Hur nollställer man hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Glömde en sak föressten, om man nollar hårddisken, måste man installera om windows då?

Nej, du kan väl lägga in Linux Mint exempelvis? Beror väl på om du även säljer din windowslicens (är det en OEM-licens som följer med hårdvaran är det vettigt att lägga in windows och sälja licensen men har du egen windowslicens "retail" så vill du kanske behålla den till någon egen dator). Vissa märkesdatorer kommer ju utan installationsskiva för windows och har en "återställningspartition" för att installera om operativsystemet. Kör du då killdisk så tar du ju bort även återställningspartitionen och har därmed inte kvar något windows längre... Så det kan ju vara vettigt att ta backup på återställningspartitionen innan du raderar disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Detta fyller inte disken med nollor, det tar bara bort partitionstabeller och sådant.

Kanske ska tilläggas att detta kommando är något som jag kör på Linux, vilket jag inte är övertygad om att trådskaparen har installerat.

Skulle jag nollstalla disken i Linux (genom att skriva över den med nollor) skulle jag istället köra:

# dd if=/dev/zero of=/dev/sdX iflag=nocache oflag=direct bs=4096

Fler alternativ för att göra detta i Linux finns beskrivet här:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Securely_wipe_disk

Kan vara intressant att läsa även om man inte kör Linux. För övrigt kan det vara smart att köra Linux i det här fallet om man ska radera systemdisken. Man kan ju boota en "live cd" eller "live USB" med Linux och köra kommandona därifrån så slipper man plocka ur hårddisken och sätta den i en annan dator när den ska raderas. Visst man kan boota windows installationsskiva och köra windows-verktyg också om man förderar det. Tycker dock själv att man har bättre verktyg i Linux.

När man sedan fyllt disken med nollor kan det väl vara vettigt att partitionera den och formatera den för annars klagar väl den okunnige genomsnittsköparen att disken är "trasig". Är det en systemdisk får man väl installera något operativsystem så man kan visa att datorn fungerar.

Fungerar det där på Windows också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej, du kan väl lägga in Linux Mint exempelvis? Beror väl på om du även säljer din windowslicens (är det en OEM-licens som följer med hårdvaran är det vettigt att lägga in windows och sälja licensen men har du egen windowslicens "retail" så vill du kanske behålla den till någon egen dator). Vissa märkesdatorer kommer ju utan installationsskiva för windows och har en "återställningspartition" för att installera om operativsystemet. Kör du då killdisk så tar du ju bort även återställningspartitionen och har därmed inte kvar något windows längre... Så det kan ju vara vettigt att ta backup på återställningspartitionen innan du raderar disken.

Ja, jag får se hur jag gör men nu vill jag bara nolla HD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Fungerar det där på Windows också?

Nej det där var en beskrivning hur man gör i Linux.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Varit tvungen att ta en timeout pga. psykisk ohälsa men nu är jag tillbaka igen. Det är som så att den laptop jag sitter på misstänker jag har fått in något redigt otrevligt i sig så då undrar jag det jag glömde fråga sist, hur gör man för att inte radera internet som jag råkade göra med den stationära?

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nej men inte så bra på datorer och IT.

Permalänk
Medlem

Du kan inte radera Internet.

Kanske dags att be någon hjälpa dig på plats om du känner att det är svårt med datorer ?

Ingen är expert på allt, det är mer pinsamt att låtsas att man kan än att erkänna att man behöver hjälp...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du kan inte radera Internet.

Kanske dags att be någon hjälpa dig på plats om du känner att det är svårt med datorer ?

Ingen är expert på allt, det är mer pinsamt att låtsas att man kan än att erkänna att man behöver hjälp...

Hmm, jag nollställde hddn på min stationära dator och efter det gick det inte att använda internet.

Jag låtsas absolut inte om att jag kan, jag gjorde den här tråden just för att be om hjälp.

Permalänk
Medlem

@vipa: Anledningen att jag nämnde det är att du tycks sakna den ganska grundläggande förståelsen för hur en pc fungerar i det sättet du uttrycker dig.

Då blir det också både vanskligt och svårt att förklara på ett bra sätt hur du skall gå till väga...

Det är tråkigt när saker blir sämre istället för bättre när man fixat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Hmm, jag nollställde hddn på min stationära dator och efter det gick det inte att använda internet.

Jag låtsas absolut inte om att jag kan, jag gjorde den här tråden just för att be om hjälp.

Alltså du menar formatera att ta bort all data som finns på hårddisken så ingen kan använda den? Det räcker med att formatera den, en överskrivning räcker för att datan ska försvinna inte 5-7 gånger som en del påstår. Att internetet slutade fungera för att du formaterade en hårrddisk måste antingen ha att göra med att du tog bort drivrutiner för nätverkskortet eller en fruktansvärt olycklig slump.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@vipa: Anledningen att jag nämnde det är att du tycks sakna den ganska grundläggande förståelsen för hur en pc fungerar i det sättet du uttrycker dig.

Då blir det också både vanskligt och svårt att förklara på ett bra sätt hur du skall gå till väga...

Det är tråkigt när saker blir sämre istället för bättre när man fixat.

Ok, men då gör jag som så istället att jag frågar en jag känner som är riktigt bra på datorer, kanske är bättre så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Alltså du menar formatera att ta bort all data som finns på hårddisken så ingen kan använda den? Det räcker med att formatera den, en överskrivning räcker för att datan ska försvinna inte 5-7 gånger som en del påstår. Att internetet slutade fungera för att du formaterade en hårrddisk måste antingen ha att göra med att du tog bort drivrutiner för nätverkskortet eller en fruktansvärt olycklig slump.

Ja precis, jag är dock mer orolig över att fått in någonting riktigt dåligt.

Så var det f.ö., jag råkade ta bort drivrutinerna, är det något man inte kan åtgärda?

Permalänk
Medlem

För att vara så tydlig som möjlig, jag vill återställa datorn till fabriksinställningar, glömde bort att säga det helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipa:

Ja precis, jag är dock mer orolig över att fått in någonting riktigt dåligt.

Det finns oftast en systemåterställnings partition på hårddisken, din vän som är bra på datorer kan hjälpa dig med detta.

Skrivet av vipa:

Så var det f.ö., jag råkade ta bort drivrutinerna, är det något man inte kan åtgärda?

Installera drivrutinerna? Om ditt nätverkskort är integrerat på moderkortet så använder du enklast skivan som medföljde ditt moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det finns oftast en systemåterställnings partition på hårddisken, din vän som är bra på datorer kan hjälpa dig med detta.

Installera drivrutinerna? Om ditt nätverkskort är integrerat på moderkortet så använder du enklast skivan som medföljde ditt moderkort.

Ok men om det av nån anledning inte är integrerat på moderkortet då? Då är det väl bara att köpa en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Ok men om det av nån anledning inte är integrerat på moderkortet då? Då är det väl bara att köpa en ny dator?

Det är med 99.9999% chans integrerat på moderkortet. Om inte så är det ett instickskort på moderkortet. I varje fall så är det bara att leta fram skivan som hör till moderkortet/instickskortet och installera drivrutiner via den, eller använda en annan dator och ladda hem drivrutiner på den och föra på den andra datorn via USB och installera.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket, då får min vän hjälpa mig med den stationära.