Bra/lätt program att redigera musik i. (nybörjare)

Permalänk
Medlem

Bra/lätt program att redigera musik i. (nybörjare)

Hallå alla svenska överclockare!

Jo det är så att min tjej tar studenten nu i sommar men de ville inte ha ngn dj. Men de kommer att hyra högtalare för cirka 9000kr och då tycker jag det är synd att de ska behöva ha spotify som mixar låtarna ganska så dåligt.

Så jag tänkte att jag skulle mixa låtar åt dem, så kör man "en" låt där jag då har mixat låtarna snyggt.

Tanken är främst att kunna mixa ihop låtarna i slutet så att det får bra övergångar mellan låtarna. Sen hade det varit trevligt om man hade kunnat lägga in en annan drop i vissa låtar.

Så jag söker ett bra program att göra detta med, som är hyfsat nybörjarvänligt men endå tillräckligt för att kunna göra detta snyggt.
Har lite erfarenhet i MAGIX music maker. Men jag vet inte vilket program som är bra osv, så lite tips vore väldigt trevligt!

Ha de gött så länge!

Permalänk

Pröva Audacity, det är gratis och ganska lättjobbat.

Permalänk
Medlem

Ableton kan du testa gratis i 30 dagar. Riktigt bra när man vill mixa https://www.ableton.com/en/trial/

edit: här är en rätt bra och nybörjarvänlig guide till Ableton https://www.youtube.com/watch?v=A3AYQj0LIKA Förutom att visa Ableton tar han även upp att du måste tänka på tonarten mellan låtarna för att få övergången att låta bra.

Permalänk
Medlem

VirtualDJ

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Pröva Audacity, det är gratis och ganska lättjobbat.

Skrivet av Semenra:

Ableton kan du testa gratis i 30 dagar. Riktigt bra när man vill mixa https://www.ableton.com/en/trial/

edit: här är en rätt bra och nybörjarvänlig guide till Ableton https://www.youtube.com/watch?v=A3AYQj0LIKA Förutom att visa Ableton tar han även upp att du måste tänka på tonarten mellan låtarna för att få övergången att låta bra.

Tack! Ska kolla in det!

Skrivet av KaakaaN:

VirtualDJ

Visst det kan man använda, men eftersom att det är många låtar så vill jag inte göra det "live" utan kunna finjustera

Permalänk
Medlem

Säker på att studenterna inte kommer vilja höra låt X eller Y helt plötsligt? En statisk fast låtlista låter inte som en jättebra idé.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Säker på att studenterna inte kommer vilja höra låt X eller Y helt plötsligt? En statisk fast låtlista låter inte som en jättebra idé.

De alla i klassen kommer att lägga ihop en spotify lista med låtar de vill ha och så tar jag de och mixar. Sen om de vill plötsligt ändra så är det ju inte så svårt att stanna det och spela låten på spotify

Permalänk
Skrivet av tobit:

Hallå alla svenska överclockare!

Jo det är så att min tjej tar studenten nu i sommar men de ville inte ha ngn dj. Men de kommer att hyra högtalare för cirka 9000kr och då tycker jag det är synd att de ska behöva ha spotify som mixar låtarna ganska så dåligt.

Så jag tänkte att jag skulle mixa låtar åt dem, så kör man "en" låt där jag då har mixat låtarna snyggt.

Tanken är främst att kunna mixa ihop låtarna i slutet så att det får bra övergångar mellan låtarna. Sen hade det varit trevligt om man hade kunnat lägga in en annan drop i vissa låtar.

Så jag söker ett bra program att göra detta med, som är hyfsat nybörjarvänligt men endå tillräckligt för att kunna göra detta snyggt.
Har lite erfarenhet i MAGIX music maker. Men jag vet inte vilket program som är bra osv, så lite tips vore väldigt trevligt!

Ha de gött så länge!

Dold text

Du kan prova Reaper, fungerar väldigt bra enligt mig.
Är ett "gratis"-program, där du kan välja att betala eller vänta 10-15 sec innan programmet öppnas.