Permalänk
Medlem

Allt med H80 och H100 är skit. Det funkar för vanliga enkla datorer! Jag har provat deras skit. Aldrig mer. Satsa på riktigt vattenkylning så kommer du uppleva något fantastiskt. Och det är inte svårt att koppla in det. Släng H100 och satsa på riktiga grejer.
Lycka till.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benomeister:

Du får scrolla ner lite till vänster där...

Visa signatur

///M4

Permalänk

Har nu uppdaterat till senaste BIOS, samt sänkt spänningen (V) till 1,170 och graderna ändras inte.. Orkar verkligen inte med datorn längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Har nu uppdaterat till senaste BIOS, samt sänkt spänningen (V) till 1,170 och graderna ändras inte.. Orkar verkligen inte med datorn längre

Har du testat att sätta extra brickor på backlpate, så du kan dra åt pumpen lite extra?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Haha jag antar att du redan prövat det men jag hade ett liknande problem förut med min h50, det va bara radiatorn som helt dammat igen så efter att jag rengjort den fungerade det ypperligt
Annars vet jag faktiskt inte, om du har någon kylare från en annan dator eller någon du kan låna, kan du ju testa om det fungerar bättre med den istället? Du har väl kvar Stockkylaren åtminstone och den borde ju palla med standard clock/volt.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Haha jag antar att du redan prövat det men jag hade ett liknande problem förut med min h50, det va bara radiatorn som helt dammat igen så efter att jag rengjort den fungerade det ypperligt
Annars vet jag faktiskt inte, om du har någon kylare från en annan dator eller någon du kan låna, kan du ju testa om det fungerar bättre med den istället? Du har väl kvar Stockkylaren åtminstone och den borde ju palla med standard clock/volt.

Köpte min H100i igår Men tack ändå! Har även testat med en Hyper 412S som blev ännu varmare, samt stock-kylaren som förstås var sämst (60C idle).

Nu verkar den vila på 29-30c med H100i. Får se hur det blir i framtiden.

Permalänk

http://puu.sh/caxxb/e9dad71634.jpg

Någon som vet varför jag inte kan se temperaturen på min H100i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

http://puu.sh/caxxb/e9dad71634.jpg

Någon som vet varför jag inte kan se temperaturen på min H100i?

Jag hade samma problem med min, bytte USB-port på H80i så funkade det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Jag hade samma problem med min, bytte USB-port på H80i så funkade det.

Testade precis, funkar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Testade precis, funkar inte

Har du kollat in följande tråd hos Corsair om det finns någon lösning ?
Tyvärr har Link och dess programvara varit ett rent sorgebarn redan från start och har man riktig tur fungerar det ett tag för att sedan strula.

Har ett komplett kit med Link hårdvara och H100i och lite extra tillbehör liggande och samlar damm då det aldrig har fungerat som utlovat vilket var synd.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Har du kollat in följande tråd hos Corsair om det finns någon lösning ?
Tyvärr har Link och dess programvara varit ett rent sorgebarn redan från start och har man riktig tur fungerar det ett tag för att sedan strula.

Har ett komplett kit med Link hårdvara och H100i och lite extra tillbehör liggande och samlar damm då det aldrig har fungerat som utlovat vilket var synd.

Ja :/, vet inte vad jag ska ta mig till längre..

Permalänk
Medlem

Följ denna guide

Starta Registereditorn. Gör det genom att svepa in från höger sida av skärmen för att öppna snabbknapparna. Tryck eller klicka på Sök och skriv sedan regedit.exe i sökrutan. Du kan även skriva regedit.exe på startskärmen och trycka eller klicka på regedit i sökresultaten.
I navigeringsfältet letar du upp den registernyckel som motsvarar problemenheten. Gör så här:
Tryck eller klicka på pilen bredvid mappen HKEY_LOCAL_MACHINE för att expandera den.
Expandera SYSTEM.
Expandera CurrentControlSet.
Expandera Enum.
Expandera USB.
Leta upp mappen vars namn innehåller VID_1B1C&PID_0C04 och expandera sedan mappen.
Tryck eller klicka på Enhetsparametrar.
I detaljrutan högerklickar eller trycker och håller du nere på EnhancedPowerManagementEnabled och klickar sedan på Ändra.
Ändra uppgiften för Värde till 0 och tryck eller klicka sedan på OK.
Avsluta Registereditorn.
Problemenheten ska nu laddas korrekt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Följ denna guide

Starta Registereditorn. Gör det genom att svepa in från höger sida av skärmen för att öppna snabbknapparna. Tryck eller klicka på Sök och skriv sedan regedit.exe i sökrutan. Du kan även skriva regedit.exe på startskärmen och trycka eller klicka på regedit i sökresultaten.
I navigeringsfältet letar du upp den registernyckel som motsvarar problemenheten. Gör så här:
Tryck eller klicka på pilen bredvid mappen HKEY_LOCAL_MACHINE för att expandera den.
Expandera SYSTEM.
Expandera CurrentControlSet.
Expandera Enum.
Expandera USB.
Leta upp mappen vars namn innehåller VID_1B1C&PID_0C04 och expandera sedan mappen.
Tryck eller klicka på Enhetsparametrar.
I detaljrutan högerklickar eller trycker och håller du nere på EnhancedPowerManagementEnabled och klickar sedan på Ändra.
Ändra uppgiften för Värde till 0 och tryck eller klicka sedan på OK.
Avsluta Registereditorn.
Problemenheten ska nu laddas korrekt.

Redan gjort. Den hittar min H100i men kan inte identifiera temperaturen av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag frågar men vad använder du för program när du kollar din temp?

Jag har core temp installerat, men det ljuger för mig när jag börjar pressa burken lite. Då sticker tempen iväg på en gång så fort jag startat prime. Och så fort som den sticker iväg i det programmet kan det inte göra om kylaren sitter monterad. Det tar faktiskt mer än 1-2 sekunder att bara värma upp kopparen och vattnet i blocket.

Men använder jag Asus Ai suite så stämmer temperaturen hur bra som helst. Vid full load med fläktarna på lägsta så kommer jag sällan upp över 60.

Permalänk
Skrivet av Byss:

Ursäkta att jag frågar men vad använder du för program när du kollar din temp?

Jag har core temp installerat, men det ljuger för mig när jag börjar pressa burken lite. Då sticker tempen iväg på en gång så fort jag startat prime. Och så fort som den sticker iväg i det programmet kan det inte göra om kylaren sitter monterad. Det tar faktiskt mer än 1-2 sekunder att bara värma upp kopparen och vattnet i blocket.

Men använder jag Asus Ai suite så stämmer temperaturen hur bra som helst. Vid full load med fläktarna på lägsta så kommer jag sällan upp över 60.

Använder HWmonitor.

Permalänk
Testpilot

Om jag får flika in lite, har delarna i sign och haft "problem" jag med.

1. var 110% säker på att backplate osv. är korrekt monterat.
2. Var 110% säker på att pumpen går och dina fläktar blåser luften ur chassiet.
3. Testa inte med Prime95 på Devils Canyon CPU's, har fått lära mig att programmet inte agerar korrekt kring dessa CPU's - Du ska testa med AIDA64 eller andra program. Får du samma temps och problem då?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

har du provat det som jag rekommenderade i den andra tråden jag pejstade?
med usb legacy i UEFI?
Det funkade för mej utan problem iaf. efter man kört dom nyare versionerna av LINK som fuckat upp allt.
#14918489

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

har du provat det som jag rekommenderade i den andra tråden jag pejstade?
med usb legacy i UEFI?
Det funkade för mej utan problem iaf. efter man kört dom nyare versionerna av LINK som fuckat upp allt.
#14918489

Yes, gjorde det!

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Om jag får flika in lite, har delarna i sign och haft "problem" jag med.

1. var 110% säker på att backplate osv. är korrekt monterat.
2. Var 110% säker på att pumpen går och dina fläktar blåser luften ur chassiet.
3. Testa inte med Prime95 på Devils Canyon CPU's, har fått lära mig att programmet inte agerar korrekt kring dessa CPU's - Du ska testa med AIDA64 eller andra program. Får du samma temps och problem då?

Säger så här; Jag var inte speciellt noggrann med hur jag ställde in bakplåten. Men tror heller inte det har någon betydelse då jag får 29C idle, medans 82C när jag spelar lättare spel som CS:GO.

Börjar tro att det är något tekniskt fabriksfel på min CPU.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Benomeister:

Säger så här; Jag var inte speciellt noggrann med hur jag ställde in bakplåten. Men tror heller inte det har någon betydelse då jag får 29C idle, medans 82C när jag spelar lättare spel som CS:GO.

Börjar tro att det är något tekniskt fabriksfel på min CPU.

Jag sänkte min temp från 90+ till max 71c vid BF4 spelande bara genom att montera om backplaten och byta kylpasta igen, så kan vara värt ett försök

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Jag sänkte min temp från 90+ till max 71c vid BF4 spelande bara genom att montera om backplaten och byta kylpasta igen, så kan vara värt ett försök

Mm, men självaste pumped sitter ju stenhårt? Gjorde din också det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Säger så här; Jag var inte speciellt noggrann med hur jag ställde in bakplåten. Men tror heller inte det har någon betydelse då jag får 29C idle, medans 82C när jag spelar lättare spel som CS:GO.

Börjar tro att det är något tekniskt fabriksfel på min CPU.

I idle temp kan du ej göra en korrekt bedömning alls. Är i belastning man upptäcker felen oftast.

Tror att Kylblocket ej har bra tryck mot processorn så var väldigt noga och kolla så monteringen är korrekt, montera om detta och återkom med resultat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

I idle temp kan du ej göra en korrekt bedömning alls. Är i belastning man upptäcker felen oftast.

Tror att Kylblocket ej har bra tryck mot processorn så var väldigt noga och kolla så monteringen är korrekt, montera om detta och återkom med resultat.

Har fan ingen kylpasta. Går det att bara använda samma kylpasta efter att jag monterat om min kylare? (Har inte gjort det tidigare).

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

I idle temp kan du ej göra en korrekt bedömning alls. Är i belastning man upptäcker felen oftast.

Tror att Kylblocket ej har bra tryck mot processorn så var väldigt noga och kolla så monteringen är korrekt, montera om detta och återkom med resultat.

Sen gillar jag inte att experimentera med olika stressprogram då min CPU översteg 105C när jag utförde ett sådant test sist. Har inga planer att steka CPU:n. (Ja det var med Prime95, och ja, jag vet att prime inte är bra för haswell kort), men vill ändå inte göra det. 82c när jag spelar CS är helt enkelt inte okej.

Permalänk

Har även en annan fråga. Bör jag ladda ner den senaste BETA BIOS:en? Har redan uppdaterat BIOS efter den senaste FULLA releasen (D v s den innan BETAN. Ville inte ladda ner någon BETA version (Den är dock nyare)..

Permalänk
Medlem

testa ev stresstesta med Intel XTU: http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...
Där ser du ju även om den trottlar

EDIT: svar på din fråga #55 om beta: beror ju på changelogen? om det är nån bra funktion som du anser dej ha nytta av.
Är det bara cpu-support för en cpu som du endå inte har är det ju inte nödvändigt.
Men är däremot System stabillity fixar osv. så är det ju värt.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Benomeister:

Mm, men självaste pumped sitter ju stenhårt? Gjorde din också det?

Min satt stenhårt som att den vore rätt, plockade dock isär och vred brickan 90grader och satte dit allt igen - funkade perfa efter det.

Dock lär du byta kylpasta om du monterar bort kylaren och sätter på den igen, kommer skit, luftbubblor och annat i mellan annars.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag kör 4.5ghz på min 4790k med 1.220 vcore. Min dator ligger runt 19-20 i idle. Max 55-60 i load.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sadjester:

Jag kör 4.5ghz på min 4790k med 1.220 vcore. Min dator ligger runt 19-20 i idle. Max 55-60 i load.

Nej det gör den inte förutsatt att du inte har lägre temperatur i ditt rum under 19 grader.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Har även en annan fråga. Bör jag ladda ner den senaste BETA BIOS:en? Har redan uppdaterat BIOS efter den senaste FULLA releasen (D v s den innan BETAN. Ville inte ladda ner någon BETA version (Den är dock nyare)..

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S