Hårddisktillverkare förespråkar modeller på fem millimeter

Permalänk

Funkar bäst i dom surfplattor som använder nano-elektronrör istället för chips med transistorer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Funkar bäst i dom surfplattor som använder nano-elektronrör istället för chips med transistorer på.

Vilka surfplattor är det som har "nano-elektronrör" menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Men vill inte ha en HDD!
Tar hellre SSD!

Jag vill också ha en SSD i min laptop/mobil/etc, inte en HDD. Men säg mig, vad hindrar dig? Det är ju inte så att SSD kommer försvinna till förmån för detta!

Skrivet av rektor:

HDD är förlegat.

Nej, helt uppenbart inte.

Skrivet av rektor:

Långsamt

Poängen är lagring, hastigheten är sekunda så länge den är godtagbar. Dvs, magnetband (tertiärminne) eller SRAM (dålig packningstäthet) kommer inte på tal.

Skrivet av rektor:

högljutt

En HDD låter lite. Riktigt små hårddiskar kräver nästan att man sätter örat mot enheten för att höra något. Redan hos laptops är HDDn oväsentligt hörbar och det mest störande ljudet kommer från fläkten. Som vanligt.

Skrivet av rektor:

och mekaniskt.
Jag vill inte ha några mekaniska delar och spinnande skivor.

Jäklar vad jag är trött på denna klyscha. Menar du att SSD inte är materiella, saknar mekaniska egenskaper? Rimligtvis inte. Menar du det fenomen som utnyttjas för lagring? Men även detta är ju fel, eftersom HDD är ett magnetiskt minne, inte mekaniskt. Och spinnande skivor, är inte dessa händelsevis mekaniska? Varför detta "och"?

Saken är den att HDD inte är "mekaniska" på något fundamentalt sätt som inte SSD är. Du menar förmodligen att HDD till skillnad från SSD har rörliga delar. Men din poäng uteblev, du säger bara att du inte vill ha det. Förmodligen tror du det innebär mindre precision, mindre feltolerans, robusthet och liknande. Och det är många gånger helt fel, något som flera gånger förut har utretts på forumet till leda.

Summa summarum: du kom inte med argument, du bara utstötte lite ogrundade känslor. Jag kan dock föreställa med en hel radda med sakliga argument för varför små enheter med begränsat lagringsbehov bör ha SSD snarare än HDD. Ja, jag kan t.o.m. föreställa mig en del argument till varför det skulle vara klokt att begränsa lagringsutrymmet på små enheter med flit. Det är nämligen inte så klokt ur ett antal synpunkter att flytta över lagring från fasta enheter till mobila.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."