Fylld hårddisk utan anledning?

Permalänk

Fylld hårddisk utan anledning?

Tja, jag har på senaste tiden märkt att min SSID disk fylls på helt utan anledning, jag kan mer eller mindre bara sitta och kolla medans den fylls på, jag kan varken se filerna, har även kollat alla större mappar och se hur stora dom är men ingen som är direkt stor och skulle kunna vara orsaken, och då undrar jag vad de är som kan orsaka detta problem då jag vet att jag inte lägger in saker på disken då jag är noga med vart jag installerar saker och ting, så om någon vet vad jag isåfall kan göra för att hitta programmet eller vad de är som skapar dessa filer (om de är filer) som jag inte ser, och hur jag åtgärdar det?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kolla pagefile. Kör diskrensning. Dra ner Malwarebytes och kör en scan för säkerhets skull.

Permalänk
Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS?
Hur stor hårddisk har du?
Hur är den partitionerad?
Vad för filer kan du ta bort om du söker efter temporära filer och återställningspunkter som inte behövs?

Visa bilder så är det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Vad kör du för OS?
Hur stor hårddisk har du?
Hur är den partitionerad?
Vad för filer kan du ta bort om du söker efter temporära filer och återställningspunkter som inte behövs?

Visa bilder så är det lättare att hjälpa dig.

exakt vad för bilder menar du?

Windows 7, 120 gig var av 111 är åtkomliga, den är inte partionerad, har tagit bort temporära filer och sånt med ccleaner om de är de du menar, sen hittar jag inga backups eller återställningspunkter som inte behövs

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Kolla pagefile. Kör diskrensning. Dra ner Malwarebytes och kör en scan för säkerhets skull.

Hur kollar jag pagefile och de då?
Men om jag skulle dra ner malwarebytes, går inte de emot mitt nuvarande virusprogram eller är det typ bara en virusskan?

Redigerat Jag testade att köra de, hittade 2 filer, gjorde ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

Minska utrymmet återställningspunkterna får ta, tror det är typ 50% som standard, testa att minska till 10%, det tjänade jag drygt 25 GB på.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Minska utrymmet återställningspunkterna får ta, tror det är typ 50% som standard, testa att minska till 10%, det tjänade jag drygt 25 GB på.

men hur gör jag de isåfall (är ganska dålig när de gäller mjukvara) och vad kan de isf "förstöra för mig" eftersom om jag får ett jobbigt virus som inte går dän i framtiden, har jag inga återställningspunkter då än typ, några veckor/dagar tillbaks?

Permalänk
Medlem

Ja, det är antingen det, eller dåligt med utrymme, du kan inte få bägge delarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på Dator, Systemskydd, välj C-disken, Konfigurera, Användning av diskutrymme; dra visaren åt vänster för att minska tillåtna utrymmet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Högerklicka på Dator, Systemskydd, välj C-disken, Konfigurera, Användning av diskutrymme; dra visaren åt vänster för att minska tillåtna utrymmet.

även om de nu skulle spara mig plats så återstår problemet med att min hårddisk fylls upp av filer jag inte ens kan se, och skulle jag ta dän de skulle även den platsen ersättas åt "filerna" eller vad det nu är

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Arkenklo252:

Tja, jag har på senaste tiden märkt att min SSID disk fylls på helt utan anledning

Stäng av systemåterställingen. Ta backup, dagligen. En extern USB-disk kostar mindre än en flaska bättre whiskey. Jag t.ex. kör Full Backup varje söndag och Inkrementell varje natt. Tröttnade för snart tio år sedan på att systemåterställa (som nästan alltid f*ck*r till det) så ifall det händer igen PXE-bootar jag och återställer från en Acronis TIB-fil från min NAS.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Stäng av systemåterställingen. Ta backup, dagligen. En extern USB-disk kostar mindre än en flaska bättre whiskey. Jag t.ex. kör Full Backup varje söndag och Inkrementell varje natt. Tröttnade för snart tio år sedan på att systemåterställa (som nästan alltid f*ck*r till det) så ifall det händer igen PXE-bootar jag och återställer från en Acronis TIB-fil från min NAS.

Även om jag gör de har jag bara 4 punkter jag kan återställa till, och de är nog inte de som är problemet just nu, funderar faktiskt på att börja ta backups, men är för lat

men även om jag skulle göra de, återstår nog antagligen fortfarande mitt problem

Permalänk
Medlem

Norton gone mad again (am i right)?

Utöka din första post med info om storlek och vad som den används.
Samt vad du har installerat.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Spacesniffer!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Om du inte använder viloläge (hibernation) kan du inaktivera den.
Kör CMD (kommandotolken) som administratör och skriv in: powercfg -h off

Du kan även minska storleken på papperskorgen, ta bort gamla windows update filer m.m.

Kör: cleanmgr /sageset:50 , kryssa i allt du vill ta bort och tryck OK
Kör sedan: cleanmgr /sagerun:50 så rensar den allt du kryssat i.

Jag rekommenderar Wise Care 365 som alternativ till ccleaner också.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Skrivet av galaXy:

Om du inte använder viloläge (hibernation) kan du inaktivera den.
Kör CMD (kommandotolken) som administratör och skriv in: powercfg -h off

Du kan även minska storleken på papperskorgen, ta bort gamla windows update filer m.m.

Kör: cleanmgr /sageset:50 , kryssa i allt du vill ta bort och tryck OK
Kör sedan: cleanmgr /sagerun:50 så rensar den allt du kryssat i.

Jag rekommenderar Wise Care 365 som alternativ till ccleaner också.

problemet kvarstår dock då att vad jag än tar dän så fylls ju den platsen med nya filer jag inte ens kan se, så hur mkt jag än tar dän löser de ju inte mitt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo252:

problemet kvarstår dock då att vad jag än tar dän så fylls ju den platsen med nya filer jag inte ens kan se, så hur mkt jag än tar dän löser de ju inte mitt problem

Börja med att följa tipsen som du har fått. Du kan även söka lite i forumet då denna fråga varit upp massor av gånger redan

Permalänk
Skrivet av Arkenklo252:

Vad menar du med "inte kan se"? Har du testat att köra programmet jag länkade? Det bör ge dig en omedelbar översikt på vad som tar plats på hårddisken.

Och vad betyder "dän"...?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Vad menar du med "inte kan se"? Har du testat att köra programmet jag länkade? Det bör ge dig en omedelbar översikt på vad som tar plats på hårddisken.

"ta dän" menar jag med "ta bort", men alltså, som sagt så fylls ju hårddisken av filer jag inte kan se eller hitta ursprunget ifrån, för om jag t.ex kollar alla stora mappar (i detta fall 6-8) så är de största 28 gig ungefär och de är windows, dom andra är 3-5 gig, och om jag inte är jävligt kass på matte så kan de omöjligt va något man kan se som tar plats? (rätta mig om jag har fel då jag är väldigt oerfaren av sånthär? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Ett mycket vanligt ord i småländskan som få förstår i andra delar av Sverige

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Börja med att följa tipsen som du har fått. Du kan även söka lite i forumet då denna fråga varit upp massor av gånger redan

Jag gjorde de och kom till slut fram till windirstat som visade att Pagefile.sys och hiberfile.sys, jag vet ungefär vad de är för filer, men kan jag tömma dom då eller kan de blir några errors, eller något, och isåfall hur tömmer jag dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo252:

Jag gjorde de och kom till slut fram till windirstat som visade att Pagefile.sys och hiberfile.sys, jag vet ungefär vad de är för filer, men kan jag tömma dom då eller kan de blir några errors, eller något, och isåfall hur tömmer jag dom?

Pagefile.sys kan du flytta på till en HDD istället
Kontrollpanelen >system >avancerade systeminställningar flik Avancerat Och sen överst Prestanda sen flik Avancerat gå till virtuellt minne och ändra.

Hibernate kan du stänga av om du inte använder viloläget, på bärbara kanske man vill ha detta kvar, men stationära nja.
öppna kommandotolken och skriv powercfg -h off
Kommer inte ihåg exakt men tror man måste starta kommandotolken som admin först..

Tänk också på att windirstat eller nått annat program du installerar INTE kan se eller lista alla filer som finns i systemet, så viss diff kommer alltid att finnas mellan vad programmet visar och hur mycket som systemet ger dig.

Bästa receptet är att se till att ens SSD inte är för snålt tilltagen, så behöver man iallafall inte rensa så ofta, för systemet kommer med tiden växa vara sig man installerar nått eller inte, Windows är designat så

EDIT: mina dokument mappen kan du också flytta till en HDD om du vill, högerklicka på Dokument i startmenyn, välj egenskaper och sen Plats.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo252:

Tydligen saknar jag behörigheter för det, ändå så är jag inne som administratör, vad ska jag göra?

Om du menar kommandotolken så leta upp ikonen för denna, högerklicka och välj kör som administratör.

I Windows från vista och senare är det skillnad på administratör och administratör

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om du menar kommandotolken så leta upp ikonen för denna, högerklicka och välj kör som administratör.

I Windows från vista och senare är det skillnad på administratör och administratör

aah, löste de, tog bort inlägget jag skrev för att inte skapa förvirringar antar att den stora filen tas dän automatiskt?

men om jag nu flyttar den andra .sys filen, skapar windows då en mapp och de på andra disken för just den, och hittar inte riktigt exakt hur du förklarar, hittar till de näst sista steget tror jag de va

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo252:

aah, löste de, tog bort inlägget jag skrev för att inte skapa förvirringar antar att den stora filen tas dän automatiskt?

men om jag nu flyttar den andra .sys filen, skapar windows då en mapp och de på andra disken för just den, och hittar inte riktigt exakt hur du förklarar, hittar till de näst sista steget tror jag de va

Ja windows skapar filen där du anger att du vill ha den, se bild, visserligen Windows 8 men inga skillnader för windows 7

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja windows skapar filen där du anger att du vill ha den, se bild, visserligen Windows 8 men inga skillnader för windows 7

http://paydayarb.se/Image2.jpg

aah, tack så mycket för hjälpen btw

Permalänk
Inaktiv

Rensa C:\Windows\Temp sen får du manuellt titta och rensa det som äter i utrymme i C:\Users\användarnamn\AppData

Permalänk
Skrivet av Arkenklo252:

Tja, jag har på senaste tiden märkt att min SSID disk fylls på helt utan anledning, jag kan mer eller mindre bara sitta och kolla medans den fylls på, jag kan varken se filerna, har även kollat alla större mappar och se hur stora dom är men ingen som är direkt stor och skulle kunna vara orsaken, och då undrar jag vad de är som kan orsaka detta problem då jag vet att jag inte lägger in saker på disken då jag är noga med vart jag installerar saker och ting, så om någon vet vad jag isåfall kan göra för att hitta programmet eller vad de är som skapar dessa filer (om de är filer) som jag inte ser, och hur jag åtgärdar det?

Tack på förhand

spacesniffer funkade bra för mig

Visa signatur

Dator?

Permalänk

Problemet värkar löst just nu, sålänge de inte blir som de blir innan då 14 gig försvinner på 2 timmar, men tack alla för hjälpen