inte ens får bild på skärmen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Krävs ingen större kraft för att sätta i minnen åt fel håll och grilla minnessticka och moderkort.
Ta en närmare titt på de minnen som satt i när det började lukta bränt. Kontaktytan är bränd om minnet varit felmonterat.

Det är inte fysiskt möjligt att ens trycka i DDR3 minnen åt fel håll... Se bilden som länkats tidigare så kanske du förstår varför.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur skulle det hjälpa när han inte ens får bild på skärmen?

Tänkte mest på att han hade problem tidigare som skulle kunna härledas till SSD:erna och konstigare saker har man varit med om...
Att testa kostar inte mer än tid, om man har prylarna att testa med. Hellre att jag lägger ner en extra halvtimme, än att jag köper ett nytt moderkort i onödan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det är inte fysiskt möjligt att ens trycka i DDR3 minnen åt fel håll... Se bilden som länkats tidigare så kanske du förstår varför.

Inget större problem om du prövar. Moderkort är mjuka, sockeln i plast är lätt böjbar. Folk tror inte att det är möjligt, därför händer det. Har arbetat med datorsupport under många år. 1-2 gånger i månaden såg jag brända minnen och minnessocklar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sitter skärmkablar i grafikkortet och inte moderkortet ?
Testat montera hela datorn på träbord utanför chassiet och endast använda integrerade och minimalt med komponenter i ?
Beroende på hur kallt det varit nere i källaren och uppe vid datorn så kan det uppstått fukt när det kalla ramminnet mötte den varmare luften och det kan ha bränt dem om det är typ 6 grader där nere och du har normalt 25+ inomhus förutom i källaren...
bara en tanke heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Finns det ingen felsökning 101 på SweC? Bort med allt utom processor och stoppa tillbaka en pryl i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tänkte mest på att han hade problem tidigare som skulle kunna härledas till SSD:erna och konstigare saker har man varit med om...
Att testa kostar inte mer än tid, om man har prylarna att testa med. Hellre att jag lägger ner en extra halvtimme, än att jag köper ett nytt moderkort i onödan..

lättare att bara koppla ur hårddiskarna om de nu är de som kortsluter datorn så borde den komma in i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Sitter skärmkablar i grafikkortet och inte moderkortet ?
Testat montera hela datorn på träbord utanför chassiet och endast använda integrerade och minimalt med komponenter i ?
Beroende på hur kallt det varit nere i källaren och uppe vid datorn så kan det uppstått fukt när det kalla ramminnet mötte den varmare luften och det kan ha bränt dem om det är typ 6 grader där nere och du har normalt 25+ inomhus förutom i källaren...
bara en tanke heh.

Dem sitter i grafikkortet, gällande källaren så är det uppvärmd källare så bör inte vara någon fukt där nere.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maarus:

För det första använd aldrig olika minnen inkopplade samtidigt, körde du seriöst 1600mhz minnena tillsammans med 1333mhz? Kräver dem ens samma spänning? Allt över 1.55volt i ramminnena är skadligt för sandybrigde.

Annars gör du en enkel felundersökning, ta ut allt som inte behövs och koppla in sucessivt, ta ut alla ramminnen förutom ett kingston(1600mhz), ta ut en ssd som inte behövs osv tills du hittar problemet.

Samtliga minnen följer JEDEC standarerna som är satta.
Det betyder att samtliga minnen körs i standard utförande 1333 CL9 oavsätt om de är klassat till andra frekvenser. För att köra spec:ade frekvenser så måste detta ställas in manuellt.

Sandy/Ivy och haswell har rekommenderat 1.5V på minneskontrollern. Det fungerar alldeles utmärkt att köra 1.65V men det kan slita mer på kontrollern och regulatorerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin