Permalänk

Jag kommer antagligen byta ut mitt nätagg inom en månad eller så. just nu runt juletiderna så spräckte jag budgeten lite med detta grafikkortet hoppas på någon rea vid januari/februari eller så!

För att slippa oro i framtiden, kan jag kolla upp detta på något sätt? och om det skulle hända kan man få ut något på någon basic försäkring t.ex. hemförsäkringen eller möjligtvis asus egna 3 års garanti?

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det du skriver stämmer nog för de flesta Ace-agg,
men inte just för ACE FSP 460W som är ett riktigt hyggligt budgetagg.

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Sedan håller jag med om att TS bör budgetera för en uppgradering inom en inte alltför lång framtid.

...

jag pratar om min upplevelse med 460W

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag pratar om min upplevelse med 460W

Men det är inte Raw Deal serien det handlar om utan FSP tillverkade ACE FSP460-60HCN.

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Men det är inte Raw Deal serien det handlar om utan FSP tillverkade ACE FSP460-60HCN.

Precis? det FSP tillverkade agget? det är ju det vi pratar om

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Precis? det FSP tillverkade agget? det är ju det vi pratar om

Om ett ACE FSP460W brunnit på det sätt du beskriver, har du haft riktig otur.

EDIT: Det verkar som att du i själva verket hade ett raw deal 620W:'
#14768258

Annars finns här ett Annat ACE 460W,
som dessutom som passar exakt in på din beskrivning av deklarerad effekt(peak-effekt) mm, och är/var känt för att brinna på det sätt du beskriver...
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Swec:s slutsats:

"Fyra nätdelar ur Raw Deal Plus Rev.2-serien testades i SweClockers labb och samtliga havererade. Två av dessa tog dessutom med sig huvudsäkringen i lokalen, vilket inte är ett gott tecken för de komponenter som är anslutna till enheten."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Precis? det FSP tillverkade agget? det är ju det vi pratar om

Japp & enligt Sweclockers så är det riktigt bra för sin prisklass & håller sina världen riktigt bra!

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera FSP genom åren och de har bara varit bra. Inte tystast eller snyggast, men de har aldrig gått sönder eller förstört komponenter. Köp adaptern och lev med det så länge, det kommer att funka bra.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Japp & enligt Sweclockers så är det riktigt bra för sin prisklass & håller sina världen riktigt bra!

http://i.imgur.com/7C7Mz9i.jpg

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Antar att jag fått ett dåligt ex, för detta jag hade var under all kritik!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Antar att jag fått ett dåligt ex, för detta jag hade var under all kritik!

Dåliga ex förekommer alltid värre när hela serier fallerar..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Japp & enligt Sweclockers så är det riktigt bra för sin prisklass & håller sina världen riktigt bra!

http://i.imgur.com/7C7Mz9i.jpg

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Hur sjutton kan det här vara bra när 12volts skenan inte ger 12 volt någonsin.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Antar att jag fått ett dåligt ex, för detta jag hade var under all kritik!

#14768258

?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jämför det med EVGA G2 supernova som har

Belastning 12V1 12V2 12V3 5V 3,3V -12V 5VSB
10% 12,00 12,09 12,09 4,99 3,26 -11,98 5,05
25% 11,98 12,07 12,03 4,99 3,26 -11,96 5,03
50% 11,94 12,03 12,01 4,99 3,26 -11,93 4,99
75% 11,92 12,01 11,91 4,98 3,26 -11,91 4,95
100% 11,88 11,99 11,87 4,98 3,26 -11,85 4,91

Ser du skillnaden?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Här har vi för cooler master Vanguard 750 pro

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Tjena! vet att detta kanske inte är rätt tråd men är det någon som vet om gigabyte GA-X79-UD3 modekort passar med msi gtx 970 för får inte mitt grafikkort att fungera jag har 750 w så det ska räcka!??? tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRLN:

Tjena! vet att detta kanske inte är rätt tråd men är det någon som vet om gigabyte GA-X79-UD3 modekort passar med msi gtx 970 för får inte mitt grafikkort att fungera jag har 750 w så det ska räcka!??? tacksam för snabbt svar!

Det ska fungera. Säkert att du kopplat in allt rätt?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRLN:

Tjena! vet att detta kanske inte är rätt tråd men är det någon som vet om gigabyte GA-X79-UD3 modekort passar med msi gtx 970 för får inte mitt grafikkort att fungera jag har 750 w så det ska räcka!??? tacksam för snabbt svar!

Skrivet av hakan78:

Det ska fungera. Säkert att du kopplat in allt rätt?

aa allt ska vara rätt kopplat har inte missat att både 8/6 pin ska i ! så vet ej vad som är fel -_- något förslag på vad det kan vara då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRLN:

aa allt ska vara rätt kopplat har inte missat att både 8/6 pin ska i ! så vet ej vad som är fel -_- något förslag på vad det kan vara då?

får inte ens upp startskärmen blir bara helt svart och ett blinkande sträck längst upp i vänstra hörnet! .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Precis? det FSP tillverkade agget? det är ju det vi pratar om

Måndagsexemplar? Gav bort ett sånt agg till min bror som körde crossfire med 2x6850 i över 2 år, det funkade långt över förväntan. Mycket bra agg skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hade ett rawdeal 620W också, fick det när mitt 500W FPS gick sönder för en del årsen nu.

Skrivet av Kilen81:

Måndagsexemplar? Gav bort ett sånt agg till min bror som körde crossfire med 2x6850 i över 2 år, det funkade långt över förväntan. Mycket bra agg skulle jag vilja påstå.

Som sagt, då var antagligen mitt 460W ett måndags ex

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JRLN:

får inte ens upp startskärmen blir bara helt svart och ett blinkande sträck längst upp i vänstra hörnet! .....

Har du senaste bios/UEFI på ditt moderkort? Det kanske kan hjälpa dig att få igång burken. Testat i olika PCI-e platser också?

Hjälp oss med info om ditt system så blir det lättare för oss.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Hur sjutton kan det här vara bra när 12volts skenan inte ger 12 volt någonsin.

För att det håller sig inom värdena som ATX standarden föreskriver, variationen är som mest 2,2% när den får vara som mest 5% enligt ATX standarden.

Från 25% belastning till 100% belastning så sjunker dessutom spänningen bara som mest 0,12V på 12v linorna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du senaste bios/UEFI på ditt moderkort? Det kanske kan hjälpa dig att få igång burken. Testat i olika PCI-e platser också?

Hjälp oss fo om ditt system så blir det lättare för oss.

Okej måste kolla om jag har det senaste har testat olika pci platser men inte fått det att fungera kan skriva helamitt system när jag kommer hem har inte allt i huvudet har du något bra ställe att ladda ner de nyaste bios/uefi?:)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har ett MSI Z97S SLI Krait Edition så litar jag mer på MSI´s egen sida!
http://www.msi.com/support/mb/Z97S-SLI-Krait-Edition.html#dow...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Om du har ett MSI Z97S SLI Krait Edition så litar jag mer på MSI´s egen sida!
http://www.msi.com/support/mb/Z97S-SLI-Krait-Edition.html#dow...

skoja kollade helt fel är det denna jag måste ha? har gigabyte! http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4050#b...
har gigabyte GA-X79-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

För att slippa oro i framtiden, kan jag kolla upp detta på något sätt? och om det skulle hända kan man få ut något på någon basic försäkring t.ex. hemförsäkringen eller möjligtvis asus egna 3 års garanti?

Kolla upp det så behöver du en dator med samma hårdvara som du nu har heller testutrustning (ej billig) som kan belasta nätagget till det nivå din dator drar heller mer och sen kunna mäta volt/rippel/etc.
Och när det handlar om nätagg som misstänks liga på gränsen så är risken stor att det ger upp vid den testen och chansen att testutrustningen/datorn får skador finns ALLTID, testutrustningen är dock betydligt bättre på att klara av nätaggs död utan skador än en "testdator" är.

Den absolut största anledningen till att nätagg dör är att en/några kondingar dör och då särskilt på skräp agg som använder sig av det absoluta bottenskrapet (inte alltid lika med billigast dock) av kondensatorer.
Ett exempel är Corsairs CS,CX,GS serier som använder rent skit (capXon) det aktuella agget i tråden använder sig av teapo kondingar vilka är betydligt bättre än tex capXon dock är dom fortfarande inte bra utan Teapo är mer toppen av skräp sortimentet heller nedre delan av mellanklassen.

Corsairs skräp serier dör ganska ofta vid 1-3års ålder tack vare att kondingar helt enkelt har torkat ut på den tiden (dvs det är ojämn kvalitet på dom) teapo är lite bättre dock.
Dvs teapo kondingar håller lite längre och har lite jämnare kvalitet men ett nätagg som är över 3 år med teapo kondingar är inget jag skulle litat på då kondingar med all säkerhet har torkat ut en hel del frågan är bara hur mycket (heller med andra ord hur länge till fungerar dom innan nätaget dör).

Så mitt råd är nätagget 2-3år gammalt heller äldre så byt ut det och då helst utan att stoppa i grafikkortet förrens du får hem det nya nätagget och satt i det.
Detta för OM nätagget skulle dö/inte orka med utan att dö så finns det ALLTID EN RISK att datorns övriga komponenter som cpu,moderkort,minne,gpu,hd,ssd kan gå sönder.
Har du dock råd att byta ut alla dessa delar OM du skulle ha otur så ja DÅ kan du sätta i grafikkortet och prova, har du INTE råd gör det INTE.

Hemförsökring kanske du kan använda dig av OM nåt skulle hända men du får nog bråka en hel del och även finns risken att dom tittar och ser att du använt ett nätagg med ej korrekta kopplingar och då bli nekad då nätagget uppenbart inte klarar det garfikkortet.
Dvs försäkringsbolaget kommer ju försöka allt dom kan för att slingra sig undan att betala ut nåt (som vanligt) och då är ju en sådan sak en väldigt bra punkt att peka på även om det som nu är ett nätagg som klarar av att ge ut den stör som ett 970 drar (om man ej tar med ålder i beräkningen).
Att det är 3,4,5,6 år gammalt kan dom ju kanske ta upp även det.

Tillverkare/garanti/etc gäller ej om man använder ett felaktigt nätagg sen om dom kan se det heller ej är en annan sak.
Men även OM försäkring/tillverkare/garanti/etc skulle ersätta/laga/byta ut så kommer det ju ta minum en månad, är det försökringsbolag inblandat så kan du ju med alla säkerhet lägga till minst ett par till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!