Skrivet av martinot:
Kör idag med ett BT-tangentbord och en BT-mus som fungerar fint, men funderar på att byta till någon integrerad lösning så man slipper två separata prylar (och slipper en musmatta åt musen).
Funderar på ett sådant här Logitech K400 eller ett sådant här Microsoft All-in-one Media Keyboard.
Några rekommendationer kring dessa, eller andra förslag som kan vara intressanta att kika på?
Återkoppling; har nu testat bägge tangentborden i en vecka eller mer (fick byta mitt första ex av Microsoft AIO Media då en knapp var halvknas). Efter att ha jämfört så är de relativt likvärdiga i funktion och fungerar bra för det jag använder de till (knappa lite webadresser mm på HTPC:n).
Bägge tangentborden hade lite problem med räckvidden när jag satt längre bort i soffan. Speciellt om jag hade tangentborden i knät och vinklade ner de lite så tappade de ibland kontakten. Logitech kändes som det räckte något marginellt längre, men det var bara ca 0,5 (max 1) meters skillnad emellan dem för mig.
Problemet löstes för bägge genom att koppla in en USB-förlängningskabel som jag hade liggandes i en låda. Satte den i Compute Sticken i baksidan på TV:n och sedan drog jag fram ändan med den inpluggade mottagaren till underkanten av TV:n (syns i princip inget då allt är svart).
Logitech K400r
+ Extra vänster musknapp uppe vänstra hörnet (riktigt smidigt att använda), men samma för Logitech/Microsoft
+ Bättre skrivkänsla i tangenterna än Microsofts AIO (och även bättre än Logitechs andra dyrare trådlösa HTPC-tangentbord som jag testat). Nu skriver jag inte mycket på min HTPC, men gör man det (tex Facbook, Twitter, etc) så är det fördel Logitech här.
+ Fler programmerbara tangenter (när man väl fick igång programvaran; se nedan)
- Sämre och mindre känslig pekplatta, men ändå helt OK (dock inte lika bra som på Microsofts AIO)
Buggar: När jag installerat Logitech Setpoint så lyckades jag inte på något sätt få upp konfigurationen för tangentbordet (en fördel med K400r även K400 är att man kan ändra på förinställda snabbfunktioner). Lösning; gör en unpair och sedan ny pair i Unifying Software (välj Advanced mode för att kunna göra unpair). Därefter så kom det upp alla inställningar till både tangentbordsdel och touchplattedel.
Pris: 199 (kampanj Webhallen)
Microsoft All-in-One Media Keyboard
+ Extra vänster musknapp uppe vänstra hörnet (riktigt smidigt att använda), men samma för Logitech/Microsoft
+ Bättre touchpadfunktion än på K400r
+ Dedikerade separata volym/mute-knappar
- Sämre känsla i tangentbordsknapparna än K400r, men ändå helt OK för användningsområde
- Konfigurationsprogramvaran är väldigt långsam och seg att starta (men krånglade å andra sidan inte som Logitechs gjorde).
Buggar: När kan håller inne en tangentknapp så slutar touchpadden att sända musuppdateringar (momentant). Så skrollar man tex en sida och trycker en knapp samtidigt så avbryts skrollningen. Irriterande, och något som jag hoppas Microsoft kan fixa i en firmwareuppdatering, men något som jag kan leva med just när det gäller det begränsande användandet på en HTPC (skall man ha den till annat mer aktivt användande så är det en rätt allvarlig bugg)
Pris 199 (kampanj NetOnNet)
Totalt sätt så är det väldigt lika betyg emellan dessa, men i detta fallet så behåller jag AIO Media till min Compute Stick och ger K400r till farsan (som fick en Dustin/SweC Compute Stick av mig i julklapp).
Det är dock mest ytligt som avgör detta (jag gillar det lite sobrare utseendet bättre på AIO Media, och vet att min pappa gillar färgen på det vita K400r bättre), och hade varit nöjd med vilket som helst av de.