Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

köp av 4pin fläktar

Hej

I dagsläget har jag följande fläktar som case-fan och vattenkylarfläktar för cpun.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/157715-be_qui...
Dessa är 3 pin och går väl därför inte att kontrollera hastigheten på fläkten?

Därför vill jag köpa nya 4pin fläktar.
Vad är skillnaden på PWM fläktstyrning och temperatur fläktstyrning?
Om det står att rotationshastighet är fast tex. 1500RPM och inte rörlig tex. 600-1500RPM kan man inte ändra på hastigheten då?

Tacksam för all hjälp eller köprekommendationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4anDunderhonung:

Hej

I dagsläget har jag följande fläktar som case-fan och vattenkylarfläktar för cpun.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/157715-be_qui...
Dessa är 3 pin och går väl därför inte att kontrollera hastigheten på fläkten?

Därför vill jag köpa nya 4pin fläktar.
Vad är skillnaden på PWM fläktstyrning och temperatur fläktstyrning?
Om det står att rotationshastighet är fast tex. 1500RPM och inte rörlig tex. 600-1500RPM kan man inte ändra på hastigheten då?

Tacksam för all hjälp eller köprekommendationer

En 3pin eller 2 pin styrs beroende på hur många volt den får. Medans pwm styrs med pulser!
Idag kan man generellt säga att pwm fläktar går att styra medans 3pin fläktar har en konstant hastighet.

Jag hade ett äldre moderkort som styrde 3pin direkt ifrån moderkortet!

Många fläktkontro!ler är 3pin och är egentligen en potentiometer i serie med fläkten på 12v. När man vrider på potentiometer så ökar motstånden och spänningen sjunker. I samband så går fläkten också på lägre varv.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

En 3pin eller 2 pin styrs beroende på hur många volt den får. Medans pwm styrs med pulser!
Idag kan man generellt säga att pwm fläktar går att styra medans 3pin fläktar har en konstant hastighet.

Jag hade ett äldre moderkort som styrde 3pin direkt ifrån moderkortet!

Många fläktkontro!ler är 3pin och är egentligen en potentiometer i serie med fläkten på 12v. När man vrider på potentiometer så ökar motstånden och spänningen sjunker. I samband så går fläkten också på lägre varv.

Ok, det var det jag trodde.
Jag vill inte använda en kontroller för kontrollera fläktarna eller bios:en. Utan jag vill använda ett program för detta, men det har inte fungerat.
Så därför vill jag köpa nya fläktar med 4pin.

Permalänk
Medlem

Då måste även ditt moderkort kunna hantera 4pins pwm fläktar. Akta dig om du har asus för deras moderkort kan ha falska pwm fläkt uttag som x79 deluxe. Där finns 4st 4pin fläktuttag för chassifläktar men de är INTE pwm kontrollers

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Då måste även ditt moderkort kunna hantera 4pins pwm fläktar. Akta dig om du har asus för deras moderkort kan ha falska pwm fläkt uttag som x79 deluxe. Där finns 4st 4pin fläktuttag för chassifläktar men de är INTE pwm kontrollers

Jaha.
Jag har ett gigabyte moderkort. GA Z77x-d3h.
Jag vet att moderkortet har 4pins uttag. Men vet du var/hur man kan kolla om 4pins uttagen är falska eller äkta?

Vet någon vad som är skillnaden på PWM fläktstyrning och temperatur fläktstyrning?
Om det står att rotationshastighet är fast tex. 1500RPM och inte rörlig tex. 600-1500RPM kan man inte ändra på hastigheten då?

Permalänk
Medlem

Det bör stå i din manual till moderkortet. Är det otydligt där så googla snabbt bara.
Sen tror jag att alla ickePWM fläktar kan styras med fläktkontroller oavsett om de står 1500rpm eller 500-1200 t.ex. man ändrar bara volten till dom. Men detta går inte på alla moderkort heller men det däremot kan asus göra. Alltså styra icke PWM fläktar med 3pin i olika hastigheter. Det kanske ditt gigabyte kan med? Kolla manual eller googla

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...

Jag köpte en sådan för att styra de fläktar som låter som mest i chassit, helt klart värt det
Det kan vara billigare än att köpa nya fläktar med lägre RPM