Får Telia verkligen göra så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Får Telia verkligen göra så här?

Well jag har ett underbart problem med Felia och deras fibernät, deras modem krånglar för mig, sporadiskt så hänger den upp sig och vägrar ibland släppa ut mig på sidor precis som om den tappar uppkoppling. Ringde upp dom och informerade dom om det följde deras teknikers "felsökningsguide" körde kabeln direkt i datorn istället för i modemet och jodå allting funkade så extremt mycket bättre, laddtiden på sidor var nu direkt istället för att kunna ta tre svåra år på sig, vid samtal med deras tekniker så säger han att han lägger ut att jag skall ha ett utbytesmodem, han skall skicka ner ett och jag frågar han om jag inte bara kan gå in och hämta ett i butiken i stan, jodå säger han jag behöver bara vänta på ett ref nummer att kunna uppvisa så jag får ut modemet. Ca 20 minuter efter samtalet så får jag dock ett sms om att en tekniker är beställd till mig och skall ringa mig för att bestämma tid då han kan komma dit, ringde då upp Telia igen och nästa person i supporten jag pratar med säger att den förra måste gjort något fel, hon skulle ordna så jag skulle få mitt utbytesmodem och teknikern skulle avbokas, tackade för mig och la på. Tog ca 30 minuter denna gången efter samtalet så får jag ett sms där det står såhär,

"Hej!

I nuläget misstänker vi att ett modemutbyte inte kommer avhjälpa felet, vänligen avvakta tekniker.

Mvh
Telia"

Nu börjar jag bli lite irreterad och ringer upp dom en tredje gång och får nu veta att dom inte skickar ut utbytesmodem om inte tekniker först varit där och undersökt modemet, förklarade att då problemet är sporadiskt och händer lite när det känner för det så vad skulle hända om teknikern kommer dit och felet inte uppdagas just då? Jo då skulle jag få betala kostnaden för teknikern, detta var uppmot 900 spänn för att han skulle komma dit. Detta skulle även vara en kostnad jag skulle få betala varje gång ifall felet fortsatte och teknikern kom dit och samma sak hände igen tack vare det sporadiska felet, skulle dom dock hitta felet och jag redan haft tekniker där innan så skulle jag inte kunna få någon återbetalning heller, mao jag skall behöva gambla på om teknikern dom skickar hittar felet vid det tillfället han kommer dit eller om det inte uppdagas vid det tillfället då det kommer och går som det vill. Haft BBB innan och hade jag problem med ett modem så skickade dom ner ett nytt utan problem, fraktsedel för att returnera det gamla modemet medföljde med.

Undrar om man faktist får göra såhär, jag tänker inte betala någon kostnad för en tekniker bara för att deras skitval till modem skall vara nån thompson/technicolor historia som knappt går att komma åt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Ett tips är att logga alla tidpunkter när det krånglar så att du kan skicka en lista till dem. Om de inte hittar något fel i sitt nät, men du har 10-15 tidpunkter på en vecka när ditt bredband inte fungerar borde det vara fel på routern. Det är lättare att driva sitt fall om man har något konkret att lägga fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Varför bryggar du inte Telias modem/router och köper ett eget?
Jag har aldrig varit med om att en operatör har tillhandahållit vettig utrustning, det är för dyrt helt enkelt och den medföljande modemet/routern räcker till för de allra flesta.
Vi entusiaster kräver oftast lite mer och då får vi ordna till med vår egna utrustning. Kontakta Telias support för att få hjälp med att brygga ditt utrustning, även en billig router klarar jobbet galant (har en likvärdig själv): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Destromath:

Well jag har ett underbart problem med Felia och deras fibernät, deras modem krånglar för mig, sporadiskt så hänger den upp sig och vägrar ibland släppa ut mig på sidor precis som om den tappar uppkoppling. Ringde upp dom och informerade dom om det följde deras teknikers "felsökningsguide" körde kabeln direkt i datorn istället för i modemet och jodå allting funkade så extremt mycket bättre, laddtiden på sidor var nu direkt istället för att kunna ta tre svåra år på sig, vid samtal med deras tekniker så säger han att han lägger ut att jag skall ha ett utbytesmodem, han skall skicka ner ett och jag frågar han om jag inte bara kan gå in och hämta ett i butiken i stan, jodå säger han jag behöver bara vänta på ett ref nummer att kunna uppvisa så jag får ut modemet. Ca 20 minuter efter samtalet så får jag dock ett sms om att en tekniker är beställd till mig och skall ringa mig för att bestämma tid då han kan komma dit, ringde då upp Telia igen och nästa person i supporten jag pratar med säger att den förra måste gjort något fel, hon skulle ordna så jag skulle få mitt utbytesmodem och teknikern skulle avbokas, tackade för mig och la på. Tog ca 30 minuter denna gången efter samtalet så får jag ett sms där det står såhär,

"Hej!

I nuläget misstänker vi att ett modemutbyte inte kommer avhjälpa felet, vänligen avvakta tekniker.

Mvh
Telia"

Nu börjar jag bli lite irreterad och ringer upp dom en tredje gång och får nu veta att dom inte skickar ut utbytesmodem om inte tekniker först varit där och undersökt modemet, förklarade att då problemet är sporadiskt och händer lite när det känner för det så vad skulle hända om teknikern kommer dit och felet inte uppdagas just då? Jo då skulle jag få betala kostnaden för teknikern, detta var uppmot 900 spänn för att han skulle komma dit. Detta skulle även vara en kostnad jag skulle få betala varje gång ifall felet fortsatte och teknikern kom dit och samma sak hände igen tack vare det sporadiska felet, skulle dom dock hitta felet och jag redan haft tekniker där innan så skulle jag inte kunna få någon återbetalning heller, mao jag skall behöva gambla på om teknikern dom skickar hittar felet vid det tillfället han kommer dit eller om det inte uppdagas vid det tillfället då det kommer och går som det vill. Haft BBB innan och hade jag problem med ett modem så skickade dom ner ett nytt utan problem, fraktsedel för att returnera det gamla modemet medföljde med.

Undrar om man faktist får göra såhär, jag tänker inte betala någon kostnad för en tekniker bara för att deras skitval till modem skall vara nån thompson/technicolor historia som knappt går att komma åt.

Skrivet av Sanazin:

Varför bryggar du inte Telias modem/router och köper ett eget?
Jag har aldrig varit med om att en operatör har tillhandahållit vettig utrustning, det är för dyrt helt enkelt och den medföljande modemet/routern räcker till för de allra flesta.
Vi entusiaster kräver oftast lite mer och då får vi ordna till med vår egna utrustning. Kontakta Telias support för att få hjälp med att brygga ditt utrustning, även en billig router klarar jobbet galant (har en likvärdig själv): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

som sanzin säger brygga modemet istället och fixa en egen router... nu vet jag inte vilket modem du har från telia men finns även en guide på sweclockers hur du får admin över deras Thompson TG792 har jag för mig så kan du brygga den själv och sen fixa egen router hade samma problem när jag fortfarande bodde med farsan och bryggade över modemet till en annan router i stället och allting fungerade mycket bättre

[CPU: Intel i7-4790k @ 4.8GHz ][GPU: EVGA Gefore GTX980][MB: Asus Maximus VII Hero]
[RAM: Kingston HyperX Fury 16GB][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av nothingtoxic:

som sanzin säger brygga modemet istället och fixa en egen router... nu vet jag inte vilket modem du har från telia men finns även en guide på sweclockers hur du får admin över deras Thompson TG792 har jag för mig så kan du brygga den själv och sen fixa egen router hade samma problem när jag fortfarande bodde med farsan och bryggade över modemet till en annan router i stället och allting fungerade mycket bättre

Varför ska man vara tvungen att brygga en teliarouter när man har fiber?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jag tycker det är väldigt oklart vad som egentligen är problemet. Vad jag vet har man inte modem till fiber.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av xibalba_SWE:

Varför ska man vara tvungen att brygga en teliarouter när man har fiber?

Ja eller hur? bara koppla in en router direkt i uttaget man behöver inget modem till fiber!

Jag kör från uttaget in till min router och jag har Telias fiber..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av xibalba_SWE:

Varför ska man vara tvungen att brygga en teliarouter när man har fiber?

kanske av den simpla anledning till att deras Thompson router är/var rent skräp och dödade anslutning titt som tätt och bara strulade, bryggade man router modemet gateway som de kallar det och skaffade sig sin egen rotuer så hanterar bara telia "modemet/router/gateway" motagande av bredbandet så att ifall man hade ip telefoni tv etc fortfarande fungerade men den skickar bara vidare internet signalen till en annan router som fungerar bättre

Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är väldigt oklart vad som egentligen är problemet. Vad jag vet har man inte modem till fiber.

Skrivet av 120hz:

Ja eller hur? bara koppla in en router direkt i uttaget man behöver inget modem till fiber!

Jag kör från uttaget in till min router och jag har Telias fiber..

inte modem nej men dom har en gateway som hanterar både IP telefoni etc har man det så måste man fortfarande andvända sig av denna gateway ifall man inte kan fixa sig en liknande som fungerar bättre visst har man integ IP telefoni och deras andra tjänster så kan man ju självklart dra kabeln rakt i väggen men offast har man fler tjänster än bara bredband från 1 operatör

[CPU: Intel i7-4790k @ 4.8GHz ][GPU: EVGA Gefore GTX980][MB: Asus Maximus VII Hero]
[RAM: Kingston HyperX Fury 16GB][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Är det en Technicolor TG799 du har så är det tredje exemplet idag på 3 olika nättyper och 2 olika operatörer jag har på beskrivningen "sporadiskt så hänger den upp sig och vägrar ibland släppa ut mig på sidor precis som om den tappar uppkoppling."

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av nothingtoxic:

kanske av den simpla anledning till att deras Thompson router är/var rent skräp och dödade anslutning titt som tätt och bara strulade, bryggade man router modemet gateway som de kallar det och skaffade sig sin egen rotuer så hanterar bara telia "modemet/router/gateway" motagande av bredbandet så att ifall man hade ip telefoni tv etc fortfarande fungerade men den skickar bara vidare internet signalen till en annan router som fungerar bättre

inte modem nej men dom har en gateway som hanterar både IP telefoni etc har man det så måste man fortfarande andvända sig av denna gateway ifall man inte kan fixa sig en liknande som fungerar bättre visst har man integ IP telefoni och deras andra tjänster så kan man ju självklart dra kabeln rakt i väggen men offast har man fler tjänster än bara bredband från 1 operatör

Jag tycker du ska försöka skriva bättre svenska. Det är svårt att förstå vad du vill ha fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013

Jag har nåt annat modem än Thompson som jag fick av Telia då jag sa åt dem att inte skicka mig ett uselt Thompson modem!
det funkade klockrent men jag kör bara router nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Thomsonroutrarna är som sagt skräp. Ring fiberkundtjänst på 020-755766 och önska de snällt att få en switch utskickad utan kostnad istället, den hanterar då TV/bredband, har för mig separat iptelefoniadapter behövs om du önskar köra det också. Men då kan du använda alla 3 tjänsterna och samtidigt slippa Thomsonroutern.

Går du in i butik och halvljuger och säger att "kundtjänst sa att jag kunde få denna utbytt här med en gång då den är stendöd" så bör det lösa det också, men det allra skönaste är ju som sagt att få bort Thomsonen ur ekvationen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är väldigt oklart vad som egentligen är problemet. Vad jag vet har man inte modem till fiber.

Förlåt använde fel namn på den, självklart är det en router.

Absolut hade jag kunnat köpa mig en annan router men om det ingår en router i mitt abonemang så anser jag det lite överflödigt, problemet jag har är att dom påstår att dom kan debitera mig om och om igen även om dom inte hittar ett fel då felet är sporadiskt, jag är inte heller enligt den jag pratade med berättigad till återbetalning ifall dom skulle hitta felet efter säg 5 felsökningar.

Technicolor skräp är det jag har, nån 788 historia tror jag, slet ur kabeln ur den och kör skiten rätt igenom en wgr614v10 vilket funkar på alla jävla sätt och vis bättre än den skräpen dom skickade till mig (behöver inte brygga skitroutern dom skickade då den faktist bara verkar vara en router och inget annat, kan ta kabeln direkt från fiberuttaget och trycka in i datorn utan att ha någon router som bryggar det åt mig.)

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Till er som undrar varför man "måste" brygga ISPns original-router, stället för att ta bort den helt:

I vissa nät används en konfiguration som inte är kompatibelt med standard-routrar. Vad exakt det är har jag inte forskat i närmare, men har själv fått hjälpa bekanta och vänner med deras fiber-anslutningar med att antigen brygga sina routrar, eller överyga deras ISPer att "acceptera" en oberoende tredjeparts-router, eller på annat sätt avslöja vad för inställningar som krävs för att få en tredjeparts-router att fungera utan deras egna router bryggad emellan.

Mitt tips till er i detta: Ring er ISP och försök att övertyga dem om att låta acceptera er egen router istället för deras egna. De är ibland medgörliga och hjälpsamma.

(Hade en liten diskussion i Sweclockers IRC-kanal med några medlemmar som vägrar tro på det, så det verkar inte vara så vanligt utanför storstäderna/Stockholm)

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av SysGhost:

Till er som undrar varför man "måste" brygga ISPns original-router, stället för att ta bort den helt:

I vissa nät används en konfiguration som inte är kompatibelt med standard-routrar. Vad exakt det är har jag inte forskat i närmare, men har själv fått hjälpa bekanta och vänner med deras fiber-anslutningar med att antigen brygga sina routrar, eller överyga deras ISPer att "acceptera" en oberoende tredjeparts-router, eller på annat sätt avslöja vad för inställningar som krävs för att få en tredjeparts-router att fungera utan deras egna router bryggad emellan.

Mitt tips till er i detta: Ring er ISP och försök att övertyga dem om att låta acceptera er egen router istället för deras egna. De är ibland medgörliga och hjälpsamma.

(Hade en liten diskussion i Sweclockers IRC-kanal med några medlemmar som vägrar tro på det, så det verkar inte vara så vanligt utanför storstäderna/Stockholm)

Knepigt, trodde såna problem gick att lösa genom att få switch utskickad som sagt. Kör själv det på Telias fiber, men det kan ju säkerligen skilja :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krillehöla
Registrerad
Jul 2001

Det finns guider här på forumet hur du gör för att slippa använda Thomsson dyngdreten!
Sök på Telia och VLAN

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Kimball:

Knepigt, trodde såna problem gick att lösa genom att få switch utskickad som sagt. Kör själv det på Telias fiber, men det kan ju säkerligen skilja :/

Det varierar då det inte alltid är ISP som äger nätet för ett visst område ifråga.
Många gånger är "ISP:erna" både nätägare och leverantör, men det blir allt vanligare att nätägare låter andra aktörer härja i sina nät.
Det varierar också i hur näten ifråga är uppbyggda, och vad de använder för utrustning.

Att Telia fiber fungerar på ett sätt på en ort, så är det inte garanterat att Telia fiber fungerar på samma sätt på en annan ort.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

This.

Gjorde själv detta och fick en Inteno-switch gratis som hanterade olika VLAN för Internet, TV och telefoni. Funkade fan så mycket bättre.

Skrivet av Kimball:

Thomsonroutrarna är som sagt skräp. Ring fiberkundtjänst på 020-755766 och önska de snällt att få en switch utskickad utan kostnad istället, den hanterar då TV/bredband, har för mig separat iptelefoniadapter behövs om du önskar köra det också. Men då kan du använda alla 3 tjänsterna och samtidigt slippa Thomsonroutern.

Går du in i butik och halvljuger och säger att "kundtjänst sa att jag kunde få denna utbytt här med en gång då den är stendöd" så bör det lösa det också, men det allra skönaste är ju som sagt att få bort Thomsonen ur ekvationen...

Asus Z97-A, 4790k @ 4,8Ghz, Cooler Master Hyper Evo 212, Kingston Savage 16GB @ 2400 MHz, Samsung 840 EVO 250 GB SSD, MSI 1080 Ti GTX Gaming X, Corsair RM 850x, Fractal Design R2, Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Well avbokade tekniker efter att även tekniker bekräftade att hittar dom inte ett fel även om det är sporadiskt så skulle jag bli debiterad... är ju för fan billigare att köpa en router än att ha att göra med telias jävla idiot support... så fort jag får mer alternativ på fiber i min lägenhet så droppar jag telia fortare än fan...