Privattandläkare bokar upp mig på besök utan jag bett om det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Privattandläkare bokar upp mig på besök utan jag bett om det

Hej!

För ungefär 3.5 år sedan var jag hos en privattandläkare i Jönköping, nämligen Tandläkare Jeff Sultan. Inget fel på besöket men sen började dem spamma...
Ungefär två gånger per år kommer det ett brev i brevlådan där de säger att dem har bokat upp mig på en tid. Varje gång måste jag avboka och bestämt säga åt dem att jag inte vill komma och att de ska ta ur mig ur deras system.

Har i ca 2 år nu varit inskriven på folktandvården i.o.m deras frisktandvårdsförsäkring och har inga planer att gå till privattandläkaren. Hur får jag killen att sluta boka upp mig?
Eller har han rätt att göra så utan min tillåtelse? Kan jag hota med någon konsumenträtt så att han slutar?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Dum fråga men har du testat och ringt privattandläkaren och sagt att du inte längre vill bli uppbokad? I sådant fall vad sa då tandläkaren eftersom den ändå bokar upp dig?
*edit*
Kass läsförmåga jag hade..

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

"Varje gång måste jag avboka och bestämt säga åt dem att jag inte vill komma och att de ska ta ur mig ur deras system."

Du kan bara skita i att höra av dig och boka av. Efter första gången lär de inte boka upp dig igen. Du har ingen skyldighet att dyka upp på möten du inte själv bokat om det inte finns ett kontrakt på dettaoch du behöver inte betala något om du inte dyker upp, även om de säkert lär försöka få dig att göra det.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av killawife:

"Varje gång måste jag avboka och bestämt säga åt dem att jag inte vill komma och att de ska ta ur mig ur deras system."

Du kan bara skita i att höra av dig och boka av. Efter första gången lär de inte boka upp dig igen. Du har ingen skyldighet att dyka upp på möten du inte själv bokat om det inte finns ett kontrakt på dettaoch du behöver inte betala något om du inte dyker upp, även om de säkert lär försöka få dig att göra det.

Det känns ju rimligen så. Dock så har jag gjort det men då fick jag en lapp med påminnelseavgift för att jag missat en bokad tid som jag sedan var tvungen att förklara för den över telefon att jag aldrig bokat något.

Skrivet av bud_bundy:

Dum fråga men har du testat och ringt privattandläkaren och sagt att du inte längre vill bli uppbokad? I sådant fall vad sa då tandläkaren eftersom den ändå bokar upp dig?

Det har jag gjort varje gång! Och varje gång svarar ett fruntimmer "Okej då tar jag bort dig från vårt system" men likt förbannat dyker det upp en lapp igen i brevlådan efter ett tag.

På lång sikt får jag väll börja spela in samtalen när det säger att de ska avboka mig och på något sätt ta det vidare till någon konsumenträtt. Börjar bli irriterande detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010

Byt tandläkare, tanken med privatiserad vård är att du ska kunna välja mellan flera olika alternativ och ta det som är bäst för dig, gällande pris, service osv. Företag som inte sköter sig vill du väl inte fortsätta att konsumera hos?

Edit: Har numera lärt mig att läsa... Ber om ursäkt!

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av gn1p:

Byt tandläkare, tanken med privatiserad vård är att du ska kunna välja mellan flera olika alternativ och ta det som är bäst för dig, gällande pris, service osv. Företag som inte sköter sig vill du väl inte fortsätta att konsumera hos?

Han har redan gjort det, men det kanske du missade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

1 Be allmänna reklamationsnämnden titta på det.
2 Gå till tidningen.

Kraschfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chonburi, Thailand
Registrerad
Apr 2005

Har ingen aning hur det fungerar egentligen, men;
Folktandvårde bokade mig ett besök och skickade en "ajabaja om du inte dyker upp eller avbokar"-lapp.
Den fick jag först 4mån efter den bokade tiden, då jag varit utomlands ett halvår.

Inte hört någonting sedan dess, ingen faktura, ingenting.
Var något år sedan nu.

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Björn P:

Det känns ju rimligen så. Dock så har jag gjort det men då fick jag en lapp med påminnelseavgift för att jag missat en bokad tid som jag sedan var tvungen att förklara för den över telefon att jag aldrig bokat något.

Det har jag gjort varje gång! Och varje gång svarar ett fruntimmer "Okej då tar jag bort dig från vårt system" men likt förbannat dyker det upp en lapp igen i brevlådan efter ett tag.

På lång sikt får jag väll börja spela in samtalen när det säger att de ska avboka mig och på något sätt ta det vidare till någon konsumenträtt. Börjar bli irriterande detta.

Om de vägrar lyssna så kan du ju börja ignorera dem. Skickar de en påminnelseavgift så skickar du tillbaks den med texten "fakturan bestrids i sin helhet". Du kan även bifoga ett brev där du förklarar att du inte beställt något och därför inte är betalningsskyldig. Ta en kopia innan du skickar in den. Bråkar de mer kan du roa dig med att fakturera dem tiden det tar för dig att avboka varje gång och samtidigt säga att visst vore det trevligt att slippa få en faktura hem på något du inte beställt. Men det är överkurs. Det viktiga är att du tydligt bestrider avgiften för då krävs de att de tar upp det i domstol för att få rätt och det vill de inte. Dels för att det är en struntsumma och dels för att de inte kommer få rätt.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Zotamedu:

Om de vägrar lyssna så kan du ju börja ignorera dem. Skickar de en påminnelseavgift så skickar du tillbaks den med texten "fakturan bestrids i sin helhet". Du kan även bifoga ett brev där du förklarar att du inte beställt något och därför inte är betalningsskyldig. Ta en kopia innan du skickar in den. Bråkar de mer kan du roa dig med att fakturera dem tiden det tar för dig att avboka varje gång och samtidigt säga att visst vore det trevligt att slippa få en faktura hem på något du inte beställt. Men det är överkurs. Det viktiga är att du tydligt bestrider avgiften för då krävs de att de tar upp det i domstol för att få rätt och det vill de inte. Dels för att det är en struntsumma och dels för att de inte kommer få rätt.

Kan bekräfta att det är såhär du bör göra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Har med årlig kontroll att göra. Så fick jag också året efter man var till tandläkaren.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Bestrid fakturan och gör även änmälan till polisen samt till kronofogden då dels är avtalsbrott, brott mot konsumentköplagen samt bedrägeri.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Så kallad negativ/passiv avtalsbildning är ogiltig i Sverige (och större delen av världen). Om du inte aktivt bett om att kunna bli bunden så blir du inte heller det genom att vara passiv. Har du uttryckligen sagt att du inte önskar deras tjänst i framtiden så har du absolut ingen skyldighet att åta dig nya avtal. Du måste så aktivt ta ställning till nya avtal. Det är upp till dem som påstår att avtal finns att även bevisa dess existens.

Det är tekniskt sett bedrägeri att försöka lura in något i ett avtal som dem inte måste ta. Ofta bortförklarar företagen det hela med att vad dem skicka inte är en faktura eller obligatorisk kallelse utan att det istället är ett frivilligt erbjudande. Uppsåt (som är ett krav) är mycket svårt att bevisa. Det inget seriöst företag som tar till denna metod.

I korthet: Du kan kasta papperna. Skickar dem en faktura så bestrid och polisanmäl. Håll dig borta från företaget och rekommendera vänner och familj att göra det samma.

(Du är även möjligtvis polisanmäla även för ofredande då killen på företaget bokar upp dig trots att du förklarat att du inte vill.)

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av thomas_skane:

Så kallad negativ/passiv avtalsbildning är ogiltig i Sverige (och större delen av världen). Om du inte aktivt bett om att kunna bli bunden så blir du inte heller det genom att vara passiv. Har du uttryckligen sagt att du inte önskar deras tjänst i framtiden så har du absolut ingen skyldighet att åta dig nya avtal. Du måste så aktivt ta ställning till nya avtal. Det är upp till dem som påstår att avtal finns att även bevisa dess existens.

Det är tekniskt sett bedrägeri att försöka lura in något i ett avtal som dem inte måste ta. Ofta bortförklarar företagen det hela med att vad dem skicka inte är en faktura eller obligatorisk kallelse utan att det istället är ett frivilligt erbjudande. Uppsåt (som är ett krav) är mycket svårt att bevisa. Det inget seriöst företag som tar till denna metod.

I korthet: Du kan kasta papperna. Skickar dem en faktura så bestrid och polisanmäl. Håll dig borta från företaget och rekommendera vänner och familj att göra det samma.

(Du är även möjligtvis polisanmäla även för ofredande då killen på företaget bokar upp dig trots att du förklarat att du inte vill.)

Fast det är inte riktigt sant heller, beroende på omständigheter. Man kan inte vara passiv i alla lägen och komma undan. Det finns bla konkludenthandlande där man faktiskt blir bunden av avtal om man bara är passiv. Detta kan också gälla kallelser, typ av tandläkare och liknande.

Självklart gäller detta inte det här ärendet i tråden då TS explicit sagt att han inte vill ha nya tandläkarbesök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av kobb3:

Fast det är inte riktigt sant heller, beroende på omständigheter. Man kan inte vara passiv i alla lägen och komma undan. Det finns bla konkludenthandlande där man faktiskt blir bunden av avtal om man bara är passiv. Detta kan också gälla kallelser, typ av tandläkare och liknande.

Självklart gäller detta inte det här ärendet i tråden då TS explicit sagt att han inte vill ha nya tandläkarbesök.

Den beskrivningen hänvisar till ett väldigt dåligt exempel då att kliva på bussen är ett aktivt agerande och således ett aktivt val eller samma sak som att skriva på ett avtal. Du har dessutom rätt att om du inte vill betala möjligheten att genast kliva av bussen.

Det närmaste man skulle komma skulle vara ett restaurangbesök, enda skillnaden skulle vara att det istället skulle vara muntligt och att du då istället snarare gör val från menyn som ofta betalas när man har ätit klart. Samma skulle vara med t.ex. en fotograf som tar betalt per timme och man inte riktigt vet hur lång tid det tar men ofta vet vad det kostar per timme och kan få ett hum om vad det borde kosta.

I övrigt så skulle ett sådant passivt avtal snarare vara vid en förfrågan på ett prisförslag vid flera valmöjligheter, t.ex. om man lämnat in en hårddisk för felsökning och vill ha ett prisförslag för olika alternativ då kanske företaget säger att om man inte hör av sig agerar dom enligt alternativ 1 annars alternativ 2 och vill man avbryta så ska man även då höra av sig. Men i det fallet så har man ändå från början gjort det aktiva valet att lämna in hårddisken för felsökning. Det skulle vara konstigt att företaget annars hörde av sig och sa att dom skulle reparea din hårddisk, men jag vet inte dom kanske är från indien

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

hota med att du ska kontakta lokaltidningen. Min pappa gjorde det och det funkade, även om det inte är exakt likadan historia.

Farsan drog ut en tand o la in en plast tand då men den liksom blev döende snabbt o behövde en ny o dessa är INTE billiga kan jag säga. Sen ville tandläkaren inte byta utan extra kostnad men farsan hotade med att kontakta lokaltidningen o då blev han rädd o fixade tanden.

Annars låt han boka in tider och sen gå inte till dom, bara han som förlorar på det ju.

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!