Tja Rebecka, vi har snackat lite på Swedroid, är inte så aktiv här på Forumet men tänkte logga in för den här trådens skull. Här är YH-utbildningen som jag hade tänkt läsa så fort jag blir färdig med att få den grundläggande behörigheten ( Kurser som jag inte läste på gymnasiet men som jag nu behöver för att få behörighet till den här utbildningen) http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildnin...
Hejsan! Jag ska kika på den.
Kanske är sent ute nu, men absolut du har helt rätt i det du säger. Det är alltid en fördel att ha bred kompetens, men samtidigt skulle jag säga att det är minst lika bra att ha spetskompetens. YH betyder att du får praktisera, väljer du rätt företag att praktisera på och gör ett jävligt bra jobb så kommer du antagligen få jobb där. I värsta fall kommer du ha 6 månaders arbetslivserfarenhet i ämnet du vill jobba med och kan därmed använda det som en merit i ditt cv.
För min egen del känner jag att det var helt rätt beslut, jämför man min lön med polares som har civilingenjörs examen så ligger jag lite i överkant.
En kollega till mig sa redan första veckan:
Du kan väl inte vara från Chalmers? Du kan ju koda.
Därmed inte sagt att det alltid ger det resultatet, alla utbildningar som är till människor i vuxen ålder blir vad man gör dom till, extremt mycket ansvar. SO BE SMART AND WORK YOUR ASS OFF!
Du är inte sent ute. Nu är det visserligen ingen ingenjörutbildning jag funderar på att gå men jag förstår vad du menar. Frågan är om högskola/universitet ger något faktiskt mervärde (tänker inte främst på pappret nu utan i kunskap). För jag ser ju inte teori som något dåligt (så länge det är relevant teori) men den praktiska biten får inte underskattas heller. Det ska vara en balans.
Självklart är det så. Oavsett vilken utbildning man går så handlar det om att ta ansvar för sitt eget lärande. Även om det gör mycket att ha bra utbildningsmaterial och bra lärare.
Jag vet inte vad alla programmerare har för ambitioner typ bli anställd på något företag eller starta eget. Själv är ju min ambition att själv skapa något med kunskapen jag får. Å andra sidan beror det väl på vilket företag man jobbar för, kanske det är något som intresserar en.