Accesspunkter, bryggor och repeatrar - vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Accesspunkter, bryggor och repeatrar - vad är skillnaden?

Precis som rubriken säger: vad skiljer dessa? Vi pratar trådlöst nu alltså.

Jag behöver förstärka signalen in till sovrummet som ligger längst in i lägenheten, längst bort från routern bakom en tjock betongvägg. Vad finns det för alternativ? Går det att göra utan sladdar? Hur mycket konfiguration behövs? (mina tekniskt mindre insatta grannar är nämligen också intresserade)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En accesspunkt är precis som det låter en enhet som andra enheter kopplar upp sig emot, din nuvarande router är antagligen en accesspunkt.
Brygga är en enhet som kopplar ihop olika nätverk med varandra. Sätter du en router som brygga så stängs all manipulering av trafiken av. Som routingfunktionen, brandväggen osv.
En repeater tar in en signal från andra enheter, t ex en accesspunkt eller dator och skickar vidare den. Detta skulle kunna hjälpa dig med ditt problem beroende på hur bra signal du kan få från router till repeater och sen vidare till ditt sovrum. Hastigheten blir väldigt lidande.

Att dra en kabel och sätta en till accesspunkt är att föredra.

Permalänk
Medlem

Kanske prova med repeater eller riktantenner, men kanske inte hjälper med en tjock betong vägg. Annars kan ni skulle kunna prova homeplug/powerline där ni skickar data genom elen. Tex så skulle ni kunna köra homeplug/powerline in till sovrummet och om ni sedan vill ha trådlöst där koppla en access punk till sovrummets powerline ände.

Homeplug/Powerline fungerar dock inte så bra i vissa fall det beror på kvaliten på elen hemma oftast, iaf vad jag har hört, men fungerar nog bra för de flesta.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Men vad skiljer då en router mot en accesspunkt? För de är väl inte samma sak?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tackar för svaren! Men vad skiljer då en router mot en accesspunkt? För de är väl inte samma sak?

Det som normalt kallas router är en multienhet med router, NAT, brandvägg, accesspunkt med mera. En router i sig är en enhet som kommunicerar mellan två skilda nätverk. Som ditt egna LAN och internet (WAN).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Det som normalt kallas router är en multienhet med router, NAT, brandvägg, accesspunkt med mera. En router i sig är en enhet som kommunicerar mellan två skilda nätverk. Som ditt egna LAN och internet (WAN).

Okej, men om vi tittar på hemmafallet nu. En accesspunkt och en "bredbandsdelare" är väl inte samma sak? Hur fungerar accesspunkten i denna kontext?

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tror jag rörde till det lite för dig då vi började med att prata om trådlösa nätverksenheter och har gått över till att prata om allmänna.
En accesspunkt är alltså en enhet som kommunicerar mellan en eller flera trådlösa enheter och ett nätverk.

Säg att du kopplar upp dig på internet via trådlöst med en bärbar dator.
Din dator kommunicerar trådlöst med en accesspunkt.
Accesspunkten kommunicerar trådbundet med en switch.
Switchen kommunicerar trådbundet med en router.
Routern kommunicerar trådbundet till din internetleverantör och vidare ut på internet.

"Hemmaroutern" är normalt sett accesspunkt, switch och router (och mycket mer) i ett.

Detta är bara ett allmänt men väldigt vanligt sett att göra det på, finns andra. Dessutom beroende på uppkoppling kan det vara ett modem efter routern som också kan ingå i "hemmaroutern".

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag med Var på rätt spår innan, men var inte 100.

Har sett att man kan ställa om en del "hemmaroutrar" till att agera AP. Hur vanligt är detta? Måste det finnas en särskild AP-inställning för detta, eller räcker det med att stänga av NAT-funktionen?
Och kopplas den "aktiva" "hemmaroutern" från LAN-porten in till WAN/Internet-porten på AP-"hemmaroutern" i så fall? Tror nämligen jag har en gammal D-link "hemmarouter" över, så det vore ju bra om jag kunde använda den.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är inne på lite outforskat område själv så kan inte svara helt säkert på om det kan blir problem om du inte sätter om den som AP istället för router. Men routern som ska agera AP ska du inte använda WAN porten på alls. WAN porten är bara till för att koppla ett nätverk till ett annat nätverk. Så om du använder den kommer du ha två nätverk. Allt som kommunicerar till den nya routern kommer vara ett eget nätverk som pratar genom routern till det andra nätverket, vilket om du inte specifikt vill ha det så mest leder till en massa problem.
Problemet jag kan se om du inte ställer om routern till AP är att den börjar dela ut IP adresser via DHCP, så det bör du stänga av.
Annars så ska en router som ställs om till AP fungera alldeles utmärkt och är ett vanligt sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

En del krånglig info ovan. Trådlös accesspunkt placerar man där man har dålig täckning och kopplar med kabel till sin router och man får en förlängning av sitt trådlösa nätverk. Det är t ex så alla företags-wifi är uppbyggda.
För hemmet kan man göra lite andra lösningar men strulfaktorn ökar direkt.
Repeater är en AP'n som kommunicerar trådlöst med routern, men det tar mkt bandbredd i luften och ger sämre wifi generellt i huset.

Så vill man göra en lösning som inte strular utan funkar i längden så köper man en dedikerad AP och drar kabel till router.
Detta är den professionella lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En del krånglig info ovan. Trådlös accesspunkt placerar man där man har dålig täckning och kopplar med kabel till sin router och man får en förlängning av sitt trådlösa nätverk. Det är t ex så alla företags-wifi är uppbyggda.
För hemmet kan man göra lite andra lösningar men strulfaktorn ökar direkt.
Repeater är en AP'n som kommunicerar trådlöst med routern, men det tar mkt bandbredd i luften och ger sämre wifi generellt i huset.

Så vill man göra en lösning som inte strular utan funkar i längden så köper man en dedikerad AP och drar kabel till router.
Detta är den professionella lösningen.

Ett seriöst större företag har inte en bredbandsrouter såklart, utan har en dedikerad brandvägg och bara accesspunkter. Dvs, routern i deras fall har inte ens wifi.

Det blir lite begreppsförvirring i och med att en router i de termer som används här är helt fel. En riktig router är någonting helt annat än den bredbandsrouter som traditionellt används på den här siten. (Typ, sjukt dyra saker av företrädelsevis Cisco som bara routar trafiken och inte har wifi och inte används för NAT).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Ett seriöst större företag har inte en bredbandsrouter såklart, utan har en dedikerad brandvägg och bara accesspunkter. Dvs, routern i deras fall har inte ens wifi.

Det blir lite begreppsförvirring i och med att en router i de termer som används här är helt fel. En riktig router är någonting helt annat än den bredbandsrouter som traditionellt används på den här siten. (Typ, sjukt dyra saker av företrädelsevis Cisco som bara routar trafiken och inte har wifi och inte används för NAT).

Men detta gör inte mitt inlägg fel. Min poäng är ju hur man skapar wifi i stora lokaler på företag, och det gör man alltid med accesspunkter som är kopplade med kabel till det trådade nätverket Där är vi nog helt överrens tror jag. Att sen kopplingen mot internet sker med lite mer avancerad utrustning på företag är ju en annan sak som jag inte alls vill krångla till mitt inlägg med (men ofta finns det routerfunktionalitet med i bilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Men detta gör inte mitt inlägg fel. Min poäng är ju hur man skapar wifi i stora lokaler på företag, och det gör man alltid med accesspunkter som är kopplade med kabel till det trådade nätverket Där är vi nog helt överrens tror jag. Att sen kopplingen mot internet sker med lite mer avancerad utrustning på företag är ju en annan sak som jag inte alls vill krångla till mitt inlägg med (men ofta finns det routerfunktionalitet med i bilden).

Nej, det var inte heller meningen att skriva ned dig.

På företagen har man alltså i regel en brandvägg. Funktionsmässigt är det inte så jättemycket som skiljer mot en bredbandsrouter, förutom att en brandvägg i regel var tjänster för trafikinspektion (IDS/IDP, antivirus, Web content filtering, applikcation recognition osv) och att brandväggen med få undantag inte har trådlöst alls. Därmed lämnas man med endast accesspunkter precis som du säger kopplade med kabel. I undantagsfall kan man köra MESH mellan APs om företaget har något annex eller liknande där det absolut inte går att dra kabel och där det trådlösa i regel är mer av gästnätsfunktionalitet i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Mitt tips till dig är att du skaffar dig en vettig accesspunkt som enbart sköter all trådlös trafik samt inaktiverar den trådlösa funktionen i din bredbandsdelare.

Kan varmt rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 Ubiquiti Networks UniFi AP

Den kopplas med poe (power over ethernet) vanlig nätverkskabel detta är en fördel vid placering av accesspunkten eftersom man vill placera dem högt. Tänk dock på att Poe adaptern behöver ström

Denna accesspunkt har jag installerat hos en del kunder som haft likartade problem som dig. Kunderna har alltid blivit nöjda! Har en själv hemma !

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Mitt tips till dig är att du skaffar dig en vettig accesspunkt som enbart sköter all trådlös trafik samt inaktiverar den trådlösa funktionen i din bredbandsdelare.

Kan varmt rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 Ubiquiti Networks UniFi AP

Den kopplas med poe (power over ethernet) vanlig nätverkskabel detta är en fördel vid placering av accesspunkten eftersom man vill placera dem högt. Tänk dock på att Poe adaptern behöver ström

Denna accesspunkt har jag installerat hos en del kunder som haft likartade problem som dig. Kunderna har alltid blivit nöjda! Har en själv hemma !

TS bor i lägenhet, så jag rekommenderar definitivt en AP med stöd för 5Ghz också, rätt trångt på 2.4ghz i många lägenheter. Men det finns väl modeller från
Ubiquiti som stödjer det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Modellen du länkade till har inte alls PoE utan Ubiquitis egna variant som inte är kompatibel med någon annans. Däremot PRO och AC modellerna har vanlig PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Modellen du länkade till har inte alls PoE utan Ubiquitis egna variant som inte är kompatibel med någon annans. Däremot PRO och AC modellerna har vanlig PoE.

Det var därför jag skrev Poe-Adaptern? Och ska jag vara helt ärlig är det nog att föredra eftersom annars måste du ha en Poe-switch vilket är rätt ovanligt skulle jag tippa på hemma hos den vanliga användaren

Ang. 5Ghz så går iaf Ubiquitis produkter på minst 2.000 samt att dessa ska fungera samtidigt medans en Unifi AP går på ca 700:-

Det går väl även att välja en kanal som har minst trafik? men som sagt detta är bara ett tips från coachen

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt också säljare (även om jag i grunden är tekniker). Vi säljer Ubiquiti för de billigare lösningarna och Aerohive som proffslösningar. (Det är jag som väljer den biten så...) Ubiquiti är förresten vad jag valde till både farsan och brorsan, medan jag själv kör en Aerohive hemma.

Permalänk

Ok. Vet inte om tråden är vid liv fortfarande. Hur gick det sen? Jag befinner mig i samma situation som trådskaparen och har skaffat en accesspunkt som jag kopplat till min telia gateway med kabel. Hur ska det se ut före att jag ska få så lite problem som möjligt? Dvs ska accesspunkt ställas in så att mina enheter som ska ansluta uppfattar det som ett enda stort nätverk (går det?). Eller ska de ha separata nätverksnamn och ip? Och vad mer bör man tänka på för att få ett problemfritt nätverkande hemma?

Stort tack för all input som kan ges /Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Ok. Vet inte om tråden är vid liv fortfarande. Hur gick det sen? Jag befinner mig i samma situation som trådskaparen och har skaffat en accesspunkt som jag kopplat till min telia gateway med kabel. Hur ska det se ut före att jag ska få så lite problem som möjligt? Dvs ska accesspunkt ställas in så att mina enheter som ska ansluta uppfattar det som ett enda stort nätverk (går det?). Eller ska de ha separata nätverksnamn och ip? Och vad mer bör man tänka på för att få ett problemfritt nätverkande hemma?

Stort tack för all input som kan ges /Magnus

Du har i princip bara 2 val att göra i APn, bestämma kanal och om du ska ha samma ssid/nyckel eller inte, oavsett det så är det normalt sett samma nät du ansluter till och du använder samma dhcpserver, däremot är det ju bra att ha koll på ipadresserna till respektive enhets admininterface så att de inte kolliderar med varandra, routern heter typ .1 i sista oktetten och APn ger man .2 osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har i princip bara 2 val att göra i APn, bestämma kanal och om du ska ha samma ssid/nyckel eller inte, oavsett det så är det normalt sett samma nät du ansluter till och du använder samma dhcpserver, däremot är det ju bra att ha koll på ipadresserna till respektive enhets admininterface så att de inte kolliderar med varandra, routern heter typ .1 i sista oktetten och APn ger man .2 osv...

Ok. Tack! Då ska det inte vara så mycket jag kan göra fel, återstår att se dock ☺. Kanal, menar du ghz då? Och vad ska jag välja där, om det nu finns ett svar på det? Det jag tänkte på var att jag läst att det kan funka i början men sen krångla efter ett tag så jag vill gärna få det helt rätt från början. Med olika ip blir det då så att tex en telefon eller surfplatta kopplar om sig när jag rör mig mellan övre och nedre våningen?
Tack för forumet och er kunskap!
Mvh /Magnus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Ok. Tack! Då ska det inte vara så mycket jag kan göra fel, återstår att se dock ☺. Kanal, menar du ghz då? Och vad ska jag välja där, om det nu finns ett svar på det? Det jag tänkte på var att jag läst att det kan funka i början men sen krångla efter ett tag så jag vill gärna få det helt rätt från början. Med olika ip blir det då så att tex en telefon eller surfplatta kopplar om sig när jag rör mig mellan övre och nedre våningen?
Tack för forumet och er kunskap!
Mvh /Magnus

När det gäller kanal så bör man testa sig fram, det enda som är "fel" är delvis överlappande kanaler, roaming fungerar dåligt med wifi om det är det du menar med omkoppling mellan olika ap när du byter våning, ip har inget med det att göra utan man behåller samma ip när man byter ap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När det gäller kanal så bör man testa sig fram, det enda som är "fel" är delvis överlappande kanaler, roaming fungerar dåligt med wifi om det är det du menar med omkoppling mellan olika ap när du byter våning, ip har inget med det att göra utan man behåller samma ip när man byter ap.

Tack! Hittade också detta arbete som gav mig en hel del ny förståelse kring wifi-nätverk: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:729786/FULLTEXT01.pdf

Permalänk
Medlem

Har ännu inte hunnit läsa igenom alla svar, men jag tror säkert de var mycket givande, så tack på förhand

Projektet hamnade lite is då grannarna absolut inte ville ha en sladd dragen någonstans, och en trådlös repeater inte gick att placera nånstans där den kunde göra nytta.

Men så kom jag på en sak. Skulle en större och längre antenn kunna förbättra läget?

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gibbe:

Men så kom jag på en sak. Skulle en större och längre antenn kunna förbättra läget?

Nja rundstrålande med högre förstärkning är inte alltid bättre men riktantenner är bra för de dämpar även störningar från de riktningar de inte pekar.

Visa signatur