Först och främst så är det svårt att ge dig en kommentar utan att du talar om vad du ska använda routern till. En router, oavsett fabrikat, kan enligt vad som skrivits i media ge full access till ditt "intranät" om du konfigurerar den så. Nu är det väl så att Asus bjudit upp till dans lite väl mycket kanske men å andra sidan så har det talat väldigt tyst om andra märken. Man ska nog ta media med en nypa salt.
En Asus RT-AC66U är en bra router. Fick du den någon krona billigare skulle jag säga att du gjort ett klipp. Nästa steg är att integrera den i ditt nätverk. Och det är här frågan kommer. Vad ska du ha den till?
Asus orginal firmware är helt ok. Jag kör den själv och har inga problem. Merlin's firmwares bygger på Asus officiella releaser men han pusslar lite med paket/drivrutiner och har även skrivit lite egna funktioner, vissa har t.om. intgrerats i Asus officiella releaser. Han gör ett bra jobb och många uppskattar det. Oftast är det ett par Alpha och Beta innan han kommer till skott dock.
Vill du gå lite utanför ramarna så kan du titta på open-source typ Tomato, OpenWRt och DD-WRT. Min kommentar på det är att det krävs ett visst intresse och tid. Det kan bli bra, väldigt bra till och med. Det finns otroligt mycket möjligheter och funktioner med open-source.
Så, jag tycker nog att du ska börja med orginal. Kolla hur det funkar, saknar du något osv. Håll absolut ett öga på Merlin.
Nästa steg är kanske Tomato.