Intel compute stick - Superkort recension.

Permalänk
Medlem

Intel Compute Stick till TV (lösning på WiFi-problem, och undran över tangentbord)

Skrivet av wounds:

Det inbyggda nätverkskortet är katastrof. Instabilt, långsamt och dålig täckning. Filmer laggar efter en minut oavsett om jag försöker streama från min nas eller från någon streamingtjänst.

Köpte en på SweC/Dustins kampanj, och hade samma problem med WiFi. Tror problemet är tvådelat. Dels dåliga drivrutiner som det skeppas med som standard, och dels en dålig anntennkonstruktion (som det ofta blir på alla enheter där antennerna är helt inbyggda).

Hade problem med att prestanda gick ner, och att nätkortet slutatade fungera emellan varven. Endast en halvtimme, timmes uppetid, vilket är katastrofalt dåligt att något sådant uppenbart fel skeppas iväg i en färdigpaketerad produkt. Fick göra enable/disable på nätkortet varje gång för att återställa och få igång det igen (eller tillbaka till full prestanda).

Ser dock ut att fått till en mer permanent lösning genom att gå in i enhetshanteraren/devices, och där högerklicka på nätverkskortet och välja att göra en uppdatering av drivrutinen. Efter att den då automatiskt uppdaterat sig genom att ladda ner en ny version över nätet så verkar det hålla igång sig, och inte få problem som tidigare (iaf inte efter redan en halvtimme/timme som tidigare).

Detta löser inte det andra problemet med räckvidden, men det gäller ju alla enheter som inte har ordentliga antenner som "sticker ut" ifrån prylen. För mig så är det dock inget större problem då jag har Compute Stick i samma rum som WiFi-punkten. Sedan så finns ju även WiFi-extenders som man kan använda om man har dåligt med räckvidd för flera WiFi-enheter (annars så blir det ju dyrt om man behöver det endast för en pryl).

För den som vill ha en fast nätverksanslutning via kabel så skulle jag kika på något liknande som denna (har inte test just denna variant, och inte någon på just Compute Stick, men liknande produkter har varit väldigt smidiga för surfplattor/ultrabooks med få portar): http://www.aliexpress.com/item/Vention-USB-2-0-to-10-100-Mbps...

Har stickan på baksidan av en 50" plasma-TV som inte har några "Smart TV"-funktioner inbyggt. Använder den för att titta på SVT Play, YouTube, TV4 Play, C more TV (både streaming av enskilda filmer/avsnitt, men även "Live"-sändning av sport, etc). Vissa tjänster som kräver Silverlight (tex C More) så måste man köra desktopversionen av IE (och inte modernversionen/appen av IE). Tycker stickan fungerar väldigt bra till detta syfte.

Dålig WiFi-lösning på stickanifrån start, men nu är jag ändå faktiskt väldigt nöjd med lösningen. Klart bättre än alla "Smart TV"-lösningar som jag har i mina andra Smart-TV och BD/TV-boxar ifrån LG, och även andra ifrån Samsung och Sony som jag testat innan. Har alltid blivit missnöjd med alla deras begränsningar och ofta knöliga långsamma lösningar. Har även en Roku-stick som jag testat ett tag, och har även haft hemma och testat ett par Chrome-stick också, men har alltid upplevt de som väldigt begränsade i sin funktionalitet.

Väldigt trevligt att kunna titta på och stream precis allt som man kan se på den dator eller surfplatta utan några som helst begränsningar. Kan enkelt köra VPN och även titta på matetrial som normalt endast visas utomlands (testat tex BBC iPlayer). Skall även testa Spotify och andra streamade musiktjänster när jag fått kopplat in hemmabioförstärkare/högtalare till TV:en.

Kör idag med ett BT-tangentbord och en BT-mus som fungerar fint, men funderar på att byta till någon integrerad lösning så man slipper två separata prylar (och slipper en musmatta åt musen).

Funderar på ett sådant här Logitech K400 eller ett sådant här Microsoft All-in-one Media Keyboard.

Några rekommendationer kring dessa, eller andra förslag som kan vara intressanta att kika på?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@martinot
Intressant läsning, så som de sur ut idag måste man alltså köra med en usb wifi sticka för att det ska vara acceptabelt?

Angående tangentbord, de jag har prata med är riktigt nöjda med sitt K400 själv kör jag med ett dinovo mini dock säljs den inte längre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ang. uppkopplingsproblemet, borde man inte kunna överföra internetuppkopplingen via HDMI-kontakten från TVn? Har för mig att det var en av de nya funktionerna med HDMI 1.4
Skulle det fungera så hade jag köpt en stick idag, men det blir väl till att vänta på nästa generation.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Funderar på ett sådant här Logitech K400 eller ett sådant här Microsoft All-in-one Media Keyboard.
Några rekommendationer kring dessa, eller andra förslag som kan vara intressanta att kika på?

Har båda, plus ett Rapoo E2700, föredrar Microsofts variant alla dar i veckan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Ang. uppkopplingsproblemet, borde man inte kunna överföra internetuppkopplingen via HDMI-kontakten från TVn? Har för mig att det var en av de nya funktionerna med HDMI 1.4
Skulle det fungera så hade jag köpt en stick idag, men det blir väl till att vänta på nästa generation.

HDMI 1.4

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har båda, plus ett Rapoo E2700, föredrar Microsofts variant alla dar i veckan.

Samma här.
MS gör bra grejer och tar inte speciellt mycket betalt för dom heller

Permalänk
Medlem

Jag har en som ligger i en låda, beroende på placering får jag ut mellan 6-40Mbit på samma avstånd. Tycker den inte är värd sina pengar. Bättre att lägga några kronor till på en NUC. men 600kr skulle jag betala.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@martinot
Intressant läsning, så som de sur ut idag måste man alltså köra med en usb wifi sticka för att det ska vara acceptabelt?

Nej, det varierar nog bereonde på situationen.

Jag kör själv helt OK med den inbyggda wifimodulen (men har som sagt uppdaterat drivrutinen för den). Däremot så råkar TV:en inte vara så väldigt många meter ifrån WiFi-punkten/routern (bägge råkar vara i samma rum), och då fungerar det tillräckligt bra för mig.

Om du har lite längre till WiFi-punkt/router (tex i ett annat rum) så kan ju som sagt en idé vara att ha en WiFi-extender vid TV-bänken. Speciellt om du har flera enheter med inbyggd WiFi som gynnas av bättre mottagning (som tex BD-spelare, TV-tuner, kabelbox, hemmabioförstärkare, spelkonsoll, etc).

Detta behövde jag även för min tidigare mediasticka (Roku). Alla enheter med inbyggd integrerad WiFi-antenn (dvs utan separat antenn som sticker ut ifrån enheten) verkar lida av exakt samma problem.

Det är ju lite av fysikens lagar som spelar in här. Skall man ha riktigt bra mottagning/sändning så måste det nog till med en riktig separat antenn, eller två, som sticker ut vertikalt ifrån ett ordentligt underliggande jordplan. Verkar som om nästa generations Intel CS får en sådan mer utstickande WiFi-antenn, och den kommer nog att ha potentiellt mycket bättre förutsättningar.

Så; givet förutsättningarna så är jag nöjd nu och den verkar än så länge att se ut att fungera tillräckligt bra för det jag använder den till (streama video i 1080p).

Däremot tycker att det är riktigt dåligt av Intel att inte ifrån början skeppa med rätt drivrutiner installerade. Var en massa konstant strul innan uppdatering på så pinsamt dålig nivå så man undrar om de ens gjort något endaste grundläggande test in de bestämde sig för att skeppa enheterna till konsument. Mitt förtroende för Intel fick sig en riktig törn här, men jag vet ju iofs om att även de första Intel NUC:arna också var problematiska med WiFi+HDMI.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera K400, har 2st som fungerat klockrent, inte ens bytt batteri efter 3år. Köpte Microsoft för att testa men räckvidden var ett skämt i jämförelse.

Skrivet av martinot:

Köpte en på SweC/Dustins kampanj, och hade samma problem med WiFi. Tror problemet är tvådelat. Dels dåliga drivrutiner som det skeppas med som standard, och dels en dålig anntennkonstruktion (som det ofta blir på alla enheter där antennerna är helt inbyggda).

Hade problem med att prestanda gick ner, och att nätkortet slutatade fungera emellan varven. Endast en halvtimme, timmes uppetid, vilket är katastrofalt dåligt att något sådant uppenbart fel skeppas iväg i en färdigpaketerad produkt. Fick göra enable/disable på nätkortet varje gång för att återställa och få igång det igen (eller tillbaka till full prestanda).

Ser dock ut att fått till en mer permanent lösning genom att gå in i enhetshanteraren/devices, och där högerklicka på nätverkskortet och välja att göra en uppdatering av drivrutinen. Efter att den då automatiskt uppdaterat sig genom att ladda ner en ny version över nätet så verkar det hålla igång sig, och inte få problem som tidigare (iaf inte efter redan en halvtimme/timme som tidigare).

Detta löser inte det andra problemet med räckvidden, men det gäller ju alla enheter som inte har ordentliga antenner som "sticker ut" ifrån prylen. För mig så är det dock inget större problem då jag har Compute Stick i samma rum som WiFi-punkten. Sedan så finns ju även WiFi-extenders som man kan använda om man har dåligt med räckvidd för flera WiFi-enheter (annars så blir det ju dyrt om man behöver det endast för en pryl).

För den som vill ha en fast nätverksanslutning via kabel så skulle jag kika på något liknande som denna (har inte test just denna variant, och inte någon på just Compute Stick, men liknande produkter har varit väldigt smidiga för surfplattor/ultrabooks med få portar): http://www.aliexpress.com/item/Vention-USB-2-0-to-10-100-Mbps...

Har stickan på baksidan av en 50" plasma-TV som inte har några "Smart TV"-funktioner inbyggt. Använder den för att titta på SVT Play, YouTube, TV4 Play, C more TV (både streaming av enskilda filmer/avsnitt, men även "Live"-sändning av sport, etc). Vissa tjänster som kräver Silverlight (tex C More) så måste man köra desktopversionen av IE (och inte modernversionen/appen av IE). Tycker stickan fungerar väldigt bra till detta syfte.

Dålig WiFi-lösning på stickanifrån start, men nu är jag ändå faktiskt väldigt nöjd med lösningen. Klart bättre än alla "Smart TV"-lösningar som jag har i mina andra Smart-TV och BD/TV-boxar ifrån LG, och även andra ifrån Samsung och Sony som jag testat innan. Har alltid blivit missnöjd med alla deras begränsningar och ofta knöliga långsamma lösningar. Har även en Roku-stick som jag testat ett tag, och har även haft hemma och testat ett par Chrome-stick också, men har alltid upplevt de som väldigt begränsade i sin funktionalitet.

Väldigt trevligt att kunna titta på och stream precis allt som man kan se på den dator eller surfplatta utan några som helst begränsningar. Kan enkelt köra VPN och även titta på matetrial som normalt endast visas utomlands (testat tex BBC iPlayer). Skall även testa Spotify och andra streamade musiktjänster när jag fått kopplat in hemmabioförstärkare/högtalare till TV:en.

Kör idag med ett BT-tangentbord och en BT-mus som fungerar fint, men funderar på att byta till någon integrerad lösning så man slipper två separata prylar (och slipper en musmatta åt musen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tips och synpunkter (kom gärna med fler). Tror jag skall testa både ett Logitech och ett Microsoft AIO.

Någon som vet vad skillnaderna är emellan Logitechs K400, K400r, K400 plus, och K410?

Vilken variant av de rekommenderar ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack för tips och synpunkter (kom gärna med fler). Tror jag skall testa både ett Logitech och ett Microsoft AIO.

Någon som vet vad skillnaderna är emellan Logitechs K400, K400r, K400 plus, och K410?

Vilken variant av de rekommenderar ni?

Verkar inte vara några nämnvärda skillnader på dessa enligt prisjakt.
jämförelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra att du hittade en lösning som du tycker funkar, själv tröttnade jag och skaffade en nuc som sitter med kardborreband i väggfästet till tv:n kopplad med kabel till min mediabrygga. Sticken använde jag på landet i somras annars inte mycket. För mig var det inga problem att uppgradera till W10 om jag körde asus-dongeln.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Verkar inte vara några nämnvärda skillnader på dessa enligt prisjakt.
jämförelse

Letade och hittade denna om skillnaden emellan K400 och K400r:
Differences between the Wireless Touch Keyboard K400 and K400r

Verkar som om K400r kan programmeras om lite mer med mjukukvara jämfört med K400. Vad som exakt skiljer emot K400 plus och K410, förutom lätt ändrade extraknappar, vet jag inte.

Har iaf beställt ett vitt K400r, och testar just nu ett Microsoft AIO Media.

Hade först problem med räckvidden på Microsoft AIO Media när jag hade mottagaren direkt i Compute Stick på baksidan av TV:en (speciellt när jag hade tangentbordet längre bort, eller i knät istället för på bordet).

Tänkte först lämna tillbaka det, men sedan provade jag att koppla in den via en USB-förlängningskabel och la mottagaren precis under nedersta TV-kanten. Nu fungerar mottagningen helt perfekt i hela rummet och oavsett hur jag håller tangentbordet.

Återkommer mer när jag fått mitt Logitech K400r och haft tid att jämföra lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Sprang precis på de här två youtubesnuttarna.
https://www.youtube.com/watch?v=Ct3YOwuYTlo

Måste erkänna att jag faktiskt funderar på att skaffa en.

Såg på genomgången ovan, och provade att ställa om i EFI till att sätta prestandan till "Performance". Ser ut att fungera bra och stabilt med den medföljande strömmatningen då jag endast har en enda enkel USB-dongel i USB-porten.

Så det kan kanske vara värt att kika på även för er andra som inte har mer saker inkopplade (de rekommenderar då annars bara aktivt strömförsörjda USB-hubbar, och inte passiva med många portar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Perfekt då jag kom över en sticka ska bli skoj å se om den lever upp till förväntningarna och framförallt om den kan ersätta HTPC:n.

@martinot
Du har inte märkt av att den börjar thottla eller blir för varm när man kör på performance eller belastar den för mycket?
Givetvis att de finns ett tak, men är det högt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

USB till TP adapter och done...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Perfekt då jag kom över en sticka ska bli skoj å se om den lever upp till förväntningarna och framförallt om den kan ersätta HTPC:n.

@martinot
Du har inte märkt av att den börjar thottla eller blir för varm när man kör på performance eller belastar den för mycket?
Givetvis att de finns ett tak, men är det högt?

Har bara kört så sedan igår, så har inte testat så mycket än, men har märkt att det verkar som att fläkten kommer på lite oftare (men tycker den normalt är svår att höra om den är igång om man inte har helt tyst i rummet, som typ på natten och med avstängd TV, eller så får man gå fram bakom TV:n och försöka sätta örat intill stickan).

Något testprogram att rekommendera så kan jag köra det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT till tråden, men såg att Dustin Home har ett riktigt prisvärt alternativ på rea om man vill gå upp i prestanda till en Celeron med 4GB för 1490: https://www.dustinhome.se/product/5010895315/eee-box-e210

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ha ha... Tack. Jag gjorde mitt bästa. Man ska nog mer se det som ett tecken på min frustration.

Det inbyggda nätverkskortet är katastrof. Instabilt, långsamt och dålig täckning. Filmer laggar efter en minut oavsett om jag försöker streama från min nas eller från någon streamingtjänst. Och för att kunna köra ett externt nätverkskort behöver jag en usb-hubb för att också kunna koppla tangentbord och mus till den. Därav den senare bilden. Dock ska sägas att det då funkar riktigt bra så övrig hårdvara är det inget fel på. Tyvärr försvinner ju smidigheten...

Kan inget annat än instämma! Har precis samma trevliga lösning som du. Den var obrukbar (enligt mig) tills jag petade i en Asus USB-AC51, funkar därefter finfint med 1080p i Kodi via extern och intern trafik.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag brukar inte stänga ner Compute Stick, utan låter den vara igång även om jag stänger av TV:n. När det är tyst i rummet så kan man oftare höra fläkten gå igång när den står i läge "Performance" (förmodligen när uppdateringar tankas hem och installeras).

Låter ungefär som en bättre bärbar dators fläkt (inte irriterande högt eller jobbigt, men ändå något som hörs och man lägger märke till). Har därför satt tillbaka den till "Standard" då den prestandan funkar för fint för den streaming jag kör på denna TV:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Uppdatering: Jag brukar inte stänga ner Compute Stick, utan låter den vara igång även om jag stänger av TV:n. När det är tyst i rummet så kan man oftare höra fläkten gå igång när den står i läge "Performance" (förmodligen när uppdateringar tankas hem och installeras).

Låter ungefär som en bättre bärbar dators fläkt (inte irriterande högt eller jobbigt, men ändå något som hörs och man lägger märke till). Har därför satt tillbaka den till "Standard" då den prestandan funkar för fint för den streaming jag kör på denna TV:n.

Då kommer jag med en följdfråga, krävs de extra nätström för att driva runt den eller klarar man sig på de som HDMI porten avger om de endast är film streaming som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Då kommer jag med en följdfråga, krävs de extra nätström för att driva runt den eller klarar man sig på de som HDMI porten avger om de endast är film streaming som gäller?

Du får med en adapter, typ som en mobilladdare med micro-USB. Det är strömförsörjningen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Du får med en adapter, typ som en mobilladdare med micro-USB. Det är strömförsörjningen.

Den behövs alltså för att det ska orka driva runt systemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Den behövs alltså för att det ska orka driva runt systemet?

Korrekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten recension

Nu har jag haft denna lilla leksak ett par dagar och tänkte ge lite synpunkter och intryck hur den funkar mig.

Dold text

Fösta intrycket:
När alla drivrutiner och uppdateringar/inställningar var klara så tuffar den på riktigt fint ändå för mina ändamål d.v.s. streaming både Kodi och plex snurra på utan större besvär när jag till slut fick till rätt inställningar, inga problem att streama 1080p 10gb mkv filer över nätverket.

När allt nödvändigt var installerat landar installationen på 11,3gb använt av 27,1 gb ledigt under Windows 10.
Jag testade Jellyfish Video Bitrate Test Files och de var inga problem med Jellyfish-110-Mbps-1080p-h264
dock låg filerna lokalt ska tilläggas.

Wifi:
Funkar helt okej för mig men som ni ser finns det stora begränsningar på wifi delen i alla fall på min sticka, ska också tillägga att routern sitter på nedervåningen i mitt hus 1½ plan villa.

Här är ursprungs stället där de är tänkt att den ska stå.

Dold text

Här flytta jag den till ett angränsande rum ca 6m bort.

Dold text

Slutord:
En kul liten saken som funkar till vardagssurf/htpc som kunde ha finputsas lite mer innan de släppte den till konsumenter.

Jag har märkt att min fläkt har en tendens att gå upp i varav lite för ofta så de blir nästan ett irriterade tjut, men inget som stör så länge man har tv-ljudet på.

Jag hoppas Intel har fixa till dess Wifi & fläkt och framför allt kanske försöka peta in ytterligare usb port för blir de riktigt bråkigt om man inte har en usb-hub tillkopplad.

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nya Compute Stick har presenterats, intressanta uppgraderingar men en snordyr prislapp jämfört med första modellen. Undrar om det är värt flera tusen för att få en så liten dator.
http://www.prisjakt.nu/konsument/intel-lanserar-nya-och-kraft...

Permalänk
Medlem

Oj det där var verkligen en saftig prislapp, jag ska bara vinna på lotto först.
Ska bli spännande och se hur de står sig en NUC, de framgick aldrig om dessa var passivt kylda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Oj det där var verkligen en saftig prislapp, jag ska bara vinna på lotto först.
Ska bli spännande och se hur de står sig en NUC, de framgick aldrig om dessa var passivt kylda?

Dom har fläktar.

Permalänk
Medlem

Vette 17 vad Intel tänkt med prislappen.
5-6000:- är ju dubbelt mot vad dom borde kosta.
Skylake core M5 i all ära, men när man nästan får en laptop med samma komponenter i för samma pris så är nånting galet.
Och visst 17 ser stickan större ut än gen 1 ?

Permalänk
Medlem

Lite mer info om nya stickan, en aning snålt att inte OS igår för den pengen.
http://www.engadget.com/2016/01/06/intel-compute-stick-core-m...

Visa signatur