Rutiner vid retur (ångerrätt) internethandel

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007

Rutiner vid retur (ångerrätt) internethandel

Hej!

Jag brukar inte köpa varor från nätet som kostar mer än >2000:- och brukar annars vanligtvis köpa från fysiska butiker pga just att öppet köp och garantiärenden brukar gå mycket smidigare då man kan knalla ner till butiken och hävda sin rätt. Köpte en MBA 13" från en stor kedja som endast har distansköp dvs inga fysiska butiker och datorn kostade 7990:-. Efter 4 dagar så ville jag returnera den (pga taskig wifi) och köpte en fraktsedel från deras hemsida och packade ner datorn precis som butiken hade själv packat ner den, i exakt samma kartong. Efter 2 dagar så fick jag reda på att jag kommer få pengar tillbaka till mitt konto inom 3-5 bankdagar vilket i efterhand känns väldigt skönt. Jag har hört massa skräckhistorier om företag som hävdar att det finns repor på varan man returnerad även om man har undersökt den väldigt försiktigt och vill således inte återbetala pengar till konsumenten. Lyckligtvis så slutade min historia gott och jag vet mycket väl att jag endast har packat upp datorn, testat den (dvs startat den och provat wifi, skärmen m.m. och tyvärr så var wifi under all kritik och därav beslöt jag att returnera den) Jag hade inte repat den, eller skadad den öht då jag undersökte den väldigt noggrant innan jag packa ner den.

Tänk om företaget istället hävda att det fanns en repa på datorn som jag vet med 100% att jag inte orsakat och vägrar återbetala pengarna till mig. Ord kommer stå mot ord och det kommer bli en långdragen process med både ARN och massa annat för att jag ska kunna få mina pengar åter. Eller så kanske det är fabrikationsfel som jag missade men som företaget hävdar att jag orsakade, det finns många olika scenarion.

Därför vill jag ha era tips och råd om hur man ska göra när man returnerar en vara till en internetbutik, så att företaget inte hävdar att man själv orsakat skador som man inte har gjort (går att hitta massa trådar om personer som råkat ut för det i SweC) Jag är nämligen sugen på en annan dator från en annan ÅF.

Är tacksam för alla tips!

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Dokumentera hur din dator ser ut just nu, hur den är nedpackad etc både med bilder och video så har du bevis på din sida

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av amanito:

Hej!

Jag brukar inte köpa varor från nätet som kostar mer än >2000:- och brukar annars vanligtvis köpa från fysiska butiker pga just att öppet köp och garantiärenden brukar gå mycket smidigare då man kan knalla ner till butiken och hävda sin rätt. Köpte en MBA 13" från en stor kedja som endast har distansköp dvs inga fysiska butiker och datorn kostade 7990:-. Efter 4 dagar så ville jag returnera den (pga taskig wifi) och köpte en fraktsedel från deras hemsida och packade ner datorn precis som butiken hade själv packat ner den, i exakt samma kartong. Efter 2 dagar så fick jag reda på att jag kommer få pengar tillbaka till mitt konto inom 3-5 bankdagar vilket i efterhand känns väldigt skönt. Jag har hört massa skräckhistorier om företag som hävdar att det finns repor på varan man returnerad även om man har undersökt den väldigt försiktigt och vill således inte återbetala pengar till konsumenten. Lyckligtvis så slutade min historia gott och jag vet mycket väl att jag endast har packat upp datorn, testat den (dvs startat den och provat wifi, skärmen m.m. och tyvärr så var wifi under all kritik och därav beslöt jag att returnera den) Jag hade inte repat den, eller skadad den öht då jag undersökte den väldigt noggrant innan jag packa ner den.

Tänk om företaget istället hävda att det fanns en repa på datorn som jag vet med 100% att jag inte orsakat och vägrar återbetala pengarna till mig. Ord kommer stå mot ord och det kommer bli en långdragen process med både ARN och massa annat för att jag ska kunna få mina pengar åter. Eller så kanske det är fabrikationsfel som jag missade men som företaget hävdar att jag orsakade, det finns många olika scenarion.

Därför vill jag ha era tips och råd om hur man ska göra när man returnerar en vara till en internetbutik, så att företaget inte hävdar att man själv orsakat skador som man inte har gjort (går att hitta massa trådar om personer som råkat ut för det i SweC) Jag är nämligen sugen på en annan dator från en annan ÅF.

Är tacksam för alla tips!

Man fotograferar varan från alla vinklar innan man skickar den. Det bör man nog göra innan man skickar in den på reparation också, för allt verkar kunna hända.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av amanito:

Hej!

Jag brukar inte köpa varor från nätet som kostar mer än >2000:- och brukar annars vanligtvis köpa från fysiska butiker pga just att öppet köp och garantiärenden brukar gå mycket smidigare då man kan knalla ner till butiken och hävda sin rätt. Köpte en MBA 13" från en stor kedja som endast har distansköp dvs inga fysiska butiker och datorn kostade 7990:-. Efter 4 dagar så ville jag returnera den (pga taskig wifi) och köpte en fraktsedel från deras hemsida och packade ner datorn precis som butiken hade själv packat ner den, i exakt samma kartong. Efter 2 dagar så fick jag reda på att jag kommer få pengar tillbaka till mitt konto inom 3-5 bankdagar vilket i efterhand känns väldigt skönt. Jag har hört massa skräckhistorier om företag som hävdar att det finns repor på varan man returnerad även om man har undersökt den väldigt försiktigt och vill således inte återbetala pengar till konsumenten. Lyckligtvis så slutade min historia gott och jag vet mycket väl att jag endast har packat upp datorn, testat den (dvs startat den och provat wifi, skärmen m.m. och tyvärr så var wifi under all kritik och därav beslöt jag att returnera den) Jag hade inte repat den, eller skadad den öht då jag undersökte den väldigt noggrant innan jag packa ner den.

Tänk om företaget istället hävda att det fanns en repa på datorn som jag vet med 100% att jag inte orsakat och vägrar återbetala pengarna till mig. Ord kommer stå mot ord och det kommer bli en långdragen process med både ARN och massa annat för att jag ska kunna få mina pengar åter. Eller så kanske det är fabrikationsfel som jag missade men som företaget hävdar att jag orsakade, det finns många olika scenarion.

Därför vill jag ha era tips och råd om hur man ska göra när man returnerar en vara till en internetbutik, så att företaget inte hävdar att man själv orsakat skador som man inte har gjort (går att hitta massa trådar om personer som råkat ut för det i SweC) Jag är nämligen sugen på en annan dator från en annan ÅF.

Är tacksam för alla tips!

Kan lova dig att det är otroligt många fler returer där det inte är nåt strul, än det fåtal som har problem och skriver om det på forum.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av nackskägg:

Kan lova dig att det är otroligt många fler returer där det inte är nåt strul, än det fåtal som har problem och skriver om det på forum.

Helt rätt, men kan ändå vara bra att veta. Om man har köpt en pryl för 10k som man vill returnera så vill man inte höra att de nekar returen för något man inte har gjort.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av giplet:

Helt rätt, men kan ändå vara bra att veta. Om man har köpt en pryl för 10k som man vill returnera så vill man inte höra att de nekar returen för något man inte har gjort.

håller med, jag hade en polare som köpte sin dator (färdigbyggd på komplett) som blev nekad returen pga att lådan (vita skumgummit som ligger imot datorn) som datorn hade skickats i var skadad, dessvärre tog han inga bilder på hur de hela såg ut när han hade packat ner datorn till komplett och hade därför inga bevis på att lådan (skumgummit) var hel innan den skickades iväg, måste ha varit posten som klantade till sig rejält, så oavsett dokumentera alltid hur saker o ting ser ut så butiken/tillverkaren inte kan säga annat, då äre bara slänga upp bevisen i ansiketet på dom o tacka för kaffet;)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Alexan92:

Dokumentera hur din dator ser ut just nu, hur den är nedpackad etc både med bilder och video så har du bevis på din sida

Skrivet av giplet:

Man fotograferar varan från alla vinklar innan man skickar den. Det bör man nog göra innan man skickar in den på reparation också, för allt verkar kunna hända.

Hjälper det verkligen?

Skrivet av nackskägg:

Kan lova dig att det är otroligt många fler returer där det inte är nåt strul, än det fåtal som har problem och skriver om det på forum.

Det är ändå befogat att ta upp ämnet då jag antar att det finns folk som har liknande problem men som ändå inte är medlema i SweC

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av amanito:

Det är ändå befogat att ta upp ämnet då jag antar att det finns folk som har liknande problem men som ändå inte är medlema i SweC

Befogat och befogat. Det är ingen skillnad på att skicka in en vara på retur och att lämna tillbaks den på öppet köp.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Alexan92:

håller med, jag hade en polare som köpte sin dator (färdigbyggd på komplett) som blev nekad returen pga att lådan (vita skumgummit som ligger imot datorn) som datorn hade skickats i var skadad, dessvärre tog han inga bilder på hur de hela såg ut när han hade packat ner datorn till komplett och hade därför inga bevis på att lådan (skumgummit) var hel innan den skickades iväg, måste ha varit posten som klantade till sig rejält, så oavsett dokumentera alltid hur saker o ting ser ut så butiken/tillverkaren inte kan säga annat, då äre bara slänga upp bevisen i ansiketet på dom o tacka för kaffet;)

Han hade inte ens behövt fotografera det i detta fallet. Emballaget behöver nämligen inte vara i ursprungligt skick när man ångrar ett köp. Enligt utslag i ARN ska näringsidkaren räkna med att han behöver stå med ett nytt emballage.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av nackskägg:

Befogat och befogat. Det är ingen skillnad på att skicka in en vara på retur än att lämna tillbaks den på öppet köp.

När du lämnar tillbaka den på öppet köp så är du med personligen och står framför disken och har en direkt kontakt med personen som du ska retunera varan till. Jag säger inte att man kan inte bli nekad retur på öppet köp men chanserna är större när det gäller e-handel då varan ska gå från person X -> Posten -> ÅF och där ligger det något emellan (posten) som vi alla vet misshandlar paketet då och då.

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

"host" Arn anser detta om dammsugare som enligt försäljare var repig när kund ville lämna tillbaka den enligt ångerrätt https://lagen.nu/arn/2002-2164 så ni som pratar om att det inte får finnas minsta repa är ute i ogjort väder liksom dom företag som försöker med det tricket.

Citat ARN "Nämnden anser inte att det framgår av de fotografier som åberopats i ärendet att dammsugaren skulle vara så pass repig att den skulle vara använd mer än endast obetydligt." Slut citat.

M a o ni som blir nekade retur pga repor och med vet er att ni endast använt varan obetydligt anmäl, anmäl och anmäl till ARN då det inte kostar något mer än tid (vanligtvis 6 mån) men prata först med försäljaren och försök få till en överenskommelse som ni bägge är nöjda med innan du anmäler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av giplet:

Han hade inte ens behövt fotografera det i detta fallet. Emballaget behöver nämligen inte vara i ursprungligt skick när man ångrar ett köp. Enligt utslag i ARN ska näringsidkaren räkna med att han behöver stå med ett nytt emballage.

Men det hade inte gått ändå pga att io plåten blev intryckt d e d måste ha varit ett ganska brutalt fall eftersom både emballage gick sönder + att det blev en buckla på chassi/io plåt, men det är historia nu iaf men ville ändå dela med mig, för om han hade tagit bilder på att datorn var hel innan han skickade iväg den så hade han fått rätt, nu var det posten som klantade sig och gjorde att komplett inte godtog datorn i det skick som den kom in pga av skadan som skedde utan skickade istället tillbaka datorn där de sa att återköp/retur inte är aktuellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av amanito:

När du lämnar tillbaka den på öppet köp så är du med personligen och står framför disken och har en direkt kontakt med personen som du ska retunera varan till. Jag säger inte att man kan inte bli nekad retur på öppet köp men chanserna är större när det gäller e-handel då varan ska gå från person X -> Posten -> ÅF och där ligger det något emellan (posten) som vi alla vet misshandlar paketet då och då.

Öppet köp är ren goodwill från företag och finns inte som lag så de kan neka återköp utan problem.

Distansköp har man lagligen 14 dagars ångerätt.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av iller:

Öppet köp är ren goodwill från företag och finns inte som lag så de kan neka återköp utan problem.

Distansköp har man lagligen 14 dagars ångerätt.

Tack. Jag vet skillnaderna mellan öppet köp och distansköpslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Alexan92:

håller med, jag hade en polare som köpte sin dator (färdigbyggd på komplett) som blev nekad returen pga att lådan (vita skumgummit som ligger imot datorn) som datorn hade skickats i var skadad, dessvärre tog han inga bilder på hur de hela såg ut när han hade packat ner datorn till komplett och hade därför inga bevis på att lådan (skumgummit) var hel innan den skickades iväg, måste ha varit posten som klantade till sig rejält, så oavsett dokumentera alltid hur saker o ting ser ut så butiken/tillverkaren inte kan säga annat, då äre bara slänga upp bevisen i ansiketet på dom o tacka för kaffet;)

Även om du tagit bilder på varan så kan återförsäljaren säga annat om den kommer fram i skadat skick. De står inte för skador som uppkommer under frakten. Den risken står helt på dig och posten.

Däremot gör inte det att man inte bör ta bilder innan man skickar. Det kan användas mot posten då det är dem som får ersätta skadan som uppkommit under frakt om varan skickades i godkänt emballage. Men risken är fortfarande på dig under transport. Så går varan sönder så gäller inte längre ångerrätten. "det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten." (Inets försäljningsvilkor)

Till TS: Du är onödigt orolig. Du har förvisso läst massa skräckhistorier. Men för varje skräckhistoria så finns det hundratals om inte tusentals fall där det inte är det minst problem med retur av vara för ångerrätt.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell