Hjälp med att få in ett räknesystem i ett python quiz.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få in ett räknesystem i ett python quiz.

Hej! Sitter och för skoj skull bygger ett litet quiz i python bara för att träna. Har nu i alla fall skrivit en liten kod med just nu endast två dumma frågor. La ingen energi på dem så bry dig inte så mycket om dem, ville bara att det skulle vara något där. Det fungerar bra men vill nu få in ett räknesystem som kan hålla koll på hur många rätt man fick ex. "Grattis! Du fick 12 / 15 rätt! Vill du starta om? [J/ N]"

Det som jag skulle behöva ha hjälp med är som sagt:
1: Hur man skriver en kod för att hålla koll på de rätta svaren och sedan kunna printa ut det på skärmen.
och
2: Hur man få quizet att starta om efter det är klart. Dvs ifall man svarar "J" på frågan jag skrev över.

Koden ser ut såhär:

print('Välkommen till mitt Quiz!') print("") begin = input('Vill du starta? "ja" ') if begin == "ja": print("") print ("A) 4") print ("B) 5") print ("C) 6") print ("D) 7") q1 = input('Vad kommer efter 3?: ') print("") if q1 == "A" or q1 == "a": print("Bra gjort!") else: print("Fail!") print("") print ("A) Ett hockey lag") print ("B) En dryck") print ("C) Ett läkemedel") print ("D) Ett djur") q2 = input('Vad är "Ipren" för något?: ') print("") if q2 == "C" or q2 == "c": print("Bra gjort!") else: print("Fail!")

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Antar att det bara är att använda strängen ungefär såhär:

points = 0 print('Välkommen till mitt Quiz!') print("") begin = input('Vill du starta? "ja" ') if begin == "ja": print("") print ("A) 4") print ("B) 5") print ("C) 6") print ("D) 7") q1 = input('Vad kommer efter 3?: ') print("") if q1 == "A" or q1 == "a": print("Bra gjort!") points = points + 1 else: print("Fail!") print("") print ("A) Ett hockey lag") print ("B) En dryck") print ("C) Ett läkemedel") print ("D) Ett djur") q2 = input('Vad är "Ipren" för något?: ') print("") if q2 == "C" or q2 == "c": print("Bra gjort!") points = points + 1 else: print("Fail!") print("Grattis! Du fick "), str(points)+(" /2 rätt!")

Men det hoppar inte igång.. Får bara "Grattis! Du fick" utprintat, inte poängen eller "/2 rätt!" utprintat..

Permalänk
Hedersmedlem

Du får kolla närmare på hur du bygger strängen. Du vill nog ha

print("Grattis! Du fick " + str(points) + " /2 rätt!")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du får kolla närmare på hur du bygger strängen. Du vill nog ha

print("Grattis! Du fick " + str(points) + " /2 rätt!")

Tack så mycket! Det fixade så det fungerade korrekt! Är fortfarande lite halvrosslig då jag tidigare endast har suttit i Python 2.7. Är även relativt ny med Python