Hej! Först och främst vill jag bara säga att jag hoppas att jag skapat den här tråden i rätt forumdel.. ber om ursäkt om det blev fel!
Ja, som rubriken säger så undrar jag om någon har tips på ett bra bildvisningsprogram till Windows (8.1, då..). Det är nämligen så att dom två jag har inte alls visar bilden så som den ser ut i t.ex. en webbläsare. Hade det varit något fel på mina bildskärmsinställningar så hade väl bilderna sett konstiga ut även där, så jag antar att det beror på programmen.. Det första programmet jag använde var Windows Fotovisare, men den gör att bilderna ser väldigt mörka ut. Så jag prövade då med något som bara heter "Foton" (någon slags app, så vitt jag förstår det? Jag är fortfarande nybörjare när det gäller Win 8.1..), och där ser bilderna inte alls lika mörka ut.. men, dom förlorar istället en hel del skärpa. Jag satte ihop en "jämförelse-bild" som finns att se här. Lyckades inte länka originalstorleken här, så det är en länk till bilden på Photobucket.. Viktigt att ni förstorar den två gånger, eftersom man missar många detaljer annars (speciellt oskäpran i andra bilden jämfört med dom andra två). Så ja, hoppas att ni har några tips.
Tack, Palmie! Har tittat runt lite och tagit ner några som jag ska testa. Hittills gillar jag IrfanView. Litet, enkelt, och viktigast av allt; bilderna ser ut som dom ska.