IT-utbildningar (programmering/systemutveckling)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isengard:

Tja Rebecka, vi har snackat lite på Swedroid, är inte så aktiv här på Forumet men tänkte logga in för den här trådens skull. Här är YH-utbildningen som jag hade tänkt läsa så fort jag blir färdig med att få den grundläggande behörigheten ( Kurser som jag inte läste på gymnasiet men som jag nu behöver för att få behörighet till den här utbildningen) http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildnin...

Hejsan! Jag ska kika på den.

Skrivet av anderjo4:

Kanske är sent ute nu, men absolut du har helt rätt i det du säger. Det är alltid en fördel att ha bred kompetens, men samtidigt skulle jag säga att det är minst lika bra att ha spetskompetens. YH betyder att du får praktisera, väljer du rätt företag att praktisera på och gör ett jävligt bra jobb så kommer du antagligen få jobb där. I värsta fall kommer du ha 6 månaders arbetslivserfarenhet i ämnet du vill jobba med och kan därmed använda det som en merit i ditt cv.

För min egen del känner jag att det var helt rätt beslut, jämför man min lön med polares som har civilingenjörs examen så ligger jag lite i överkant.
En kollega till mig sa redan första veckan:
Du kan väl inte vara från Chalmers? Du kan ju koda.

Därmed inte sagt att det alltid ger det resultatet, alla utbildningar som är till människor i vuxen ålder blir vad man gör dom till, extremt mycket ansvar. SO BE SMART AND WORK YOUR ASS OFF!

Du är inte sent ute. Nu är det visserligen ingen ingenjörutbildning jag funderar på att gå men jag förstår vad du menar. Frågan är om högskola/universitet ger något faktiskt mervärde (tänker inte främst på pappret nu utan i kunskap). För jag ser ju inte teori som något dåligt (så länge det är relevant teori) men den praktiska biten får inte underskattas heller. Det ska vara en balans.

Självklart är det så. Oavsett vilken utbildning man går så handlar det om att ta ansvar för sitt eget lärande. Även om det gör mycket att ha bra utbildningsmaterial och bra lärare.

Jag vet inte vad alla programmerare har för ambitioner typ bli anställd på något företag eller starta eget. Själv är ju min ambition att själv skapa något med kunskapen jag får. Å andra sidan beror det väl på vilket företag man jobbar för, kanske det är något som intresserar en.

Permalänk
Medlem

Skulle jag rekommendera något så skulle det vara någon ingenjörsutbildning. En del större företag anställer enbart ingenjörer.

Permalänk
Medlem

Jag läste en 2årig YH utbildning med fokus på java, varav de sista 6 månaderna var praktik hos ett företag som jag sedan blev anställd på som android-utvecklare. Ingångslönen för mig var 27000 och min klass snittade på runt 25-33 beroende på sektor (från små startups till stora banker). Är väldigt nöjd med utbildningen jag gick.

Personligen tror jag att ens egna intresse kombinerat med något man verkligen brinner för ger bäst resultat, vare sig det är en YH, högskole eller universitetsutbildning.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk

Civilingenjörsutbildningar på Chalmers, KTH etc skapar teoretiker, typ forskare. De kan massa matte och datavetenskap som kompilatorer, grafikmotorer, numeriska beräkningar, etc. De har inte hunnit programmera så mycket, det är mycket korvstoppning med matte och fysik och sånt. När de fått sitt första jobb, förstå då så börjar de programmera. Det går lite trögt i början, men sen lossnar det och då blir de ofta bättre än andra som inte kan teori, utan bara praktik (typ KY yrkesutbildningar). Men ofta så avancerar ingenjörer och blir chefer och lämnar programmeringen.

Läser man en kortare yrkesinriktad utbildning så programmerar man redan från början och kan det bättre än nån som t.ex. läst fysik programmet på chalmers. Även som datateknik civilingenjör så spenderas första åren huvudsakligen med att plugga massa matte och datavetenskap, det blir inte så mycket programmering faktiskt. Man lär sig allt runtomkring och teorier och matte. Som ingenjör måste man programmera ett år innan man kommit ikapp nån från KY, men då är det inte ovanligt att man snabbt går om nån som inte vet så mycket om logik-matematik, datavetenskap, matematik, etc.

Men det finns ju även duktiga programmerera som läst kortare KY utbldningar. Så man måste inte läst en teoretisk ingenjörsutbildning för att bli bra. Är man ingenjör så blir man ofta befodrad istället, för cheferna vet att man har kapacitet att hantera stora mängder komplex information på kort tid. Det kan ju finnas KY folk som kan det också, men det vet man inte. Ingenjörsexamen är ett bevis på det, ett kvitto. KY folk har inget kvitto.

Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig utbildning, mera projektledning och sånt. Ingen matte alls att prata om, eller andra hardcore datavetenskapskurser. Det är inte lämpiligt om man vill göra hardcore tekniska saker: kompilatorer, OS kernel utveckling, etc. Men det finns ju förstås systemvetare som lärt sig sånt på egen hand, men det är inget de läser på skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Skulle jag rekommendera något så skulle det vara någon ingenjörsutbildning. En del större företag anställer enbart ingenjörer.

Beror på, tar man MCSE i programmering till exempel så räknas det högre än ingenjör, men räkna med plugg om du ska ta ett sånt certifikat.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Tips och jämförelse mellan olika prog utbildningar

@anon238205:

Hej jag kan tipsa om

http://www.lernia.se/utbildning/malmo/data-och-it/systemutvec...

som är det du efter frågar och är 2 år nästa helt ren systemutveckling och programmering.

Jämfört med högskola och civ.ing så innehåller de alla nästa lika mycket programmering. Det man lägger tid på i de längre utbildningarna är andra saker som matematik och ingenjörskonst.

Med det sagt så är det sant som du säger att det inte finns någon nackdel att välja en spets utbildning som alltid YH/KY är.

Desto längre än utbildning är inom programmering utöver 2 år handlar oftast om att du ska lära dig mer än ett yrke. Som ingenjör samt mer teori för att förbereda dig inför doktorand studier / forskning. Om utbildningen är kort som 2 år finns ingen förberedelse för andra yrken eller forskning.

Mvh
Johan Ranefors