Permalänk
Medlem

Eizo Foris vs Asus Swift

Så, hade bestämt mig att köpa Eizo Foris, slog till på den under Black Friday på komplett, varan var då i lager men tydligen så fick jag inget exemplar trots detta. Nu står det "Varan väntas vara i lager 13:e December" Kul. Därav funderar jag nu på att köra på någonting annat då jag inte vill vänta 11 dagar till.

Någon som haft båda dessa skärmar och kan motivera att Swiften är värd 4000 kronor extra? (Fick ju den för Eizon för 3000) eller som haft Eizo och sen bytt till en annan skärm som faktiskt varit bättre?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235 - Eizo Foris FG2421

Vs

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866 Asus Swift PG278Q

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

1080 vs 1440
24" vs 27"
G-sync - ifall du i framtiden kommer använda det.
Problem för dig att driva 1440? För du ska inte ställa ner till 1080 på ASUS-skärmen.

Permalänk
Medlem

Eizo:n har ju mva panel. Dealbreaker enligt mig

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vad är en mva-panel? Är det något dåligt? Eller är det någon fördel som Eizon menar du? =p

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

swift är ju "the god" just nu men du har kasst grafikkort så kanske inte blir så bra.. vad spelar du?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

jag såg swiften på webhallen, samt att jag har en eizo hemma 2421an.

visst swiften ser tuff ut med sin höga upplösning, men gillar inte TN paneler alls känner jag.
när jag stod framför den så va det färgbrytningar i hörnen (pga betraktningsvinklarna) blir nog inte samma problem om man har skärmen längre ifrån sig. jag tycker själv att eizon är bättre pga färgerna och bättre betraktningsvinklar , rätt jobbigt för datorn o panka ut 100+fps till 1440p.

så jag skulle säga att swiften är (tyvärr) inte värd 4000kr mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vad är en mva-panel? Är det något dåligt? Eller är det någon fördel som Eizon menar du? =p

Det är bra, väldigt bra. Det är som natt och dag i jämförelse med en trött TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Det är bra, väldigt bra. Det är som natt och dag i jämförelse med en trött TN-panel.

Aha, detta är alltså någonting Swiften inte har?
Till er övriga - tack för att ni tar eran tid att svara. Förövrigt spelar jag bara HoN och CSGO så FPSen skulle inte vara några problem. Om jag skulle spela mer krävande spel skulle jag slå till på ett nytt GPU.

Har nu möjligheten att slå till på en Asus Swift för 5000 sek begagnad, men ni tycker ändå att jag ska vänta in Eizon och att inte Swiften är värd 2000 kr extra heller? Färg&kontrastmässigt vinner alltså Eizon? =O

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fler åsikter tack, behöver bestämma mig ikväll.
Begagnad Swift för 5000 eller en helt ny Eizo för 3000?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kwame:

Fler åsikter tack, behöver bestämma mig ikväll.
Begagnad Swift för 5000 eller en helt ny Eizo för 3000?

Jag sitter med en Foris FS2331 med VA-panel. Tycker att den är riktigt trevlig och behaglig att titta på.

Ingen idé med megahög upplösning med TN-panel idag. Köp en högupplöst OLED med 4K när det är dags att uppgradera istället, så köper du en EIZO idag.

Mina åsiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

håller med kazen, köp eizon ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd

Eizo:
1080p
VA-panel
Black frame injection / ingen G-Sync

Asus:
1440p
TN-panel
Backlight strobing / G-sync

Båda har skitdålig quality control och att få ett exemplar som inte har några problem är som att önska sig en atomubåt från jultomten. Med andra ord, väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Båda har skitdålig quality control och att få ett exemplar som inte har några problem är som att önska sig en atomubåt från jultomten. Med andra ord, väldigt svårt.

de kan inte ha så hög quality control. Eftersom dessa paneler är extremt svårproducerade så blir det många måndagsexemplar. man får gå o klaga på sharp/lg/samsung eller vilka det nu är som gör panelerna

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Eizo skärmen har fått hem min själv och är super nöjd
https://www.youtube.com/watch?v=dOXQ5FLIHyQ&list=UUkJzc11UNCZ...
Gjorde en video för att se skillnaden med turbo på och ej. Spelade in med mobilen i 1/8 av speed och man ser att den blinkar i svart då men det ser man ej överhuvudtaget normalt bara att skärmen är lite mörkare än normalt, dock tycker ajga tt färgerna är bättre med den på än utan. sEn att bluren försvinner så sjukt mycket är ett stort plus. JAg tycker ej att asus skärmen är värd det då det är en TN skärm för det priset...

Permalänk
Avstängd

Är det värt att köpa en eizo foris 2421 om man lirar mycket csgo? Har just nu en Benq Xl2411Z men funderar på att uppgradera. Hur stor är skillnaden mellan 144hz och Eizos 240 "Fake" hz? Några mer positiva saker om Eizon?

Permalänk
Medlem

Två helt olika skärmar! Beror ju på vad du ska använda dem till! Själv bytte jag från 24" till en Qnix 27" 1440p och kan verkligen inte tänka mig att gå tillbaka till varken 24" eller 1080p. Att lira på en 27" ger mig mycket bättre inlevelse och 1440p är underbart! Den extra ytan och skärpan gör det klart skönare att plugga/jobba vid datorn.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag kör Asus skärmen och är väldigt nöjd, klart den bästa skärmen jag har ägt, som är bra i spel o helt ok i windows miljö.
Fick ett bra exemplar också då jag inte har några pixelfel eller bleed som stör.

Kräver dock lite extra muskler av datorn att pressa ut bra fps i 1440p med mycket ögongodis vs 1080p, men helt klart värt pengarna.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Vad är en mva-panel? Är det något dåligt? Eller är det någon fördel som Eizon menar du? =p

MVA panelen som sitter i EIZO'n är grymt mycket bättre än TN panelen som sitter i SWIFT, SWIFT är bara en överprisad TN skärm, för det priset så skulle de ha satsat på en VA panel istället, då hade den varit intressant.

Skrivet av kwame:

Fler åsikter tack, behöver bestämma mig ikväll.
Begagnad Swift för 5000 eller en helt ny Eizo för 3000?

Helt ny EIZO för 3000kr, även om du fått betala 3000kr för en begagnad SWIFT så hade jag valt EIZO tack vare den grymt mycket bättre MVA panlen

Skrivet av dolkgabriel:

Eizo:
1080p
VA-panel
Black frame injection / ingen G-Sync

Asus:
1440p
TN-panel
Backlight strobing / G-sync

Båda har skitdålig quality control och att få ett exemplar som inte har några problem är som att önska sig en atomubåt från jultomten. Med andra ord, väldigt svårt.

Min EIZO har inga av dessa problem som beskrivs i testerna för 1 år sedan när den släpptes, men de har iofs gjort små uppgraderingar sedan dess på den +att EIZO har en grymt bra garanti jämfört med alla andra tillverkare. Hade min inne hos EIZO för in FW uppdatering i somras som rättade till diverse fel av de som beskrivs, EIZO betalade frakten fram och tillbaka + upphämtning med UPS och hade den hemma inom 5 dagar igen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Ja inte fan köper man en skärm med TN panel för 7000-7500kr never ever... MVA panel har dessutom jäkla mycket bättre svärta så färgerna blir bättre! synd att man själv missade erbjudandet för 3000kr för Eizon för det är ett kanonpris!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Ja inte fan köper man en skärm med TN panel för 7000-7500kr never ever... MVA panel har dessutom jäkla mycket bättre svärta så färgerna blir bättre! synd att man själv missade erbjudandet för 3000kr för Eizon för det är ett kanonpris!

Jag skrev till komplett igår om att jag missade erbjudandet på 2999:- och fick till svar att dem skulle göra ett undantag för mig så jag också får köpa den för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Är det värt att köpa en eizo foris 2421 om man lirar mycket csgo? Har just nu en Benq Xl2411Z men funderar på att uppgradera. Hur stor är skillnaden mellan 144hz och Eizos 240 "Fake" hz? Några mer positiva saker om Eizon?

Jag har inte själv haft en 60hz+ skärm förut men jag har varit hos vänner som har haft men har ej jämnfört så mycket .Jag tycker att eizon är den bästa skärmen jag någonsin har haft. Något du kan testa för att se hur "240hz" är att testa http://www.blurbusters.com/ Dom ger samma princip fast normala skärmar är ej byggda för denna teknologi och går sönder snabbare oftast o mdu använder det länge. Lite som att röka cigaretter du har större chans att få cancer. Men det du får ut utav det är liknande fast med Eizo ksärmen så får du sjukt mycket bättre färgåtergivning pågrund av panelen på skärmen. Så testa de där och se om du tycker det är värt pengarna, tänk på att färgerna blir bättre. Jag kan ikväll när jag kommer hem köra lite i csgo/quake live med turbo moden på och spela in med min mobil kamera i typ 1/8 speed och se köra utan turbo så kan du annars får se skillnaden. Det blir grymt mycket mindre ghosting och blur fast ljuset på skärmen blir mörkare och saker som ska skina skiner ej lika mycket.

Permalänk
Medlem

Om du upplever och stör dig på tearing på 120Hz är swiften svaret på det. Stör du dig inte nämvärt på det är den självklart inte värd 4000 till. Eizon är en otroligt fin panel och jag saknar den faktiskt. Bytte från eizo foris till en AOC G-syncmonitor med TN-panel och det är natt och dagskillnad. Jag var sjukt taggad på att prova G-sync men eftersom tearing är såpass litet problem på 120+ Hz visade det sig inte vara värt det tyckte jag.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk

FG2421 är grymt bra skärm. Kontrasten som den erbjuder kommer jag aldrig byta ut. Skärmen fungerar också till både fps och andra spel. Jag har haft en IPS skärm(u3011) och tycker att den här skärmen erbjuder nästan samma kvalite när det gäller färger bortsett från den röda färgen som inte är helt perfekt, men det går att ställa in för att få någorlunda nära en IPS skärm.

Jag gillar 240hz läget , men måste säga att sen jag började spela på 400 dpi känner jag av en viss inputlag.

Har du mindre skärm så kan du även ha högre fps. Jag vill gärna ha så hög fps som möjligt och det kan jag med en mindre skärm.

Det beror helt enkelt på vad du är ute efter.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

5 års garanti på Eizo skärmen, nuff said.

7 papp för en TN panel, oaldrig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dolkgabriel:

Asus:
Backlight strobing / G-sync

Dock ej samtidigt. Man måste välja antingen 120 Hz ULMB eller 144 Hz G‑Sync.

Skrivet av crumpets:

Om du upplever och stör dig på tearing på 120Hz är swiften svaret på det.

TS skulle också behöva ett nytt grafikkort för att kunna använda G‑Sync, då han har ett 7950.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väldigt många Swift-skärmar som verkar ha problem.

Jag väntar på acer-xb270hu, med ett lägre pris hugger jag till direkt. 7500:- för en TN-panel med mycket problem finns inte en chans att jag betalar. Trots att g-sync är väldigt, väldigt erotiskt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19657-acer-xb270hu-utmanar-a...

Permalänk
Administrativ avgift

Swift har en jävligt bra tn panel endå. Och har ett riktigt grymnt flyt spelar du bara lite casual CS så ta inte swiften spelar du högre rank och vill ha flyt boosten så ta stiften.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Master of Overkill

G-SYNC > ALL

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

G-SYNC > ALL

Antar att du har AC på ditt rum ? 6x120hz skärmar + din dator värmer på bra antar jag

Håller med lite om g-sync det är fint men inget jag betalar de där extra cashen om jag inte sitter med pengar son gräs eller spelar proffesionelt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

5 års garanti på Eizo skärmen, nuff said.

7 papp för en TN panel, oaldrig.

Inte nog med det, har du kollat på EIZO's pixelgaranti som är way better än de andras

"Eizo’s samtliga bildskärmar har som standard full garanti vid defekta hela pixlar. Vidare ger Eizo vid subpixelfel (röd eller grön eller blå) garanti som i samtliga fall överträffar ISO standarden 13406-2 klass II."

Mer info finns att läsa här http://www.eizo.se/files/oldsite/documents/eizo_pixelfelsdefi...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.