Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS Xonar DG, officiella/UNi Xonar drivers, buzzande ljud med headphones aktiverade

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar DG, officiella/UNi Xonar drivers, buzzande ljud med headphones aktiverade

Har med både ASUS egna drivrutiner samt the oofficiella UNi Xonar drivers problem med att ett subtilt buzzande ljud uppstår i bakgrunden när analog output är vald till headphones. Om jag istället väljer "two speaker" eller högre så försvinner detta problem. Om jag ändrar från 44.1KHz så minskar buzzandet men det är fortfarande där. Jag har kollat runt i båda drivrutiner men inte hittat något sätt att få bort problemet. Jag har ett Xonar DG, som skrivet i titeln.

Tack på förhand!

Ingen påverkan när jag bytte från den senaste stabila versionen till den senast släppta.

Permalänk
Medlem

Säker på att ljudet inte är där även om du ökar volymen? hade själv en del EMI störningar från mitt grafikkort på mitt Asus Xonar DGX
som hördes olika mycket beroende på vilket länge man hade inställt ex Hörlurar/2 Högtalare.

Fixades igenom att flytta ljudkortet till lägsta PCIE platsen på moderkortet.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Koppla bort frontutaget i Asus kontrollpanel så kommer det säkert bli bättre. Jag kopplade bort det på mitt Asus Xonar Essence STX, men då får du koppla in luren på baksidan av datorn eftersom du stänger av micfunktionen för frontpanelen på chassiit

Se bilden. Kolla de rödmarkerade områdena

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Fixades igenom att flytta ljudkortet till lägsta PCIE platsen på moderkortet.

Hade ingen aning att detta kan vara ett problem. Återkommer med resultat.

Skrivet av AMD-FX:

Koppla bort frontutaget i Asus kontrollpanel så kommer det säkert bli bättre. Jag kopplade bort det på mitt Asus Xonar Essence STX, men då får du koppla in luren på baksidan av datorn eftersom du stänger av micfunktionen för frontpanelen på chassiit

Se bilden. Kolla de rödmarkerade områdena

http://i.solidfiles.net/0c33939c33.png

Ingen påverkan. Både mikrofon och hörlur har alltid varit ikopplade på baksidan. Kan det vara så att front panelen måste kopplas bort manuellt, då jag har kopplat in HD Audio i ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår efter att ha flyttat kortet till den lägsta PCI platsen. Dock så kan jag även höra ett klick-ljud från ljudkortet när jag byter från headphones till 2 speakers eller tvärtom.

Skrivet av RX1:

Säker på att ljudet inte är där även om du ökar volymen? hade själv en del EMI störningar från mitt grafikkort på mitt Asus Xonar DGX
som hördes olika mycket beroende på vilket länge man hade inställt ex Hörlurar/2 Högtalare.

Det spelar ingen roll hur hög volymen är. Ljudet sitter kvar och låter lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Hade ingen aning att detta kan vara ett problem. Återkommer med resultat.

Ingen påverkan. Både mikrofon och hörlur har alltid varit ikopplade på baksidan. Kan det vara så att front panelen måste kopplas bort manuellt, då jag har kopplat in HD Audio i ljudkortet?

Ok, men du bör i alla fall koppla ur frontkontakten (eller stänga av den i Asus kontrollpanel) eftersom det kan brumma om du använder micen. Det gör det i och för sig ändå men inte lika tydligt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, men du bör i alla fall koppla ur frontkontakten (eller stänga av den i Asus kontrollpanel) eftersom det kan brumma om du använder micen. Det gör det i och för sig ändå men inte lika tydligt

Jag märkte ingen skillnad när jag kopplade ur front panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Jag märkte ingen skillnad när jag kopplade ur front panelen.

Klickljudet beror på att ljudkortet har fysiska reläer, och är alltså normalt.

Sitter datorn kopplad till et jordat uttag? Om man hör ett brummande ljud kan det bero på att datorn är ojordad och då bör frekvensen på missljudet vara ~50hz, alltså samma som elnätet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Klickljudet beror på att ljudkortet har fysiska reläer, och är alltså normalt.

Sitter datorn kopplad till et jordat uttag? Om man hör ett brummande ljud kan det bero på att datorn är ojordad och då bör frekvensen på missljudet vara ~50hz, alltså samma som elnätet.

Datorn är inte jordad. Hur kommer det sig att missljudet endast uppstår när man har headphones aktiverade? Borde det inte sitta i hela tiden?

Permalänk
Medlem

Intressant problem.

Det finns en lång tråd på ASUS hemsida gällande problemet att folk hör ett konstant brummande ljud när man kör VoIP. Sen finns det olika variationer på problemet, t ex att om man spelar något spel så låter brummandet högre än om man bara idlar i Windows. Kör man "Monitoring" på micen så hör man själv brummandet. Vissa skyllde på EMI men Asus har något Phoebus ljudkort som har en EMI shield och brummandet finns där trots allt.

Har själv brottats med problemet ett längre tag och men i mitt fall verkar det bero på headsettet som har en kass mic. Skall få den utbytt och se om det hjälper. Körde även RMA på ljudkortet men det var inte ljudkortet som var boven i dramat.

Har också hört lösningar som att man måste jorda datorn och ha ljudkortet så långt som möjligt från grafikkkorten. Vet iaf att när jag hade ett Siberia V.2 så hade jag inga problem med brummande ljud och då var mitt ljudkort mellan två st 680or.

Vet att jag inte pratar om exakt just ditt problem, men ville bara nämna detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Datorn är inte jordad. Hur kommer det sig att missljudet endast uppstår när man har headphones aktiverade? Borde det inte sitta i hela tiden?

Ingen aning, men så är det tydligen.

För att kolla om felet beror på att det är ojordat, sätt handen mot sidan av chassiet och se om det blir någon skillnad. Helst ska du vara barfota med så du jordar ordentligt själv. Om ljudet försvinner när du rör vid chassiet beror det förmodligen på jordningen, eller om du är hyffsat säker på att frekvensen är ~50hz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen aning, men så är det tydligen.

För att kolla om felet beror på att det är ojordat, sätt handen mot sidan av chassiet och se om det blir någon skillnad. Helst ska du vara barfota med så du jordar ordentligt själv. Om ljudet försvinner när du rör vid chassiet beror det förmodligen på jordningen, eller om du är hyffsat säker på att frekvensen är ~50hz.

Jag antar att det inte har någonting med jordningen att göra. Det låter långt ifrån som att vara 50hz. Det påminner ganska mycket om brus man kan höra från äldre tv-apparater. Ett ljust brus.

EDIT: Testade med ett par andra lurar och utan ikopplad mic, ingen skillnad.

EDIT: Hör också subtila missljud när input är 6 eller 8 kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Jag antar att det inte har någonting med jordningen att göra. Det låter långt ifrån som att vara 50hz. Det påminner ganska mycket om brus man kan höra från äldre tv-apparater. Ett ljust brus.

EDIT: Testade med ett par andra lurar och utan ikopplad mic, ingen skillnad.

EDIT: Hör också subtila missljud när input är 6 eller 8 kanaler.

Nej, troligen inte. Ljudet jag hade lät precis såhär:

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och får oljud när jag aktiverar stereo mix (och jag hörde ett litet el-bakgrundsbrus i 30 sekunder som tog slut efter att jag kollade klart på din 50-hz video) låter som en eltandborste även när stereo mix inte är aktiverad) men jag vet att min dator gör jätte mycket brus även utan xonar ljudkortet, när jag har en högtalare inkopplad och rör på dator chassit med en metall sak eller med händerna så ökar ljudbruset.

Edit: brusljudet som brukade uppstå när jag rör på dator chassit har slutat, märkte det idag när jag kollade saken.

En annan fråga, när man spelar in ljudet som spelas upp i datorn, spelas in då även alla modifikationerna som man gjort i Xonar audio center (equalizer, dolby sourround, room size etc)? Eller spelas bara equalizer inställningens effekt in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Jag har samma kort och får oljud när jag aktiverar stereo mix (och jag hörde ett litet el-bakgrundsbrus i 30 sekunder som tog slut efter att jag kollade klart på din 50-hz video) låter som en eltandborste även när stereo mix inte är aktiverad) men jag vet att min dator gör jätte mycket brus även utan xonar ljudkortet, när jag har en högtalare inkopplad och rör på dator chassit med en metall sak eller med händerna så ökar ljudbruset.

Edit: brusljudet som brukade uppstå när jag rör på dator chassit har slutat, märkte det idag när jag kollade saken.

En annan fråga, när man spelar in ljudet som spelas upp i datorn, spelas in då även alla modifikationerna som man gjort i Xonar audio center (equalizer, dolby sourround, room size etc)? Eller spelas bara equalizer inställningens effekt in?

Jag tror bruset (inkl. från muspekar-rörelser, start av webbläsare etc) orsakades av att ha hela tiden strömsparläge, det tror jag ökar el-laddningar i ljud-kortet som gör brus, starta om datorn hjälpte inte men däremot avinstallera och ominstallera via enhetshanteraren asus kortet, det gick på några sekunder eftersom den installerade sig själv tillbaka snabbt, då försvann allt brus-ljud.

Permalänk
Medlem

Korrigering: Bruset orsakas av Headphones läget. Jag hör inget brus i hörlurarna när jag använder Speaker-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Korrigering: Bruset orsakas av Headphones läget. Jag hör inget brus i hörlurarna när jag använder Speaker-läget.

Efter att jag köpte ny aux-förlängningssladd med tjockare plast så hör jag nästan inget brus i Headphonesläget heller. Ju bättre kvalitet på förlängningskabeln desto mindre brus alltså.