Fortsatt prispress på SSD-lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Någon som kan motivera mig att köpa en SSD?
Jag har INTE bestämt mig på förhand, kan bara inte riktigt förstå när den kommer in och är så fantastisk.

Min dator i sign bootar på några få sekunder och allt annat funkar fint förutom möjligtvis att joina BF4-servers som brukar ta lite mer än 30 sekunder om min tidsuppfattning är någorlunda. Kommer jag joina/ladda servers snabbare med SSD? Hur mycket snabbare då?
Vad mer påverkas?

Jag skulle säga att få snabbare laddtider inte är den enda anledningen att skaffa. Inte bara boottiden heller, utan det är helt enkelt allt. Datorn känns bara så otroligt mycket mer responsiv, att öppna word, firefox är bara helt underbart. testa, det är som att leva med nyformaterad dator hela tiden!

Permalänk
Medlem

Finns inget att klaga på med prispressen på dessa! Mumma för konsumenterna, dessa gör all skillnad i världen. Funderar på om man ska smyga in en clonad SSD i föräldrarnas burk, hur de reagerar av all SPEED

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag var halft paff förra veckan då jag köpte en 500GB EVO för "vrakpris", dvs jag gav lika mycket för den som jag en gång i tiden gav för en 80GB Intel x25M G2. 500GB har ju varit lyxstorlek för SSD!

Det kändes förut som att det gick si och så med att pressa priserna för SSD, men nu verkar det lossnat lite Det är inte mer "iops" eller "gigabyte per sekund" som de flesta av oss är ute efter - vi vill ha utrymme och prispress!

Skrivet av KTL:

Finns inget att klaga på med prispressen på dessa! Mumma för konsumenterna, dessa gör all skillnad i världen. Funderar på om man ska smyga in en clonad SSD i föräldrarnas burk, hur de reagerar av all SPEED

Installerade min gamla SSD i morsans dator. Passade även på att dra in Windows 8. IDE-mode och en gammal Intel E5200, men den bootar på bara några sekunder nu och känns väldigt rapp. Hennes reaktion var dock initialt negativ - jag hade inte satt samma skrivbordsbakgrund som hon haft förut och det var minsann inte ok! Så ja, gode gud, klona absolut den gamla installationen

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Även värmeutveckling kan vara en stor anledning. Fast då får priset sjunka en hel del mer innan det ska vara värt det, eftersom man som sagt inte vinner någon prestanda. Är inte SSDer lite osäkrare än HDDer också? Så länge de ligger stilla dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Var så en gång i tiden. De har blivit betydligt bättre nu när vissa barnsjukdomar har åtgärdats. Idag är tom. fd. riskfaktorer som sandforcekretsar faktiskt hyfsat stabila.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mina hdd:s puttrar på fortfarande men snart får det nog fan bli en ssd för OS!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig ett smärre priskrig i Sweclockers Marknad när det gäller SSD:er då med?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flukke:

För mig är det accesstiden när en Nas ska spinna upp som är det jobbiga.
Även när diskarna är igång tar det för lång tid för att det ska kännas skönt att använda när man är van vid SSD på lokala hårddisken.
Samt att det låter lite för mycket enligt mig, hade lätt klarat mig utan det ljudet.

Hade jag varit gjord av pengar hade jag redan idag köpt ett par 2-3TB SSD och ersatt min hög med mekaniska hårddiskar i samma storleksklass

Jag har ställt in så mina diskar inte spinner ner för det var så jobbigt ner de stängde ner sig och startades fler gånger om dagen. Kändes som om det bara blir massa omotiverat slitage om diskarna får stänga ner sig. Hade varit en annan sak om de hade varit inaktiva i flera dagar men nu blev det många starter varje dag som kändes omotiverat.

Är det så stor skillnad i accesstid även över LAN alltså?

Ljudet kan jag köpa. Det hade varit trevligt att slippa sova i samma rum som min NAS men skulle behöva byta fläkt också för den låter lika mycket som diskarna. När jag inte längre behöver bo i ett litet rum ska den gömmas i ett skåp eller garderob någonstans. Så kan den få brumma för sig själv bäst den vill.

Skrivet av _MmattiasS_:

Även värmeutveckling kan vara en stor anledning. Fast då får priset sjunka en hel del mer innan det ska vara värt det, eftersom man som sagt inte vinner någon prestanda. Är inte SSDer lite osäkrare än HDDer också? Så länge de ligger stilla dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är inte så stor skillnad i strömförbrukning. Det påverkar lite i en laptop men inte så mycket i en NAS.

Edit: En bra SSD har betydligt lägre felfrekvens än en HDD. Det skiljer ungefär en faktor tio.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Uhm... That Samsung och Intel looks very good! Btw är det någon som vet hur det gick för de som beställde en 256gb Samsung SSD från Amazon för typ 500kr? Gick det igenom eller?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av swe021:

Du jämför alltså en världskass ssd som inte fungerade för någon över huvudtaget med dagens bästa ssd som fungerar för alla och dessutom är betydligt snabbare än dem för 2+ år sen, alltså kvalitet kostar pengar förstår du va? Att jämföra plast med aluminium är en bra liknelse på din jämförelse...

Jag jämför den inte med de bästa diskarna idag då de presterade förhållandevis dåligt då även om de var klart snabbare än en vanlig HDD, och jag vet att det var mycket problem med de även om de funkade ok för många även om det nog är en av de mest feldrabbade diskarna där fanns.. Min första var hel kass men den andra rullade på utan problem tills för 2 månader sen när den bara gav upp (Vilket var på tok för tidigt!)
Faktum kvarstår dock att det inte finns en ända 180GB eller större SSD för samma eller lägre pris som V2orna såldes för redan då för snart 2 år sen!

Permalänk
Snusfri

Min första SSD en 60GB Corsair F60 gick lös på 1100:- när man köpte den 2011, den var mycket trevlig men fick flytta in i mor och fars dator när man uppgraderade till en 120GB A-DATA S511, snart dags för en 500GB då 120GB är på tok för litet.

Känns som att man kanske skall kika på lite SSD's när man är i Las Vegas nästa månad, kan kanske göra något klipp då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag jämför den inte med de bästa diskarna idag då de presterade förhållandevis dåligt då även om de var klart snabbare än en vanlig HDD, och jag vet att det var mycket problem med de även om de funkade ok för många även om det nog är en av de mest feldrabbade diskarna där fanns.. Min första var hel kass men den andra rullade på utan problem tills för 2 månader sen när den bara gav upp (Vilket var på tok för tidigt!)
Faktum kvarstår dock att det inte finns en ända 180GB eller större SSD för samma eller lägre pris som V2orna såldes för redan då för snart 2 år sen!

Okej då förstår jag bättre vad du mena har du rätt i!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar lite till. Kanske blir en 500gb när skattepengarna trillar in på kontot!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De har redan kört med Fabriksbrand och Översvämning. Tror nog en Tornado står på tur nästa gång.

Vet inte, tror det blir en asteroid som slår ner nästa gång

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Beställde en Samsung 120GB igår, ska bli najsigt med SSD i speldatorn också. Blev ett måste
då man vant sig vid SSD som bärbara har. Dock har jag inte mycket spel som jag spelar i nuläget
så behöver inte skaffa något större än 120GB heller. Inte så farligt pris. Fast nästa gång blir nog en
aningen större

Permalänk

Blir väldigt sugen på att öka min lokala lagringskapacitet med mer SSD.

För att bidra något till diskussionen...
Upp till 1TB anser jag som lagom storlek på diskarna. Ser hellre att utvecklingen går mot fler sata-portar, lättare strömförsörjning och förstås billigare priser per enhet. Det allra bästa med SSD var när man kunde bryta ut OS från lagringsdisken utan att dubblera ljudnivån/värmen/fysiska utrymmet. Det blev så mycket enklare att installera om när man enkelt kan svepa hela disken utan att bry sig om partitionen osv.

Permalänk

Själv så har jag satsat på att hålla min dator hdd-fri, och det fungerar ypperligt! Dock så skulle jag vilja sätta in en 1tb hdd för backup.
För mig fungerar det bra då jag i stort sett inte lagrar några bilder eller andra filer/program förutom spel och andra "nödvändigheter" såsom Spotify

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tar nog inte lång tid innan kartellerna är igång och en fabrik "brinner" ner som vanligt

Men kul att det går framåt iallafall.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Var så en gång i tiden. De har blivit betydligt bättre nu när vissa barnsjukdomar har åtgärdats. Idag är tom. fd. riskfaktorer som sandforcekretsar faktiskt hyfsat stabila.

Undrar hur stora problem det egentligen var med de tidiga SSD:erna. Har dels en 160GB X-25M (kostade en bit över 4000 kr på sin tid, ouch) och dels en 240GB OCZ Vertex2 (som gick på runt 1500 har jag för mig). Båda har används väldigt mycket, men inte ens OCZ disken (sitter i min MBP) har strulat trots att jag fått för mig att just Vertex2 är en modell som folk spytt galla på (bl.a. SandForce kontroller).

Priset på Samsungs EVO-serie är faktiskt extremt lockande, även mSATA-version har riktigt tilltalande pris!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Snart börjar SSD faktiskt bli ett prisvärt alternativ... men det är en bra bit kvar.

Sett enbart till pris per GB så är SSD:erna över tio gånger så dyra som vanliga mekaniska diskar idag.

Hur länge tror ni det kan dröja innan de mekaniska diskarna helt ersätts?

Det beror på hur du vill definiera "helt ersätts". Om du menar att de inte används alls så är det väldigt många år för att magnetlagring har en del egenskaper som NAND saknar. Primärt arkivbarhet. Magnetband är ju fortfarande standard för att det är en enkel och billig teknik. Så på samma sätt kommer hårddiskar antagligen finnas kvar väldigt länge. Om man tittar på hemmaanvändare så dröjer det nog inte så många år. Det beror lite på hur densiteten utvecklar sig framöver. SSD har ju stött på lite problem med att det inte går att krympa så mycket mer. NAND är betydligt mer känslig än en CPU för små storlekar då livslängden med mera minskar väldigt snabbt med krympta celler. Bara en sådan sak som att hålla kvar laddningen blir svårare när cellerna blir små så moderna styrkretsar har massa felkorrigering integrerat för att motverka det. Det kräver dock mer och mer reservutrymme så snart äts den ökade densiteten som krympningar ger helt upp. Det finns dock andra alternativ som Samsungs V-NAND som är väldigt intressant (Anandtech har en väldigt intressant artikel om du är intresserad av att läsa mer). Om den tekniken och/eller liknande koncept slår igenom så kan det nog bli ganska bra fart på utvecklingen igen. För det känns som att priset behöver ligga hyfsat nära HDD för att hela konsumentmarknaden ska slå över men här spelar även formfaktorn och sånt in. Så det är nog inte så många år kvar innan SSD blir standard i nya datorer. Sen har de ju en hyfsat lång livslängd så det tar tid innan de försvinner helt. Tittar vi på stor masslagring i stil med Google och Backblaze så lär det dröja tills priset är samma innan de går över.

Sen finns ju möjligheten att det dyker upp något nytt lagringsmedium som tar över istället för SSD också. Det dyker ju upp optiska lösningar någon gång ibland där data lagras i kristaller. Sen har det ju pratats om MRAM i en massa år. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att SSD kommer ta över helt från HDD utan att det blir något annat medium som ersätter masslagring. Men det är vilda spekulationer som saknar egentlig substans.

Sen är det lte lurigt med prisvärdhet. Vissa hävdar bestämt att Intel X25 som kostade typ 4000 kr för 128 GB var prisvärt medan andra har svårt att motivera en SSD före en HDD med dagens priser. Personligen räknar jag med att min nästa stationära kommer vara en mITX eller mindre med 1 TB SSD alternativt min nuvarande 256 plus en till med 500 GB och sedan flyttar jag hårddiskarna till en filserver som göms i en garderob.

Jag vågar inte gissa på några årtal för det blir ändå garanterat fel utan bjuder bara på en allmänt luddig utläggning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Wall of text men ditt betéende börjar bli lite väl drygt.

Du har fortfarande inte gissar rätt anledning. Nej jag är inte speciellt dryg, vad förväntar du dig själv, du är inte det minsta nyfiken på anledningen, det framgick ganska tydligt att du bara besvarar folks inlägg när du kan ifrågasätta dom (sett det i varenda tråd jag sett dig hela tiden ifrågasätta folk), hade du verkligen varit nyfiken så hade du inte bara valt ut 1 positiv grej med SSD:er för att använda din enda (och din egna) anledning till att ifrågasätta. Hade du frågat varför jag ville ha SSD:er i en NAS så hade jag mer än gärna besvarat utan att vara "dryg", men när du väljer att fritolka (och feltolka) en persons inlägg, välja ut 1 skev anledning som du själv hittar på, och sen ifrågasätta det (så egentligen ifrågasatte du dig själv och den anledningen du valde ut, och inte mitt inlägg), så njae du kan väl inte påstå att ditt svar utgick från din nyfikenhet, den utgick endast för att få ifrågasätta, ellerhur?

Så nepp, tycker snarare att din attityd är dryg eftersom du bara besvarar folks inlägg (återigen, baserat på fler inlägg än i denna tråden) när du kan ifrågasätta eller har exakt 100% motsatt åsikt till personen du skriver till. Fler personer som stört sig på det. Ett bra exempel är i tråden om vad coin kraft används till, personen du argumenterade med där sa också till dig flera gånger att du lägger ord i munnen på folk, hela tiden påstod du att personen hade påstått saker som den inte hade påstått. Samma sak här. 100% ifrågasättande, 0% nyfikenhet/kunskapssökande.

Tyvärr, jag är allergisk mot personer som håller på så, är det drygt att ogilla meningslösa ifrågasättanden där du inte bryr dig det minsta om svaren så visst, då är jag dryg, ja, forum är till för att diskutera, men man diskuterar inte genom att felaktigt lägga ord och påståenden i folks mun och sen kritisera/klaga/ifrågasätta din egna felaktiga tolkning, det blir snabbt irriterande.

Du verkar väldigt överkänslig. Jag tycker inte att han "argumenterar bara för att argumentera". Hans ifrågasättande var legitimt, du å andra sidan blir extremt upprörd så fort någon ifrågasätter någonting. Det tycker jag är lite märkligt. Och vem är det som faktiskt lägger felaktiga påståenden i folks mun när du försöker få han att verka som om han bara letar trubbel när det var en legitim fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar hur stora problem det egentligen var med de tidiga SSD:erna. Har dels en 160GB X-25M (kostade en bit över 4000 kr på sin tid, ouch) och dels en 240GB OCZ Vertex2 (som gick på runt 1500 har jag för mig). Båda har används väldigt mycket, men inte ens OCZ disken (sitter i min MBP) har strulat trots att jag fått för mig att just Vertex2 är en modell som folk spytt galla på (bl.a. SandForce kontroller).

Priset på Samsungs EVO-serie är faktiskt extremt lockande, även mSATA-version har riktigt tilltalande pris!

Min Intel 80GB x25-M G2 beslutade sig en dag för att bara "dö". Den krympte till 8MB och kunde inte ta emot ny firmware. Googlade lite och jag verkade inte vara helt ensam om detta. 320-serien hade mer av det här (minns det var en artikel på swec om detta), men alla deras gamla var tydligen mer eller mindre drabbade också.

Så kan vara värt att kolla om det finns en firmware-uppdatering till din x-25!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Undrar hur stora problem det egentligen var med de tidiga SSD:erna. Har dels en 160GB X-25M (kostade en bit över 4000 kr på sin tid, ouch) och dels en 240GB OCZ Vertex2 (som gick på runt 1500 har jag för mig). Båda har används väldigt mycket, men inte ens OCZ disken (sitter i min MBP) har strulat trots att jag fått för mig att just Vertex2 är en modell som folk spytt galla på (bl.a. SandForce kontroller).

Priset på Samsungs EVO-serie är faktiskt extremt lockande, även mSATA-version har riktigt tilltalande pris!

Jag har tittat på en del felstatistik och det verkar som om även de dåliga SSDerna med Sandforce hade ungefär samma felfrekvens som vanlig HDD. Jag hade otur med en Kingston som gav BSOD flera gånger om dagen. Efter att jag fick den utbytt har den fungerat felfritt. Sen finns det några mardrömsenheter med massa problem. OCZ verkar vara värst drabbade av de stora tillverkarna. De hade en modell som hade en felfrekvens på 50 %. Sen vet jag inte hur mycket allmänt småtrassel som syns i den statistiken heller. Sandforce har ju dragits med lite andra problem som att de inte har tyckt om RAID med mera. Sen kan man ju hitta katastrofserier även bland hårddiskar också om man letar lite. Det verkar ju dock som att de flesta har insett att drivtsäkerhet är viktigt och att alla lägger ner lite mer tid på det nu. LSI har nog lite andra ambitioner och annan syn på det än Sandforce hade tidigare. Vi har ju också nått till en punkt där mer prestanda inte är det viktiga. Det var ju relevant när Sandforce först kom för då var hårddiskar fortfarande bättre på sekventiell skrivning till exempel.

Så jag tror inte att problemet var så stort egentligen mer än att felen uppenbarar sig på andra sätt. En SSD med dålig firmware kan ge BSOD lite ibland medan en trasig HDD har en förmåga att rasa totalt och bli ett bokstöd. Så jag tror det mer handlar om hur felen visar sig och att det fick väldigt mycket uppmärksamhet för att det var ny teknik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teddis:

Min Intel 80GB x25-M G2 beslutade sig en dag för att bara "dö". Den krympte till 8MB och kunde inte ta emot ny firmware. Googlade lite och jag verkade inte vara helt ensam om detta. 320-serien hade mer av det här (minns det var en artikel på swec om detta), men alla deras gamla var tydligen mer eller mindre drabbade också.

Så kan vara värt att kolla om det finns en firmware-uppdatering till din x-25!

Om X25-M disken dör förtjänar den en sista vila, har för mig att jag skaffade den våren 2010

Och tvivlar definitivt inte på att det var problem med tidiga SSD, men frågan är hur stor andel av diskarna som verkligen någonsin fick ett fel. Om 1% gick sönder är det rätt liten risk att just min disk pajar, men det kan se ut som "alla" har problem på forum då 1% kan vara ganska många i absoluta tal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoZo:

Jaha, då kommer fabriksbranden snart då.

hahaha, precis min tanke när jag läste nyheten.

...snart brinner en fabrik upp eller så översvämmas en lokal någonstans som är SÅÅÅÅÅÅ viktig för världens produktion av just det som är billigt/billigare nu.

Jag menar, än så kostar ju RAM alldeles för mycket...verkar som att det bara finns en fabrik i världen som håller på med produktionen.

Bullshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En gång SSD, alltid SSD.
Kanske byter ut hårddisken i min gamla laptop snart.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Damn it, borde vara olagligt att påminna folk om sina slöa diskar
Beställde genast 2x Samsung 840 Pro 512GB i hopp om mer drag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

En gång SSD, alltid SSD.
Kanske byter ut hårddisken i min gamla laptop snart.

Ditt eget ordspråk krockar lite (sorry kunde inte låta bli)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

riktigt najs... 240GB åter under tusenlappen. så klockrent för den som vill gå över till SSD utan att behöva oroa sig för om 120G ska räcka att ha sina spel på. Kände själv att 120GB blev för lite i och med att spel som Max Payne 3 och Battlefield 3 med exapnsioner tog så stor plats. med 240Gb är det luuuugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ditt eget ordspråk krockar lite (sorry kunde inte låta bli)

Har man SSD en gång vill man alltid ha SSD är ungefär det jag tänkte när jag skrev. Ser inte direkt hur det kan låta fel?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan detta har något att göra med att SweCopy inte längre tar skatt? :3