Epic Games släpper Unreal Engine 4

Permalänk
Melding Plague

Epic Games släpper Unreal Engine 4

Efter att ha trummat upp förväntningarna med effektfulla demos lanserar Epic Games den avancerade spelmotorn Unreal Engine 4, som inte bara är avsedd för de stora spelhusen utan även ska passa mindre utvecklare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha Unreal Engine 4, jag vill ha Unreal Tournament 4!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Många mindre utvecklare har ju börjat använda Unity då det varit billigt, och lätt att få tag i.
Så nu har Epic tvungats möta det med att släppa deras motor billigare och med källkod på GitHub.

Hoppas att CryEngine och Unigine följer i samma spår och även dom gör billigare modeller för hobbyister och indie devs med full källkod på GitHub.

Permalänk
Medlem

Det såg ju typ lätt ut att jobba i !

Men jag gissar att det ändå krävs en heeeeel del skillz för att skapa något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det såg ju typ lätt ut att jobba i !

Men jag gissar att det ändå krävs en heeeeel del skillz för att skapa något vettigt.

Framförallt epic skills i Paint

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Såg Unreal Tournament 4 på något sätt och blev fett besviken sekunden efter

Blöä

Permalänk

imponerande, Ser även ut att vara lätt att arbeta i.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att få se alla kommande spel som denna motor kommer att driva, framför allt alla indie-spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vet vi några spel som kommer använda denna motor än?

Permalänk
Hedersmedlem

"På Games Developers Conference tillkännagav även Crytek att Cryengine ska kunna användas för så lite som 9,99 dollar i månaden, helt utan att betala royalties."

Med vilka specialkrav då? Det finns ju naturligtvis inte en suck i helvetet att även stora spelutvecklare kommer undan för det priset. Är det enbart för icke-kommersiella spel, eller sätter de en gräns på hur mycket man får tjäna?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hmmm, vet inte om jag gillar utveckligen:

Cryengine + AMD (Mantle) vs Unreal engine + Nvidia (PhysX)

Permalänk

För de insatta i Unreal Engine 3. Dock så verkar Blueprint ersätta delar av vad Unreal Script gjorde. (Blueprint är en uppdaterad version av Kismet)

Citat:

Will we use UnrealScript in Unreal Engine 4?
No, there will be c++.

Why will there be c++ instead of UnrealScript?
There are a lot of reasons. Two examples are:
c++ is 10 times faster than Unrealscript.
Many c++ developers will start using UDK.

Källa: http://forums.epicgames.com/threads/970073-UNREAL-ENGINE-4-FA...

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Läste om detta igår, väldigt trevligt, vill man testa och utforska motorn kan man betala för en månad som jag förstått det slutar det inte fungera även om du bara betalar för en månad utan du kan fortfarande använda det men får itne uppdateringarna så kan man i lungt och ro lära sig känna motorn innan man bestämmer sig för att köra igång ett riktigt projekt

Är själv nästan sugen på att testa UE4 då jag inte har några större programmerings projekt för tillfället, men får vänta lite tills jag har tid då huset vi köpt tar lite tid och jag har ett par retro hårdvaru projekt jag måste slutföra först men om några månader så

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vet vi några spel som kommer använda denna motor än?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games#Unre...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tackar

Permalänk
Medlem

Är mycket intresserad att hoppa på och lära mig dev-kittet! Undrar bara om det finns någon officiell källa till hur dessa betalningar går till. 20$ känns fånigt om man bara ska leka runt och lära sig självständigt. Fungerar det att bara betala en gång?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dom har ju släppt åtminstone ett Unreal spel för varje motor dom skapat så unreal tournament 4 är ju ingen omöjlighet!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

OJ! Det var i mina ögon inte den mest super realistiska motorn i vad man fick se i denna demo, men det beror självklart på vilken typ av spel det är. MEN! jag tyckte den såg grymt snygg ut, snyggare än många andra. Gillar verkligen futuristiska saker, tänk deus ex och denna motor passade verkligen för den genren.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Framförallt epic skills i Paint

epic skills i Paint är absolut prio 1 när det kommer till spel.

Älskar UE <3

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli min nya motor

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Många fina motorer som landar nu, först ut var det väl den uppdaterade frostbite, sen svenska snowdrops, unreal och cryengine..... Många roliga titlar på G.... sen kom jag o tänka på Call of duty.... som aldrig aldrig gör nåt vettigt men mjölkar så gott de kan. Samma sönderhackade motor år efter år. Kan 2014 bli året äntligen blir lite förändring när det kommer till nya roliga speltitlar?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

epic skills i Paint är absolut prio 1 när det kommer till spel.

Älskar UE <3

Hehe.
Nä men man blev fan sugen på att göra något litet demo. Frågan är bara vem som skall rita texturerna åt en Skulle vara coolt om man kunde ta en 360 graders kamera som kunde mappa en skogsdunge och som man sen bara kunde importera in i UE och på så sett få ett demo.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av som99:

Läste om detta igår, väldigt trevligt, vill man testa och utforska motorn kan man betala för en månad som jag förstått det slutar det inte fungera även om du bara betalar för en månad utan du kan fortfarande använda det men får itne uppdateringarna så kan man i lungt och ro lära sig känna motorn innan man bestämmer sig för att köra igång ett riktigt projekt

Är själv nästan sugen på att testa UE4 då jag inte har några större programmerings projekt för tillfället, men får vänta lite tills jag har tid då huset vi köpt tar lite tid och jag har ett par retro hårdvaru projekt jag måste slutföra först men om några månader så

Ja precis, säger man upp månadsavgiften så kan du fortfarande använda den senaste builden du betalade för. Jag tänkte vafan och slängde iväg 19 euro. Det kan vara kul att pilla runt i och man kanske kan lära sig något av det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Alla dessa motorerna ser lovande ut. Kommer bli många fina spel på detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Helt underbart!
Det var hopplöst med UnrealScript som tidigare användes, får testa detta med Visual Studio och se hur det blir!

Permalänk
Medlem

Ser ut som Daylight blir det första Unreal Engine 4 spelet? Eller tja kanske kommer något annat innan 8 April, men aja man får väll kolla in hur det blir.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja precis, säger man upp månadsavgiften så kan du fortfarande använda den senaste builden du betalade för. Jag tänkte vafan och slängde iväg 19 euro. Det kan vara kul att pilla runt i och man kanske kan lära sig något av det!

Toppen, du kommer säkerligen ha roligt och lära dig något på vägen, jag kommer köpa motorn så fort jag har tid över som jag skrev då jag vill kunna lägga mycket tid för att komma in i motorn innan jag börjar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Många mindre utvecklare har ju börjat använda Unity då det varit billigt, och lätt att få tag i.
Så nu har Epic tvungats möta det med att släppa deras motor billigare och med källkod på GitHub.

Hoppas att CryEngine och Unigine följer i samma spår och även dom gör billigare modeller för hobbyister och indie devs med full källkod på GitHub.

Fast många har valt Unity för att den finns för så många plattformar vilket gör det lätt att nå många med spelet. Det är väl dessutom en lättarbetad motor som ändå är hyfsat kraftfull. Tror till exempel inte Blizzard valde Unity för Hearthstone för att det var billigt utan för att de enkelt skulle kunna släppa spelet till både PC, Android och Ios.

Sen är det ju en trevlig utveckling att se en mer progressiv affärsmodell som gör det enklare för mindre utvecklare att få tag på kraftfulla verktyg. Det öppnar ju upp för fler intressanta spel för oss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är mycket intresserad att hoppa på och lära mig dev-kittet! Undrar bara om det finns någon officiell källa till hur dessa betalningar går till. 20$ känns fånigt om man bara ska leka runt och lära sig självständigt. Fungerar det att bara betala en gång?

Om du bara skall leka runt till att börja med kan du ju använda UDK, det är en full editor minus källkod(och lite annat lull lull)
När du är fullärd i UE3 blir inte steget till UE4 så stort

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Fast många har valt Unity för att den finns för så många plattformar vilket gör det lätt att nå många med spelet. Det är väl dessutom en lättarbetad motor som ändå är hyfsat kraftfull. Tror till exempel inte Blizzard valde Unity för Hearthstone för att det var billigt utan för att de enkelt skulle kunna släppa spelet till både PC, Android och Ios.

Sen är det ju en trevlig utveckling att se en mer progressiv affärsmodell som gör det enklare för mindre utvecklare att få tag på kraftfulla verktyg. Det öppnar ju upp för fler intressanta spel för oss.

Skoja inte. Det är extremt bra för industrin i sin helhet, för utvecklare och för konsumenter. Epic har fattat det här och det känns tryggt! De jobbar på iOS, Linux och dylikt också. Det ska vara en multiplattformsmotor som jag förstår det. För priset är det dessutom extremt attraktivt för att börja pyssla med spelutveckling i allmänhet, för att inte tala om att bara lära sig hur det fungerar.

Det här är roligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld