Permalänk
Medlem

Problem med VOIP från Bahnhof

Hej!

Min far har nu fått IP-telefoni via Bahnhof, och vi fick därför en SIP-box från Tilgin vars modellnamn är HG2330.
Allting är inkopplat, men pga min fars nätverk (som jag byggt) så valde jag att lägga Tilgin-lådan bakom routern istället för att låta den agera som router (HG2330 har den möjligheten).

Problemet är att när någon ringer och far svarar så verkar det inte som att Tilgin inte registrerar det, så när man plockar upp luren på fars telefoni så händer ingenting, den som ringer fortsätter att ringa, precis som om ingen plockar upp luren, men däremot fungerar alla UTGÅENDE samtal som dom ska, det är alltså bara INGÅENDE som krånglar.

SÅ här är det upplagt:

Tilgin HG2330 sitter som sagt bakom routern, och har en dedikerad IP lokalt upplagt via routern i fråga, och den IP'n ligger i DMZ vilket effektivt betyder att ALLT är öppet mot den.

Tilgin är inkopplad via phone 1 till en förlängningskabel där alla hemtelefoner är inkopplade. när vi testade att koppla in en telefon direkt på Tilgin fungerar det (tror jag) med både ingående och utgående, men när den är inkopplad via förlängningkabeln så registreras det inte att telefonen lyfts från 'klykan', och man kan se det in Interfacet till Tilgin också, då alla inkommande samtal registreras som MISSED CALLS.

Manualen till HG2330 är riktigt dålig och går inte igenom hur interfacet fungerar alls, så jag vet inte om det finns en konsol eller logg av något slag där jag kan se events som den registrerar för att hjälpa mig felsöka.. Så därför ber jag Sweclockers om hjälp! Vet inte vilken ände jag ska börja felsöka i nu..?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag hejvilt här baserat på vad jag kommer ihåg från för länge sen.
Antagligen saknar du nån portforward. Efter att du svarar så är det antagligen servern som försöker sätta upp själva ljudströmmen mot telefonen, och saknas då portforward så kommer ju detta ej funka.

Här är från bahnhofs faq

Citat:

Vilka portar behöver vara öppna om jag använder router?
Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Om dom inte har ändrat nått sen för ungefär 5 år sedan så ska det gå att få att fungera, jag körde då en Cisco-telefon med SIP stöd bakom en router.

Permalänk
Medlem

Brukar vara bökigt med att koppla voip bakom routern, köp en switch och koppla in router och voip i switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nu gissar jag hejvilt här baserat på vad jag kommer ihåg från för länge sen.
Antagligen saknar du nån portforward. Efter att du svarar så är det antagligen servern som försöker sätta upp själva ljudströmmen mot telefonen, och saknas då portforward så kommer ju detta ej funka.

Här är från bahnhofs faq

Tack för info, men eftersom SIP'n ligger i DMZ så ska det inte behövas, då det är likvärdigt med att den är direkt kopplad via fiberlådan, dvs utanför routerns NAT. Men för att eliminera den möjligheten kommer jag testa det oavsett, inget att förlora på det i alla fall

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Brukar vara bökigt med att koppla voip bakom routern, köp en switch och koppla in router och voip i switchen.

Ah..

Så här ser det ut:

Fiber -> konverter -> router -> switch så allting kopplas in via switchen som det är, och kontrolleras sedan via routern, fibern in i WAN på router, och switchen in i LAN1

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Tack för info, men eftersom SIP'n ligger i DMZ så ska det inte behövas, då det är likvärdigt med att den är direkt kopplad via fiberlådan, dvs utanför routerns NAT. Men för att eliminera den möjligheten kommer jag testa det oavsett, inget att förlora på det i alla fall

Sorry, missade det!
Enda jag kunde komma på när signaleringen funkar men inte ljudet.

Kolla även om routern har "SIP ALG", detta kan både hjälpa och stjälpa. Gäller att testa alla kombinationer av DMZ, Portforward och ALG i så fall

http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Permalänk
Medlem

Du får gärna berätta vad för router du har och det skulle underlätta väldigt mycket.
På min AC66 är det bara stänga av SIP Passthrough så fungerar VOIP.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sorry, missade det!
Enda jag kunde komma på när signaleringen funkar men inte ljudet.

Kolla även om routern har "SIP ALG", detta kan både hjälpa och stjälpa. Gäller att testa alla kombinationer av DMZ, Portforward och ALG i så fall

http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Hm... Netgear WNR3500L v2 den hade en SIP ALG att toggla .. får kika på det med i första hand då

Skrivet av XPerion:

Du får gärna berätta vad för router du har och det skulle underlätta väldigt mycket.
På min AC66 är det bara stänga av SIP Passthrough så fungerar VOIP.

Misstänker att det är samma som SIP ALG.. ska testa det!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Ah..

Så här ser det ut:

Fiber -> konverter -> router -> switch så allting kopplas in via switchen som det är, och kontrolleras sedan via routern, fibern in i WAN på router, och switchen in i LAN1

Bytt plats på router och switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Hm... Netgear WNR3500L v2 den hade en SIP ALG att toggla .. får kika på det med i första hand då

Misstänker att det är samma som SIP ALG.. ska testa det!

Jo, det är samma sak, bara stäng av SIP ALG så fungerar Bahnhof VOIP.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jo, det är samma sak, bara stäng av SIP ALG så fungerar Bahnhof VOIP.

Stort tack till alla s om påminde mig om SIP Alg, det fungerade fint!.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN