Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Acer släpper 4K UHD-skärm i 5 000-kronorsklassen

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper 4K UHD-skärm i 5 000-kronorsklassen

Taiwanesiska Acer sluter upp och släpper en prispressad skärm med 3 840 x 2 160 pixlar, vilket kombineras med en fullt justerbar skärmfot.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jaha... ytterligare en 4K TN.
Känns som att det är samma paneler som Dell och Samsung har i sina budget 4K'er..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag menar, det är skönt med 4k på min 65-tummare, men stationära skulle jag nog inte se någon större skillnad från min 2560x1440. Kör då hellre tre stycken 2560x1440 i surround

Fast det är väl bara en tidsfråga innan tre skärmar i 4k surround och 3D förstås är någonting folk faktiskt har hemma ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv

Säga vad man vill om TN men 4K-upplösning är det i alla fall till ett fullt överkomligt pris.

Permalänk

Inget VESA-fäste?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Inget VESA-fäste?

Skulle tro att det finns ett om du tar bort orginalfoten. Monteringshålen sitter skymda av fästplattan som foten har.

Dock TN

Permalänk
Medlem

Frågan är vad priset kommer att vara till jul handeln på en 4K skärm då det redan finns så många skärmar mellan 4-5000kr klassen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Njure:

Jag menar, det är skönt med 4k på min 65-tummare, men stationära skulle jag nog inte se någon större skillnad från min 2560x1440. Kör då hellre tre stycken 2560x1440 i surround

Fast det är väl bara en tidsfråga innan tre skärmar i 4k surround och 3D förstås är någonting folk faktiskt har hemma ^^

3x 4K är nog inte långt borta hos några Swec -medlemmar.
Men sedan har vi det ju ganska bra ställt i Sverige med, trots allt.

Jag kör med 1x 1440p och tycker det räcker utmärkt med side-by-side fönster så som webben och GUI'n ser ut idag.
4K öppnar upp för mer fönster samtidigt, annars ser jag inte riktigt grejen med så många pixlar att underhålla för spel...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Testpilot

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Håller med dig! (dock är det ju skillnad på TN och TN också...)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

Själv spenderar jag 80% av tiden framför datorn i webbläsaren och resten i spel, därav går TN fetbort.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

För spel är det nog tveksamt om IPS tillför något överhuvudtaget, men sitter man och jobbar framför skärmen och särskilt om man jobbar mycket med text så är IPS/IGZO-HiDPI skärmar värda var enda krona. För text så är skillnaden mellan 1920x1080 och 3200x1800 även på så liten skärm som 13" milsvid.

Ställ en TN-panel bredvid IPS/IGZO-panel, färger och kontrast spelar inte i samma liga. Visst är det skillnad mellan TN-paneler, hade en MBP med 15" 1680x1050 TN-panel och jämfört med de flesta andra laptop var den skärmen riktigt bra men bredvid en rMBP med IPS eller Samsung/Dell med IGZO så var det ändå en väldigt blek skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att de orkar...finns ju fortfarande ingen hårdvara som kan driva skärmen i konstant 60fps vid spelande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

Skrivet av JoeBlack:

Håller med dig! (dock är det ju skillnad på TN och TN också...)

Skrivet av simonw:

Själv spenderar jag 80% av tiden framför datorn i webbläsaren och resten i spel, därav går TN fetbort.

Håller helt med simonw.
Jag arbetar inom IT-industrin, och sitter man framför datorn minst 8 timmar dagen, skall man ha en bra skärm.
En bra skärm innefattar ergonomi, korrekt färgåtergivning och bra betrakningsvinklar från alla håll - oavsett vad du arbetar med skulle jag säga.

Sitter man på begränsad budget som bara är "lekman" som spelar lite om kvällarna - sure då fungerar TN.
Men som professionell användare krävs bra grejer.

Förstår inte de som kan lägga 5-8 tusen, eller tom mer på grafikkort endast och sedan minst lika mycket på ram, cpu, chassi, vattenkylning osv och sedan sitta med en sämre skärm. Det är som att snåla på PSU'n.

Du upplever datorn med skärmen - SNÅLA INTE DÄR.

Sedan finns det givetvis bättre och sämre TN-paneler, men de är alla undermåliga till IPS / VA -tekniken när det kommer till längre tids arbete eller sittande, om den än så är programmering eller fotorediering. Själv sitter jag mycket på nätet, fjärrstyr datorer, servers mailar osv - men skulle aldrig snåla på skärmen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på en prissänkning på 1440P skärmar..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

de borde satsa på 4k tv apparater å sluta försöka använda samma paneler i monitorer som tv...4k till breda massan har vi inte hårdvara nog till på långa vägar om vi ska prata spel ...smartare å köpa 2560*1440 för datorbruk i dagsläget.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Jag säger ALDRIG mera TN. Förstår inte hur man kan sitta på en 15 000 kr burk och använda en skärm för 1500... Det tycker jag bara tyder på att man är kåt på prestandasiffror och e-penis snarare än helhetsupplevelsen. Jag våndas varje gång jag måste sitta vid min laptop som har TN för den har så dåliga betraktningsvinklar att färgen inte är desamma i över- och underkant som mitt på.
Skärmarna på jobbet är inte heller för roliga. Alla hemsidor man besöker blir liksom vita för att färgåtergivningen är så tafflig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

3x 4K är nog inte långt borta hos några Swec -medlemmar.
Men sedan har vi det ju ganska bra ställt i Sverige med, trots allt.

Jag kör med 1x 1440p och tycker det räcker utmärkt med side-by-side fönster så som webben och GUI'n ser ut idag.
4K öppnar upp för mer fönster samtidigt, annars ser jag inte riktigt grejen med så många pixlar att underhålla för spel...

Jo, jag har alltid sett till att ha det senaste. I höstas en 4k-tv, för två år sedan en 1440p-IPS, för sex år sedan tre stycken 3D-skärmar för Nvidias nya 3D Vision Surround. Vad som var problemet då är liksom problemet nu, det gick inte riktigt att få ett skönt flyt över tre skärmar i 3D. Rimligtvis kommer tre skärmar i 4k utan 3D vara tillräckligt krävande för att knäcka de flesta system. Jag undrar om det verkligen är i en snar framtid vi kan köra spel i 4k 3D Vision Surround.

Finns det ens någon kabel som kan leverera 4k i 120hz?

Jag kommer iaf köra på ett par 880's eller motsvarande i nästa generation, får se hur långt det räcker!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

Jag är anti TN för att jag ibland ser på film i min säng, och då vill jag göra det utan att behöva vinkla skärmen exakt 37,3 grader åt höger, samt lägga huvudet på 4 kuddar, då min skärm saknar tilt-möjligheter. Till exempel..

Permalänk

När IPS kommer kan det bli intressant men inte innan det. Har man väl haft IPS en gång är det svårt att ens tänka sig en TN skärm i alla fall för min del.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Väntar fortfarande på en prissänkning på 1440P skärmar..

Samma här...4K är ju inte aktuellt i dags läget och speciellt med TN panel.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid kört TN så är långt ifrån kräsen när det kommer till färger osv. Blir man van vid det bästa blir det bara jobbigt. Som vissa sagt, de går aldrig tillbaka till TN. Synd eftersom TN är så mainstream och finns överallt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

4K kommer vara mainstream inom 1 år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LPG:

Själv har jag alltid kört TN så är långt ifrån kräsen när det kommer till färger osv. Blir man van vid det bästa blir det bara jobbigt. Som vissa sagt, de går aldrig tillbaka till TN. Synd eftersom TN är så mainstream och finns överallt.

Jag använder också TN, som sekundär(a) skärmar.
Den jag alltid vilar ögonen skall vara utav hög kvalitet, andra som står vid sidan och visar systemstatus, skype, chattar, övervakning osv osv.
Kan vara vilken panel som helst, där ser jag hellre hög upplösning till liten yta som fördel.

Är det sedan något på TN-skärmarna som behöver fokus, kan jag bara dra över dem till den "bra" IPS-panelen och få ett större fönster iom ytan på den primära skärmen är något större än överblicksskärmarna.

.. Så har jag det iaf
Så jag håller med dig att TN är mainstream och mainstream är ofta lite billigare eftersom de massiva volymer som tillverkas.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför folk är så anti-TN?

Visst att IPS kan få bättre vinklar och färg, men spelar det verkligen så mycket roll när man bara ska spela? Kanske bara är jag, men kollar aldrig film eller dylikt på min gaming rigg, det är vad laptop/HTPC+TV är till för.

Sedan vill man verkligen ha en 4k för tex. bildredigering över flera 1440p skärmar?

Håller med, har en IPS till huvud gamingburken men den andra har en TN och skillnaden är faktiskt inte så stor, man märker att IPS skärmen ser bättre ut men det är ingen avgörande sak om du ska spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

4K kommer vara mainstream inom 1 år

Nja, det tror jag inte. För att det ska bli mainstream måste priset droppa till 1-2 tusen kronor. De flesta vill inte spendera mer på en skärm. Jag gissar 2-3år men jag hoppas du har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

4K: Absolut inte på nåra år
TN: Har köpt min sista TN skärm (undantag för om TN skulle bli markant bättre)

Känns som det e medelsvensson som luras att köpa dessa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Haha, och jag går och hämtar en öl, för det här var underhållande..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Inget VESA-fäste?

Håller med. Det är riktigt dåligt. VESA borde vara ett tvång för allt, med en skärm.

Skrivet av loefet:

Skulle tro att det finns ett om du tar bort orginalfoten. Monteringshålen sitter skymda av fästplattan som foten har.

Dock TN

Om man kollar in faktabladet så finns det inget skrivet om VESA alls. Och eftersom VESA är en standard så borde det vara utskrivet.

Även om VESA är dold bakom en plåt, så skall det ingå i produktbeskrivningen.

Så nämns det inte. finns det inte. Så enkelt är det.

Själv vart jag väldigt noga med att köpa skärmar med just VESA fästen som passade mitt behov.
Och jag blev väldigt förvånad när jag såg så många som väljer bort just VESA.
Och jag blev aldrig klok på det, då det kunde röra sig om allt ifrån billiga serier till dom dyraste serierna.

Har man en gång haft multiskärmar utan fot, då finns det tyvärr ingen väg tillbaka

Skrivet av Mocka:

Att de orkar...finns ju fortfarande ingen hårdvara som kan driva skärmen i konstant 60fps vid spelande.

Och alla spelar ? Jag lovar, det finns många som klappar händerna nu när 4K kommer på bred front.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]