AMD Radeon "Fiji" blir haloprodukt för lyxlirare och entusiaster

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Fiji" blir haloprodukt för lyxlirare och entusiaster

Ingen storsäljare utan en prestigeprodukt för att stärka det egna varumärket. AMD:s nya värstingmodell Fiji ser ut att bli en egen motsvarighet till Geforce GTX Titan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att priset inte blir skyhögt iallafall.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hoppas att priset inte blir skyhögt iallafall.

Blir det nog tyvärr. Tror att det kommer att hamna på samma nivåer som Titan X.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blir det nog tyvärr. Tror att det kommer att hamna på samma nivåer som Titan X.

Dyrare lär det dock knappast bli - tror jag.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det ser inte alls bra ut för AMD nu. Lyckas de inte komma med en riktigt bra ny serie nästa år är det nog kört.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ser inte alls bra ut för AMD nu. Lyckas de inte komma med en riktigt bra ny serie nästa år är det nog kört.

Beror nog på hur pass bra de lyckats tweaka 290 och 290X som ska bli de nya 390 och 390X. Har de gjort ett bra jobb här samt lägger dem på bra priser så kan det snabbt börja gå bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Men vad i helvetet är det som pågår egentligen? Här sitter jag och väntar in 390X för att byta till från mina 2x 670 som verkligen inte hänger med i svängarna pga. 2GB VRAM. Nu är jag trött på det här.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Men vad i helvetet är det som pågår egentligen? Här sitter jag och väntar in 390X för att byta till från mina 2x 670 som verkligen inte hänger med i svängarna pga. 2GB VRAM. Nu är jag trött på det här.

Jo 390X lär bli ett tweakat 290X. Kan ju faktiskt bli bra om de har gjort ett bra jobb samt om priset hamnar rätt. Men vi får se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Men vart tog good guy AMD vägen nu då?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ser inte alls bra ut för AMD nu. Lyckas de inte komma med en riktigt bra ny serie nästa år är det nog kört.

Precis så är det. AMD hänger på repen, och kämpar med överlevnad och att betala av en mängd lån. Förutom att hänga med i grafikkortsracet, så ska de ta fram en ny CPU/APU generation och det saknas pengar. Aktiekursen är halverad jämfört med maj 2014. Rykten har gått om att de siktar på att bli uppköpta. De måste tjäna pengar. Säkert därför de mjölkade 7850k allt de kunde innan de släppte de billigare APU varianterna. På samma sätt nu, det gäller att dra in cash, och de har positionerats som value for money jämfört med konkurrenterna. De ser ut som om de försöker stega upp med haloprodukter, och göra som Nvidia, att mjölka gaming community så gott det går.

Permalänk
Medlem

Låter som marknadsföringstaktik för att förvirra konkurenten. Släpp lite information i taget men inte för mycket bara för att ligga steget före Nvidia och behålla kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Precis så är det. AMD hänger på repen, och kämpar med överlevnad och att betala av en mängd lån. Förutom att hänga med i grafikkortsracet, så ska de ta fram en ny CPU/APU generation och det saknas pengar. Aktiekursen är halverad jämfört med maj 2014. Rykten har gått om att de siktar på att bli uppköpta.

Om det nu skulle gå så pass åt mycket åt pipan för AMD, så hoppas jag nästan att Samsung köper upp dom.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Låter som marknadsföringstaktik för att förvirra konkurenten. Släpp lite information i taget men inte för mycket bara för att ligga steget före Nvidia och behålla kontrollen.

Vilket steg före och vilken kontroll???
Nivida sitter på banken, räknar pengar och dricker champagne med 980ti färdigt och klart att skeppa och hovar in pengar för just nu så har de vunnit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Låter som marknadsföringstaktik för att förvirra konkurenten. Släpp lite information i taget men inte för mycket bara för att ligga steget före Nvidia och behålla kontrollen.

Får vi hoppas för om det nu stämmer att det skippar Fiji-kretsen helt på nya 300-serien så skjuter AMD sig själva i foten. Ett prestigekort som motsvarar Titan X kommer få att köpa och om AMD nu IGEN återanvänder gamla kretsar med fjuttiga överklockningar så lär marknadsandelarna vara otroligt små inför nästkommande serie.

Får hoppas på att det är ett rävspel som sagt annars tycker jag det är en otroligt konstig strategi och vem bryr sig om de har ett kort som kan matcha Titan X om resten av lineupen är gamla återanvända kort som får pisk av det gröna laget? Jag ligger knappast och mysrunkar mig glad över att Nvidia har Titan X, jag har istället respekten för det gröna laget för deras breda sortiment med prestandakungar inom de flesta segment.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Föredrar termen haloprodukt, eftersom strävan är att skapa en slags haloeffekt hos konsumenterna.
Dvs. konsumenterna tillskriver övriga AMD produkter liknande egenskaper som topp-produkten (direkt lånat från haloeffektens wikipedia sida)

Ur konsumentsynvinkel kan olika syner på priskategorier antagligen ha stor påverkan på i hurudan mån denna haloeffekt från dyrare produkter existerar? (Munnukka, Järvi 2012 - ...Price category effects...)

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Börjar lukta SAAB över det här. När man har knapert med pengar ska man lägga pengar och energi på att ta fram en volymsäljande produkt med marginaler. Inte hålla på och dalta med grejer som kostar massvis och ger lite. Här har man alltså tagit fram en helt ny, dyr GPU som bara kommer hamna i en produkt som det knappt finns marknad för? Som ska sprida lite solsken över ett i övrigt spretigt, namnbytt sortiment?

Rätta mig om jag har fel men inte ens nVidia som har pengar så de kan bada i dom gör så. För Titan är väl bara högre klockade 980 va?

Hoppas de klarar sig. Men känns tveksamt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv

Det är kört för AMD, vadå förstärka sitt varumärke, de behöver försäljning för att ta tillbaka marknadsandelar. De kommer inte få igång någon volymförsäljning med Hawaii i 390 serien och nya kortet kommer inte vara någon volymprodukt.

Hur tror de att de ska kunna ta tillbaka marknadsandelar från nVidia. Det är liten chans att GTX970/980 ägare köper något ur 390 serien, samma med gamla 290 ägare har nog inte lust att köpa ett 390 kort med samma chip och nytt namn.

En del köper givetvis det nya kortet men i små volymer så de kommer inte kunna rubba nVidia marknadsledning på 76%, risken är att de nu går under 20% i marknadsandel eller bara ligger kvar.

Enda som skulle locka köpare är om 390 serien är snor billig men det tror jag inte med 8GB minne utan det kanske blir någon 4GB variant som blir billig.

Vi får se men jag tror nVidia kommer hålla sig väldigt bra mot AMD's passiva strategi.

Har nu fått en orubblig känsla av att AMD håller på att gräva sin egen grav med sin passiva strategi men samtidigt hoppas jag verkligen att de har ett ess i ärmen så de kan göra come back.

Permalänk
Medlem

Ska den prissättas som Titan så måste den prestera som Titan också, annars gör de bort sig rejält. Förhoppningsvis sänks dock priserna och GPU'n kan användas till billigare modeller när hypen avtagit.

Men snälla AMD inte ett nytt Bulldozer-fiasko nu igen. Snälla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Neomeow:

Föredrar termen haloprodukt, eftersom strävan är att skapa en slags haloeffekt hos konsumenterna.
Dvs. konsumenterna tillskriver övriga AMD produkter liknande egenskaper som topp-produkten (direkt lånat från haloeffektens wikipedia sida)

Ur konsumentsynvinkel kan olika syner på priskategorier antagligen ha stor påverkan på i hurudan mån denna haloeffekt från dyrare produkter existerar? (Munnukka, Järvi 2012 - ...Price category effects...)

Haloprodukt är en bra term! Tack för hjälpen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Låter som marknadsföringstaktik för att förvirra konkurenten. Släpp lite information i taget men inte för mycket bara för att ligga steget före Nvidia och behålla kontrollen.

I så fall en helt misslyckad taktik eftersom det får dom att se ut som en sämre variant av nVidia. Dom gör ett eget Titankort som ingen kommer att ha råd att köpa, men resten av deras "nya" grafikkort är gamla fabriksöverklockade kort där dom byter ut 2:a mot en 3:a.

För min del så förstår jag inte alla hur någon kan tycka att det visar att dom har kontroll. Om man inte med kontroll menar att man själva väljer vad man vill säga till pressen angående sitt misslyckande och inte menar att man är i förarsätet vad gäller grafikkortsutveckling.

Deras nya krets skulle ju vara ett sätt att ta tillbaka tronen från nVidia, inte bara ett skrytkort som ingen av deras normala kunder kommer att kunna köpa.

Permalänk
Medlem

Dags för Facebook att köpa AMD. De gillar ju tydligen att kasta in pengar i riskprojekt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Enligt Fudzilla siktar AMD på en prislapp på 849 dollar.

http://www.fudzilla.com/news/graphics/37790-amd-fiji-aims-at-...

Stämmer det lär den ligga väldigt bra till prismässigt mot Titan X.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt upprördheten, vad spelar det för roll om den ingår i 300-serien eller kommer kallas för något annat? Det är ju bara ett namn, visserligen har vi gått omkring och kallat Fiji för 390/ 390x länge och det skapar förvirring, men namnet i sig är oväsentligt. Det som betyder något är prestanda (som förhoppningsvis blir lika bra som titanx) och pris (som säkerligen kommer vara lägre än titanx).

Signalen som de skickar att den kommer bli en exklusiv produkt är visserligen oroväckande ur prisperspektiv, men vi vet inte vad de avser med det. Kommer t ex kortet kosta runt 7000 kr så är det en väldig massa pengar, men om det presterar som TitanX är det inga problem. Sen kommer ju förstås 980ti som Nvidias svar med kanske ett motsvarande pris, men det är en annan sak.

Ed: kommer det kosta $850 och kanske då 8500 kr här, börjar det närma sig TitanX nivåer, som på de billigaste ställena i Tyskland ligger på runt 9300 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Enligt Fudzilla siktar AMD på en prislapp på 849 dollar.

http://www.fudzilla.com/news/graphics/37790-amd-fiji-aims-at-...

Stämmer det lär den ligga väldigt bra till prismässigt mot Titan X.

Bara ett litet problem. NVidia har 980 Ti som de kan släppa när de vill.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sen får vi faktiskt inte glömma alla svenssons där ute som vill ha det senaste och inte har en susning om vad det är för kretsar som sitter i korten samt inte vet att gammla grejer återanvänds efter en mindre tweaking har gjorts.
Hade det inte vart ekonomiskt att återanvända gammla saker under nya namn så hade dom inte gjort det. Nu har det uppenbarligen visat sig för dom att det är ett mycket bra sätt att fiska lite gratis pengar från odm som kanske hoppar över en generation och köper nästa i stället.

Sen är jag 100% säker på att edt kommer vara folk här på SweC som kommer köpa 390 och 390x liksom det är varje generation.
Fanns säkert folk som bytter från haswell till haswell refresh.

AMD vet att deras kassa är låg och även om Nvidia vinner så gott som varje runda så betyder inte det att AMD är inkompetetna och dumma som inte kan bygga cpuer eller gpuer.
Tro mig, dom vet vad dom gör även om dom är i underläge.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Swedish Berserk:

Enligt Fudzilla siktar AMD på en prislapp på 849 dollar.

http://www.fudzilla.com/news/graphics/37790-amd-fiji-aims-at-...

Stämmer det lär den ligga väldigt bra till prismässigt mot Titan X.

Bra och bra. Jag tänker då inte lägga några 8500:- på ett grafikkort. Jag hade tänkt köpa ett 390x för att ersätta mitt 780 men det kan de ju glömma för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fyfan vad tråkigt. Känns inte som att AMD kommer kontra GTX980 då... Sen sitter ju nVidia kanske och väntar på att släppa GTX980 Ti också.

Frågan är ju om 390-serien kommer bli ännu varmare och ännu törstigare än 290-serien eller om de har på något sätt kunna få ner värmen etc men samtidigt fått upp prestandan tillräckligt?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Bara ett litet problem. NVidia har 980 Ti som de kan släppa när de vill.

Vet vi enns hur det kommer prestera?
Kommer dom tillåta det kortet att ta över kronan från Titan X?
Hur står det till med minnesmängden i 980Ti emot Titan X?
Klarar det va lika höga upplösningar eller fortfarande bara 1080 i skyhöga fps?

Foket som Fiji och Titan X riktar sig emot är dom som sitter med flera skärmar eller som bara har allmänt löjliga upplösningar på sina skärmar. Och även om 980Ti troligen är ett monster så kommer den inte kunna hantera dessa upplösningar lika bra Som tex Titan X om inte minnesmängden också finns där.

Två olika kort med två olika syften helt enkelt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Bara ett litet problem. NVidia har 980 Ti som de kan släppa när de vill.

Mycket möjligt men varken du eller jag eller någon annan vet hur Fiji kommer att prestera. Samma sak med GTX 980Ti ingen som vet hur det kommer att stå sig mot Fiji så inte alls säkert att det blir så enkelt faktiskt.

Skrivet av Xyborg:

Bra och bra. Jag tänker då inte lägga några 8500:- på ett grafikkort. Jag hade tänkt köpa ett 390x för att ersätta mitt 780 men det kan de ju glömma för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle aldrig få för mig att lägga så mycket men det finns de som kommer göra det. Tänker mer på AMD och att de kanske kan få ut hyfsat bra marginaler på ett sånt kort och faktiskt dra in lite pengar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

För min del så förstår jag inte alla hur någon kan tycka att det visar att dom har kontroll. Om man inte med kontroll menar att man själva väljer vad man vill säga till pressen angående sitt misslyckande och inte menar att man är i förarsätet vad gäller grafikkortsutveckling.

Du kanske har missat att Nvidia vägrar släppa och prissätta 980TI förrän AMD har visat sina kort (pun intended)? Enda anledningen till att de gör det är för att de vill vara säkra på att 980TI är konkurrenskraftigt i både pris och prestanda. Detta är någonting som är BRA för marknade vilket vi inte har sätt på länge då Nvidia har legat så långt före de har gjort och har därav kunnat prissätta sina kort lite hur de vill.

Id est: AMD har kontroll på hur marknaden kommer se ut i höst. Sen kan det mycket väl vara så att de inte har något att sätta emot 980TI men det vet inte än - och det vet in Nvidia heller. It's a House of Cards and a Game of Thrones.