Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn hittar inte ssd

Permalänk

Datorn hittar inte ssd

Tjena, håller på att installera en ssd ( intel 330 180 gb) men datorn hittar den inte i varken bios eller diskhanteraren. Hur ska jag göra för att få den att fungera? Den är inkopplad korrekt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte hittar den i diskhanteraren så antar jag att du har en annan hårddisk installerad.
Koppla ur den och koppla in SSD på samma kabel. Hittas den fortfarande inte i bios så gissar jag på att den är trasig.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Eftersom du inte hittar den i diskhanteraren så antar jag att du har en annan hårddisk installerad.
Koppla ur den och koppla in SSD på samma kabel. Hittas den fortfarande inte i bios så gissar jag på att den är trasig.

Hittar fortfarande inte den och vi testade den som en extern hårddisk, alltså i en vagga som gör den från sata till usb anslutning men den hittas inte(testad i 3 datorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddesvenssn:

Hittar fortfarande inte den och vi testade den som en extern hårddisk, alltså i en vagga som gör den från sata till usb anslutning men den hittas inte(testad i 3 datorer)

Om den inte detekterades som SATA i BIOS så tror jag inte att den hittas i Windows heller. Vilket moderkort har du? Om gammalt moderkort kanske en bios-uppdatering?

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

Vet du att SSDn fungerar? för en disk som inte fungerar på 2-3 olika ställen, undrar man ju om den är trasig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddesvenssn:

Hittar fortfarande inte den och vi testade den som en extern hårddisk, alltså i en vagga som gör den från sata till usb anslutning men den hittas inte(testad i 3 datorer)

Om den är testat i tre datorer så är den förmodligen trasig (om den var kopplad rätt, sata och tröm, svårt att missa där). RMA i så fall.

Permalänk

japp helt rätt, den var tyvärr trasig, så jag fick beställa en ny och sitter med den här i handen nu och den funkar, tackar så mycket för hjälpen allihopa!