Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake" hittar ut på nätet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Det är en skrattfest varje gång nån tror att Intel och AMD gör CPUer för entusiaster. Vi är deras Formell 1. Visst är det roligt för Fiat att vinna Formell 1 men de säljer hellre mer vanliga bilar.

Det finns faktiskt folk som bara är intresserade av CPU-kraft (majoriteten av användare) och inte behöver GPU prestanda. Alltså är APU > CPU+separat GPU.

Majoriteten av användarna har inget behov för någonting!

De vill kunna se på film utan att det hackar. Kunna läsa sina mail och surfa på flashspammade websidor utan att datorn känns seg. För allt detta behöver du både cpu och gpu. Och nu försöker man väl säkra så att allt detta ska kunna flyta på smidigt även i 4k upplösning som snart är ny standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sorry men du får nog vänta några år till..

Hehe lite lustigt jag läste några som firade Moores lag häromdagen. Fördubbling var 10e månad var det väl moores lag innebar? i7-2600K 4cores @3,4ghz från början av 2011. Undrar hur den presterar mot en i7-6700 @4ghz som inte ens finns i butiken ännu år 2015.

Moores lag beskriver antal transistorer, inte prestanda. Dessutom var det nånstans 18-24 månader sist jag kollade

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon56869:

Sorry men du får nog vänta några år till..

Hehe lite lustigt jag läste några som firade Moores lag häromdagen. Fördubbling var 10e månad var det väl moores lag innebar? i7-2600K 4cores @3,4ghz från början av 2011. Undrar hur den presterar mot en i7-6700 @4ghz som inte ens finns i butiken ännu år 2015.

Moores "lag" säger egentligen att den mest prisvärda transistordensiteten fördubblas ungefär vartannat år. Den observation som blev känd som Moores lag är denna

"The complexity for minimum component costs has increased at a rate of roughly a factor of two per year…"

Under många många år blev resultatet av detta också att prestanda ökade i ungefär samma takt, men lagen är i grunden en lag om ekonomi och inte teknik. Även fram till idag håller den någorlunda (lite tveksamt om tidsramen håller ända ner till 14/22nm), men nu får vi typiskt fler funktioner i stället för högre prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sorry men du får nog vänta några år till..

Hehe lite lustigt jag läste några som firade Moores lag häromdagen. Fördubbling var 10e månad var det väl moores lag innebar? i7-2600K 4cores @3,4ghz från början av 2011. Undrar hur den presterar mot en i7-6700 @4ghz som inte ens finns i butiken ännu år 2015.

Precis. Sen är ju de äldre modellerna i regel lite mer överklockningsvänliga vilket gör att hoppet kanske blir ännu mindre. Jag kan dock se lite fördelar för mig som renderar lite videos, vill ha bättre quicksync via interna GPUn med mera, men någon skjuts i spel är det väl inte tal om egentligen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

Sorry men du får nog vänta några år till..

Hehe lite lustigt jag läste några som firade Moores lag häromdagen. Fördubbling var 10e månad var det väl moores lag innebar? i7-2600K 4cores @3,4ghz från början av 2011. Undrar hur den presterar mot en i7-6700 @4ghz som inte ens finns i butiken ännu år 2015.

Moores lag gäller antalet transistorer och inte prestanda. Den första versionen från 1965 sa att antalet transistorer i en IC-krets skulle dubblas varje år. 1975 reviderades lagen till en dubbling vartannat år vilket har varit sant sen dess. Sandy Bridge-EP-8 har 2,27 miljarder transistorer. Haswell-EX har 5,56 miljarder transistorer. Vi ska nog klara av en krympning ner till 10 nm till innan fysiken börjar sätta stopp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stort HMM.
Behöver verkligen ingen inbyggd GPU-del i K-serien, min 2500K burk börjar bli gammal men hänger med bra än. Men har velat bygga nu burk med vassare grafik och mindre hölje. Det här minskade min motivation något.
Inbillar mig att Skylake kommer att klocka dåligt, snabbare minne ger inte mycket i min vardag.

Permalänk
Medlem

Gäsp

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Varför oroar folk sig över den integrerade grafiken? Det har varit så sen Sandy Bridge och det fungerar hur bra som helst.
Det är ju inte så att grafikdelen tar upp yta som processorn skulle använt utan det är redan dimensionerat för det.

Vill man ha fler kärnor och mer cache får man hoppa upp till deras HEDT.

Jag säger såklart inte att det inte ska dyka upp processor med fler kärnor i de lägre segmenten, utan att detta är inget nytt. Det kommer antagligen inte ändras sålänge det finns en Serverplattform den minimala målgruppen för entusiastdelar kan använda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Riktigt nyfiken på hur stor prestandasteg det blir mot nuvarande haswell serie. Hoppas att det kliver upp en bit, annars kan man lika gärna satsa på socket 1150 nästa år också då 1151 förmodligen kommer va en bra bit dyrare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hur många har nytta av tre extra kärnor jämfört med hur många som har nytta av en iGPU? Behöver du fler kärnor men ingen GPU så finns ju alltid Haswell-E och sedan kommer Skylake-E. Så det du efterlyser finns ju redan. Bara att gå och köpa en 5820K.

Jag tror nog att fler har nytta av fler CPU-kärnor än en GPU-krets som bara duger för enklare spel. Köper man en K-modell så har man med största sannolikhet ett diskret grafikkort redan, och då är ju den integrerade kretsen bara onödig. Har man fler kärnor och spelen har bra fördelningen mellan kärnorna så får man inte samma intensiva värmeutveckling. Visst kan man satsa på LGA 2011, men varför kan inte finnas ha samma fördelar till LGA 1150 men till ett lägre pris?

Köper man en K-modell så är man ute efter att överklocka. Och varför skulle man vilja överklocka en HTPC? En i3 duger utmärkt till en HTPC. Till och med en Intel Atom duger utmärkt. Har man inget diskret grafikkort så har man förmodligen också ett väldigt begränsat utrymme, och då vill man verkligen inte ha en massa onödig värmeutveckling som en överklockning ger.

Min gissning till varför K-modellerna har en integrerad grafikkrets är för att det är billigast för Intel. De behöver inte ha ett särskilt produktionsband enbart för K-modellerna och sparar därmed pengar. Jag ser ingen som helst anledning till att betala extra för en K-modell om man inte tänker överklocka. Och jag ser ingen anledning att överklocka om om man inte har ett tillräckligt bra grafikkort. Så vad är meningen med en integrerad grafikkrets i en K-modell som är gjord för överklockning?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Visst kan man satsa på LGA 2011, men varför kan inte finnas ha samma fördelar till LGA 1150 men till ett lägre pris?

Min gissning till varför K-modellerna har en integrerad grafikkrets är för att det är billigast för Intel. De behöver inte ha ett särskilt produktionsband enbart för K-modellerna och sparar därmed pengar. Jag ser ingen som helst anledning till att betala extra för en K-modell om man inte tänker överklocka. Och jag ser ingen anledning att överklocka om om man inte har ett tillräckligt bra grafikkort. Så vad är meningen med en integrerad grafikkrets i en K-modell som är gjord för överklockning?

Det är just därför.

Intel kan ta sina Xeons och sälja som upplåsta entusiastprocessorer utan att behöva egen tillverkning. Det enda som krävs är att skapa en styrkrets vilket är oerhört mycket billigare.

Jag tror inte Intel ser det som någon form av vettig anledning att designa en egen specifik krets för den nivån av entusiaster. Vi är ju en så oerhört liten andel av marknaden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror nog att fler har nytta av fler CPU-kärnor än en GPU-krets som bara duger för enklare spel. Köper man en K-modell så har man med största sannolikhet ett diskret grafikkort redan, och då är ju den integrerade kretsen bara onödig. Har man fler kärnor och spelen har bra fördelningen mellan kärnorna så får man inte samma intensiva värmeutveckling. Visst kan man satsa på LGA 2011, men varför kan inte finnas ha samma fördelar till LGA 1150 men till ett lägre pris?

Köper man en K-modell så är man ute efter att överklocka. Och varför skulle man vilja överklocka en HTPC? En i3 duger utmärkt till en HTPC. Till och med en Intel Atom duger utmärkt. Har man inget diskret grafikkort så har man förmodligen också ett väldigt begränsat utrymme, och då vill man verkligen inte ha en massa onödig värmeutveckling som en överklockning ger.

Min gissning till varför K-modellerna har en integrerad grafikkrets är för att det är billigast för Intel. De behöver inte ha ett särskilt produktionsband enbart för K-modellerna och sparar därmed pengar. Jag ser ingen som helst anledning till att betala extra för en K-modell om man inte tänker överklocka. Och jag ser ingen anledning att överklocka om om man inte har ett tillräckligt bra grafikkort. Så vad är meningen med en integrerad grafikkrets i en K-modell som är gjord för överklockning?

Jaså? Vad kör du som effektivt kan använda mer än 4 kärnor? Vad får dig att tro att en pytteliten nisch-serie utan GPU skulle bli billigare? Intel skulle ju behöva designa om processorn då. Ivy Bridge finns i fyra modeller, två med två kärnor och två med fyra kärnor med två olika typer av GPUer. Du vill alltså lägga till en femte modell som ska vara en hybrid mellan Skylake och Skylake-E? Jag tror inte du vill betala för den när en 5820K kostar 500 kr extra. Vi kan ju se tillbaks lite i tiden också. 2600K hade en 2820 med lite mer cache och samma antal kärnor. Den kostade lika mycket som 2600K. 3770K hade en 3820K som även den hade 4/8 kärnor/trådar men mer cache till i princip samma pris. Så vad får dig att tro att det magiskt skulle bli mycket billigare att tillverka en annan CPU med mer cache och fler kärnor?

Du svarade på din egen fråga varför det sitter en iGPU i Intels K-modeller. Det kostar för mycket att tillverka en helt ny krets.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

En onödig sak som jag kan tänkta på i alla fall är att det tar upp plats som hade kunnat utnyttjas till CPU-kraft i stället. Grafikkretsen tar upp ungefär lika stor plats som tre processorkärnor. Frågan är ju om du verkligen behöver en 6700K i en HTPC? Integrerad grafik är riktigt bra, men jag tycker inte att det behövs i K-modellerna som är inriktade mot överklockande entusiaster.

Den används inte som en ren HTPC, så varför inte? Det inbyggda klarar även de flesta spel, så Steam används flitigt med xbox kontroller.
Hur nöjd som helst över att det finns en GPU.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

TDP och strömförbrukning är inte samma sak och nu när processorerna blir mer och mer fyllda med annat än bara CPU-kärnor blir det svårare och svårare att jämföra TDP mellan olika generationer. Nu har de ju byggt in en kraftigare GPU vilket göra att TDP ökar. Intel har legat och pendlat runt 100 W TDP sen Pentium 4 men sen dess har vi fått fyra kärnor istället för en, integrerad nordbrygga, integrerad GPU och snart kommer nog hela sydbryggan flytta in också.

Nej, det är inte samma sak men de går hand i hand. Jämförde bara egenskaperna som hastigast men det är ju klart, om man samtidigt bygger in fler funktioner så förklarar det en del.
För min del vill jag minska värmeutvecklingen eftersom det gör datorn tystare, men som det ser ut nu är Haswell det bättre alternativet..?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Dags att uppgradera ifrån 2500K då kanske hängt med typ 4-5 år nu.

Samma här. Har suttit med den sedan början på 2011

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Samma här. Har suttit med den sedan början på 2011

exakt, nu snackar vi prisvärt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Enda som kan motivera ett byte verkar bli funktioner så som USB 3.1 och dylikt. Fast USB 3.1 lär ju inte komma till Skylake så, nä... fortsätter ligga lågt tror jag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Stort HMM.
Behöver verkligen ingen inbyggd GPU-del i K-serien, min 2500K burk börjar bli gammal men hänger med bra än. Men har velat bygga nu burk med vassare grafik och mindre hölje. Det här minskade min motivation något.
Inbillar mig att Skylake kommer att klocka dåligt, snabbare minne ger inte mycket i min vardag.

Det är en besvikelse att se att Skylake 6700K är en 2600K i ett nyare skal med skarpare grafik och mindre transistorer. TDP har inte överträffats och prestandamässigt presterar dessa likvärdigt. Det är ingen skillnad i antalet kärnor på konsumentsidan och på E-varianten har det endast tillkommit två kärnor på samma 5-åriga tidsperiod.

Moores lag säger att det skall bli billigare att få in samma antal transistorer på en yta så vi borde ha sett billigare processorer idag, ungefär en åttondel av priset på vad en sandy kostade. Istället har de blivit dyrare!

Detta är ett exempel, så tydligt som det kan bli, på hur en marknad utan konkurrens fungerar. Sedan AMD trillade ur leken har innovationen avstannat, prestandan har legat konstant och processorerna har fortfarande fyra kärnor. Vad har Intel kommit med de senaste fem åren trots att deras FoU-budget varit den högsta någonsin? Blir oroad när jag tänker på tiden då AMD lanserade de första dual core-CPUerna och x64-arkitekturen, vilket var en revolution inom hemdatorvärlden. Hade det aldrig blivit av utan AMD? Hur skulle det sett ut idag? Skulle vi sitta på enkelkärniga högpresterande x86-processorer med fåniga utökade PAE-tillägg? Vi hade inte haft hälften av den totala prestandan som finns i en vanlig dator idag och de hade slitits ut fortare och druckit mer ström.

När jag läser om Zen hoppas jag att det blir ett piskrapp mot Intel och den stagnerade utvecklingen. Om AMD kan göra det med sin budget (och nm) hade Intel kunnat gjort det för länge sedan. Det bevisar bara att man inte viljat göra någonting åt det. Det som är beklagligt med Zen jämfört med Bulldozer är att man släpper CMT helt och hållet. Använt rätt är CMT en effektivitetsguldgruva då du får två riktigta beräkningskärnor av en modul om uppgiften består av heltal.

Ex.
En fyrkärnig Intel med HT har åtta trådar. Varje kärna har två trådar och uppgifterna måste dela på beräkningsprestandan hos en kärna. Ger som känt bättre flyt och parallellism men är inte fördelaktigt om man har enkelkärniga program som måste offra prestanda till den andra tråden.

En fyrmodulig AMD har också åtta trådar. Om uppgiften som skall beräknas består av flyttal fungerar detta på ungefär samma sätt som Intel HT. Dessa får dela på en moduls beräkningsprestanda vilket ger bättre flyt överlag (dock verkar detta inte vara lika optimerat hos AMD). Om uppgifterna däremot består av heltal delar modulen istället upp sig i två delar som var för sig simultant beräknar uppgifterna som operativsystemet laddat i trådarna. Om alla uppgifter som skickas till den fyrmoduliga processorn består av heltal beter processorn som den vore åttakärnig.

Tyvärr verkar det bli vanligare att köra flyttal genom processorn vilket är till nackdel för CMT. Programmeringsmässigt har jag svårt att finna områden där användandet av flyttal är essentiellt. Heltal är mycket exaktare och enklare för processorn att beräkna. Man kan fundera på om användandet av flyttal har gått upp just p.g.a. att AMD använder CMT.

Tyvärr 2 är att AMD dragit på sig en lågprestandastämpel då en kärna hos den första bulldozern presterade ungefär 50-60% av motsvarande Intel. Idag är det cirka 80% vilket skulle ge 160% totalprestanda för heltal på en fyrmodulig AMD jämfört med en fyrkärnig Intel, men stämpeln är svår att tvätta bort.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Varför ens inkuldera ett "Boost"-läge om det rör sig om 200Mhz? Skall man ta det som någon form av indikation på att det är svårt att nå höga frekveser på 14nm? IPCn måste vara i snitt 10-15% högre mellan 4790K och 6700k för att 6700k skall trumfa dess föregångare. De senaste generationerna har vi enbart sätt cirka 5%...

Gött att man kan välja mellan DDR3 och DDR4 i alla fall... DDR4 gör ju inte speciellt mycket för oss vanliga dödliga som primärt vill spela på våra datorer.

Börjar bli trist att följa processorutvecklingen, hoppas på att AMD kan ge Intel en riktig känga med Zen.

Ja, det där var ju inte vidare imponerande, snarare sämre än sin föregångare. TPD struntar jag personligen fullständigt i när det kommer till stationära datorer då det finns en uppsjö av kylare som hanterar det galant.

Skylake skulle vara ett genombrott sades det...tycker mest att det är ett skämt till processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203100-intel_...

Titta, du kan redan välja en CPU utan GPU med fler kärnor och större cache.

Titta, fyra lakan.

Permalänk
Medlem

Och jag som var riktigt orolig över att behöva införskaffa ny dator innan skylake, nu behöver jag inte oroa mig mer. Bara att fortsätta köra på på planerade 1150 och 4690k.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Titta, fyra lakan.

Och vad tror du processorn du drömmer om hade kostat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Namnschemat var nästan perfekt, 66? kunde väl ha gått ner en siffra till 6500k?

Exakt som Sandy bridge hade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att AMD har något i bakfickan som fullkomligt kommer att krossa Skylake.

<--(Efterlyst av interpol - skäligen misstänkt för att vara brottsligt naiv)

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Sweclockers redaktionen borde införskaffa nån billig 2500k (tror dom har test med 2600k i data basen?), för jämnförelse med skylake sen. Verkar ju faktiskt vara en del som sitter med just dom cpu'erna. Är ju ganska nyfiken på hur skylake presterar mot dessa cpu'er, som fortfarande hänger med ganska bra. dock med GTA V så börjar det ju bli lite flaskhals, så det är väl dax att uppgradera snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Jag är helt säker på att AMD har något i bakfickan som fullkomligt kommer att krossa Skylake.

Jag hoppas du har rätt. inte för att jag är sugen på AMD, men jag vill ha billigare intel (fast man får väl se vad det blir, lär ju säkert bli massa cores)

Permalänk
Medlem

varför högre tdp värde vid 14nm teknik ? mer än haswell ju med sina 88w tdp trots 22nm fattar inte detta borde vara mindre och ej åt andra hållet. " make no, sense " men 6700K verkar lovande har ju HT men inte 6600K. hoppas priser blir bra det kommer nog handlas lite nytt inför hösten

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Dags att uppgradera ifrån 2500K då kanske hängt med typ 4-5 år nu.

Det kommer nog inte vara så uppgradering för din del då din 2600K presterar bra än på luft o säkert klockar bättre än 6700k, allså sandy bridge är en av dom bästa cpu ever inte ens 4770k eller 4790K slår det. kanske enda du har nytta av är ddr4 minnen men annars tror jag inget mer ut över.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Motivera varför det är onödigt, annars är din åsikt irrelevant.

Jag tycker det är tokbra, slapp köpa ett grafikkort till min HTPC.

Varför vill man (du) ha en entusiastprocessor i en HTPC utan grafikkort? Motivera, annars är din åsikt irrelevant. Grafikdelen kommar iaf inte hålla "entusiastklass" oavsett.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en i5:a 760 så det är sannerligen dags att uppgradera. Får hoppas på Sommar/tidigt höst -släpp så man inte står där och väntar när första snön kommer.