Beslutsångest: P4 2,8 eller Barton 2800

Permalänk

Så för att inte göra denna tråd mer onödig än den redan har varit så kan vi väl dra slutsatsen att det är jäkligt jämnt mellan Amd och Intel och att största skillnaden ligger i att P4 är bättre på encodning, Amd's fördel är att de är billigare?

Personligen tycker jag ändå at P4 känns som ett mer givet val, finns ett par killar på nordichardware som fått upp sina 2.4ghz i 3.4-3.5ghz med orginal kylning. Sen är skillnaden hittills i spel så otroligt små så att det nästan är värt det med tanke på hur mycket bättre P4 är på Mpeg encoding osv.

Jag byter till Amd om Intel inför patent så att man inte kan klocka deras processorer mer, eller om Clawhammer får ett ordentligt grepp om marknaden när den väl släpps.

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Avstängd

Har inte så bra koll på hur bra 2800+ är mot P4 2.8 när det kommer till klockning. Du kan ju iaf leka med multipeln på Barton, då kan du undvika eventuella flaskhalsar, och du kan även maxxa minnet bättre.

Men vad menar du med:
"Ja men är det säkert att klockad mhz på en barton ger lika mycket som oklockat"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har inte så bra koll på hur bra 2800+ är mot P4 2.8 när det kommer till klockning. Du kan ju iaf leka med multipeln på Barton, då kan du undvika eventuella flaskhalsar, och du kan även maxxa minnet bättre.

Men vad menar du med:
"Ja men är det säkert att klockad mhz på en barton ger lika mycket som oklockat"?

Jo du vet Amd's PR rating, jag undrar om den gäller när man klockar en Amd Cpu.

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk

Alltså om man fortfarande kan jämföra med P4 när man har klockat.

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Avstängd

Jodå den gäller. En 1700+ @ 2800+ är snabbare än en äkta 2800+. Eftersom man oftast kör med mycket högre buss när man klockar.
Så den blir snarare snabbare än vad PR-ratingen visar när du klockar.

Permalänk

kewl jag kanske drog några förhastade slutsatser innan om Intel
Nä men allvarligt helst vill jag ha den cpu som är bäst till spel då jag lirar mycket, men sen lyssnar jag även en hel del på musik, kollar på filmer osv, så därför känns P4 som ett bättre val eftersom skillnaden är så liten i spel mellanP4 och Amd men desto större när det gäller minnesbandbredd, encoding osv.

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Medlem

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-24.html

Mer intressant hur det funkar i ett modernt spel som UT2003 istället för nåt gammal sunkigt som Q3.

Permalänk
Avstängd

Om du bara ska se film och lyssna på musik så spelar det ingen roll. Det belastar inte någon av prollarna nämnvärt.
Det är en annan sak om du GÖR film och MP3.
Så jag skulle fortfarande rösta för Barton.

Men Encodar du filmer hela dagarna och klipper ihop och har dig skulle jag sagt P4.

Permalänk
Medlem

skall du redigera film osv skall det vara P4 eller rentav en MAC om du har råd

Permalänk

Aaa det var väldigt intressant Blir kanske en Amd trots allt!
Men jag förstår inte hur Amd kan vara bättre i spel som tex UT2k3
när P4 erbjuder mycket högre minnesbandbredd. En Barton har väl "bara" 333Mhz buss? Om man kör en 2800+ Barton med twinmos winbond dual pc3200 minnen på ett bra nforce2 mobo, och klockar,hur hög är minnesbandbredden då på ett ungefär?

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen
men ditt mongo, det är bra om du prövar motsvarande innan du utalar dig...

Vad menar du då?

Intel vs Amd var det väl?

Den AMD jag hade var förra generationen och jag har inte sett något som tyder på att kompatibilitetsproblem skulle vara lösta idag.

Trots allt har Intel mångdubbelt längre erfarenhet av chipset än ngn av AMDs underhuggare.

För övrigt hänvisar jag till http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/index.html

Egentligen ska man väl inte svara på ett inlägg såsom ditt, då din snara tillflykt till okvädingsord bevisar ditt tillkortakommande på det intellektuella planet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Vad menar du då?

Intel vs Amd var det väl?

Den AMD jag hade var förra generationen och jag har inte sett något som tyder på att kompatibilitetsproblem skulle vara lösta idag.

Trots allt har Intel mångdubbelt längre erfarenhet av chipset än ngn av AMDs underhuggare.

För övrigt hänvisar jag till http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/index.html

Egentligen ska man väl inte svara på ett inlägg såsom ditt, då din snara tillflykt till okvädingsord bevisar ditt tillkortakommande på det intellektuella planet.

Klockrent sagt!

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Avstängd

Angående klockat nForce2 har jag väl sett 3900Mb/s om jag inte misstar mig. Men då var det ju rätt shysst klockat också.

PC800 med P4 ger oklockat 2500Mb/s på i850.
PC1066 ger oklockat 3300Mb/s på i850E

Observera att det nu är lite orättvis jämförelse eftersom Intel systemen inte är klockade. Jag har inga siffror i huvudet på vad dom klarar klockat.

Anledningen till att en P4 är kan vara långsammare trots så hög bandredd är att den är så ineffektiv per Hz. Den lägre prestandan i processorn i sig drar ner systemprestandan. Som jag sagt tidigare, det är minnesbandbredden och SSE2 som tillåter P4 att konkurera med Athlon.

Permalänk

en p4 2.4 kostar ung lika mkt som en barton 2500+
när det gäller plankor är det bättre på amd sidan då ja tycker nforce2 ger mkt bra features med mer inställningar än vad som finns till p4.
en 2.4 kan man trimma till mer än 3Ghz med originalkylning och köra den stabilt. (iaf jag)
med vatten kör jag i ca 3.5ghz stabilt.
bartonen går oxo att trimma men gillar man höga tal är p4 bättre.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

En Barton 2500+ går utan problem till 3300+ luft. Med vatten klarar dom nog en bra bit mer än "ynka" 3500+

Permalänk

Klockar en P4 2.8 ghz bättre än en Barton 2800+ med rätt stepping på båda?

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk

Pris skillnaden mellan de 2 är väldigt liten! Sen blir Amd nästan lite dyrare när man ska ha rätt stepping för detk ostar mer att köpa en från tec overclockers.se en P4 från 2.4ghz och uppåt är C1 allihop så.

Visa signatur

Member of the Uchiha clan!

Permalänk
Avstängd

Finns väl nästan inga Bartons 2800+ med fel steppings, alla bra processorer med bra steppings görs till 2800+ eller 3000+. Så du behöver inte oroa dig, köp från komplett eller datorbutiken eller vad du nu tänkt.

Och jag skulle vilja påstå att en Barton klockar högre, kanske inte i Hz mätt, men i prestanda.

Permalänk
Medlem

Röstar fortfarande på Barton xp2500.
Det går att få upp dom i mycket fina hastigheter. Skulle tro att jag får upp min i mycket mer, bara jag får loss fingrarna och vdd moddar mitt mobo.
Får jag bara upp fsb'n i 215+ så räknar jag med iallafall ettpar hundra MHz till (m a o xp 3500-3800 ungefär).
Efter att ha testat prollen så mycket det går med nuvarande mobot (utan vdd mod) så är jag ganska säker på att bartonen klockar en del till.
För övrigt så är den snabb i spel. Även jämfört med en xp2400. Här hamnar nog intel en del efter.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

Hallå !! asså Intel lääätt ... kolla detta testet : http://www17.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-07.html

AMD lätt ägda

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Avstängd

hmm, jag ska också köpa ny processor snart, jag vill ha en som inte är så dyr. och är bra till spel!

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Fina bilder, kör P4:an med samma minnen?.... nope... som vanligt med Toms... oseriösa

Jag köper en P4 väldigt snart ändå, men Toms är oseriösa stjärt gossar som snackar skit om sina morsor så länge dom får stock i r**ven av Intel

Verkar korkat att referera till ett test som görs med P4 533 processorer nu när C finns på marknaden. En 2.8C med HT äger en Barton 2800+

Jag funderar på en 2.6C iom att den i regel klockar aningen bättre än en 2.4 men i princip lika bra som en 2.8

Permalänk
Medlem

Konstigt att alla AMD fans verkar jämföra överklockade AMD processorer med oklockade Intel prollar. Jag vill se den (Max)överklockade 3000+ barton som äger en (Max) överklockad 3.0C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Konstigt att alla AMD fans verkar jämföra överklockade AMD processorer med oklockade Intel prollar. Jag vill se den (Max)överklockade 3000+ barton som äger en (Max) överklockad 3.0C

anledningarnan till det fenomenet är två:
- att det är David vs Goliat... där den ene är fattigmansprocessor (AMD) och den andre är en prestandakungen (P4, i egen hög person)...
- att det AMD inte köps av någon annan anledning än överklockning (oops, jag glömde den andra anledningen: budget)

en XP3000+ vs en P4C 3,0GHz är rätt självklar -- P4an vinner på knock out...
en XP2500+ vs en P4C 2,4GHz -- där är det mycket mer tur... och inte allt för omöjligt att XPn vinner i prestanda, för att inte tala om "prestanda per krona"
(då menar jag att båda fallen jämförs överklockade)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frostyfog:

Skulle vara intressant att se faktiskt men jag hävdar att en 2.4C med HT och moderkort med dual DDR400 piskar en Barton Xp2500+

Men som sagt vore kul att se

Permalänk

Dirt666 : jag sa inte att det var självklart, men att prestandaskillnaden var innom gränsen för skillnaderna mellan olika exemplar... och du håller nog med mig om att XP-setupen kommer bli något billigare

EDIT (efter senare kommande inlägg): hmmm sant... kollade inte datumet...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Varför dra upp en gammal tråd?
Jag tror killen redan bestämt sig och gjort sitt köp...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

JO jag såg det också, faktum är att det inte var jag som drog igång det. Knappast så att man letar efter inaktuella inlägg.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Fina bilder, kör P4:an med samma minnen?.... nope... som vanligt med Toms... oseriösa

Jag köper en P4 väldigt snart ändå, men Toms är oseriösa stjärt gossar som snackar skit om sina morsor så länge dom får stock i r**ven av Intel

gissa varför!! P4:or har ett stort övertag när det gäller Q3... pentium är speciellt anpassad för Q3 och andra kontorsprogram... så är det iaf med min 1.3...

Permalänk
Medlem

Quake 3 = Kontorsprogram?