Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av staffankvist:

Hej igen.

Ja, det gick bra. Systemet är lite darrigt dock. Vissa rullgardiner rullar inte, bara hackar.
Fast jag tycker ändå att W8.1 verkar lite bättre...stabilare?

Startknappen, nu när jag vant mej vid W8.1 och hittat bättre(?) lösningar så...?
Windows Update ser inte likadan ut längre....hum....

Men den rullar. "Egenskaper för den här datorn" ser lite annorlunda ut och säjer att det finns 2 GB minne
Den förra vers. W10, den första, så att av 2 GB, så kunde bara 1 användas.

Ja inte är den väl trevligare än W8.1 eller vad säjer andra?

Tänker
Staffan

Överlag tycker jag gränssnittet är rätt kaotiskt.. de får gärna gå över till Modern UI-stilen (så länge det är lika användbart), men se då till att vara konsekventa så det inte ser ut som man kommer in i ett helt annat OS när går in i skrivbordsmiljön eller att halva skrivbordsmiljön ser ut som det gamla, och andra halvan som det nya, vilket nu är fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Beta 9926 är på svenska.
Jag har kört en ren installation som funkar kanon. Nästan...
Ett program som jag gärna vill ha med mej till tian funkar inte att ladda.
Det är dwshk32.ocx som inte laddas/hittas trots att den finns där.
Hur laddar man in en sådan fil, förutom att lägga den i sökvägen..?
Någon som kan hjälpa mej med det, plz.

Eller måste jag köra in XP först och sedan uppgradera det.
Omständigt ska det vara ibland...

Permalänk
Medlem

Det är en beta, vilket förklarar att det är darrigt och inte ser likadant ut överallt.
Det finns en app som heter "Kom igång", ta en titt där för att se hur saker och ting fungerar.

Permalänk

...funderar över W10 som kom så snabbt efter W8.1

Hej och många tack.
Som sagt, så funderar jag på W10, ja, att jag skulle lära mig det nya(hos W10)
I ett annat Forum vill man att helst att W10 skulle se ut som W7 ...och var kan man
fortfarande köpa W7 i en ny dator...vänder ut och in på Internet...var?

I anknytning till att jag installerade W10 så var det vissa saker som inte fungerar
länk: http://www.vernissage.nu/w10/
Titta gärna på andra saker på hemsidan...

Det är inte så farligt men ändå...det är faktiskt det enda som inte går...
(Compaq nc2400 2(1?) GB minne 32-bitars W10

Skriver
Staffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av staffankvist:

Hej och många tack.
Som sagt, så funderar jag på W10, ja, att jag skulle lära mig det nya(hos W10)
I ett annat Forum vill man att helst att W10 skulle se ut som W7 ...och var kan man
fortfarande köpa W7 i en ny dator...vänder ut och in på Internet...var?

I anknytning till att jag installerade W10 så var det vissa saker som inte fungerar
länk: http://www.vernissage.nu/w10/
Titta gärna på andra saker på hemsidan...

Det är inte så farligt men ändå...det är faktiskt det enda som inte går...
(Compaq nc2400 2(1?) GB minne 32-bitars W10

Skriver
Staffan

Windows 7 säljs inte längre och Microsoft börjar sakta sluta ge support.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 7 säljs inte längre och Microsoft börjar sakta sluta ge support.

börjar sakta? den är inne på extended support sedan 16de jan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

börjar sakta? den är inne på extended support sedan 16de jan

Du har helt rätt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Windows 7 Professional erbjuds som nedgradering till Windows 8.1 Pro, så du hittar det från företagssortimentet hos tillverkarna. Antingen kör de W7 förinstallerat eller så laddar de (kunden) in det från media de får från volymlicensavtalet. Windows 7 OEM och retail säljs inte längre. Dvs du kan köpa direkt från Dell, HP, Lenovo, Fujitsu osv. Tänk på att en privatperson inte kan lagligt nedgradera utan att tillverkaren förser med media eller förinstallerar. De flesta bryr sig inte nämnvärt att Windows 7 har hamnat i extended, det var ändå ingen som väntade sig mycket mer än säkerhetsuppdateringar vid den här tidpunkten. Extended hotfix support ingår i software assurance för de som ändå har det. Så nog komma det hänga kvar, och vara första valet för företag ett tag till. Windows 8.1 kommer för den delen inte heller få några nya features att tala om och mainstreamsupport upphör 9 januari 2018. Software assurance ger också rätt att uppgradera till W10 när företag är redo.

Permalänk

Att lära sig W10...

Hej
Tack för ditt informativa inlägg.
Jo, i "seniorernas värld", tycker vi mycket om W7 enkla Skrivbord.
Förmodligen sticker jag ut hakan, när jag skriver "seniorernas värld", men jag menar inget illa.
Jag höll en kurs förra terminen i W8/8.1, för seniorer och mycket var då "främmande", konstigt
oförståligt med "appar", automatiska inställningar mm.

Det värsta jag vet är att i en kurslokal med datorer(kanske 10st), kursen är slut, alla stänger av
och upp kommer ett meddelande "Stäng inte av", 52 uppdateringar installeras. (Pendeltåget går
om 8 min).

Jag har dock använt W10-sv för lite, för att riktigt ärligt kunna ha en riktig uppfattning än.

Det som för mej är mest av intresse är att kunna behålla gamla kära datorer(Vista?) och
inte bara köpa nytt .

Search-rutan försvann(tack och lov) när jag valde "små ikoner"...

I ett tidigare inlägg har jag en länk med en fråga om wirelesskortet...är det någon som förstår vad
som menas?

Tackar
Staffan, senior -43

Permalänk
Medlem

Du lämnar inte tillräcklig information för att vi ska se vad den har konflikt med. Allt kommer inte kunna köra det senaste operativsystemet för den delen.

Permalänk
Inaktiv

Min uppfattning om Windows 10 var att DirectX 12 skulle implementeras i ett senare skede, men mina ljuddrivrutiner verkar avslöja något helt annat, eller har jag missat något på vägen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du lämnar inte tillräcklig information för att vi ska se vad den har konflikt med. Allt kommer inte kunna köra det senaste operativsystemet för den delen.

Hej och tack...

Jag är ändå glad att den rullar på och att wirelesskortet inte nu eller senare inte fungerar är inte
så farligt...det kunde varit värre.

Jag har förstått att det finns billiga USB-wirelesskort i Kina för ca 5 dollar....

Tack en engång

Staffan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Min uppfattning om Windows 10 var att DirectX 12 skulle implementeras i ett senare skede, men mina ljuddrivrutiner verkar avslöja något helt annat, eller har jag missat något på vägen?

Det är DX12 i Tech Preview. Tips, kör Dxdiag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jfqvist:

Det är DX12 i Tech Preview. Tips, kör Dxdiag.

Trodde DX12 först skulle komma i consumer men läste mig till att 9926 tydligen skulle vara just den.

Dxdiag kom jag på ett par minuter efter jag gjort inlägget, tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När kommer det ny build? Var kan man läsa om det?

Permalänk
Avstängd

Finns det någon spikat datum när windows 10 släpps officielt? (ej preview)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av amanito:

Finns det någon spikat datum när windows 10 släpps officielt? (ej preview)

Nope. Bara "later in 2015". Gissningsvis aug-nov

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle vänta tills Consumer Preview, nån som vet varför den dröjer?

När det kommer en ny build, installeras den via Windows Update då?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

När det kommer en ny build, installeras den via Windows Update då?

Jepp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kanske skulle prova Technical Preview då. Men Consumer Preview ska väl vara en större förändring än en ny build? Kommer den ändå att kunna uppdateras via Windows Update? Fast det kanske bara Microsoft vet...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Kanske skulle prova Technical Preview då. Men Consumer Preview ska väl vara en större förändring än en ny build? Kommer den ändå att kunna uppdateras via Windows Update? Fast det kanske bara Microsoft vet...

Jag kan inte svära på det, men jag har för mig att dom sagt att det bara är att uppdatera.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde misstaget att installera chipset-drivrutiner från Intel för Windows 8.1...var ingen bra idé... Tror det berodde på dom iaf...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Windows 7 Professional erbjuds som nedgradering till Windows 8.1 Pro, så du hittar det från företagssortimentet hos tillverkarna. Antingen kör de W7 förinstallerat eller så laddar de (kunden) in det från media de får från volymlicensavtalet. Windows 7 OEM och retail säljs inte längre. Dvs du kan köpa direkt från Dell, HP, Lenovo, Fujitsu osv. Tänk på att en privatperson inte kan lagligt nedgradera utan att tillverkaren förser med media eller förinstallerar. De flesta bryr sig inte nämnvärt att Windows 7 har hamnat i extended, det var ändå ingen som väntade sig mycket mer än säkerhetsuppdateringar vid den här tidpunkten. Extended hotfix support ingår i software assurance för de som ändå har det. Så nog komma det hänga kvar, och vara första valet för företag ett tag till. Windows 8.1 kommer för den delen inte heller få några nya features att tala om och mainstreamsupport upphör 9 januari 2018. Software assurance ger också rätt att uppgradera till W10 när företag är redo.

Skrivet av Cooling23:

Windows 7 säljs inte längre och Microsoft börjar sakta sluta ge support.

Windows 7 säljs visst fortfarande.. Fattar inte varför ni skriver saker utan fakta.

Win7
win7:2
win7:3

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Är det flera som har problem med netflix webbplayer? någon som har en quickfix?

Permalänk

En fråga om Windows Update i W10-sv

Hej
Då det gäller att köpa W7, så skriver seniorer om att visst finns det problem, men de och de
företagen har...till salu och ev i nya datorer ...

Men min egentliga fråga: Jag letar efter Windows update, där man ser hur stora nerladdningarna är
och vad de riktigt är...dvs gamla hederliga W update? Finns inte den(i Kontrollpanelen)?
Jag hittar bara den fåniga som finns i Uppdatera och återställ....hum...

Frågar
Staffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av staffankvist:

http://www.vernissage.nu/w10/
Titta gärna på andra saker på hemsidan...

Skriver
Staffan

Off topic:

-Du har inte funderat något på att sätta upp en Wordpress sida istället?
-Kör du sidan från egen server?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Hej
Svar....jo, både ja och nej...ibland för att förenkla, men sedan är det också roligt att kämpa med gamla
Dreamweaver...har sidan på ett webbhotell och andra ställen...
Ja, ibland är min sida och stora delar, inte så bra, men den hänger med(?) den börjar bli gammal....som jag också är...

svarar
Staffan, senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Windows 7 säljs visst fortfarande.. Fattar inte varför ni skriver saker utan fakta.

Win7
win7:2
win7:3

Microsoft säljer varken W7 FPP (fullversion/retail) eller W7HP OEM längre. OEM finns fortfarande i handeln, men är ingen licens du får installera! Var noga med att nämna retail. Slut ljug utan belägg. Som sagt så får du inte installera OEM på en dator som redan har ett operativsystem och det är en licens som enbart är till för systembyggare för att levereras förinstallerad till slutkund.

Sista försäljningsdatum har passerat och fullversion finns inte längre i handeln! Det mer sedan ett år tillbaka.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle / http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle / http://www.microsoft.com/OEM/en/products/windows/Pages/window...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477915
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477914 (länken till datordax är felaktig och går till OEM)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477917
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477916
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=493030

Problemet med de OEM som fortfarande finns i kanalen och ute i lager är att du inte får använda dessa om du ska köra licensierad mjukvara. Butiker får leverera datorer med dessa förinstallerade, men de är inte till för att du ska köra W7 på en dator som levereras med W8. Du är helt enkelt inte licensierad i det scenariot. Butiker får inte använda det för att nedgradera din dator. Även om företag rent tekniskt sett fortfarande kan licensiera W7P OEM så kör de W8P OEM med nedgradering på företagsdatorer när de levererar W7. Annars måste ju deras kunder betala för att uppgradera till W8.1 o.s.v. Datortillverkare som fått slut på sina W7HP OEM-licenser kan inte köpa nya från Microsoft. Det är den största anledningen till att de inte vill sälja till dig. Det är därför vi säger att det inte säljs längre. Företagsdatorer går bra med nedgradering ett bra tag till däremot.

Windows Update hittar du i Settings under Update & recovery. Alltså den nya Settings-applikationen. Inte i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Är det flera som har problem med netflix webbplayer? någon som har en quickfix?

Du kan använda appen istället, den fungerar bra.

Permalänk
Avstängd

Hur får man bort Windows old. Har fått fram diskrensning ibland när jag söker men oftast skickas man ut på Bing. Ska väl finnas i kontrollpanelen någonstans. Ja senast när jag lyckades få fram diskrensning och den skulle ta bort windows old försvann den bara under sitt arbetande och nu kan jag inte hitta den.

Ha, hittade det till slut

Något jag saknar i W10 är IE för pekskärmar. Verkar som om de tagit bort den och man får köra vanliga IE. Tyckte IE för pekskärmar var behändig när man läste RSS annars så saknar jag den inte.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)