Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Trimma dator?

Hej som rubriken lyder, går de trimma en dator på ca 1 år utan att behöva köpa nytt? Tänkte mig attclocka lite men det känns som attde krävs tålamod och kunskap, mitt mål är att kunna lira de välkända WoW och för er som lirar de vet att "Ashran" är extremt mycket folk i och nu till saken, går det fixa min dator på nått snabbt och förhoppningsvis billigt sätt utan att stöta på fpsdrops eller som jag har sagt i alla år lagg..

Min pc har windows 8.1 Pro med prylarna

Modekort:MSI 990FXA-GD65 990FX

Processor: AMD FX-6100 X6 3,6GHz Black Edition

Ramminne: VENGEANCE LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9

Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr

Windows disk: Kingston HyperX 3K SSD 120GB

Speldisk: Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Nätagg: Corsair CX 500W 80+ Bronze

Hoppas att ni med kunskap kan hjälpa en stackars gamer med problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk

För att lira WoW utan fps drops osv behöver du göra en rejäl uppgradering. Iaf till något z87/97 moderkort (s1150 alltså) och typ en i5 4690k. Sen, kanske det är dags och tänka på överklockning om det fortfarande inte duger. I ditt fall är det processorn som är allt för vek, tyvärr.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Rekommenderar vägen mot tåladmod och kunskap, för att överklocka CPU är absolut bästa receptet för att få bättre prestanda i WoW. Speciellt på ställen där hundratals spelare står och pucklar på varandra

Dock kan jag ju nämna att även high-end processorer överklockade till det yttersta ändå kan misslyckas med att hålla 60 fps i ställen som Ashran.

Inte ägt en FX-CPU själv och aldrig överklockat en så har ingen bra guide i minnet. Men med lite googlande tyckte jag ändå att denna på overclock.net funkar hyfsat. Titta på denna video först och avgör om du tycker det är för svårt eller inte

EDIT: Som waspen123 säger så är din processor inte det bästa för spelet i fråga. Men jag antar att du är ute efter en "gratis" prestandaboost (vilket överklocking även av en FX kommer ge) och inte en varukorg. Man kan ju inte handla nytt varje dag.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Sänk upplösning om du kör hög sådan och sänk grafik inställningarna, gratis tips som bör ge resultat om du inte kör på lägsta redan.

Wow är inte optimerat alls i städer med mycket folk.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Sänk upplösning om du kör hög sådan och sänk grafik inställningarna, gratis tips som bör ge resultat om du inte kör på lägsta redan.

Wow är inte optimerat alls i städer med mycket folk.

Graffet har inga problem alls att köra i finare inställningar i WoW, det är cpu'n som inte har tillräckligt bra prestanda per kärna, bästa för TS är att skaffa en bra kylare till processorn och överklocka så långt det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Graffet har inga problem alls att köra i finare inställningar i WoW, det är cpu'n som inte har tillräckligt bra prestanda per kärna, bästa för TS är att skaffa en bra kylare till processorn och överklocka så långt det går

Håller med, klocka upp prollen. De tester jag gjort så ökar cpu prestandan nästan 1:1 med frekvensen. Dvs klockar du den 5% så ökar ren CPU prestanda 5%.

Kolla först vad ditt nuvarande system kan prestera innan du funderar på nytt tycker inte det ser så pjåkigt ut. AMD är i regel enkla att klocka o man kan hämta ut rätt mycket extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Teddis : ska kolla guiden tack

Mogwaii : kör redan på lägsta grafik dock med 1920x800 eller vad jag nu kör med i windows då jag kör windowmode fullschreen eftersom jag streamar och behöver komma åt program utan att tabba

Friterad : har nån megakyl på processorn, 180fläkt.. Så i mitt tycke borde kylning inte vara problem på processorn, men vad vet jag

Stimpen : den är fabriksklockad på 3.63 orginal ligger den på ca 3.43 tror jag, kanske kan få upp den till 4.0 utan att överhetta?

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av preffs:

Teddis : ska kolla guiden tack

Mogwaii : kör redan på lägsta grafik dock med 1920x800 eller vad jag nu kör med i windows då jag kör windowmode fullschreen eftersom jag streamar och behöver komma åt program utan att tabba

Friterad : har nån megakyl på processorn, 180fläkt.. Så i mitt tycke borde kylning inte vara problem på processorn, men vad vet jag

Stimpen : den är fabriksklockad på 3.63 orginal ligger den på ca 3.43 tror jag, kanske kan få upp den till 4.0 utan att överhetta?

Vad menar du med fabriksklockad? Tror den original är på 3.6:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-41...

Har nån turbo clock med på ett par hundra mhz så tror nog du lugnt skall kunna köra den i 4.0ghz lr högre. Skaffa AMD overdrive från AMD o håll koll på temperaturen. AMD overdrive mäter thermal marginal, dvs hur många grader du har kvar till max temp på din prolle. Vid 0 grader här du på max temp.
Så kan se lite konstigt ut om man ej sett det förr men AMD overdrive är ett av få program att lite på när det kommer till tempmätning på AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad menar du med fabriksklockad? Tror den original är på 3.6:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-41...

Har nån turbo clock med på ett par hundra mhz så tror nog du skall kunna köra den i 4.0ghz. Skaffa AMD overdrive från AMD o håll koll på temperaturen. AMD overdrive mäter thermal marginal, dvs hur många grader du har kvar till max temp på din prolle. Vid 0 grader här du på max temp.
Så kan se lite konstigt ut om man ej sett det förr men AMD overdrive är ett av få program att lite på när det kommer till tempmätning på AMD.

Jo alltså den ligger på 3.4 jag gick in i bios och turboclocka eller vad de stog i bios till förinställt clockläge som blev 3.6 när jag kollade i den här datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grabbens 4100 orkar upp i 4,5, du har nog en hel del kvar att hämta ur din processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

fx 6100 är lite halv knepig cpu att klocka upp men du kan ju köra upp multiplier några steg men en fråga först vad kör du för kylning
skrämde upp min FX 4300 till strax under 4.6 men värmen blev ett problem då mitt mobo var inte oc vänligt i högre klasser
men ska du upp i 4,1 och 4,2 ghz är de dax att pilla på volt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

fx 6100 är lite halv knepig cpu att klocka upp men du kan ju köra upp multiplier några steg men en fråga först vad kör du för kylning
skrämde upp min FX 4300 till strax under 4.6 men värmen blev ett problem då mitt mobo var inte oc vänligt i högre klasser
men ska du upp i 4,1 och 4,2 ghz är de dax att pilla på volt

Den här kylen har jag
https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a3...

Den ligger på minsta rpm just nu och datorn har stabil låg värme nu, tror du de går att trycka upp processorn?

Visa signatur