Permalänk

Vad används en zenerdiod till?

Frågan i titeln
Tack

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Entusiast

Zenerdioder används till mycket.
Dess egenskap är att den har en fast backspänning även om strömmen varierar. Det är vanligt att man använder zenerdioder i spänningsreglering.

Min fråga: Det är inte så att vi svarar på era läxfrågor nu?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Dess egenskap är att den har en fast backspänning även om strömmen varierar. Det är vanligt att man använder zenerdioder i spänningsreglering.

Jo de är en uppgift fast enligt läraren så får vi använda ALLA hjälpmedel förutom läraren

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Tack för hjälpen Om jag skulle fråga så här också då, "Vad ÄR de för diod?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wikipedia:
Zenerdioder, med namn efter den amerikanske fysikern Clarence Zener, fungerar som vanliga dioder i framriktningen men har en backspänning som är väl definierad. Dioden används alltså i backriktningen och man utnyttjar då den så kallade zenerspänningen. Det är den spänning vid vilken genombrott sker. Ett motstånd skall ligga i serie med zenerdioden för att begränsa strömmen.

En bra zenerdiod har en väldefinierad zenerspänning. Kurvan skall uppvisa ett skarpt knä. Dessutom bör temperaturdriften vara minsta möjliga. De bästa zenerdioderna ligger i området 5,6–6,2 V. Lägre spänning gör att temperaturkoefficienten blir alltmer negativ och högre spänning leder till att den blir alltmer positiv. Därför kan det vara lämpligt att seriekoppla flera zenerdioder. Man kan också jämna ut temperaturkoefficienterna genom att lägga en vanlig kiseldiod i serie med zenerdioden. Zenerdioder kan fås med zenerspänningar från 2,7 till 500 V. Förlusteffekter mellan 0,5 och 10 W förekommer. Det finns också dioder under 2 V. Dessa kallas stabistorer. De arbetar i framriktningen och är alltså inte zenerdioder.

Zenerdioder förekommer i olika sammanhang. På grund av att zenerspänningen Uz hålls nästan konstant används zenerdioden oftast i kretsar för spänningsstabilisering.

Ändras nätspänningen till en likriktare kommer även likspänningen att ändra sig till nackdel för den krets man matar. Genom att använda en stabiliseringskrets med zenerdiod kan spänningsvariationerna kompenseras och en konstant likspänning erhållas.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Wikipedia:
Zenerdioder, med namn efter den amerikanske fysikern Clarence Zener, fungerar som vanliga dioder i framriktningen men har en backspänning som är väl definierad. Dioden används alltså i backriktningen och man utnyttjar då den så kallade zenerspänningen. Det är den spänning vid vilken genombrott sker. Ett motstånd skall ligga i serie med zenerdioden för att begränsa strömmen.

En bra zenerdiod har en väldefinierad zenerspänning. Kurvan skall uppvisa ett skarpt knä. Dessutom bör temperaturdriften vara minsta möjliga. De bästa zenerdioderna ligger i området 5,6–6,2 V. Lägre spänning gör att temperaturkoefficienten blir alltmer negativ och högre spänning leder till att den blir alltmer positiv. Därför kan det vara lämpligt att seriekoppla flera zenerdioder. Man kan också jämna ut temperaturkoefficienterna genom att lägga en vanlig kiseldiod i serie med zenerdioden. Zenerdioder kan fås med zenerspänningar från 2,7 till 500 V. Förlusteffekter mellan 0,5 och 10 W förekommer. Det finns också dioder under 2 V. Dessa kallas stabistorer. De arbetar i framriktningen och är alltså inte zenerdioder.

Zenerdioder förekommer i olika sammanhang. På grund av att zenerspänningen Uz hålls nästan konstant används zenerdioden oftast i kretsar för spänningsstabilisering.

Ändras nätspänningen till en likriktare kommer även likspänningen att ändra sig till nackdel för den krets man matar. Genom att använda en stabiliseringskrets med zenerdiod kan spänningsvariationerna kompenseras och en konstant likspänning erhållas.

Har redan kollat på den svenska och engelska wikipedia sidan fast de är lite för komplicerat för mig att förstå :/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Har redan kollat på den svenska och engelska wikipedia sidan fast de är lite för komplicerat för mig att förstå :/

Enkelt förklarat är det en diod som fungerar som en vanlig diod, dvs den släpper bara ström genom i ena riktningen, MEN att en zener diod släpper igenom ström i motsatt riktning när spänningen når ett visst värde.

Permalänk
Entusiast

Tack för hjälpen Om jag skulle fråga så här också då, "Vad ÄR de för diod?"

Det är en diod som man använder baklänges. Jo. Det är sant.
Den fungerar som en vanlig diod i normal riktning, vilket i.o.f.s. är som det skall vara.
Men just zenerdioden har en speciell egenskap när den används "baklänges". Man får ut en fast spänning.

Praktiskt sett har även "vanliga" dioder en fast spänning om de används baklänges, men den spänningen ligger omkring 0.3 - 0.6 volt, vilket inte är så användbart. Zenerdioden har en högre "baklänges-spänning" (backspänning). Det varierar mellan olika zenerdioder. Vanliga spänningar ligger på 3.3 volt och 5 volt, då dessa spänningar är vanliga inom digital logik.

"Hjärtat" i en typisk spänningsregulator är just en zenerdiod. Spänningsregulatorn är i princip en zenerdiod med en strömförstärkande krets runtomkring.
Se ritning: (Notera zenerdiod D1)

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Enkelt förklarat är det en diod som fungerar som en vanlig diod, dvs den släpper bara ström genom i ena riktningen, MEN att en zener diod släpper igenom ström i motsatt riktning när spänningen når ett visst värde.

Skrivet av SysGhost:

Den fungerar som en vanlig diod i normal riktning, vilket i.o.f.s. är som det skall vara.
Men just zenerdioden har en speciell egenskap när den används "baklänges". Man får ut en fast spänning.

Praktiskt sett har även "vanliga" dioder en fast spänning om de används baklänges, men den spänningen ligger omkring 0.3 - 0.6 volt, vilket inte är så användbart. Zenerdioden har en högre "baklänges-spänning" (backspänning). Det varierar mellan olika zenerdioder. Vanliga spänningar ligger på 3.3 volt och 5 volt, då dessa spänningar är vanliga inom digital logik.

Jahaa, fattar lite mer nu Har bara en sista fråga då, Vart används den? T.ex i vilka prylar den mest förekommer?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jahaa, fattar lite mer nu Har bara en sista fråga då, Vart används den? T.ex i vilka prylar den mest förekommer?

Jag redigerade mitt svar ovan innan ni svarade, så kolla svaret igen.
Kortfattat så är spänningsregulatorer ett vanligt användningsområde för zenerdioder. Då är de i regel integrerade i IC-kretsen.

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem

Jo de är en uppgift fast enligt läraren så får vi använda ALLA hjälpmedel förutom läraren

Hade du varit mitt barn hade jag ringt upp läraren och frågat honom om det inte är han som lärare som ska vara källan till kunskap. Om han inte vill ge svaret utan vill att ni ska hitta det själv skulle han tex kunna tipsa om biblioteket eller liknande.

Din sista fråga har du redan fått svaret på i tråden. Fundera vidare på den information du redan fått så får du fram vad den används till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Hade du varit mitt barn hade jag ringt upp läraren och frågat honom om det inte är han som lärare som ska vara källan till kunskap. Om han inte vill ge svaret utan vill att ni ska hitta det själv skulle han tex kunna tipsa om biblioteket eller liknande.

Din sista fråga har du redan fått svaret på i tråden. Fundera vidare på den information du redan fått så får du fram vad den används till.

Enligt läraren så fick vi använda oss av vad som helst för att få fram informationen, de enda vi inte kunde använda för att få information är läraren själv.

Tack för alla svar, uppskattar de jätte mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Troligtvis vill läraren förbereda sina elever för att studera vidare efter skolan och klara av sitt informationssökade själva... man kan inte förlita sig på att man alltid har en lärare som man kan fråga om allt.. man måste klara av att hitta det själv!

Enligt läraren så fick vi använda oss av vad som helst för att få fram informationen, de enda vi inte kunde använda för att få information är läraren själv.

Tack för alla svar, uppskattar de jätte mycket

Som jag skriver ovan är det tänkt att ni ska söka information själva, lära er källkritik och dyl. Att fråga på forum är ofta effektivt, men du bör lära dig att söka reda på sådanhär enkel information själv. Jag kan LOVA att det finns information om allt du kommer stöta på i skolväg på internet, det är du som måste lära dig att söka reda på den! Det är för er egen skull.

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ett bra användningsområde är spänningsregulator, dvs. man har en källa som har en varierande spänning (här sätter din fantasi gränser, men för min del under mina studier så var det t ex. ett litet vindkraftverk som vi ville ladda batterier med) medan användningsområdet kräver en viss spänning. Det är om man kör zenerdioden "baklänges", din källa varierar mellan säg 12V och och 8V (i mitt exempel beroende på hur mycket det blåser), medan dina batterier vill laddas med exakt 8 V hela tiden (för att belasta dem mindre), då kan du använda en zenerdiod. Hoppas det blev lite klarare :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

"Hjärtat" i en typisk spänningsregulator är just en zenerdiod. Spänningsregulatorn är i princip en zenerdiod med en strömförstärkande krets runtomkring.
Se ritning: (Notera zenerdiod D1)
https://lh3.googleusercontent.com/-jRb5Qu9mZV0/U_rLSh6iXXI/AA...

Vanliga dioder har en genombrottsspänning i backspänningen som kan vara hundratals volt. När du skriver 0,3 - 0,6 volt menar du framspänningen över dioden när den leder ström i framriktningen. Det ligger runt 0,6 - 0,7 volt för en vanlig kiseldiod men det finns även andra typer av dioder med lägre framspänningsfall. Det finns även lysdioder som lyser när det går ström genom dem. De har ofta något högre framspänningsfall på sisådär 2-4 volt beroende på typ. Dessa leder heller ingen ström i backriktningen (om inte spänningen blir väldigt hög som för en vanlig diod).

En zenerdiod har också samma framspänningsfall när den leder ström i framriktningen men som du beskrivit kan den också leda ström i backriktningen vid en högre spänning som beror på vilken zenerdiod man valt. Finns för massor olika spänningsnivåer att välja på. Man använder dem som en sorts enkel billig referens för att få en hyfsat konstant spänning oberoende av hur mycket ström som går igenom den eftersom strömmen ökar väldigt snabbt när spänningen når zenerspänningen. Är spänningen lägre än zenerspänningen i backriktningen så leder den ingen ström alls, precis som en vanlig diod.

Denna länk tycker jag är bra:
http://www.ict.kth.se/courses/IL131V/diod/index.htm

För att begränsa strömmen genom zenerdioden brukar man koppla den in i serie med ett motstånd. Spänningen över ett motstånd varierar linjärt med strömmen genom motståndet men spänningen över zenerdioden är som sagt nästan konstant när den väl leder ström. Då reglerar det in sig så att spänningen över zenerdioden blir konstant på zenerspänningen även om spänningen som matar motståndet och zenerdioden med ström är varierande (när den är högre än zenerspänningen). Har man inget motstånd i serie blir ju strömmen "oändlig" om den matas med mer än zenerspänningen och då brinner dioden upp.