IPhone 6 vs i6 plus & dpi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Displayen är ju inte ny eller märkvärdig på något sett, lägre DPI än dagens t.ex Samsung modeller.
Visst kameran är väl lite ny men processorn så kör dom ju på med sitt gamla vanliga "A" och inte så jätte mycket specifikt.

Tack för mig!

Mm. Lite som Intel. Har fastnat i deras gamla i5 m.m serie. Fast vänta nu - det behöver inte vara dåligt. Mig veterligt har iphones processorer levererat rätt bra va?

För mig blev det faktiskt rum oneplus istället för en iphone. Jag har haft iphone sedan lanseringen av 3Gn i Sverige och gjorde ett vågat byte bara för en vecka sedan.

Detta pga att som student känner jag att jag inte har råd att köpa en iphone till det priset speciellt inte när även en bärbar dator ska inhandlas.

Jag tror dock starkt på iphone. Jag kommer nog tillbaka om några generationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte varför man jämför mot Samsung då dom har HELT olika riktningar.

Det är som att jämföra OSX mot Windows.

Jo men en del tycker uppenbarligen att det inte är nyheter bara för att funktionerna som funnits sedan länge läggs till i ett nytt operativsystem. Till viss del förståeligt.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jo men det är ganska irrellevant för Iphone-användarna har aldrig haft dessa funktionerna tidigare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SvenOslo:

Jo men en del tycker uppenbarligen att det inte är nyheter bara för att funktionerna som funnits sedan länge läggs till i ett nytt operativsystem. Till viss del förståeligt.

Ja men det är nyheter för det företaget.

Gillar man det inte, så tycker jag man skiter totalt att köpa de.

Som om att AMD skulle släppa ny CPU med bättre trådningen eller något eller likadan tech som Intel och så klagar man på det liksom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ozo64:

Jo men det är ganska irrellevant för Iphone-användarna har aldrig haft dessa funktionerna tidigare.

Exakt det jag menar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Jo men en del tycker uppenbarligen att det inte är nyheter bara för att funktionerna som funnits sedan länge läggs till i ett nytt operativsystem. Till viss del förståeligt.

Jag köpte min första telefon på 80-talet så det är ju inte som att samsung kommer med några större nyheter heller. Bägge går att ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Apple programmerar efter 1 hårdvara.
Varför ska dom ha en 8 core 5Ghz mega doom CPU?
När IOS inte behöver det.

Fel, Apples CPUer ligger nära motståndet i prestanda. Hertz (GHz) är ett dåligt mått på prestanda, du kan inte titta på antalet kärnor och deras hertz(GHz) och tro att de är en korrekt representation av prestandan.
iOS kräver faktiskt ganska mycket sedan version 7, då denna introducerade genomskinlighet i många element. Genomskinlighet är en väldigt kostsam effekt när det kommer till prestanda. Det är just därför som många av de äldre lurarna laggade märkbart i och med uppdateringen till iOS 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Fel, Apples CPUer ligger nära motståndet i prestanda. Hertz (GHz) är ett dåligt mått på prestanda, du kan inte titta på antalet kärnor och deras hertz(GHz) och tro att de är en korrekt representation av prestandan.
iOS kräver faktiskt ganska mycket sedan version 7, då denna introducerade genomskinlighet i många element. Genomskinlighet är en väldigt kostsam effekt när det kommer till prestanda. Det är just därför som många av de äldre lurarna laggade märkbart i och med uppdateringen till iOS 7.

1GB ram i toppmodellerna år 2014, det säger något om möjligheterna och hur mycket man kan ha aktivt samtidigt.

GPU prestandan är något bättre än förra årets iPhone modell enligt källa men det är knappast något jätte hopp.

http://www.gsmarena.com/iphone_6_a8_gpu_benchmark_suggests_it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

1GB ram i toppmodellerna år 2014, det säger något om möjligheterna och hur mycket man kan ha aktivt samtidigt.

Japp, det gör det definitivt. Det är dags att göra hoppet till 2GB vid det här laget...

Citat:

GPU prestandan är något bättre än förra årets iPhone modell enligt källa men det är knappast något jätte hopp.

Det verkar så. Men de verkar även ha gjort ett hopp i effektivitet, vilket är anledningen till att de klarar av att få hyfsad batteritid ur en telefon med (sannolikt) ganska låg batterikapacitet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sears:

Fel, Apples CPUer ligger nära motståndet i prestanda. Hertz (GHz) är ett dåligt mått på prestanda, du kan inte titta på antalet kärnor och deras hertz(GHz) och tro att de är en korrekt representation av prestandan.
iOS kräver faktiskt ganska mycket sedan version 7, då denna introducerade genomskinlighet i många element. Genomskinlighet är en väldigt kostsam effekt när det kommer till prestanda. Det är just därför som många av de äldre lurarna laggade märkbart i och med uppdateringen till iOS 7.

Det vet jag, exakt det du skriver vet jag och det va därför jag skrev som jag gjorde.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

1GB ram i toppmodellerna år 2014, det säger något om möjligheterna och hur mycket man kan ha aktivt samtidigt.

GPU prestandan är något bättre än förra årets iPhone modell enligt källa men det är knappast något jätte hopp.

http://i.imgur.com/LjXvohn.jpg

http://www.gsmarena.com/iphone_6_a8_gpu_benchmark_suggests_it...

Måste säga att jag är förvånad över den där mycket blygsamma ökningen av flera anledningar.

För det först, de ökar upplösningen rätt kraftigt (speciellt på 6+) så hade förväntat mig en någorlunda likvärdig ökning på GPUn för att inte ligga alltför långt bakom iPhone 5S vad gäller prestandan "on-screen".

Apple själva skriver på sin hemsida:

Citat:

The all-new A8 chip is our fastest yet. Its CPU and graphics performance are faster than on the A7 chip, even while powering a larger display and incredible new features.

Vilket ju uppenbarligen inte stämmer alls döma av dessa första siffror allafall.

För det andra, när Apple säger att deras CPU eller GPU är X% snabbare än tidigare iPhones så har det ofta stämt väldigt väl med resultat i benchmark sett till tidigare år. Detta är ju långt ifrån några 50%, inte ens 5% snabbare

För det tredje så har det ju hittats information (av Anandtech bl a) som tyder på om att A8:an använder Imaginations senaste PowerVR serien 6XT. Kanske har de valt den men kör den väldigt lågt klockad för att göra den strömsnål?

För det fjärde, vad används alla extra transistorer till egentligen?!

Känns som iPhone 6 är lite av vad iPhone 4 på sin tid, ny design med bättre skärm men annars relativt blygsamma hårdvaruuppdateringar. 3GS:en var ju klart snabbare on-screen än 4:an var.

Nu är ju detta inget större problem eftersom A7 redan den är kraftfull nog att driva iPad Air som har ännu högre upplösning än de nya iPhones:en men som sagt men förvånad blev jag alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Väntar på se lite mer hands on på iphone 6+

Behöver ny mobil då s4an börjar bli tråkig.
Annars kanske det blir en note4,z3a.

Vore kul o prova iOS lite.
Fast kommer nog bli lite vansinnig på att där inte finns min back knapp som på galaxyn utan måste trycka uppe i översta högra hörnet hela tiden.

Fast, sedan iOS 7 kan du ju bara dra utifrån vänstra kanten i tex inställningar för att gå bakåt från undermenyer? Har inte tryckt på knapparna uppe i hörnen på år och dagar! Minst lika smidigt som androids bakåtknapp.

Skrivet av ozo64:

Jag har hellre bättre batteritid än onödigt hög upplösning och onödigt kraftfull processor.

Lite så, uppenbarligen lyckas apple lösa nästan identisk användningstid med 50% mindre batterikapacitet vs tex Galaxy S5. I slutänden handlar det ju om att upplevelsen inte ska påverkas, vilket inte är fallet då iOS alltid flytit på helt smärtfritt på de 2 senaste generationernas iPhonemodeller trots mycket lägre specs på pappret. Effektivitet ftw?

Förstår inte vad folk klagar på med 1GB ram heller, kan inte erinra mig om att jag märkt några problem på min 5S med appar / spel igång? iPaden är en annan femma, så plusmodellen kan jag också tycka borde få lite mer under huven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Fast, sedan iOS 7 kan du ju bara dra utifrån vänstra kanten i tex inställningar för att gå bakåt från undermenyer? Har inte tryckt på knapparna uppe i hörnen på år och dagar! Minst lika smidigt som androids bakåtknapp.

.

Visste jag inte, bra att veta. Tackar
Det som jag alltid tyckte var idiotiskt med ios, att man var tvungen att klicka på minimal yta för att gå bakåt ett steg.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som missat just den "funktionen" av någon anledning. Helt underbart i Safari osv också att gå fram och tillbaks mellan sidor. Stackars användare som missat detta sedan iOS 7 släpptes

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det vet jag, exakt det du skriver vet jag och det va därför jag skrev som jag gjorde.

Låt mig klargöra vad som skrivits. Du verkar ha förvirrat dig någonstans.
Du skriver att Apple inte behöver en "mega doom CPU" för att de programmerar efter "1 hårdvara", vilket jag antar betyder att iOS kräver mycket mindre.
Jag skriver att du har fel. iPhones både har och behöver "mega doom CPU" då det inte är lika resurssnålt som du verkar tro (i och med iOS7).

Skrivet av Kimball:

Lite så, uppenbarligen lyckas apple lösa nästan identisk användningstid med 50% mindre batterikapacitet vs tex Galaxy S5.

Jag skulle vänta på ett bra batteritest innan jag uttalar mig om batteritiden. Anandtech är stället att kolla.

Citat:

I slutänden handlar det ju om att upplevelsen inte ska påverkas, vilket inte är fallet då iOS alltid flytit på helt smärtfritt på de 2 senaste generationernas iPhonemodeller trots mycket lägre specs på pappret. Effektivitet ftw?

CPU och GPU has ej lägre "specs" än moståndet. Skärmen däremot är både mindre både till storleken och upplösningen. Detta hjälper med batteritiden.

Citat:

Förstår inte vad folk klagar på med 1GB ram heller, kan inte erinra mig om att jag märkt några problem på min 5S med appar / spel igång? iPaden är en annan femma, så plusmodellen kan jag också tycka borde få lite mer under huven.

Det förstår jag. Mer minne har många fördelar, de borde kommit med 2GB vid det här laget..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sears:

Låt mig klargöra vad som skrivits. Du verkar ha förvirrat dig någonstans.
Du skriver att Apple inte behöver en "mega doom CPU" för att de programmerar efter "1 hårdvara", vilket jag antar betyder att iOS kräver mycket mindre.
Jag skriver att du har fel. iPhones både har och behöver "mega doom CPU" då det inte är lika resurssnålt som du verkar tro (i och med iOS7).

Jag skulle vänta på ett bra batteritest innan jag uttalar mig om batteritiden. Anandtech är stället att kolla.

CPU och GPU has ej lägre "specs" än moståndet. Skärmen däremot är både mindre både till storleken och upplösningen. Detta hjälper med batteritiden.

Det förstår jag. Mer minne har många fördelar, de borde kommit med 2GB vid det här laget..

Nu menar jag med försäljnings syfte.

Asså som tex Samsung etc så är dom siffrorna mycket högre fast Apple behöver inte 4 Cores och annat.

Tror du missa vad jag menade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nu menar jag med försäljnings syfte.

Asså som tex Samsung etc så är dom siffrorna mycket högre fast Apple behöver inte 4 Cores och annat.

Tror du missa vad jag menade.

Skojar du med mig? Det är vad du menade?

Skriver du det här sättet så måste man ju fasen vara psykisk för att förstå vad du menar:
"Apple programmerar efter 1 hårdvara.
Varför ska dom ha en 8 core 5Ghz mega doom CPU?
När IOS inte behöver det."

Hade du tänkt igenom kommentaren ordentligt så hade du skrivit "Apple" istället för "IOS" på slutet, för iOS behöver ju bevisligen det..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sears:

Skojar du med mig? Det är vad du menade?

Skriver du det här sättet så måste man ju fasen vara psykisk för att förstå vad du menar:
"Apple programmerar efter 1 hårdvara.
Varför ska dom ha en 8 core 5Ghz mega doom CPU?
När IOS inte behöver det."

Hade du tänkt igenom kommentaren ordentligt så hade du skrivit "Apple" istället för "IOS" på slutet, för iOS behöver ju bevisligen det..

Så "Apple" behöver 8 Core menar du?

För va lite det jag menade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så "Apple" behöver 8 Core menar du?

För va lite det jag menade.

Självklart inte. Apple är inte ett operativsystem.
Vilket är varför du borde skrivit Apple i din kommentar för att den skulle ha varit åtminstone någorlunda förståelig.

Apple däremot behöver inte "8 core 5Ghz" för att de är ett företag, och dessa är marknadsföringstermer för dem.

Permalänk
Medlem

4 Miljoner pre orders på 24 timmar blev det i år mot förra årets 2,75 Iphone 5s

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend

Verkar verkligen bli en trevlig telefon. Jag hade hoppats på samma batteritid på 6 och 6 Plus… nu kommer jag alltså behöva köra på jätten 6 Plus.. Jag ska till USA i slutet på oktober, finns den måntro, verkar vara chill med LTE banden i alla fall - fast, säljs de olåsta?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 