Valve introducerar Steam Broadcasting

Permalänk
Melding Plague

Valve introducerar Steam Broadcasting

Att videoströmma spelsessioner är populärare än någonsin och nu ger sig ingen mindre än Valve in i leken med Steam Broadcasting, som låter dig titta på när vänner spelar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är definitivt något jag och mina vänner kommer använda! Dessutom är det kul att se sina bättre Steam-vänner spela så att man kan lära sig, och dessutom kommentera över Steam-voice samtidigt!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Nej tack!

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Nej tack!

Varför inte? Inte precis så att du blir tvingad till att använda det?

On topic så tycker jag det är riktigt trevligt, slipper hålla på med twitch och liknande

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Fixat och gjort så vänner kan skicka en request för att kunna se vad jag spelar.
Inget jag kommer använda överdrivet men kul grej att ha i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Ingen NVENC eller QSV = Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Ingen NVENC eller QSV = Nej tack.

Förstår inte ens vad det är, så Steam Broadcating duger nog åt de flesta!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt. Love it.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte användas ofta, men inte en dålig ide.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Förstår inte ens vad det är, så Steam Broadcating duger nog åt de flesta!

Sätt att filma, stream:a, osv utan att påverka din prestanda.

Men ja folk som inte vet bättre lär väl nöja sig med detta.

Permalänk
Medlem

Ser schysst ut!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Testpilot

Detta tror jag kommer kunna bli riktigt användbart om det utökas så man kan kolla på spelare man inte är vän med. Tänk att kunna kolla in någon DotA match från Alliance eller Na'Vi utöver tävlingar, egentligen vilken E-sports profil som helst, sjukt kul!

Sedan vore det kul att kunna kolla in när polarna blir malda i bitar i Dark Souls och påpeka det live, hehe

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Detta tror jag kommer kunna bli riktigt användbart om det utökas så man kan kolla på spelare man inte är vän med. Tänk att kunna kolla in någon DotA match från Alliance eller Na'Vi utöver tävlingar, egentligen vilken E-sports profil som helst, sjukt kul!

Sedan vore det kul att kunna kolla in när polarna blir malda i bitar i Dark Souls och påpeka det live, hehe

Finns redan något som låter dig göra allt detta, kallas Twitch.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Detta tror jag kommer kunna bli riktigt användbart om det utökas så man kan kolla på spelare man inte är vän med. Tänk att kunna kolla in någon DotA match från Alliance eller Na'Vi utöver tävlingar, egentligen vilken E-sports profil som helst, sjukt kul!

Sedan vore det kul att kunna kolla in när polarna blir malda i bitar i Dark Souls och påpeka det live, hehe

Man behöver inte vara vän med dom, finns i inställningarna. Men det är fortfarande upp till streamern om han vill stream:a eller ej, går inte att gå in på någon utan att streamern själv har valt att börja stream:a

Permalänk
Entusiast

Använde detta igår, helt fantastisk feature. Man kan bjuda in vänner att titta, eller ha det öppet så folk kan komma å spionera på en ifall dem vill. Hade kanske 5-7 personer i några timmar som kollade på när jag lirade The Long Dark igår, random folk man kunde tjöta med. Streamen stängs av ifall ingen kollar vilket också är vettigt.

Att sätta igång en twitch stream och länka den på diverse sociala medier är ju ingen idé längre, kommer använda Steam istället.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Som Xfire var förut innan det blev kasst!

Toppenkul!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Använde detta igår, helt fantastisk feature. Man kan bjuda in vänner att titta, eller ha det öppet så folk kan komma å spionera på en ifall dem vill. Hade kanske 5-7 personer i några timmar som kollade på när jag lirade The Long Dark igår, random folk man kunde tjöta med. Streamen stängs av ifall ingen kollar vilket också är vettigt.

Att sätta igång en twitch stream och länka den på diverse sociala medier är ju ingen idé längre, kommer använda Steam istället.

Och hur har du tänkt att folk skall få reda på att du streamar? Manuellt bjuda in alla dina vänner, hoppas på det bästa och att dom är online på steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Nej tack!

Ingen fara. Du kommer kunna stänga av det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TroubleBaker:

Finns redan något som låter dig göra allt detta, kallas Twitch.

Synd att Twitch håller på att bli lika mycket skit som Own3d.tv var innan de konkade då
Kollar mest Stream via YouTube då de flesta jag följer har gått över till det mer eller mindre på senast tiden, mycket tack vare att Twitch On-Demand är under all kritik.

Skrivet av Terrell:

Man behöver inte vara vän med dom, finns i inställningarna. Men det är fortfarande upp till streamern om han vill stream:a eller ej, går inte att gå in på någon utan att streamern själv har valt att börja stream:a

Ohh missade det helt! Då har jag inget önskemål längre haha

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Terrell:

Och hur har du tänkt att folk skall få reda på att du streamar? Manuellt bjuda in alla dina vänner, hoppas på det bästa och att dom är online på steam?

Om folk i min friends list är nyfiken på vad jag spelar så högerklickar dem på mitt namn i vänlistan och tar "Watch game", då sätts min stream igång. Jag har den även inställd så att vem som helst kan komma in i min broadcast ifall dem är på spelets community hub. I communityhubs visas folk som har public stream inställt även om dem har 0 viewers och streamen avstängd ifall dem spelar det spelet, klickar men då på en av dessa så sätts personens stream igång och det rullar på som vanligt!

Såhär ser det ut på streamers vars stream är avstängd fast dem har valt att vara public, trycker man på en sådan startas deras stream automatiskt ifall de har detta inställt eller efter en confirmation från deras sida ifall dem valt detta.
http://i.imgur.com/HMEFQz8.png

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är nog gammal nu... för jag har verkligen inte förstått det här med att "titta på när andra spelar spel"... fan det var ju det värsta som fanns när man var en liten unge, att se på när polaren spelade och man bara "du får spela tills du klarar denna banan eller tills du dör, då är det min tur!!"

.. så satt man sedan och nästan hade ett mantra; ".. dö nu... dö nu... min tur.... dö nu"

Kortfattat: Jag har betydligt viktigare saker för mig i liv än att se på när andra spelar tv/data -spel.

Kul att Valve utökar dock!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Terrell:

Man behöver inte vara vän med dom, finns i inställningarna. Men det är fortfarande upp till streamern om han vill stream:a eller ej, går inte att gå in på någon utan att streamern själv har valt att börja stream:a

Detta stämmer inte, jag satt å spelade ett spel igår med public inställt och streamen var avstängd tills min första viewer kom. Jag hade inte valt att starta å streama eller invitat någon.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Detta stämmer inte, jag satt å spelade ett spel igår med public inställt och streamen var avstängd tills min första viewer kom. Jag hade inte valt att starta å streama eller invitat någon.

Du får ett meddelande att någon vill se dig streama och då får du möjligheten att starta streamen eller tacka nej.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Terrell:

Du får ett meddelande att någon vill se dig streama och då får du möjligheten att starta streamen eller tacka nej.

Inte om man väljer bort det, vilket jag har gjort. Det är fritt fram för vem som helst att sätta igång min stream utan någon som helst confirmation från min sida.

Rent praktiskt innebär detta att jag alltid är öppen för viewers, men den tar bara cpu kraft och upload vid behov vilket är en lysande lösning.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Undrar om det kommer ske någon integrering med spelet man broadcastar.

Till spelet Tibia finns ett program som heter TibiaCast som man kan välja att inte visa PM (privata meddelanden) på casten.
Så då kan du spela och broadcasta utan att folk som kollar på din broadcast kan se vad dina vänner skriver till dig.

Permalänk

Jag testade det igår med en kompis och det enda man kan klaga på är latensen på ibland ett tiotal sekunder, men det är någonting som förhoppningsvis kan förbättras med uppdateringar. Det är viktigt att se det här som ett sätt för några vänner att titta på varandra när de spelar, inte som på twitch där man ofta är ute efter att få hundra- eller tusentals tittare. Inställningen får vara mer "Nu vill någon kolla när jag spelar" när man får en förfrågan och inte "Nu vill jag att andra ska kolla när jag spelar". Det är även enklare för de mindre teknikvana, att bara acceptera en förfrågan så är man igång och streamar. Sedan skulle jag inte förvåna mig om det i framtiden utvecklas till något mer twitch-liknande med sökfunction samt olika scener och overlay-effekter för själva streamingmjukvaran.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Ingen dum idee. Skulle kunna bli ganska bra om dom får till det på ett smidigt sätt för den som vill titta. (och den som streamar.)

Dock en sak dom skulle kunna göra för att direkt förbättra.
En möjlighet att sätta affinity för spel/encoder, så att streamandet inte påverkar spelet.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med det är att det är går snabbt och är enkelt att kunna visa några vänner en viss sak i något spel. Inte behöva OBS eller annan mjukvara för att kunna streama på twitch eller ta en print som kanske inte visar allt du vill visa.

Helt klart en kul sak dom lagt till, men en utmanare till twitch, nej det tror jag inte, men man ska aldrig säga aldrig.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar om det kommer ske någon integrering med spelet man broadcastar.

Till spelet Tibia finns ett program som heter TibiaCast som man kan välja att inte visa PM (privata meddelanden) på casten.
Så då kan du spela och broadcasta utan att folk som kollar på din broadcast kan se vad sina vänner skriver till dig.

Skickade denna ide till steamsupport och skrev även det i en tråd på steamcommunityn nu. (Skrev att någon hade denna ide och att det inte var min egna.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Någon kommer glömma att dom satt det till: Anyone can watch my games. Och sen starta porr moddat skyrim eller liknande....

Sen kommer cirkusen till stan!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.