Köpte precis en processor från Webhallen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Köpte precis en processor från Webhallen

Hej, köpte precis en precis en AMD FX 8320 från Webhallen precis innan stängningsdags, kommer hem och när jag öppnar upp allt så märker jag att CPU chippets pins är lite böjda och den vägrar sitta fast, jag har kvittot och allting med mig, tror ni det går att få en ny eller bara pröjsa lita extra och ta FX 8350 istället? En annan grej är att precis innan jag köpte den så var priset på den 1349kr, men när jag väl kommer hem så ser jag att priset ligger på 1080kr istället, hur hände det här? Finns det något jag kan göra? Jag har inte så mycket extra pengar och detta var tänkt som en sen julklapp till storebrorsan, så jag vill jättegärna försöka fixa detta snarast eftersom hans CPU är väldigt seg nuförtiden (FX 4100)

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Gå dit, byt ut.

Alt. prata och fråga dem om det går att byta mot en annan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Dom har en tråd på forumet som du kan ställa frågor direkt till dom. Prova det.

-Intel Core I7 2600K 4,8Ghz EK Supremacy - Asus P8Z68-V Pro - Radeon R9 290X EK Acetal- Ocz Agility 3 SSD 120Gb - 1.0TB WD Black - 16Gb Team Group Zeus 2133Mhz CL11 - Fractal Design Newton R2 1000W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Akintösh:

Hej, köpte precis en precis en AMD FX 8320 från Webhallen precis innan stängningsdags, kommer hem och när jag öppnar upp allt så märker jag att CPU chippets pins är lite böjda och den vägrar sitta fast, jag har kvittot och allting med mig, tror ni det går att få en ny eller bara pröjsa lita extra och ta FX 8350 istället? En annan grej är att precis innan jag köpte den så var priset på den 1349kr, men när jag väl kommer hem så ser jag att priset ligger på 1080kr istället, hur hände det här? Finns det något jag kan göra? Jag har inte så mycket extra pengar och detta var tänkt som en sen julklapp till storebrorsan, så jag vill jättegärna försöka fixa detta snarast eftersom hans CPU är väldigt seg nuförtiden (FX 4100)

Tack!

GÅ dit bara och säg till dom att pinsen var böjda när du öppnade paketet.
Sen kan du bara lägga till att du vill uppgradera ditt köp till en 8350 istället. Tror inte det ska vara några problem alls.

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Dassh:

GÅ dit bara och säg till dom att pinsen var böjda när du öppnade paketet.
Sen kan du bara lägga till att du vill uppgradera ditt köp till en 8350 istället. Tror inte det ska vara några problem alls.

Skrivet av Nisbel:

Dom har en tråd på forumet som du kan ställa frågor direkt till dom. Prova det.

Skrivet av tcntad:

Gå dit, byt ut.

Alt. prata och fråga dem om det går att byta mot en annan.

Det var tanken, men jag öppnade ju själva paketet, kommer det funka ändå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Akintösh:

Det var tanken, men jag öppnade ju själva paketet, kommer det funka ändå?

Varför skulle inte WH byta ut en felaktig processor?
Kan såklart vara svårbevisat att den var böjd från fabrikt men också svårbevisat att du har gjort det med flit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av tcntad:

Varför skulle inte WH byta ut en felaktig processor?
Kan såklart vara svårbevisat att den var böjd från fabrikt men också svårbevisat att du har gjort det med flit.

Vet inte vad de har för policy med processorer men hade det varit ett moderkort med böjda pins hade TS fått det besvärligt i alla fall. Dock är det ännu lättare att rätta ut pinsen på en CPU än i ett moderkort så inga problem att fixa det själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Det är dåligt med hur trasiga pins hanteras i sverige (dock ver jag inte hur det är utomlands häller). Det gick iallafall bra

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Var ju iaf någon där som begrep att det är en väldigt liten sak för dem att göra för att behålla dig som kund framöver.

Edit: Otroligt dåligt att de först nekade dig hjälp, hade förväntat mig mer av Webhallen faktiskt.

AMD RYZEN 7 2700X @ 4,3GHz - ASUS ROG X470-F STRIX - 16GB DDR4 @ 3200MHz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 850 PRO 1TB - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB @ 2100MHz/10800MHz - SAMSUNG C27HG70QQ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004

Skönt att det löste sig!

Jag var själv med om en dator jag byggde till en vän, dock så hade han satt i prollen innan jag kom dit.
Vi försökte boota upp den och inget hände. Plockade isär allt och såg en böjd pinne på prollen och böjde tillbaks den med en pincet och allt funkade guld efter det!

Sen har man ju hört en del skräckhistorier om folk som öpnnar sina moderkort direkt från fabrik och det är börja pins eller pins som fattas och återförsäljaren och moderkortstillverkaren totalvägrar att byta ut det.
En jävligt enkel lösning på det hade ju varit att ha genomskinliga lock på moderkortet.

PC: 4790k Delid @ 4.7Ghz || Asus Hero VII || Corsair VP 16GB ||EVGA GTX980 SC @ 1580/3800 || Samsung 850 Pro 512GB, 2x WD/B 500GB, WD/G 2TB || AX1200i || FT02
CL: EK Supremacy Evo || EK M7G Mosfet || EK FC980 || EK DDC 3.2 || Alphacool XT45 Triple 180 || Alphacool XT45 120 || Primochill Primoflex LRT Onyx Black
Citera gärna om du vill ha svar! G633/G933 *Startup FIX*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Akintösh:

Update: Jag besökte Webhallen i Fridhemsplan och Sveavägen, de nekade på båda ställena och sa att garantin inte gällde, men i Sveavägen så var den väldigt schysst snubbe som fixade pinsen själv, han höll på i 30-40 minuter och nu har jag satt in allt och det funkade! Så jävla schysst snubbe!

Ibland har man turen att hitta änglar utan gloria.;)
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Personligen har jag väldigt dålig erfarenhet av Webhallen och deras service/garantipolicy. Verkar vara standard att neka så långt det går, handlar inte där längre. Men skönt att höra att det löste sig, bra start på nya året!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var ju iaf någon där som begrep att det är en väldigt liten sak för dem att göra för att behålla dig som kund framöver.

Edit: Otroligt dåligt att de först nekade dig hjälp, hade förväntat mig mer av Webhallen faktiskt.

En del som arbetar där kanske är lata, många gånger så handlar det mer om dom anställda än företagen i sig, dock inte alltid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Friterad:

En del som arbetar där kanske är lata, många gånger så handlar det mer om dom anställda än företagen i sig, dock inte alltid

Misstänker i så fall att det snarare hör ihop med en viss misstro. Denna misstro är nog inte ogrundad heller, de flesta CPUerna med böjda pinnar har säkerligen blivit så efter det att förpackningen öppnats, om man säger så...

Jag kan förstå hur agerandet blir sådant men det är ju aldrig bra när det faktiskt drabbar någon helt oskyldig. Kunden blir lite som skolbarnet som faktiskt fått sin uppsats uppäten av hunden.

Bra av han som tog sig an att hjälpa TS att räta ut pinnarna! Skulle bara inte varit något tjafs innan så hade det inte funnits något att klaga på.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av evil penguin:

Misstänker i så fall att det snarare hör ihop med en viss misstro. Denna misstro är nog inte ogrundad heller, de flesta CPUerna med böjda pinnar har säkerligen blivit så efter det att förpackningen öppnats, om man säger så...

Jag kan förstå hur agerandet blir sådant men det är ju aldrig bra när det faktiskt drabbar någon helt oskyldig. Kunden blir lite som skolbarnet som faktiskt fått sin uppsats uppäten av hunden.

Bra av han som tog sig an att hjälpa TS att räta ut pinnarna! Skulle bara inte varit något tjafs innan så hade det inte funnits något att klaga på.

Jo det kan det vara. Men det är enklare för båda parterna om man bara fixar en ny cpu eller böjer tillbaka pinnarna som den där killen tydligen gjorde, även om man misstänker att det kanske är kundens fel, så är det svårt, om inte omöjligt att bevisa och det kostar säkerligen mer att börja tjafsa om saken och man förlorar möjligen en kund (eller fler om det blir en nyhet av saken). Sen har jag märkt att en del anställda är rentav dåliga på sitt jobb, har hänt att man haft ett problem och så nekas en åtgärd men så fixar en annan anställd i samma butik problemet istället. Dock har jag haft väldigt tur då här i Kungsbacka så är många butiker väldigt bra, t.ex Siba har jag ett av dom bästa erfarenheterna hos vilket många andra kan ha raka motsatsen av i andra Siba butiker

Edit: Gott Nytt År!