Permalänk
Medlem

Montering gipsvägg

Skulle det funka att sätta en 5kg 22" skärm på ett vägfäste som utsträckt är 30cm i en gipsvägg?

väggfästet har 2 fästpunkter

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

mycket sitter i förankringen ta bra expander skruv

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har gjort någet liknande kör med mollyskruv i större stoleken så går de nog bra..

Permalänk
Medlem

Hade nog försökt att hitta en regel att sätta den ena skruven i annars är det nog mollyskruv som Skotte skriver som gäller..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkoTTe:

Har gjort någet liknande kör med mollyskruv i större stoleken så går de nog bra..

typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spik-och-skruv/plugg... ?

tar jag ut muttern ur pluggen först ->plugg i vägg -> skruv genom fäste in i plugg?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spik-och-skruv/plugg... ?

tar jag ut muttern ur pluggen först ->plugg i vägg -> skruv genom fäste in i plugg?

Egentligen ska du sträcka ut den innan montering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du kör in hela paketet i hålet i väggen, sedan börjar du skruva. Då kommer metallbenen expandera som en stjärna på "baksidan" av gipset och hålla fast mutter-delen.
När metallbenen expanderat helt så mutterdelen sitter fast, så får du skruva ut skruven igen.

Lägga för den saken du vill sätta fast, sedan skruva in skruven i hålet(muttern) igen.

edit:Jag som har tummen mitt i handen tyckte det var as-pilligt att fästa mollypluggen i gipsskivor med skruvmetoden, så jag köpte en tång som tar hand om det steget.
Den var värd varenda krona även om den blivit sällan använd. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gips--och-skruvanka...

edit2: Video som visar expandertången

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Skulle det funka att sätta en 5kg 22" skärm på ett vägfäste som utsträckt är 30cm i en 40-50mm gipsvägg?

Det där låter inte som en normal vägg om den är 40-50mm tjock, men i en normal gipsvägg går det att fästa en tv om man gör rätt, expanderplugg eller ännu hellre att man ser till att skruva i reglarna, tvn i kombination med stativet är oftast så bred att du alltid kan skruva i minst en regel men ofta kan man använda 2, standarden är att det är 60 cm mellan dem. Men vad är det för underligt tjock vägg du har ? Den kommer ju att göra att normala expanderpluggar inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, jag tror jag förstår hur den fungerar, blir att åka och köpa

Visa signatur

Permalänk

Förstår inte vad du menar med 40-50mm? Är det en innervägg? I så fall har du en regel på 45mm och en gips på 12,5mm var sida som gör den att den blir 70mm tjock. En gipsskiva är 12,5mm tjock och kräver en expander eller genomgående skruv för att fästa i. Jag skulle dock rekommendera att du letar upp en regel i väggen att fästa i.

Det du ska ha är en metallexpander. Du borrar ett hål i gipsen och trär in expandern, sedan tar du en expandertång och drar skruven mot dig som sitter i expandern. Det gäller att ha lite känsla för när den är tillräckligt åtdragen. När den är utdragen kan du skruva ut skruven och hänga upp fästet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Finns ju expander speciellt för dubbelgips om det nu är så ..

Bästa är att borra först o kolla vad väggen består av innan man handlar.

Har för övrigt hängt upp en säng i ena gaveln i gipsvägg, så det går om man vet vad man gör.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Skulle det funka att sätta en 5kg 22" skärm på ett vägfäste som utsträckt är 30cm i en 40-50mm gipsvägg?

Den borde vara runt 44mm om det är en dubbel gipsvägg.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LSD:

Den borde vara runt 44mm om det är en dubbel gipsvägg.

Nej det är en 4x normal vägg i så fall, är det så tjockt låter det mer som en brandklassad vägg eller liknande, eller så är det helt enkelt felmätt på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara sätta i en regel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Varför inte bara sätta i en regel?

För att det kanske är 30cm från optimal placering ?

Vilket det blir mellan två reglar med cc 600

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hilvete grabbar...

Testade så klart utan verktyg och nu har jag ett hål i väggen, mollyplyggen grävde in sig i gipset och sen blev det bara värre när jag skulle skruva ut fanskapet.

som tur är bor man i en hyresrätt som redan är rätt sönderborrad... men lite drygt är det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är en 4x normal vägg i så fall, är det så tjockt låter det mer som en brandklassad vägg eller liknande, eller så är det helt enkelt felmätt på nått sätt.

Ja det är ju jag som är lite snurrig, dubbelgips är ju 24mm

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Ja det är ju jag som är lite snurrig, dubbelgips är ju 24mm

Det var jag som inte hade koll, det är enkelgips uppdaterade inte tråden med det bara.

Det kvittar dock nu eftersom jag var så klantig, får lägga mina väggfäste drömmar på is tills vidare. Nu får jag istället spackla igen det 15mm hål lag lyckades åstadkomma..

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av henkiii:

Du kör in hela paketet i hålet i väggen, sedan börjar du skruva. Då kommer metallbenen expandera som en stjärna på "baksidan" av gipset och hålla fast mutter-delen.
När metallbenen expanderat helt så mutterdelen sitter fast, så får du skruva ut skruven igen.

Lägga för den saken du vill sätta fast, sedan skruva in skruven i hålet(muttern) igen.

edit:Jag som har tummen mitt i handen tyckte det var as-pilligt att fästa mollypluggen i gipsskivor med skruvmetoden, så jag köpte en tång som tar hand om det steget.
Den var värd varenda krona även om den blivit sällan använd. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gips--och-skruvanka...

edit2: Video som visar expandertången

Skrivet av Albinfiskare:

Hilvete grabbar...

Testade så klart utan verktyg och nu har jag ett hål i väggen, mollyplyggen grävde in sig i gipset och sen blev det bara värre när jag skulle skruva ut fanskapet.

som tur är bor man i en hyresrätt som redan är rätt sönderborrad... men lite drygt är det

Det är just därför man ska ha verktyget/tången och "spänna ut" mollyn innan man drar i skuven. Om den inte får fäste blir hela pluggen annars som en stor borr och kan gröpa ur gipset från baksidan.

I princip alltså..
1. Borra lagom hål.
2. Dra i mollyn, banka fast den med hammare.
3. Spänn ut mollyn med tången.
4. Dra i skruven och montera vad det nu är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av emilakered:

Det är just därför man ska ha verktyget/tången och "spänna ut" mollyn innan man drar i skuven. Om den inte får fäste blir hela pluggen annars som en stor borr och kan gröpa ur gipset från baksidan.

I princip alltså..
1. Borra lagom hål.

Äntligen Hemma med Sweclockers härnäst?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I princip alltså..
1. Borra lagom hål.

Jo, stod och inspekterade verktyget i affären. Men sen tänkte jag "nä de borde bara vara att dra i den lite försiktigt".

De där med att sätta igång med att göra en tillsynes enkel grej på en söndag... för att vid dagens slut endast lyckats skapa mer arbete.

Jag vill säga att jag lärt mig något, men det tar emot!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jo, stod och inspekterade verktyget i affären. Men sen tänkte jag "nä de borde bara vara att dra i den lite försiktigt".

De där med att sätta igång med att göra en tillsynes enkel grej på en söndag... för att vid dagens slut endast lyckats skapa mer arbete.

Jag vill säga att jag lärt mig något, men det tar emot!

Det är en enkel grej om man har passande verktyg, det tar typ 30 sekunder att göra det och det brukar bli bra.
Man lär sig av sina misstag (ibland)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt gipsankare.. de håller väl för ca 10-12Kg så en lcd-tv borde inte vara nåt bekymmer
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/gipsskruv/gipsankare-p2...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

DUO-Max plugg is the shit!

Permalänk
SpelClockers

Du skulle ju kunna skruva fast en platta imellan som har fler fästpunkter i gipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Du skulle ju kunna skruva fast en platta imellan som har fler fästpunkter i gipset.

Då kan man lika gärna göra en platta som går mellan två reglar och dra fast den men rejäl träskruv.

Annars fungerar gipsexpander (använder själv de av metall) utmärkt utan verktyg om man har lite finess, men de går inte behandla som om man skulle skruva fast titanic..

Bor själv sedan några år i träkåk där vissa väggar är i plank, typ 6-8cm tjocka, där går det hänga några hundra kilo om man har rätt skruv ... gillar det.

Visa signatur