Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

1. Ja
2. Sommar
3. Ja

fråga 2 var inte när det släpper windows 10 (det står ju överallt ). Frågan var om man måste göra en ren installation när de släpper skarpa versionen eller blir det som en stor "vanlig" uppdatering?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur man på ett vettigt sätt kommer åt "This PC" ??

Hittas varken på desktop eller i sök-funktionen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande nåt sätt att söka i startmenyn? Får det inte att funka, hörde att det skulle gå från builden före denna men fick f*n inte till det då heller är det helt enkelt inte implementerat att man ska kunna söka?
Windowsknappen och skriv: så har ju kommandot alltid varit för att söka i startmenyn, eller startskärmen i 8.1.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Laddade in nya w10 10041 nu har jag inge mail app eller vad det heter hittar den inte bara någon som har ett tips.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan någon förklara för mig hur man på ett vettigt sätt kommer åt "This PC" ??

Hittas varken på desktop eller i sök-funktionen.

Öppna "Control Panel" sedan trycker du på "Appearance and Personalization" sen "File Explorer Options".
Finns inställning där som är startsida när du öppnar "File Explorer" där ändrar du från "Quick access" till "This PC".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Den försvann från Kontrollpanelen?

Förlåt, nej, från aktivitetsfältet. Håller man muspekaren där ikonen "finns", så får man upp alternativ och det går även att klicka i tomrummet, men det är som att ikonen är 100% transperant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Förlåt, nej, från aktivitetsfältet. Håller man muspekaren där ikonen "finns", så får man upp alternativ och det går även att klicka i tomrummet, men det är som att ikonen är 100% transperant.

Ok, jag har ingen ikon (inget tomrum heller) i varken Windows 8.1 eller Windows 10 (i aktivitetsfältet). Kanske nån inställning jag missat...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Ok, jag har ingen ikon (inget tomrum heller) i varken Windows 8.1 eller Windows 10 (i aktivitetsfältet). Kanske nån inställning jag missat...

Eller jag...

Faktum är att den fanns där när jag uppgraderade till 9926 från Windows 8.1. När jag gjorde en ny installation med 9926 så fanns den där, men försvann så fort 10041 hade uppdateras.

Permalänk
Medlem

Känns som att saker börja ta sig nu (Förutom ikonerna som vi pratar oss varma om) Vet vi när Consumer Preview kommer?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Hedersmedlem

*Tveksam länk raderad*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Känns som att saker börja ta sig nu (Förutom ikonerna som vi pratar oss varma om) Vet vi när Consumer Preview kommer?

Tycker det fortfarande är väldigt opolerat och vissa animationer ser ut som skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Öppna "Control Panel" sedan trycker du på "Appearance and Personalization" sen "File Explorer Options".
Finns inställning där som är startsida när du öppnar "File Explorer" där ändrar du från "Quick access" till "This PC".

Fattar inte ett skit av vad du menar.. o_O
Men jag hittade det genom att (i valfritt fönster) klicka på View -> Options och sen välja This PC i Open File Explorer to:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Eller jag...

Faktum är att den fanns där när jag uppgraderade till 9926 från Windows 8.1. När jag gjorde en ny installation med 9926 så fanns den där, men försvann så fort 10041 hade uppdateras.

Jag hade inga problem med den. Vet inte hur det såg ut förut (gissar på flaggan?), men nu är den konturer i vitt av en tegelvägg. Efter att ha uppgraderat på en annan maskin inser jag ditt problem. Den vita ikonen smälter in perfekt med bakgrunden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mathoa:

fråga 2 var inte när det släpper windows 10 (det står ju överallt ). Frågan var om man måste göra en ren installation när de släpper skarpa versionen eller blir det som en stor "vanlig" uppdatering?

Historiskt sätt måste du ominstallera hel faderullan. Helt fantastiskt att inte Microsoft skrivet ut i klartext vad som kommer hända men det kanske helt enkelt är så att ingen ställer sig den frågan. Alla är beredda att börja om från scratch.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Hyper-V fungerar inget vidare iallafall... uppdaterade till senaste på min bärbara och det gick galant. Men här händer ingenting... provat 3 gånger nu och låtit den stå sådär i ett par timmar vardera gång. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Laddade in nya w10 10041 nu har jag inge mail app eller vad det heter hittar den inte bara någon som har ett tips.

Skrivet av Microsoft:

In this build, the Mail, Calendar, and People apps may be broken due to a licensing issue with the Store Beta. To get these apps working again, you need to follow these steps:
Open powershell as administrator
Run the command Get-appxprovisionedpackage –online | where-object {$_.packagename –like “*windowscommunicationsapps*”} | remove-appxprovisionedpackage –online
Re-install Mail, People and Calendar from the Store (green tile)

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Ok får titta på det imorgon, tackar så mycket,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ny funktion: Windows Hello. Typ Kinect inloggning istället för lösenord.

https://www.youtube.com/watch?v=1AsoSnOmhvU

Som nästan bara kommer användas av laptops då inte många stationära datorer har inbyggd webcam i skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Som nästan bara kommer användas av laptops då inte många stationära datorer har inbyggd webcam i skärmen.

Egentligen rätt konstigt att inbyggd webcam i skärmen inte blivit stort på skärmar till stationära PC. Men själv har jag en hängande på skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Visst är det fantastiskt. Om de nu bara kunde göra det med aktivitetsfältet också som jag haft sedan Win 7 beta

Skrivet av mathoa:

Funderingar:
- När de släpper ny testversion (build), kommer man kunna installera den som en valig uppdatering via windows update?
- När de släpper skarpa versionen av Windows 10, behöver man göra en ominstallation eller kommer det behandlas som en vanlig uppdatering?
- Går det att köra windows10 från ett USB-minne så man kan testa det utan att installera det på en av hårddiskarna?

Edit: fråga tillagd

1. Jepp, den gör en "uppgradering" av ditt befintliga. Har skett min några gånger. Programmen är kvar som förr, men du får en Windows.old mapp och ev kan lite små inställningar försvinna. Tar ca 15-20 min på seg gammal SSD så hade den uppdaterat och startat om allt, och var redo.
2 Det krävde det i både Vin 7 och Win 8, så troligen lär det krävas i detta också. Det går dock snabbt att installera om, speciellt på SSD.
3. Vet inte, men kanske. Jag hade nog installerat det på en HDD, även om du gör det virtuellt. Åtminstone använd USB HDD, för stickorna klarar inte av 4k skrivningarna. Du kan dock installera från ett USB minne, går snabbt och bra.

Skrivet av LeVvE:

Tycker det fortfarande är väldigt opolerat och vissa animationer ser ut som skit.

Tror inte det blir mycket bättre, då detta verkar vara deras look. Förstår det inte heller, de vill verkligen förändra allt, och ändå är Windows 7 ett av de bästa OS de gjort, både i känsla, utseende och desktop jobb. Men smaken är som baken, och det var en hel del som gillade Win 8, så vi får väl se vad som sker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Ja det är smart att göra funktioner för laptops då de säljer mycket bättre än stationära datorer. Men jag ska ha en sensor på min stationära med så att jag slipper skriva lösenord.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja det är smart att göra funktioner för laptops då de säljer mycket bättre än stationära datorer. Men jag ska ha en sensor på min stationära med så att jag slipper skriva lösenord.

En laptop är ju oftast mer stöldbegärlig också. Man har ofta med dem lite överallt och gör den därmed mer tillgänglig för obehöriga.

Stationära datorer befinner sig oftast på samma plats där man enklare kan begränsa den fysiska åtkomsten.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Tror också att tjuvar inte längre bär iväg stationära datorer från lägenheter utan vill helst ha Laptops. Då kan de ju få en tung dator med sig med innehåll från 2003. Men om de gör det får de försöka med blocket och få ut överpris: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1236103-det...

Visa signatur

Permalänk

Tänkte testa w10 på laptopen, vilken version av VMware skall man ha ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd

Har du Windows 8 proo så kör med Hyper-V http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1349386-kina...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tror också att tjuvar inte längre bär iväg stationära datorer från lägenheter utan vill helst ha Laptops. Då kan de ju få en tung dator med sig med innehåll från 2003. Men om de gör det får de försöka med blocket och få ut överpris: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1236103-det...

Har en tung och fin dator i garderoben från 2005 ca Men skriver dom gaming så ökar ju värdet med 5000kr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har en tung och fin dator i garderoben från 2005 ca Men skriver dom gaming så ökar ju värdet med 5000kr

Grym Gamingdator ska du skriva

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stormense:

Verkar inte ha Pro :/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante_ante:

Verkar inte ha Pro :/

Du kan trösta dig med att VMware visar 1080p You tube i helskärm bättre. Annars enormt smidigt med Hyper-V. Kosta inte massa pengar. Oracle VM VirtualBox är annars gratis: http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/d...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Har dpi scale 200% i Win 8.1 på min 47 tums skärm och har inte de problem du beskriver. Har dock andra problem med spel och program som inte gillar när man skalar upp skärmen.

Nej det går inte med 13" tum laptop som har full HD skärm, det ser förjävligt ut med 200% dpi

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."