IPTV via fiber från Viasat- hur får jag det trådlöst till TVn

Permalänk
Medlem

IPTV via fiber från Viasat- hur får jag det trådlöst till TVn

Hej!

Är inte så duktig på detta, har försökt läsa på hur det fungerar men vissa saker är rena grekiskan för mig.

Det jag vill åstakomma är att få min IPTV (leverantör Viasat) trådlöst till min Tv vill inte ha en kabel genom halva huset.
Har varit i kontakt med Viasat och de hade ingen lösning på detta ännu. Jag vet att Telia har en Technicolor TG233 men enligt deras support funkar den endast på IPTV från Telia, stämmer detta??.

Det borde väl finnas andra lösningar??
Då jag som sagt inte är någon höjdare på detta skulle jag vilja veta vad som bör köpas in och hur det ska kopplas för att detta ska funka.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att TG233 bara passar Telia.
Den är nog transparent för ethernet och borde därför funka även för dig.
Köp med "öppet köp" och testa.

Annars så är homeplug ett bra alternativ till att dra kabel.
Läs mer under homeplug: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Permalänk
Medlem

Den du pratade med har troligtvis ingen koll. Min far beställde IPTV via viaplay och fick med 2 stycken routrar likt Telias TG233. Ring igen och be att få tala med en som har alla hästar hemma.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur får du in Viasat ? De distribuerar iptv på flera sätt beroende på operatör och det finns ju även Viaplay som bara använder normalt internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, Homeplug om jag förstår det rätt så är detta ett alternativ via elnätet. Funkar det bra om man har skarvsladdar??

Viasat är min operatör där jag har både har bredbandet och IPTV.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du det kopplat med kabel ? Kan du beskriva hela signalkedjan i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så som jag har det just nu är att det går en nätverkskabel från Lan 2 på mediaomvandlaren till Viasats hdbox som står vid tv. Internet har jag kopplat från Lan1 på mediaomvandlaren till en airportexpress så att jag har Wifi i huset.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om iptvn har ett annat nät än internet ? Dvs kopplat in datorn och sett om den får ett normalt publikt ip eller inte ?

Hursomhelst så kör min granne iptvn via egenköpta homeplugdelar med telias iptv, det är ju iofs inte trådlöst men det kräver ingen nätverkskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balmez:

Ok, Homeplug om jag förstår det rätt så är detta ett alternativ via elnätet. Funkar det bra om man har skarvsladdar??

Du kan få sämre prestanda och fler droppade paket och du använder skarvsladd och förgreningsdosor.
Så nej, du ska helst inte använda dessa i kombo med homeplugs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om iptvn har ett annat nät än internet ? Dvs kopplat in datorn och sett om den får ett normalt publikt ip eller inte ?

Hursomhelst så kör min granne iptvn via egenköpta homeplugdelar med telias iptv, det är ju iofs inte trådlöst men det kräver ingen nätverkskabel.

Nej, jag har inte kollat om den får något annat ip, finns det någon lösning på detta om de skulle ha det???

Det verkar som om homeplugs är en lösning men jag tycker det är konstigt att det bara finns en produkt på marknaden som skickar sgnalen trådlöst och det är telias TG233.

Permalänk
Medlem

Det "bör" väl bara vara att sätta upp en trådlös brygga?
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/tivo/tradlosa-bryggor...
Comhem verkar ju använda en netgearlösning istället?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=m=s18707266...
Köpa två av nått där, brygga ihop och sen hoppas på att det inte är alltför mkt vlan-magi som går åt skogen?

Skulle vara bra om nån kan bekräfta att det går att brygga ihop två valfria bryggor då jag undviker wlan som pesten, kör kablat på allt minus mobil och platta i soffan.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en trådlös brygga bör fungera om delarna stödjer multicast, det är väl där det ibland brister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Återupplivar den här tråden igen för att se om någon provat och fått det att fungera. Har möjlighet att få viasat iptv box för svensk infrastruktur fiber gratis några år. Vill köra bredbandstv på en tv i ett annat rum trådlöst. Dock har inte viasat någon support eller produkter för att skicka signalen trådlöst. Är det någon som själv har eller känner någon som har fått viasats iptv att fungera med trådlös router/bryggor med multicast/elnätverk/andra lösningar och kan tänkas dela med sig? Bör inte finnas några tekniska hinder, men vill inte köpa bredbandsboxen om jag inte är säker...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anoklov:

Återupplivar den här tråden igen för att se om någon provat och fått det att fungera. Har möjlighet att få viasat iptv box för svensk infrastruktur fiber gratis några år. Vill köra bredbandstv på en tv i ett annat rum trådlöst. Dock har inte viasat någon support eller produkter för att skicka signalen trådlöst. Är det någon som själv har eller känner någon som har fått viasats iptv att fungera med trådlös router/bryggor med multicast/elnätverk/andra lösningar och kan tänkas dela med sig? Bör inte finnas några tekniska hinder, men vill inte köpa bredbandsboxen om jag inte är säker...

Viaplay fungerar i normala nätverk om det är ett alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä. Är för en frukosttv. Viasats grundutbud skulle va perfekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anoklov:

Nä. Är för en frukosttv. Viasats grundutbud skulle va perfekt.

I så fall får du nog köpa en trådlös videolänk av nån sort för att flytta bilden från mottagaren till tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Viasat erbjuder nu en egen homeplug/powerline lösning till sina kunder. Funkar bra!