Produktbilder - Automatisk bildoptimering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Produktbilder - Automatisk bildoptimering

Hej allihop!

Sitter och arbetar med företagets produktbilder och som ni kanske redan förstår så är jag ingen bildexpert.

Vi har ca 60-70 produkter och produktbilder. Mellan dessa olika bilder så varierar kontraster och färgdrag en hel det samt att ibland är inte ens bakgrunden helt vit utan lite gulaktig.

Det jag tidigare gjort är att öppna bilderna med PhotoShop och kört följande funktioner: Auto Tone, Auto Contrast och Auto Color. Sedan går jag även in under Levels och Curves och trycker auto.

Efter detta så är det oftast marginellt bättre men inte optimalt. Vore riktigt skönt om det fanns någon lösning så man kunde "standardisera" bilderna så dem alla blev lika. Finns detta?

Vänligen
Marcus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av MacRyhage:

Hej allihop!

Sitter och arbetar med företagets produktbilder och som ni kanske redan förstår så är jag ingen bildexpert.

Vi har ca 60-70 produkter och produktbilder. Mellan dessa olika bilder så varierar kontraster och färgdrag en hel det samt att ibland är inte ens bakgrunden helt vit utan lite gulaktig.

Det jag tidigare gjort är att öppna bilderna med PhotoShop och kört följande funktioner: Auto Tone, Auto Contrast och Auto Color. Sedan går jag även in under Levels och Curves och trycker auto.

Efter detta så är det oftast marginellt bättre men inte optimalt. Vore riktigt skönt om det fanns någon lösning så man kunde "standardisera" bilderna så dem alla blev lika. Finns detta?
Vänligen
Marcus

Om jag har fattat det hela rätt, så arbetar du med företagets produktbilder, som redan är tagna?
Eller har du fotat dom själv?

Om det är det första ? Prova att dra i reglagen manuellt istället för auto.

Har företaget kvar råfilerna? Eller är allt JPEG?

Det allra skönaste hade varit att fota om alla produkter, med ljustält och rätt ljussättning i RAW så hade du haft alla möjligheter att få det riktigt bra.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av skog1s:

Om jag har fattat det hela rätt, så arbetar du med företagets produktbilder, som redan är tagna?
Eller har du fotat dom själv?

Om det är det första ? Prova att dra i reglagen manuellt istället för auto.

Har företaget kvar råfilerna? Eller är allt JPEG?

Det allra skönaste hade varit att fota om alla produkter, med ljustält och rätt ljussättning i RAW så hade du haft alla möjligheter att få det riktigt bra.

Korrekt, jag har varken kamera, ljus eller någon studio omgivning till att ta egna bilder, dessutom har dem en kromad yta vilket som jag förstått det skall göra det extra avancerat att ta bilder på.

Alltså får jag nöja mig med vad min leverantör får fram. Skall försöka fixa fram så mycket som möjligt och mycket av det som kommer från dem är i .tif format.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Jag brukar börja med att öppna bilden i camera raw. Öppna photoshop och när du öppnar bilderna klickar du dig till "Öppna som camera raw". Därifrån kan du ju börja med att vit balansera, använd vitbalanseringsverktyget och klicka på en del av bilden som egentligen ska vara vit. Därifrån kan du ju också ändrä exponering, kontrast, osv.