Windows 8.1 anpassas för billigare hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 anpassas för billigare hårdvara

Utöver lägre licenskostnad gör Microsoft nästa uppdatering av Windows 8.1 mer resurssnålt, vilket öppnar upp för tillverkare att ta fram lägre prissatta surfplattor med operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag älskar det faktum att vi får uppdateringar till Windows så pass ofta numera. Tre år som det var förut känns som en evighet i den här branschen. Jag är också nyfiken på hur man har gjort så att Windows inte använder lika mycket minne längre, både diskfootprint och primärminne.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Resurssnålhet är ju alltid trevligt. Lite tråkigt bara att de känner sig tvungna att benona hur mycket de älskar och tror på touch när desktopmarknaden i övrigt knappt har något intresse av det alls.

Dessutom säger de att "Framtiden kommer fortsätta bygga på Windows 8-konceptet", vilket, om det vill sig illa, kan betyda att de kanske inte återinför startmenyn som val för de som vill ha det trotts allt.

Jag tror inte update 1 kommer ändra på särskillt mycket. De flesta som är nöjda lär fortsätta vara nöjda, och de flesta som är missnöjda lär fortsätta vara det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dom försöker och kämpar för att få folk att vilja ha deras OS men jag tror det är försent och att skadan redan är skedd.. Jag stannar med Windows 7 tills 9an kommer iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Resurssnålhet är ju alltid trevligt. Lite tråkigt bara att de känner sig tvungna att benona hur mycket de älskar och tror på touch när desktopmarknaden i övrigt knappt har något intresse av det alls.

Dessutom säger de att "Framtiden kommer fortsätta bygga på Windows 8-konceptet", vilket, om det vill sig illa, kan betyda att de kanske inte återinför startmenyn som val för de som vill ha det trotts allt.

Jag tror inte update 1 kommer ändra på särskillt mycket. De flesta som är nöjda lär fortsätta vara nöjda, och de flesta som är missnöjda lär fortsätta vara det.

Hoppas att du också läste att 40% av alla Windows 8-enheter som säljs i USA nu levereras med pek-stöd.

http://techcrunch.com/2014/02/23/we-love-touch-but-windows-8-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hoppas att du också läste att 40% av alla Windows 8-enheter som säljs i USA nu levereras med pek-stöd.

http://techcrunch.com/2014/02/23/we-love-touch-but-windows-8-...

Och det har ett samband med om folk är intresserade av det eller inte eftersom...?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas lägre pris även smittar av sig på MS egna surfplattor. Har länge sneglat på Surface Pro men tyckt den var för dyr och samtidigt tveksam på Surface RT pga av dess arkitektur. Sen ska det bli intressant att se vad Update 1 betyder för på en PC. Korrelationen mellan lägre pris och resurssnålt förstår jag dock inte... brukar inte resurssnåla komponenter kosta mer än de utan optimerande funktioner?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och det har ett samband med om folk är intresserade av det eller inte eftersom...?

Eftersom att det snart inte spelar någon roll om någon är intresserad av det eller inte eftersom att alla kommer ha det ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

Dom försöker och kämpar för att få folk att vilja ha deras OS men jag tror det är försent och att skadan redan är skedd.. Jag stannar med Windows 7 tills 9an kommer iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen så blir Windows 9 också Metro-baserat och så sitter man där och kramar om Windows 7 som XP tills 2020 då stödet försvinner
Behöver ju inte bli så men känner det på mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Eftersom att det snart inte spelar någon roll om någon är intresserad av det eller inte eftersom att alla kommer ha det ändå.

Största problemet med att touch-hysterin sprider sig är att det är på bekostnad av ergonomi och användbarhet på mobila enheter. Blanka skärmar som i stort sett alla pekskärmar är kommer att förbli totalt odugligt i nästan alla sammanhang för mig.

Det är väldigt tråkigt att behöva välja bort många datormodeller bara för att de inte säljs med en användbar skärm.

Lite mer i detta sammanhang så har jag svårt att se varför en inriktning mot lågprisprodukter skulle göra windows populärare, satsa på att ge en bra användarupplevelse så blir det för mig mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Eftersom att det snart inte spelar någon roll om någon är intresserad av det eller inte eftersom att alla kommer ha det ändå.

Ja men det är ju jättebra! "Deal with it" verkar ju vara en av dina favorit-citat.
*Användarna gillar inte operativsystemet som jag förespråkar* "Äsch, snart kommer alla att ha det ändå så det spelar ingen roll :D"

Grejen är ju också att du har rätt i det eftersom DirectX används i så många spel så användare blir ju tvungna att köpa Windows 8 av just den anledningen vilket är helt fel.
Diktatur verkar ju ligga dig varmt om hjärtat...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och sen så blir Windows 9 också Metro-baserat och så sitter man där och kramar om Windows 7 som XP tills 2020 då stödet försvinner
Behöver ju inte bli så men känner det på mig.

Realistiskt sett så kommer vi varken få se Metro eller Startmenyn på Windows 9. Den första hade brister men var inte ett obskyrt fullskärmshinder. Den andra var det och dess operativsystem kallar de själva en Vista-flopp så jag tror vi får se något helt annat. Microsoft har nog blivit smärtsamt varse om att desktop/laptops kommer att dominera vad deras operativsystem används på hur mycket den marknaden än minskar, det rör sig ändå om flera miljarder potentiellt uppgraderingsbara maskiner. Rent försäljningsmässigt, att ignorera dessa är vansinne.

Surfplattor kommer leva vid sidan av datorer, men Microsoft själva och deras mest fundamentalistiska fans har misstolkat en minskning av ovan nämnda marknad som en döende marknad. Det är fullständigt fel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Måste säga att jag älskar det faktum att vi får uppdateringar till Windows så pass ofta numera. Tre år som det var förut känns som en evighet i den här branschen. Jag är också nyfiken på hur man har gjort så att Windows inte använder lika mycket minne längre, både diskfootprint och primärminne.

Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Kör det i powershell kommer du spara lite utrymme iaf , kör man den på en .WIM innan capture så sparar man ca 700-800MB storlek på wimfilen. Alltid något man kan dock inte avinstallera updates efter för att den tar bort just sådant...

Tror de drar ner på vad som kommer fungera också "out-of-box" idag tar drivurtinsbiblioteket ganska mycket utrymme...

edit, går att köra offline också,

DISM /Image:C:\MyDir\Mount /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och sen så blir Windows 9 också Metro-baserat och så sitter man där och kramar om Windows 7 som XP tills 2020 då stödet försvinner
Behöver ju inte bli så men känner det på mig.

jo jag är också rädd för det men finns ju ändå rätt många bra program som t.ex. start8 som jag redan äger en licens till där man får tillbaka sin startmeny iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och sen så blir Windows 9 också Metro-baserat och så sitter man där och kramar om Windows 7 som XP tills 2020 då stödet försvinner
Behöver ju inte bli så men känner det på mig.

Win 7 stödet försvinner 2016

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Ja men det är ju jättebra! "Deal with it" verkar ju vara en av dina favorit-citat.
*Användarna gillar inte operativsystemet som jag förespråkar* "Äsch, snart kommer alla att ha det ändå så det spelar ingen roll :D"

Grejen är ju också att du har rätt i det eftersom DirectX används i så många spel så användare blir ju tvungna att köpa Windows 8 av just den anledningen vilket är helt fel.
Diktatur verkar ju ligga dig varmt om hjärtat...

Fast lite så blir det ju, Microsoft kan inte ge ut en Windowsversion per användare och de kan inte hålla på att lägga till nya features till gamla operativsystem.
Jag bryr mig inte speciellt om Windows 8 startskärmen eftersom jag inte använder den när jag har mus och tangentbord men jag beställde en touchscreen monitor igår så det ska bli roligt att prova Windows 8.1 med touch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Win 7 stödet försvinner 2016

Nej du, hold your horses.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

"Mainstream support ends January 13 2015"
"Extended support ends January 14 2020"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej du, hold your horses.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

"Mainstream support ends January 13 2015"
"Extended support ends January 14 2020"

juste 2015, de ändrar ju hela tiden jag har inte koll längre

  • Mainstream-support: Microsoft erbjuder mainstream-support i minst fem år från det datum då produkten blev allmänt tillgänglig, eller i två år efter att en ny version av produkten släppts på marknaden, beroende på vad som infaller sist. Om du till exempel köper en ny version av Windows och en annan version släpps fem år senare, så återstår fortfarande två års support för den tidigare versionen.

  • Extended-support: Microsoft erbjuder extended-support i antingen minst fem år från det datum då produkten blev allmänt tillgänglig, eller i två år efter att nästnästa version av produkten (två versioner senare) släpps på marknaden, beroende på vad som infaller sist.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

juste 2015, de ändrar ju hela tiden jag har inte koll längre

Dock betyder inte mainstream support så mycket alls, Vista's mainstream-support slutade ju för 2 år sedan och XP's för 5 år sedan men de rullar på fint ändå och får regelbundna uppdateringar så man kan ju helt lugnt sitta kvar på Windows 7 till 2020 om man så vill.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Eftersom att det snart inte spelar någon roll om någon är intresserad av det eller inte eftersom att alla kommer ha det ändå.

Så det har ett samband med folks intresse eftersom folks intresse eller avsaknad av intresse snart inte spelar någon roll? Logiken är verkligen på topp idag.

Microsoft pushar för något som de har ett egenintresse av, produkterna anpassas efter Microsofts egenintresse, och Microsoft hänvisar till att prodikterna är mer och mer anpassade för deras egenintresse när de vidareutvecklar stödet för sitt egenintresse.

Ett moment 22 där kundens behov/intresse är helt irellevant.

Jag tycker att det vore bättre om Microsoft fokuserade på sådant det fanns ett uttalat intresse för (much och tangentbord), utan att kompromissa sönder det för sitt egenintresses skull (touch.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så det har ett samband med folks intresse eftersom folks intresse eller avsaknad av intresse snart inte spelar någon roll? Logiken är verkligen på topp idag.

Microsoft pushar för något som de har ett egenintresse av, produkterna anpassas efter Microsofts egenintresse, och Microsoft hänvisar till att prodikterna är mer och mer anpassade för deras egenintresse när de vidareutvecklar stödet för sitt egenintresse.

Ett moment 22 där kundens behov/intresse är helt irellevant.

Jag tycker att det vore bättre om Microsoft fokuserade på sådant det fanns ett uttalat intresse för (much och tangentbord), utan att kompromissa sönder det för sitt egenintresses skull (touch.)

I sammanhangen det också vara intressant att Microsoft inte är de enda som trycker på för pek-stöd. Även Intel med flera jobbar hårt för att det ska bli normen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I sammanhangen det också vara intressant att Microsoft inte är de enda som trycker på för pek-stöd. Även Intel jobbar hårt för att det ska bli normen.

Jotack, jag vet. Jag har fått avstå att köpa en Ultrabook för de verkar ju inte gå få tag på utan touch heller.

Men återigen... Du nämner två företag... Microsoft och Intel... Jag ser fortfarande inte att något av det du säger kan kopplas till att det över huvud taget skulle finns ett intresse för toch på desktopsidan hos användarna. Att köpa en produkt med en funktion är inte detsamma som att man efterfrågar den funktionen. Särskillt inte om valmöjligheterna till annat är starkt begränsade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ganska otroligt egentligen hur ms lyckats få det mer resurssnålt medan Apples OS X tycks bli mer krävande hela tiden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ganska otroligt egentligen hur ms lyckats få det mer resurssnålt medan Apples OS X tycks bli mer krävande hela tiden.

Apple vill sälja så mycket hårdvara som möjligt.
Microsoft vill att dess mjukvara ska kunna köras på så många olika maskiner som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jotack, jag vet. Jag har fått avstå att köpa en Ultrabook för de verkar ju inte gå få tag på utan touch heller.

Men återigen... Du nämner två företag... Microsoft och Intel... Jag ser fortfarande inte att något av det du säger kan kopplas till att det över huvud taget skulle finns ett intresse för toch på desktopsidan hos användarna. Att köpa en produkt med en funktion är inte detsamma som att man efterfrågar den funktionen. Särskillt inte om valmöjligheterna till annat är starkt begränsade.

Jag editerade inlägget och la till "med flera". Det är givetvis mängder av företag som satsar på pek, dock kanske inte lika aggressivt som de två nämnda.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Installerade uodate 1 igår och visst datorn känns rappare och att kunna stänga ner apparna med ett kryss är en bra nyhet och att kunna stänga av datorn i mui läget på ett bra mycket enklare sätt är inte heller helt fel.Annars har jag inte märkt av så mycket mer än så länge

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ganska otroligt egentligen hur ms lyckats få det mer resurssnålt medan Apples OS X tycks bli mer krävande hela tiden.

Om MS varit i Apples position hade vi kanske aldrig sett dessa anpassningar. Tiden är förbi sedan länge då Ballmer skrattade åt prissättningen av iPhone och påstod att den inte hade något framtid, och skrattade lika mycket åt Android som operativsystemet som kräver att användaren har högskoleutbildning. MS har gjort val som inte säkrat deras framtida marknad.

Däremot är jag inte säker på att de lägre segmenten är rätt strategi. Hur som förstår jag mycket väl att de måste göra någonting för att få in en fot på fler marknader.

Å andra sidan hur framtidssäkert är Apple? För sin storlek har Apple den mest nischade marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag editerade inlägget och la till "med flera". Det är givetvis mängder av företag som satsar på pek, dock kanske inte lika aggressivt som de två nämnda.

Det förändrar fortfarande inte det faktum att det inte nödvändigtvis har någon koppling till om det är en funktion som överhuvudtaget efterfrågas av användarna inom produktgruppen.

Man ska inte behöva "Jobba hårt" för att något ska bli en norm om det är i harmoni med vad användarna vill ha.

Apple's iPhone är ett lysande exempel. Ingen visste om att de villa ha produktgruppen innan den släpptes, men när den väl släpptes sålde den som glass i öknen. Apple behövde inte jobba hårt för att etablera varken efterfrågan eller behov, vilket Microsoft, intel med flera verkar få göra på desktopsidan vad gäller touch.

Kort sagt; Att ett, eller en miljard företag "jobbar hårt för att något skall bli norm" behöver inte ha någon som helst koppling till vad konsumenterna efterfrågar.

Min ursprungliga fråga förblir alltså obesvarad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hoppas windows9 anpassas för oss användare av vanliga datorer och inte för surfplattor

Permalänk
Medlem

Drar mig idag för att köpa en surfplatta/hybrid med det vanliga 2Gb RAM 64gb SSD då det är i minsta laget
Blir knappast bättre av om detta sänks.

Är dock inte intresserad av dom billigaste surfplattorna/hybriderna, fundera ett tag på Asus transformer T100 men den har för lite RAM och SSD.

Just för lätta hybrider är Windows 8 rätt ok för, är förstås bara intresserad av dessas desktop läge och hur dom fungerar där.
Metro tramset är helt onödigt för mig.
Vill jag ha en ren surfplatta fungerar Androidplatta mycket bättre än Windows.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300