Hej,
Den här tråden är inte en fråga utan ett konstaterande som kanske hjälper använder som har liknande problem med sina system.
Upplever ni omstarter utan några direkta förklaringar i event log eller dylikt? Har ni Nvidias senaste drivrutiner samt Geforce Experience installerat?
Processen heter: nvstreamsvc.exe och det är den som skapar problemet. Den driver upp CPU till 99% och datorn krashar kort där efter. I och med att det sker sporadiskt så kanske inte användaren lyckas ta reda på vad felet är. Där hamnade jag tills idag när jag faktiskt satt vid datorn när det hände.
Kollade på en serie och datorn började plötsligt agera riktigt märkligt, segade ihop totalt, drog snabbt upp taskmgr och kunde konstatera att nvstreamsvc.exe var uppe i 99% CPU samt att hela mitt ramminne var förbrukat. Kort efter att jag noterat det så fick jag BSOD. Där efter dumpades systemminnet till disk och sen restart.
Började felsöka med den nya information jag hade till hands och kunde konstatera att flera användare har liknande problem. Felet ligger alltså i Geforce Experience mjukvara, trots senaste uppdatering av både drivrutin samt mjukvara.
Det finns en tråd här: https://forums.geforce.com/default/topic/573811/nvidia-stream...
Lösningen är helt enkelt att ta bort Geforce Experience från systemet, det gör man enklast via kontrollpanelen.
För säkerhetsskull kan ni kolla att tjänsten tagits bort genom att gå till start-menyn, kör: services.msc och sedan kolla i listan efter nvidias geforce experience tjänst. Ni bör ha två tjänster där som har med drivrutinerna att göra, dessa ska ni låta vara. Felet är i Experience inte i drivrutinen.
Som sagt, hoppas att det kanske kan avhjälpa någon annan som har problemet men inte lyckats ta reda på vad felet är.