Permalänk
Medlem

Router+bredband2

Tja, jag har försökt och få igång min router i min nya lägenhet. Det är en studentlägenhet med Bredband2 och dem kör fiber. Med en nätsladd i väggen funkar det utan problem, men jag har utöver en stationär, även en bärbar dator som jag skulle vilja kunna använda. Problemet jag har är att jag har inte kopplingstypen för min router. Nämligen uppkopplingstypen, inkapslingen, VPI samt VCI nr för bredbandet. Bredband2 svarar varken på mail eller kundtjänst. Googlesökningar har inte gett mig någon information alls och varken min hyresvärds- och bredband2s hemsida har inte gett något heller. Utan den här informationen kan jag inte få igenom något internet till nätverket.

Tänkte fråga här om någon visste ett sätt att kolla upp det eller kan dela den informationen med mig. Om inte får jag försöka ringa bredband2 imorgon igen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Då du kan koppla in din stationär dator i uttaget och få det att funka låter det som standard ethernet men då du pratar om vpi och vci som är atm termer så misstänker jag att du har en bredbandsrouter för någon form av dsl där man pratar atm.

Skaffa nåt som har en wan port modell rj-45 och ett antal rj-45 lan portar.

Permalänk
Medlem

Jag kanske var lite oklar, men det är när jag har kopplat in min DSL-2750B modem router som jag inte får internet. Hur jag än försöker ställa in routern så kommer det ner till de ISP-uppgifter som jag nämde i orginalposten.
Som sagt, det fungerar med bara sladd från datorn till jacket, men om jag sätter in routern mellan som det inte fungerar. Kör ethernet sladd till routern och en sladd till uttaget. Har prövat köra det i WAN-porten, men jag har fortfarande inte de ISP-inställngnarna som krävs för att det ska fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fEllman:

Jag kanske var lite oklar, men det är när jag har kopplat in min DSL-2750B modem router som jag inte får internet. Hur jag än försöker ställa in routern så kommer det ner till de ISP-uppgifter som jag nämde i orginalposten.
Som sagt, det fungerar med bara sladd från datorn till jacket, men om jag sätter in routern mellan som det inte fungerar. Kör ethernet sladd till routern och en sladd till uttaget. Har prövat köra det i WAN-porten, men jag har fortfarande inte de ISP-inställngnarna som krävs för att det ska fungera.

Om det funkar med datorn så ska du ha dhcp på wanporten, men det kanske är ett maclås hos operatören som låst på datorns mac då kan du klona den till wanporten om det inte släpper via en timer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inget modem, det är ju cat5 i väggen. Köp en router, typ Asus RT-N56U eller N13 eller nåt sånt så ska du se att det funkar.

Bredband2 är omöjliga att ha att göra med om något strular, tur att nätet är stabilt...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av fEllman:

Den routern är till för dsl alltså bredband via telejacket så har du fiber som du skriver så behöver du byta till nåt annat som t ex D-Link DIR-636L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fEllman:

Där har du felet i fetstil. Det är ett adsl-modem för internet över telefonjacket. Klart som fan att det inte får någon signal att omvandla till vanlig ethernet när det redan är ethernet i väggen. Du behöver en router utan modem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

DSL-2750B har ingen wanport så den går inte att använd som router, får man flera ip av operatören kan den ev gå att köra som switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.