Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

DPF Varningslampa Mazda 3.

Hej.

Igår började en varningslampa lysa i bilen, 'DPF' blinkar gult. Jag har förstått att det är Diesel Partikel Filtret. Kollade i instruktionsboken men DPF finns ej med under delen för varningslampor(?). Då lampan är gul borde det inte vara akut. Bilen är från 2008 och har gått knappt 11 000 mil så det borde inte vara dags att byta filtret ännu.

Det jag kommit fram till genom Google är att det kan vara att filtret behöver regenereras, vilket innebär att man bränner bort alla partiklar som samlats i filtret. Detta görs genom att köra ca 10-15 min på högt varvtal för att värma upp det ordentligt. Något som styrker detta är att jag kört mestadels korta sträckor de senaste två månaderna i kylan, så motorn har aldrig hunnit bli varm nog att bränna bort partiklarna, vilket förklarar att det nu börjar bli fullt.

Har någon annnan varit med om samma sak? Vågar inte riktigt bränna på ordentligt innan jag frågat efter andras erfarenheter. Tänkte dra till verkstaden imorgon om jag inte får någon nyttig information här.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jadu, testa att köra bilen en längre sträcka så den blir verkligen varm. Den mäter ju mottryck före och efter och om värdet är för högt så vill den regenerera, det är inte säkert att den själv kan det utan att verkstaden måste tvinga igång det, alternativt om du har otur är det en helt ny DPF som gäller.

Men jag skulle ut och köra först och kolla om du kan släcka lampan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jadu, testa att köra bilen en längre sträcka så den blir verkligen varm. Den mäter ju mottryck före och efter och om värdet är för högt så vill den regenerera, det är inte säkert att den själv kan det utan att verkstaden måste tvinga igång det, alternativt om du har otur är det en helt ny DPF som gäller.

Men jag skulle ut och köra först och kolla om du kan släcka lampan!

Du menar alltså att lampan släcks så fort filtret börjar regenerera?

De flesta forum-inläggen jag läst på nätet rekommenderar ju faktiskt detta som ett första steg, och som sagt stämmer det ju även med hur jag kört de senaste månaderna.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ja lampan kommer att släcka sig själv när bilen har regenererats färdigt. Tar man andra märken så är det hastighetsberoende med så man måste ligga över 60km/h för att det ska börja och över 2000v/min. Man behöver inte tänka på att partikelfiltret ska bli varmt för det sköter bilen själv när det är dags att börja regenerera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ticc:

Ja lampan kommer att släcka sig själv när bilen har regenererats färdigt. Tar man andra märken så är det hastighetsberoende med så man måste ligga över 60km/h för att det ska börja och över 2000v/min. Man behöver inte tänka på att partikelfiltret ska bli varmt för det sköter bilen själv när det är dags att börja regenerera

Känns 10-15 minuter (som några sidor rekommenderat) rimligt för att regenerera? Så att jag har ett hum om när jag kan förvänta mig att lampan släcks. Vill inte köra runt tre kvart för att sen inse att det inte fungerar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt med den tiden men som längs när jag har testat så har det tagit ca:30 min för att lampan ska släckas så har du kört så länge och lampan inte har slocknat så får du ta och läsa av felkoderna och se vad det är som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ticc:

Det låter rimligt med den tiden men som längs när jag har testat så har det tagit ca:30 min för att lampan ska släckas så har du kört så länge och lampan inte har slocknat så får du ta och läsa av felkoderna och se vad det är som är fel.

Körde ca 25 minuter i 80, tredje växeln. Lampan lyser fortfarande så får väl åka till verkstaden imorgon och kolla vad det är. Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Körde ca 25 minuter i 80, tredje växeln. Lampan lyser fortfarande så får väl åka till verkstaden imorgon och kolla vad det är. Tack för hjälpen ändå!

Fick du reda på vad det var för fel?
Min lampa började blinka påväg hem från jobbet idag...

Visa signatur

Asus P8Z68-V GEN3 ] Intel Core i5 2500K 4,3GHz (Turbo mode) [ Evga GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling ] Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel [ Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 ] A-DATA SSD 510-series 120GB [ 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s ] Fractal Design Tesla 650W 80+ [Fractal Design Arc Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas K-L:

Fick du reda på vad det var för fel?
Min lampa började blinka påväg hem från jobbet idag...

Ja det fick jag! För mig var det goda nyheter, för dig tyvärr dåliga.

I mitt fall var det dags för service, tydligen dubblade den som servicelampa. Korkat val av lampa i mitt tycke... Detta kom jag fram till att det enbart gällde vid konstant lysande lampa. Vid blinkande var det tydligen indikation på att partikelfiltret var igensatt. Har du provat att manuellt starta rensningen genom att köra omkring ca en kvart på ~3 000 rpm?

Under min webb-research kom jag dock fram till att olika årsmodeller hanterade indikationen på olika sätt, så om du har tur är det service även för din. Varken Mekonomen eller AD kunde läsa felkoden, så jag fick åka till Mazda. Sura pengar för att återställa en timer, men ändå bra mycket billigare än att byta filtret.

OM det kommer till att byta filtret för din del, kika efter tredje parts delar. Kostar betydligt mycket mindre och verkar fungera minst lika bra.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Ja det fick jag! För mig var det goda nyheter, för dig tyvärr dåliga.

I mitt fall var det dags för service, tydligen dubblade den som servicelampa. Korkat val av lampa i mitt tycke... Detta kom jag fram till att det enbart gällde vid konstant lysande lampa. Vid blinkande var det tydligen indikation på att partikelfiltret var igensatt. Har du provat att manuellt starta rensningen genom att köra omkring ca en kvart på ~3 000 rpm?

Under min webb-research kom jag dock fram till att olika årsmodeller hanterade indikationen på olika sätt, så om du har tur är det service även för din. Varken Mekonomen eller AD kunde läsa felkoden, så jag fick åka till Mazda. Sura pengar för att återställa en timer, men ändå bra mycket billigare än att byta filtret.

OM det kommer till att byta filtret för din del, kika efter tredje parts delar. Kostar betydligt mycket mindre och verkar fungera minst lika bra.

Ok.
En 07a det handlar om med 143hk dieseln som precis passerat 14100mil.
Jo låg på 3000varv i ca 20min utan nån skillnad.
Det jag läst mig till var att om lampan lyste konstant så var det behov av regenerering eller vad det heter och vid blinkande antingen servicedags, för hög oljenivå/förmycket soppa i oljan eller nåt fel med partikelfiltret.

Men din lampa blinkade också va?

Hoppas det inte är nåt dyrt för ja åkte på standardfelet att antisladdlampan började lysa i somras också så abs-pumpen måste bytas..... Den billiga versionen som är känd för att gåsönder kostar bara 7000 nånting, men den förbättrade skulle gålös på 17k+moms+arbete......................................................

Visa signatur

Asus P8Z68-V GEN3 ] Intel Core i5 2500K 4,3GHz (Turbo mode) [ Evga GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling ] Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel [ Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 ] A-DATA SSD 510-series 120GB [ 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s ] Fractal Design Tesla 650W 80+ [Fractal Design Arc Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas K-L:

Ok.
En 07a det handlar om med 143hk dieseln som precis passerat 14100mil.
Jo låg på 3000varv i ca 20min utan nån skillnad.
Det jag läst mig till var att om lampan lyste konstant så var det behov av regenerering eller vad det heter och vid blinkande antingen servicedags, för hög oljenivå/förmycket soppa i oljan eller nåt fel med partikelfiltret.

Men din lampa blinkade också va?

Hoppas det inte är nåt dyrt för ja åkte på standardfelet att antisladdlampan började lysa i somras också så abs-pumpen måste bytas..... Den billiga versionen som är känd för att gåsönder kostar bara 7000 nånting, men den förbättrade skulle gålös på 17k+moms+arbete......................................................

Ja ursäkta mig, min blinkade också ju. Mindes fel. Då är det ju förhoppningsvis bara servicedags! De mekaniker jag har talat med om det berättade att filtret ska överleva resten av bilen så länge man kommer ut långa sträckor på motorvägen då och då.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Ja ursäkta mig, min blinkade också ju. Mindes fel. Då är det ju förhoppningsvis bara servicedags! De mekaniker jag har talat med om det berättade att filtret ska överleva resten av bilen så länge man kommer ut långa sträckor på motorvägen då och då.

Det låter ju lovande.
Åker 3mil enkel till jobbet på 80 o 100väg varje dag så det är ju lite längre sträckor iaf.
Tänkte åka förbi Mazda imorrn.

Hur mycket drar din?
Jag åker med ett egg under foten o varvar så lite som möjligt. Som lägst har jag kommit ner till uträknade 0,58 men brukar ligga på 0,62-,65 och färddatorn ligger alltid 1DL under riktig förbrukning.
Färddatorn ligger alltså mellan 0,48-0,55

Visa signatur

Asus P8Z68-V GEN3 ] Intel Core i5 2500K 4,3GHz (Turbo mode) [ Evga GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling ] Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel [ Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 ] A-DATA SSD 510-series 120GB [ 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s ] Fractal Design Tesla 650W 80+ [Fractal Design Arc Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas K-L:

Det låter ju lovande.
Åker 3mil enkel till jobbet på 80 o 100väg varje dag så det är ju lite längre sträckor iaf.
Tänkte åka förbi Mazda imorrn.

Hur mycket drar din?
Jag åker med ett egg under foten o varvar så lite som möjligt. Som lägst har jag kommit ner till uträknade 0,58 men brukar ligga på 0,62-,65 och färddatorn ligger alltid 1DL under riktig förbrukning.

Dator har jag inte, dock har jag fört statistik varje tankning sedan februari 2015. Jag har en stark kärlek till vardagsstatistik...

Snittet ligger på 0.64 liter per mil. Ingenjör som jag är så vill jag veta hur det fungerar och har testat mig fram lite. Juli månad körde jag som en racingförare, snabba accelerationer, hög hastighet osv. Augusti körde jag som Gunnar, 87. Intressant nog skilde det minimalt i förbrukning. 0.62 buskörning och 0.58 vid eco-driving.

Vad som verkligen slukar diesel är kyla och blött väglag. Senaste tanken har dragit mer eller mindre exakt 1.0. Det är första gången jag ens varit i närheten av så mycket. Det är även första gången jag kört i -15 och mycket snö. Ser ett starkt samband även vid mindre extrema, men likartade förhållanden. Kan tillägga att jag enbart har sju minuter till jobbet varvid motorn är kall större delen av färdvägen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vad gäller att den drar mer soppa vid kalla temperaturer kan bero på att antingen drar den medvetet ,er för att höja temperaturen så den uppnår optimal temp. Eller så har du en intern dieselbrännare som startas och körs auto för att hålla tempen upp.
Vad gäller filtret så finns det en firma i Borlänge/falun som plockar isär och bränner ur dem. Kostar en bråkdel så mycket som nytt filter. Du som pendlade 3 mil enkel varje dag bör vara glad. Det är speciellt korta körningar som påverkar dpf mest. Iom att den inte kan bränna ur filtret själv. Ska gå att tvinga den till det med en dator. Iaf på VW.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tanten fick göra så att dom körde bilen på högt varv en stund när hon jobbade inom hemtjänsten, dom åkte Golf TDI, men dom körde dom på högvarv så löste det sig, om det är bra eller inte ska jag nog inte uttala mig om

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Dator har jag inte, dock har jag fört statistik varje tankning sedan februari 2015. Jag har en stark kärlek till vardagsstatistik...

Snittet ligger på 0.64 liter per mil. Ingenjör som jag är så vill jag veta hur det fungerar och har testat mig fram lite. Juli månad körde jag som en racingförare, snabba accelerationer, hög hastighet osv. Augusti körde jag som Gunnar, 87. Intressant nog skilde det minimalt i förbrukning. 0.62 buskörning och 0.58 vid eco-driving.

Vad som verkligen slukar diesel är kyla och blött väglag. Senaste tanken har dragit mer eller mindre exakt 1.0. Det är första gången jag ens varit i närheten av så mycket. Det är även första gången jag kört i -15 och mycket snö. Ser ett starkt samband även vid mindre extrema, men likartade förhållanden. Kan tillägga att jag enbart har sju minuter till jobbet varvid motorn är kall större delen av färdvägen.

Att det går åt mer sås när det är kallt kan nog ha att göra med att dieselvärmaren går rätt mycket för att få upp tempen i systemet.

Lustigt dock att det inte är större skillnad mellan oss då jag åker 90% landsväg med jämn fart alt. farthållare och resan tar mellan 20-30min beroende på hur sen jag är hehe, så tempen får jag ju upp också.

Visa signatur

Asus P8Z68-V GEN3 ] Intel Core i5 2500K 4,3GHz (Turbo mode) [ Evga GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling ] Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE Quad Channel [ Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 ] A-DATA SSD 510-series 120GB [ 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s ] Fractal Design Tesla 650W 80+ [Fractal Design Arc Svart]