Raspberry pi statiskt ip, internett borta!

Permalänk
Medlem

Raspberry pi statiskt ip, internett borta!

Jag skulle sätta statiskt ip på min paj så jag tog bort dhcp-client och uppdaterade min /etc/networking/interface med detta:

auto lo iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.66 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

Nu mera fungerar inte internet. det står Network unreacheable
jag kan ping:a localhost
men inte ping gateway:n så ja kommer varken in där.

route -n ger inet resltat det finns inga addresser där.

Efter som jag tog bort isp-dgcp-client så kan jag inte hämta det igenn efterson internet är väck vad ska jag göra för att få detta att fungera igen???

Edit: skrev fel på gatesay häŕ men det stod gateway i config filem

Permalänk
Medlem

snabb överblick så ser jag
gaeway 192.168.1.1

ändra till gateway

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

snabb överblick så ser jag
gaeway 192.168.1.1

ändra till gateway

Det var jag som slant på en bokstav här i postem men det står gateway i config filen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt upp reservationer i DHCP-servern istället. Det är mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Har du tagit upp interface eth0 ?

Du borde kanske också lägga till "auto eth0" i din config.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Har du tagit upp interface eth0 ?

Vad menar du med "tagit upp" ?

Ska lägga till auto eth0 o testa när ja kommer hem!

Permalänk
Medlem

Jag har inte "auto eth0" i min /etc/network/interfaces så det borde ju fungera iallafall.
Du borde kunna ladda ner isp-dgcp-client paketet från nätet till en annan dator och skicka över det med scp till raspberry:n.

Permalänk
Medlem

DNS brukar ges av DHCP, kan det vara något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Virre131:

Vad menar du med "tagit upp" ?

På raden som börjar med `auto` så definierar du vilka gränssnitt ("interface") du vill ska automatiskt konfigureras och köras igång när nätverkskonfigurationen läses in:

Skrivet av Virre131:

För närvarande har du alltså bara gränssnittet `lo` angivet, vilket gör att loopbackgränssnittet går upp, men inget mer.

Du definierar sedan parametrer för både loopbackgränssnittet (`iface lo`) och nätverkskretsens gränssnitt (`iface eth0`), men eftersom du inte sagt till att du vill att `eth0` ska "tas upp" så händer inget mer med det.

Du kan antingen ta upp gränssnittet manuellt med kommandot

sudo ifup eth0

(och ta ned med motsvarande `ifdown`) eller lägga till `eth0` i `auto`-raden för att det automatiskt ska kicka igång när nätverket konfigureras:

auto lo eth0

Du kan kontrolleras statusen för vilka gränssnitt som är uppe och med vilka inställningar genom kommandot

sudo ifconfig

Permalänk
Medlem

Update:

Ändrade min network config till följande:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

ifconfig på pajen ger:

eth0 ....... inet addr: 192.168.1.65 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 ....

ipconfig på min dator ger:

Connection-specific DNS Suffix . : lan Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f0c3:a357:61 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.64 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

sudo route -nee ger 2 rader:

Gateway 92.168.1.1

rad2

destination 192.168.1.0 genmask 255.255.225.0

Vet inte hur det ska se ut om det är rätt. ska det vara 2 rader?
Var laddar man ner programet spc-dhcp-client någonstans som jag kan föra över o göra någon sorts offline install.
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Ok nu är problemet löst!!
Jag laddade ner .deb filerna och lage dom på usb o sedan till pajen och installerade dhcp:n igen
Tackar alla som hjälpte till !!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Virre131:

Update:

Ändrade min network config till följande:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

Det ser rimligt ut, men du borde inte ta bort loopbackgränssnittet; då kan det gå så här .

Exempel på `/etc/network/interfaces` med både `eth0` och `lo` aktiverat:

auto lo eth0 iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1