Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

VMware vs VirtualBox vs Xen vs OpenVZ vs KVM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Faktiskt inte, läste precis nyligen att när vSphere 6.0 kommer så uppdaterar man windows klienten så att det ska gå att använda den tillsammans med VMar som har HW version 10. Så man uppdaterar den och verkar inse att den används mycket fortfarande.

Äntligen

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Faktiskt inte, läste precis nyligen att när vSphere 6.0 kommer så uppdaterar man windows klienten så att det ska gå att använda den tillsammans med VMar som har HW version 10. Så man uppdaterar den och verkar inse att den används mycket fortfarande.

Skrivet av Micke O:

Äntligen

Hold the fucking phone though, först så måste man se vad som menas med att "uppdatera klienten".

Problemet för VMware med klienten (förutom att den suger vilket de inte verkar bry sig så mycket om) är att det faktiskt är omöjligt att hantera sina hostar med den innan man har vCenter uppe, vilket ses som ett problem och är anledningen till att den gamla klienten inte har dödats ännu. Vad som kommer med vSphere 6.0 är däremot en ny "Host client" (iirc) som ska ersätta den gamla klienten. Vad det är in a nutshell är en standalone version av vSphere web client som man kör lokalt på sin dator och sedan så öppnas interfacet i en egen flash ruta.

Så in the end så kan man se det som att den gamla klienten får sitt nackskott med vSphere 6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar som när man går in på tillverkarens hemsida för att bevisa att någonting visst fungerar bra genom att citera teoretiska maxgränser? Jag antar att du aldrig riktigt har hållit på med virtualisering utöver hobbynivå om du föreslår att man skulle kunna köra 2000 vCPUer på en enskild host utan problem..

Diskussionen gällde specifikationer för aktuell version och inte praktisk användning. Framgår om man inte bara skummar igenom tråden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hold the fucking phone though, först så måste man se vad som menas med att "uppdatera klienten".

Problemet för VMware med klienten (förutom att den suger vilket de inte verkar bry sig så mycket om) är att det faktiskt är omöjligt att hantera sina hostar med den innan man har vCenter uppe, vilket ses som ett problem och är anledningen till att den gamla klienten inte har dödats ännu. Vad som kommer med vSphere 6.0 är däremot en ny "Host client" (iirc) som ska ersätta den gamla klienten. Vad det är in a nutshell är en standalone version av vSphere web client som man kör lokalt på sin dator och sedan så öppnas interfacet i en egen flash ruta.

Så in the end så kan man se det som att den gamla klienten får sitt nackskott med vSphere 6.0

Citat:

One more news. The vSphere 5.5 Update 2 will feature vSphere Windows client which will be able to manage VMs with based on Virtual hardware version 10. The curent release of vSphere 5.5 (u1a, u1b and u1c can’t do it).

http://www.vladan.fr/vsphere-6-0-content-library/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar som när man går in på tillverkarens hemsida för att bevisa att någonting visst fungerar bra genom att citera teoretiska maxgränser? Jag antar att du aldrig riktigt har hållit på med virtualisering utöver hobbynivå om du föreslår att man skulle kunna köra 2000 vCPUer på en enskild host utan problem..

Kom igen... Jag citerade vad som är supporterat, vad som är lämpligt/best practice är en annan femma; Tillhörde inte diskussionen alls. Uppmanar dig att läsa inlägget jag citerade när detta skrevs.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

Ska man köra senaste hyper-v och kör Windows 7 på sin admin-pc kan man inte installera det grafiska administrationsverktyget på den. Kör man mac får man också problem. Man måste upp på betalnivå för att kunna köra guit på servern.

Ska man virtualisera linux system tycker jag inte man ska vara rädd för kvm.

Permalänk
Medlem

För det första är NDA bara löjligt. VMWare är ett all in Windows-företag som struntar fullständigt i alla som inte vill betala. Att ha en flash-baserad webclient säger ju allt om hur genomtänkt det är! Jag rekommenderar att lämna det sjunkande VMWare-skeppet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

För det första är NDA bara löjligt. VMWare är ett all in Windows-företag som struntar fullständigt i alla som inte vill betala. Att ha en flash-baserad webclient säger ju allt om hur genomtänkt det är! Jag rekommenderar att lämna det sjunkande VMWare-skeppet.

Vilket vinstdrivande företag struntar inte fullständigt i alla icke-betalande kunder?

Vidare kommer man ju tydligen enligt bloggen det länkades till ovan, att med vSphere 5.5 Update 2 att få med en fet-klient för Windows som kan hantera vm:ar version 10. Det är bra nyheter även om det borde ha gått redan med nuvarande klient...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taljin:

Kom igen... Jag citerade vad som är supporterat, vad som är lämpligt/best practice är en annan femma; Tillhörde inte diskussionen alls. Uppmanar dig att läsa inlägget jag citerade när detta skrevs.

Du menar inlägget där det implicerades att Windows has kass prestanda när det kommer till scheduling och du svarar med att säga att det visst stöder så och så många CPUer, och helt missar poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar inlägget där det implicerades att Windows has kass prestanda när det kommer till scheduling och du svarar med att säga att det visst stöder så och så många CPUer, och helt missar poängen?

Hur får du nedanstående inlägg till att handla om prestanda?

Citat:

Om du med "gratis" menar "kräver Windows 8 Pro eller högre". Sen vet vi inte vad som menas med "biffig server". Vanliga Windows stödjer bara en CPU-sockel, professional stödjer max 2. En rätt normal server har 2 CPU-sockets och gissar att så är fallet här, men annars krävs en server-variant av Windows.

För jag svarade nämligen aldrig på följande. Fel av mig att ta med det i citatet men om du läst tråden borde du förstått.

Citat:

Frågan man ska ställa sig är kanske: vem vid sina sinnens fulla bruk kör Windows på en maskin med fler än 8-10 CPU-kärnor????

Valde att inte svara på det, då jag tycker det är idioti att säga att man inte kan köra Hyper-V som hypervisor om man har mycket CPU-kraft. Jag har aldrig upplevt problem och har inte heller hört från kollegor inom branschen som har upplevt det som "kass prestanda".

Men när vi ändå är inne och diskuterar prestanda. Hyper-V ger säkert inte bäst prestanda/krona och det har jag inte påstått heller. Att säga att det har "kass prestanda" tycker jag är lite pajkastning. Hur kommer det sig då att så många väljer att använda Hyper-V? Om du, som jag arbetar med IT borde du ha märkt av fenomenet att allt fler går över till att köra Hyper-V om det passar deras behov bättre.

Hyper-V har fördelar inom andra områden som lockar mig mer, t.ex licensering, SDN, men framför allt powershell!

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad menar du med NDA?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk

Non-disclosure agreement?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av tjossanmannen:

Non-disclosure agreement?

Det var vad jag också associationen med men kan inte riktigt relatera det till diskussionen, så man undrar ju...

Visa signatur