Nytt moderkort prestanda 90% sämre hjälp

Permalänk
Medlem

Om du har kylpasta så borde processorn absolut inte bli så varm som nu. Antagligen är processorkylaren felmonterad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Tror detta stämmer 15% load och 97 - 98 grader

Där är problemet.

Sen förstår jag verkligen inte ett skit av folk som pratar om att CPUn inte stöds osv, erhm va? Om så vore fallet skulle datorn inte ens starta.

Sen beror hans prestanda inte på moderkortet, KAN inte göra. Helt och hållet omöjligt så länge det inte är defekt. Förvånad att så många säger så många konstiga saker. :/

Ett moderkort som kostar 2k vs ett för 700 kr skiljer typ, max 3 FPS eller liknande i spel.

Förvirrad. ^^

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Där är problemet.

Sen förstår jag verkligen inte ett skit av folk som pratar om att CPUn inte stöds osv, erhm va? Om så vore fallet skulle datorn inte ens starta.

Sen beror hans prestanda inte på moderkortet, KAN inte göra. Helt och hållet omöjligt så länge det inte är defekt. Förvånad att så många säger så många konstiga saker. :/

Ett moderkort som kostar 2k vs ett för 700 kr skiljer typ, max 3 FPS eller liknande i spel.

Förvirrad. ^^

Förvirrad post får förvirrade svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar varför det då tillverkas så många olika moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Undrar varför det då tillverkas så många olika moderkort?

En bra fråga när en väldigt stor del är exakt likadana och har varit i bra många år nu.
Det är ju en viss skillnad på riktiga snikmodeller och topmodellerna.
Bättre komponenter, ibland sjuk överdimensionering och bjärta LED's är sånt som kostar såklart.
Men helt klart är iaf att moderkortstillverkarna börjar få slut på ideer när "nya" modeller skall släppas.

Jag kan tänka mig att en 3-4 olika modeller för varje storlek räcker (m-ITX, mATX, ATX).
En snikig för dom som bygger på tight budget, snik NIC & ljudkort det är i allt.
Sen har vi buissnessmodellen, lite rejälare flänsar på strömförsörjningen, kvalitets NIC, kanske rentav 2 NIC's.
Efter det så kommer "topmodellen", MB med extra allt, onödigt mycket finesser som WiFi, BT, dyr ljudkrets, sjukt mycket mer USB än vad som behövs m.m m.m
Och slutligen "extreme" varianten, den som har pistoler och dödskallar på kylflänsarna, plus garanterat nån LED som lyser "tufft", troligen en strömförsörjning som klarar 10 ggr med ström än vad en CPU nånsin kan hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Hade ett Z87 moderkort från asus som gick sönder här nyligen.. Så hittade ett billigt B75M-PLUS jag köpte också från ASUS, tänkte att jag behöver inget moderkort man kan klocka med då jag ändå inte gjort det innan..

Spelar CS:GO och innan jag bytte moderkort så hade jag 200+ fps emot 300 nu så ligger jag på under 100 ostabilt mellan 100-25?

Har en I5 2500k 3.3ghz
Nvidia Geforce 550ti
16gb ram

Har även annat OS 32 bit istället för 64 bit..

Hoppas du vet att moderkortet inte stödjer din CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

... troligen en strömförsörjning som klarar 10 ggr med ström än vad en CPU nånsin kan hantera.

Heheheee... tror mitt m-itx moderkort har 6 strömfaser till processorn, var lite svettigt i 5 GHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hoppas du vet att moderkortet inte stödjer din CPU.

hur kan han då starta datorn ens o köra igång saker o spela? förklara!

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Ligger på samma temp vid 80 - 100% load

Har ingen kylpasta hemma så beställde en och hoppas på att de får kontakt då cpu'n inte verkar få kylning överhuvudtaget

Har du satt på kylaren utan pasta?? Stäng av datorn genast o starta den ej igen innan du fått dit ny pasta på cpun,.,.inte konstigt att den brinner upp för dig

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Hade ett Z87 moderkort från asus som gick sönder här nyligen.. Så hittade ett billigt B75M-PLUS jag köpte också från ASUS, tänkte att jag behöver inget moderkort man kan klocka med då jag ändå inte gjort det innan..

Spelar CS:GO och innan jag bytte moderkort så hade jag 200+ fps emot 300 nu så ligger jag på under 100 ostabilt mellan 100-25?

Har en I5 2500k 3.3ghz
Nvidia Geforce 550ti
16gb ram

Har även annat OS 32 bit istället för 64 bit..

Har du koblet til den ekstra PCI express strømforsyning fra nettaggregatet til ditt grafikk kort? Kontrollere også at grafikk kortet sitter helt ned til bunn i PCI Express slot, slik den vil ha ordentlig kontakt.

Sjekk også at alle kabler fra strøm aggregatet vil sitte ordentlig fast på moderkortet, særlig de som er rundt prosessoren er det viktig å sjekke fordi skal kunne gi nok med strøm når prosessoren er satt under press.

Når du fått ordnet kjøleren på prosessoren på plass med ordentlig med TIM, men legg kun et riskorn av TIM eller tilsvarende ettersom det vil bli presset ut mellom selve prosessorens metallskydd og kjøleren når du setter dette sammen under trykk. Det er viktig å ikke ha for mye TIM (derfor ris korn) ettersom det kan også bidra til dårligere kontakt mellom overflatene og redusert evne til å overføre varme til kjøleren. Du bør også unngå å få inn luft i mellom kjøler og prosessor gjennom å løfte opp kjøleren for å se hvordan TIM er blitt fordelt eller noe lignende når du vel begynt å sette sammen disse delene. Det vil også gå litt tid innen TIM vil bli på sitt mest effektiveste.

Når du nå fått TIM og kjøleren på plass, kan det være på plass med å sjekke BIOS.

Jeg ville først oppdatere BIOS til den seneste versjon uansett hvilken prosessor der ville være offisiell støtte for ettersom den siste utgave også burde være den mest stabile (men les kommentarene eller info fra ASUS innen du installerer). Gjør siden en default (CMOS) reset for å tømme eventuelle gamle innstillinger og starte på nytt innen du setter i gang maskinen. Siden ville jeg sjekke at alle innstillinger i BIOS er blitt riktig når det gjelder RAM og prosessor. At kontroller chip for SATA (harddisk/SSD) er satt riktig og PCI express fungerer som det skal. Du kan også sjekke temperaturen for ditt system fra BIOS for å være sikker på at alt vil se normalt ut.

____
Ville ikke dette fungere, så har du i alle fall gjort første skrittet på en systematisk feil undersøkelse av ditt system. Neste trinn vil i så fall være å se på operativ systemet, drivrutiner etc....