Klona HDD till SSD, hur stor SSD behöver jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tack för att du undviker att bemöta mig sakligt vilket bevisar min tes.

Vilken tes är det?
Det som inte hänt mig finns inte?

Nä men ärligt, förstår inte hur du kan börja gnälla för att man ger en "heads up" om att det kan uppstå problem vid kloning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tänk bara på att det inte är ovanligt att man får problem när man klonar från HDD till SSD, finns ganska många trådar där folk fått problem efter kloning trotts många säger det går bra.

Ett ex kan vara att du inte får med dig bootloadern till SSD'n utan den ligger kvar på HDD'n, tar du då bort HDD'n så startar inte datorn.

Personligen skulle jag aldrig klona om inte bägge diskarna är likadana, men sen är det upp till var och en om man vill chansa.

Det är inga problem att flytta boot loader till SSD. Bara man vet vat man håller på med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för AOMEI Partition Assistant (freeware). Mycket smidigt för SSD hantering. Fixar kloning till mindre partition och fixar korrekt alignement.
Kloning: http://www.ssdhdd.org/migration/clone-os-to-ssd.html
Re-alignment: http://www.ssdhdd.org/alignment/ssd-alignment-tool.html

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Klonar ganska ofta via jobbet och privat, aldrig haft några bekymmer. CloneZilla är en varm favorit. Jag skulle inte oroa mig för nåt.

Fast Clonezilla verkar inte stödja "alignment". Eller gör de färskaste CZ versionerna det nu?

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Normen är väll att inte partionera hela SSD enheten utan att lämna en del opartionerad?

Är det "Short stroking" som gäller för HDD?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Fyller du en SSD behöver du inga program för att märka att den segar, over provisioning gör att du inte kan fylla disken helt utan att den alltid har sin buffert.

Ok.

Angående prestanda och SSD - råkade jag även på ett tips från Crucial att man bör då och då, låta datorn gå på tomgång (dvs dra ut SATA kabeln och starta datorn) och låta den stå i 8 timmar för att TRIM och prestandaförbättrande funktioner inbyggda i SSD'n ska få utföras.
Detta låter lite märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Är det "Short stroking" som gäller för HDD?

Short stroking har att göra med faktumet att en HDD är rund. Det jag menade var för att datan ska kunna skrivas ordentligt så ska inte cellerna vara nära fulla. Vet inte hur SSD's hanterar detta, om de bedömmer ledigt utrymme i en partition som ledigt eller om det bara är ej partionerat utrymme som kan utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessa varningar återkommer med jämna mellanrum och baseras på ren okunskap. Vet man vilka problem som kan uppstå så kan man också redovisa detta saklig så du lättare kan fatta ett eget beslut - om man inte är på ett personligt korståg, dvs.
Visst, de som har problem skapar ju såklart en tråd i ämnet men alla som lyckas då? Nä, finns det ingen tillförlitlig statistik som bekräftar MacAllans påstående så är det inget annat än rent nys.

Jag har c:a 30-tal kloningar bakom mig och har aldrig misslyckats. Det som kan hända under vissa omständigheter är att sektorerna blir förskjutna (1 gång för mig), missaligment, vilket kan påverka prestandan. Detta kan ske om du kloonar från en sk Advanced Format-disk och ditt kloningsverktyg inte kan hantera detta. Använder du det verktyg som medföljer din nya SSD är dessa vanligen skrivna av Acronis eller Powerquest mm och dessa kan hantera detta.

Andra problem är att Windows inte detekterar att det sitter en SSD i och därmed inte stänger av schemaläggaren för defragmenteringen. Om man däremot använder - återigen - medföljande diagnostikverktyg som man kör efter en kloning så justeras även detta per automatik.

lycka till!

Det kanske slutar med att jag slingrar slant och då bestämmer mig för hur jag ska göra.
Å ena sidan tar ju en kloning inte speciellt lång tid (inkl beaktande av vitala punkter som AHCI, defrag, page file osv) och misslyckas kloningen och jag inte hittar felet är det ju bara att köra en ren installation.

Det jag stötte på när jag läste lite mer kring Crucial MX100 är att en del användare rapporterade om att deras disk plötsligt inte hittades av datorn eller fick BSOD och vissa blev hjälpta av en firmware uppdatering. Och att 16 nm teknologin som MX100 använder är ganska ny och i teorin kan den medföra instabilitet pg a "hoppande elektroner" mm.

Det där med att ladda hem senaste firmware för SSD är kanske något som man måste vänja sig vid!

Permalänk
Skrivet av RolfK:

Slår ett slag för AOMEI Partition Assistant (freeware). Mycket smidigt för SSD hantering. Fixar kloning till mindre partition och fixar korrekt alignement.
Kloning: http://www.ssdhdd.org/migration/clone-os-to-ssd.html
Re-alignment: http://www.ssdhdd.org/alignment/ssd-alignment-tool.html

Tack för tipset! Uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilken tes är det?
Det som inte hänt mig finns inte?

Nä men ärligt, förstår inte hur du kan börja gnälla för att man ger en "heads up" om att det kan uppstå problem vid kloning.

Däri ligger problematiken och anledningen till att inte fortsätta denna diskussion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Short stroking har att göra med faktumet att en HDD är rund. Det jag menade var för att datan ska kunna skrivas ordentligt så ska inte cellerna vara nära fulla. Vet inte hur SSD's hanterar detta, om de bedömmer ledigt utrymme i en partition som ledigt eller om det bara är ej partionerat utrymme som kan utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, detta var intressant. Jag är väldigt väldigt ny kring SSD men har inte stött på detta med att man bör(?) endast använda en begränsad storlek av det totala utrymmet. Men den uppfattning jag fick är att prestandaoptimering sköter SSDn själv.

Permalänk
Medlem

Om du har ledigt utrymme (10GB eller mer) på SSD och använder W7 eller något annat operativsystem som stödjer TRIM så bör det fungera bra utan Over-provisoning.

Men om du fyller SDDn eller stänger av datorn direkt efter många eller stora skrivningar till SSDn så kan du skapa en Over-provisoning (Inte allokerat) utrymme på SSD, och om TRIM inte hinner städa cellerna så gör som du skrev, koppla bort SATA kabeln och låt datorn gå på tomgång i några timmar http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/My-SSD-used-to-be-so...

Och här skriver Nordichardware om TRIM, Garbage Collection och Over-provisoning http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är inga problem att flytta boot loader till SSD. Bara man vet vat man håller på med.

Visst är det så, anledningen till att jag höjde ett varnande finger är att om man har frågor kring kloning så har man oftast inte full koll på vad som kan hända och hur man åtgärdar det, sen att det inte uppskattas av alla är ju trist.
Men vet man vad man gör är det oftast inga problem

Skrivet av Dr.Mabuse:

Däri ligger problematiken och anledningen till att inte fortsätta denna diskussion.

Det är väl också det enda jag håller med dig om..

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du har ledigt utrymme (10GB eller mer) på SSD och använder W7 eller något annat operativsystem som stödjer TRIM så bör det fungera bra utan Over-provisoning.

Men om du fyller SDDn eller stänger av datorn direkt efter många eller stora skrivningar till SSDn så kan du skapa en Over-provisoning (Inte allokerat) utrymme på SSD, och om TRIM inte hinner städa cellerna så gör som du skrev, koppla bort SATA kabeln och låt datorn gå på tomgång i några timmar http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/My-SSD-used-to-be-so...

Och här skriver Nordichardware om TRIM, Garbage Collection och Over-provisoning http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Nordic HW - kanonlänk, tack. Så nu börjar jag få ett hum om SSD'ns för och nackdelar. Ett ganska omständiga omvägar SSD tekniken använder och kräver då alltså en hel del bakom-kulisserna-optimeringar för att prestandan inte ska försämras.

Ja, det var just den crucial-länken jag råkade få syn på. Så, det gäller, i teorin, även att användaren har lite koll på hur SSD'n använder (stora /många filer som skrivs = får inte stänga av datorn direkt efteråt) osv.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag varnar som alltid för Kingston SSDNow V300. Den är kass.

Någonting jag rekommenderar är att aktivera NTFS komprimering. Kör det på min C drive och den sparar mig 23.3GB (~20%).

I valet mellan ntfs-komprimering och förminska partitionen, testade jag det senare och det fungerade bra. Har fått SSD'n nu, ska testa under helgen.

Permalänk
Medlem

DriveXML, tar bara det som ligger på disken, oavsett hur stor disken är.
Sen är det bara till att återställa datan på SSD:n. Funkar finfint.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

DriveXML, tar bara det som ligger på disken, oavsett hur stor disken är.
Sen är det bara till att återställa datan på SSD:n. Funkar finfint.

Många fina tips, tackar.

Så här ser min lathund ut:

Redan gjorda förberedelser;

a) Krympt HD'ns C: partition -> från 234 gb till ca ~200 gb,
b) Gjort en klon på C: partitionen med Clonezilla,
c) Laddat hem Alignment tool som tipsades här i tråden,
* Befintlig system-HD är i ACHI mode, både i BIOS och Registry.

1. Koppla ur befintlig system HD,
2. Koppla in SSD på en Intel sata-port, på samma port där HD'n var inkopplad i (anledningen till detta är att mitt MSI H55 GD65 moderkort är något mysko när det gäller AHCI inställningar ; trots att AHCI är aktiverat i BIOS, så är det bara min systemdisk som är i AHCI mode; inte min backup disk som alltså är i IDE mode enligt Windows' verktyg för diskegenskaper)

3. Kopiera över klon/mirror på SSD,
4. Reboota och håll tummarna.

5. Inaktivera defrag, prefetch o dylikt.
6. Aktivera TRIM, kontrollera att den är aktiv
7. Kör Alignment tool,
8. Ladda hem firmware för SSD.

Nåt jag har glömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Många fina tips, tackar.

Så här ser min lathund ut:

Redan gjorda förberedelser;

a) Krympt HD'ns C: partition -> från 234 gb till ca ~200 gb,
b) Gjort en klon på C: partitionen med Clonezilla,
c) Laddat hem Alignment tool som tipsades här i tråden,
* Befintlig system-HD är i ACHI mode, både i BIOS och Registry.

1. Koppla ur befintlig system HD,
2. Koppla in SSD på en Intel sata-port, på samma port där HD'n var inkopplad i (anledningen till detta är att mitt MSI H55 GD65 moderkort är något mysko när det gäller AHCI inställningar ; trots att AHCI är aktiverat i BIOS, så är det bara min systemdisk som är i AHCI mode; inte min backup disk som alltså är i IDE mode enligt Windows' verktyg för diskegenskaper)

3. Kopiera över klon/mirror på SSD,
4. Reboota och håll tummarna.

5. Inaktivera defrag, prefetch o dylikt.
6. Aktivera TRIM, kontrollera att den är aktiv
7. Kör Alignment tool,
8. Ladda hem firmware för SSD.

Nåt jag har glömt?

När du har en fungerade internet uppkoppling med den nya SSDn så kan du ladda hem programmet Crucial Storage Executive tool för att kontrollera om du behöver uppdatera firmware http://www.crucial.com/usa/en/support-storage-executive

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

När du har en fungerade internet uppkoppling med den nya SSDn så kan du ladda hem programmet Crucial Storage Executive tool för att kontrollera om du behöver uppdatera firmware http://www.crucial.com/usa/en/support-storage-executive

Efter många om och men kunde jag föra över W7 klonen till SSD'n.
Först hittade Clonezilla inte SSD'n och jag fick märkligt nog installera Windows först på den och sedan lägga på klonen... stötte på liknande problem när jag uppgraderade hårddisken för ett tag sedan. Verkar alltså som att Clonezilla av någon anledning måste ha ett fungerande filsystem för att kunna hitta disken.

Men kloningen gick smärtfritt ; TRIM var redan aktiverad (!), likaså Alignment behövdes inte enligt AOMEI mjukvaran - partitionerna är redan optimerade.

MU2 firmware installerade jag via Crucial's iso/boot, och det gick bra.
Läste några skräcktrådar på Crucial's forum att MX100 ibland inte hittas av datorn, fryser osv.
Förhoppningsvis slipper jag sådant.

Nu vet jag inte om jag kanske hade oerhört höga förväntningar på hur en SSD presterar, men jag tycker inte att t ex booten går märkbart snabbare än min HD! Kanske ett par sekunder kortare tid.
Mitt W7 system (och givetvis klon) var optimerad och var väldigt rapp, trots en WD Red disk.

Men jag läste en del inlägg där SSD ägare skrivit att deras dator startar på 3-4 sekunder, så jag blev lite förvånad. Jag har inte mätt min boot-tid (har disablat GUI boot) men det tar säkert en 15-20 sekunder.

Att öppna Chrome tog ca 2 sek innan. Nu tar det 1 sek. Öppna GIMP - innan tog det kanske 7-8 sekunder. Nu tar det 5. Så det är inga enorma skillnader.
Däremot går det snabbare att öppna många-småfils-intensiva program som t ex Windows Event Viewer. En virusscan går lite fortare.
Så det kanske beror lite på vad man gör med datorn för att märka en enorm prestandaskillnad.

(tyvärr fungerar inte AS SSD Benchmark)

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Efter många om och men kunde jag föra över W7 klonen till SSD'n.
Först hittade Clonezilla inte SSD'n och jag fick märkligt nog installera Windows först på den och sedan lägga på klonen... stötte på liknande problem när jag uppgraderade hårddisken för ett tag sedan. Verkar alltså som att Clonezilla av någon anledning måste ha ett fungerande filsystem för att kunna hitta disken.

Men kloningen gick smärtfritt ; TRIM var redan aktiverad (!), likaså Alignment behövdes inte enligt AOMEI mjukvaran - partitionerna är redan optimerade.

MU2 firmware installerade jag via Crucial's iso/boot, och det gick bra.
Läste några skräcktrådar på Crucial's forum att MX100 ibland inte hittas av datorn, fryser osv.
Förhoppningsvis slipper jag sådant.

Nu vet jag inte om jag kanske hade oerhört höga förväntningar på hur en SSD presterar, men jag tycker inte att t ex booten går märkbart snabbare än min HD! Kanske ett par sekunder kortare tid.
Mitt W7 system (och givetvis klon) var optimerad och var väldigt rapp, trots en WD Red disk.

Men jag läste en del inlägg där SSD ägare skrivit att deras dator startar på 3-4 sekunder, så jag blev lite förvånad. Jag har inte mätt min boot-tid (har disablat GUI boot) men det tar säkert en 15-20 sekunder.

Att öppna Chrome tog ca 2 sek innan. Nu tar det 1 sek. Öppna GIMP - innan tog det kanske 7-8 sekunder. Nu tar det 5. Så det är inga enorma skillnader.
Däremot går det snabbare att öppna många-småfils-intensiva program som t ex Windows Event Viewer. En virusscan går lite fortare.
Så det kanske beror lite på vad man gör med datorn för att märka en enorm prestandaskillnad.

(tyvärr fungerar inte AS SSD Benchmark)

Om jag läst rätt så har du ett MSI H55 GD65 moderkort, den har bara SATA II (3Gbit/s) portar och det gör att du inte kan få max prestanda men det bör inte göra så mycket vid normal dator användning.

Jag har läst i flera forumtrådar att det skiljer mycket mellan olika moderkort på hur snabbt windows bootar och att många får kortare boot tid om SSDn med windows är kopplad till första SATA porten på moderkortet.

När det gäller varför AS SSD inte fungerar så har jag ingen aning, varifrån laddade du hem AS SSD?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om jag läst rätt så har du ett MSI H55 GD65 moderkort, den har bara SATA II (3Gbit/s) portar och det gör att du inte kan få max prestanda men det bör inte göra så mycket vid normal dator användning.

Jag har läst i flera forumtrådar att det skiljer mycket mellan olika moderkort på hur snabbt windows bootar och att många får kortare boot tid om SSDn med windows är kopplad till första SATA porten på moderkortet.

När det gäller varför AS SSD inte fungerar så har jag ingen aning, varifrån laddade du hem AS SSD?

Japp. Har inte SATA 3 på mb. Men har läst att det i praktiken inte bör ha någon betydelse för normalanvändaren.
Oh. Jag trodde inte att det hade nån betydelse hurivida en disk sitter på port 1, men för en SSD kan det ju vara viktigt. SSD'n sitter på port 6 (!) av ren bekvämlighet och backupdisken på port 1. Port 1-6 är iaf Intel portar. Ska testa att byta portar.

Jag laddade hem AS SSD från http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9
En zip-fil, ingen installation. Typ 1 exekverbar fil och två dll filer.

AS SSD programmet går att öppna men får felmeddelandet :

"System.IO.DirectoryNotFoundException ; could not find a part of the
path C:\AS-SSD-TESTA42\test.bin" ... (och ytterligare rader med info).

Jag har inte placerat AS SSD mappen i rotkatalogen, är detta ett måste?

Information ges om disken i ett hörn;

MU02
msahci - OK
103424 K - OK (är den verkligen aligned??)
238,47 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har läst i flera forumtrådar att det skiljer mycket mellan olika moderkort på hur snabbt windows bootar och att många får kortare boot tid om SSDn med windows är kopplad till första SATA porten på moderkortet.

Detta har troligen med boot order att göra och går att justera i BIOS. Normalt (utan fastboot och dylik) så går moderkortet igenom alla enheter och börjar på SATA 1 (0) och kollar om det finns något där, om inte så går den vidare. Men aktiverar man fastboot eller justerar boot listan så ska det vara lika snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Detta har troligen med boot order att göra och går att justera i BIOS. Normalt (utan fastboot och dylik) så går moderkortet igenom alla enheter och börjar på SATA 1 (0) och kollar om det finns något där, om inte så går den vidare. Men aktiverar man fastboot eller justerar boot listan så ska det vara lika snabbt.

Ok. Men det är själva laddningen av windows som är långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Japp. Har inte SATA 3 på mb. Men har läst att det i praktiken inte bör ha någon betydelse för normalanvändaren.
Oh. Jag trodde inte att det hade nån betydelse hurivida en disk sitter på port 1, men för en SSD kan det ju vara viktigt. SSD'n sitter på port 6 (!) av ren bekvämlighet och backupdisken på port 1. Port 1-6 är iaf Intel portar. Ska testa att byta portar.

Jag laddade hem AS SSD från http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?download_id=9
En zip-fil, ingen installation. Typ 1 exekverbar fil och två dll filer.

AS SSD programmet går att öppna men får felmeddelandet :

"System.IO.DirectoryNotFoundException ; could not find a part of the
path C:\AS-SSD-TESTA42\test.bin" ... (och ytterligare rader med info).

Jag har inte placerat AS SSD mappen i rotkatalogen, är detta ett måste?

Information ges om disken i ett hörn;

MU02
msahci - OK
103424 K - OK (är den verkligen aligned??)
238,47 GB

Jag har laddat hem AS SSD från samma sida som du och jag kan köra programmet genom att klicka på AS SSD Benchmark och klicka på kör och kör igen men det fungerar även att Extrahera och sedan klicka på kör.

Jag ser att SSDn använder Microsoft msahci (AHCI drivrutiner) men du kan även ladda hem Intel SATA drivrutinen från moderkort tillverkaren som brukar ge lite bättre prestanda.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag har laddat hem AS SSD från samma sida som du och jag kan köra programmet genom att klicka på AS SSD Benchmark och klicka på kör och kör igen men det fungerar även att Extrahera och sedan klicka på kör.
http://i.imgur.com/zh8cvVC.png

Jag ser att SSDn använder Microsoft msahci (AHCI drivrutiner) men du kan även ladda hem Intel SATA drivrutinen från moderkort tillverkaren som brukar ge lite bättre prestanda.

Hm..skitmysko. Har du sparat mappen alt. filen i rotkatalogen?

Backup HDD'n går att testa! Men inte SSD..

Tack för drivrutintipset för AHCI. Ska rota lite på nätet och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hm..skitmysko. Har du sparat mappen alt. filen i rotkatalogen?

Backup HDD'n går att testa! Men inte SSD..

Tack för drivrutintipset för AHCI. Ska rota lite på nätet och se.

Jag laddade hem AS SSD och sparade den i Hämtade filer och Extraherar till C:\Users\jan\Downloads\AS SSD Benchmark

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag laddade hem AS SSD och sparade den i Hämtade filer och Extraherar till C:\Users\jan\Downloads\AS SSD Benchmark

Ok. Får det inte funka även under admin kontot.. Tack ändå!

Permalänk

Fick igång ATTO's benchmark test!

I och med att jag bara har SATA II, så är det ok resultat skulle jag tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Fick igång ATTO's benchmark test!

http://i60.tinypic.com/egbkhh.jpg

I och med att jag bara har SATA II, så är det ok resultat skulle jag tro?

Jag tror att du får helt normal prestanda för en SSD som är kopplad via SATA II port.

Raden under är ett citat från sista inlägget i en tråd som diskuterar prestanda från en Crucial MX100 256GB SSD

"Sata 2, 3Gb/s med overhead ger ca 285MB/s som teoretiskt max. Ofta brukar det landa på ca 270MB/s."

Länk till tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1326048-ny-ssd-daliga-b...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag tror att du får helt normal prestanda för en SSD som är kopplad via SATA II port.

Raden under är ett citat från sista inlägget i en tråd som diskuterar prestanda från en Crucial MX100 256GB SSD

"Sata 2, 3Gb/s med overhead ger ca 285MB/s som teoretiskt max. Ofta brukar det landa på ca 270MB/s."

Länk till tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1326048-ny-ssd-daliga-b...

Intressant tråd, tackar. Känns bra att veta att jag maxar SATA II porten. ^^
Jag har dock inte vågat att testa Intels ahci drivrutiner, men om prestandan skulle förbättras, skulle det kanske märkas på läs/skrivning av små filer, eftersom taket för SATA II är nådd?

Anmärkningsvärt tycker jag är att min backup-disk läser små filer fortare än SSD'n: