Lämna tillbaka presentkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

Lämna tillbaka presentkort?

Hejsan SC

Jag fick ett presentkort på en onlinebaserad bokbutik i födelsedagspresent. Det visar sig att man inte kan betala E-böcker med presentkortet (vilket var tanken då jag precis köpt en Kindle). Frågan är då om jag på något sätt har rätt till att lämna tillbaka presentkortet, få tillbaka pengarna och då köpa i samma butik igen?

Jag hittar ingenting när jag googlar eller på konsumentverket. Presentkortet köptes för 3 dagar sedan och i min värld bör distansköplagen gälla. Någon som vet?

Tankar och idéer uppskattas

Utnyttja din dag, var dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Presentkort brukar vara jobbiga gällande pengar tillbaka.

Kontakta butiken och för.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Du kan inte återlösa eller få kontanter för kortet men du kan köpa för beloppet i butiken (kedjan). Om de inte har vad du vill ha så är pengarna förlorade när giltighetstiden gått ut. Kanske fraktkostnader kan betalas med kortet...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Det allra bästa är givetvis att kontakta butiken ifråga och höra vad de kan göra. Eftersom du planerar att spendera pengarna i deras butik så kanske de kan lösa det åt dig.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Det brukar inte gå att byta presentkort mot pengar. Dock kan du sälja det till någon.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

Jag kontaktade kedjan nyss och får svaret nej. Även fast jag ska köpa hos dem så får jag inte pengarna tillbaka på presentkortet. Jag hittar som sagt ingenting om man har rätt till detta. Men jag tycker ändå att goodwill bör gå igenom när jag ändå ska köpa hos dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Har den köpts på internet gäller ju distansavtalslagen oavsett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Presentkort e nått jekla lurendrejeri. Hur mycket värden i presentkort förfaller varje år? Gratis pengar till företagen.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2012

Vet iallafall att på alla fysiska presentkort står det typ alltid att det absolut inte går att få till pengar, de jag har haft iallafall.

FD R4 /// Asus Z87-K med i5 3.4Ghz 4670K (OC ska ske sen) ///Msi 760 Gaming ed. /// 1x 8Gb Corsair XMS3 /// Nexus N-500 Agg /// <<Citera för svar! >>

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Nej få det i pengar blir nog svårt men att ångra hela köpet om det gjorts på distans ska enligt vad jag kan hitta inte vara omöjligt. Konsumentverket anger några exempel på undantag så som förseglad mjukvara och specialtillverkade produkter enligt kunds önskemål men att presentkort skulle vara ett normalt undantag står inte.

En snabb googling ger att bland annat HM, Lindex och Presentkorttorget utan problem har ångerrätt även på presentkort så är det en stor och seriös firma borde det inte vara något problem. Så länge det gäller distansköp alltså och eftersom TS skriver "onlinebaserad" bokbutik borde ju det vara fallet.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av hunden:

Nej få det i pengar blir nog svårt men att ångra hela köpet om det gjorts på distans ska enligt vad jag kan hitta inte vara omöjligt. Konsumentverket anger några exempel på undantag så som förseglad mjukvara och specialtillverkade produkter enligt kunds önskemål men att presentkort skulle vara ett normalt undantag står inte.

En snabb googling ger att bland annat HM, Lindex och Presentkorttorget utan problem har ångerrätt även på presentkort så är det en stor och seriös firma borde det inte vara något problem. Så länge det gäller distansköp alltså och eftersom TS skriver "onlinebaserad" bokbutik borde ju det vara fallet.

Det är bokus det handlar om och enligt dem så finns det ingen ångerrätt trots att det var 3 dagar sedan inköpet gjordes. Jag ska ringa igen och testa om jag kan få en lite mer medgörlig arbetare senare. Tycker det är synd när jag ändå vill spendera hos dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Skriv på deras Facebook sida så att andra ser ditt problem. När andra människor ser ens problem så har företag av en oförklarlig anledning att vara mera medgörliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Waloth:

Det är bokus det handlar om och enligt dem så finns det ingen ångerrätt trots att det var 3 dagar sedan inköpet gjordes. Jag ska ringa igen och testa om jag kan få en lite mer medgörlig arbetare senare. Tycker det är synd när jag ändå vill spendera hos dem.

Är det köpt online så har de nog inget att komma med, eftersom distansköplagen ger dig 14 dagars ångerrätt. Tryck på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av dagbro:

Är det köpt online så har de nog inget att komma med, eftersom distansköplagen ger dig 14 dagars ångerrätt. Tryck på!

TS skrivet att det var en födelsedagspresent, kan det vara där skon klämmer? Inte kan väl någon annan än den faktiske köparen utnyttja ångerrätten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Waloth:

Hejsan SC

Jag fick ett presentkort på en onlinebaserad bokbutik i födelsedagspresent. Det visar sig att man inte kan betala E-böcker med presentkortet (vilket var tanken då jag precis köpt en Kindle). Frågan är då om jag på något sätt har rätt till att lämna tillbaka presentkortet, få tillbaka pengarna och då köpa i samma butik igen?

Jag hittar ingenting när jag googlar eller på konsumentverket. Presentkortet köptes för 3 dagar sedan och i min värld bör distansköplagen gälla. Någon som vet?

Tankar och idéer uppskattas

Hur köptes presentkortet, i butik eller per distans. Ser inte att det framgår eller att du ids berätta men är såklart avgörande för det svar vi kan ge.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Det står också på bokus sida: (Observera att nedladdningsbara mp3- och e-böcker ännu inte kan betalas med presentkort.)
Det verkar vara en tidsfråga innan du kan använda presentkortet till det avsedda för dig. Har du frågat dem när det skall fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010

Presentkort e alltid joxiga att ha att göra med, inte bara för kunder utan även för säljare i många fall. Men är det inte allt för mycket pengar det gäller så brukar det kunna lösas, bara att fråga och se.

Numera dålig koll på saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2002

Borde det inte gå att få pengarna tillbaka mha. öppet köp? Dvs. köp nåt för presentkortet och ångra dig direkt, de borde ju inte kunna ge tillbaka presentkortet då det inte har ett reellt värde, vilket böckerna du precis köpt för X-sek faktiskt har.

Edit. Ångerrätt kanske inte gäller i en fysisk butik?
Kollade precis upp det och ångerrätt gäller inte i butik, men om de har någon form av kundvänlighet borde det gå att lösa på det viset tycker jag.

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av LoneWolf43:

Borde det inte gå att få pengarna tillbaka mha. öppet köp? Dvs. köp nåt för presentkortet och ångra dig direkt, de borde ju inte kunna ge tillbaka presentkortet då det inte har ett reellt värde, vilket böckerna du precis köpt för X-sek faktiskt har.

Edit. Ångerrätt kanske inte gäller i en fysisk butik?
Kollade precis upp det och ångerrätt gäller inte i butik, men om de har någon form av kundvänlighet borde det gå att lösa på det viset tycker jag.

Vissa butiker erbjuder öppet köp men även om de hade haft öppet köp så återbetalas inte summan i kontanter eller åter till ett konto vid ett återköp. Om man har köpt varan med ett presentkort så får man antingen ett nytt presentkort eller så återaktiveras de gamla som man redan har. Det finns ingen regel som säger något om det här men det är så butikerna brukar hantera stjärnskott som får den dumma idén

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Oggs:

Vissa butiker erbjuder öppet köp men även om de hade haft öppet köp så återbetalas inte summan i kontanter eller åter till ett konto vid ett återköp. Om man har köpt varan med ett presentkort så får man antingen ett nytt presentkort eller så återaktiveras de gamla som man redan har. Det finns ingen regel som säger något om det här men det är så butikerna brukar hantera stjärnskott som får den dumma idén

Då finns det bara ett alternativ kvar tror jag....

"Du kan dra åt helvete med ditt jävla presentkort!" Hahaha

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]