Drivrutiner slutar fungera/artefakts

Permalänk
Avstängd

Drivrutiner slutar fungera/artefakts

Tjena alla på Swecs.

Det är så att på sista tiden har mitt grafikkort börjat strula. Problemet är att jag inte haft problemet innan (alltså sen jag köpt kortet)

Det har nu pågått i kanske (+/-) 1 månad

Medans jag lirar till exempel LOL så får jag helt plötsligt en "ljusbrun" skärm fast spelet körs fortfarande. Och sedan stängs spelet ner, och då kommer det ett meddelande där det står "drivrutinerna har slutat fungera".

Sen så finns det ett till problem. Under spelets gång finns det ibland någon slags artefakts.

http://sv.tinypic.com/r/2ewob9c/8
http://sv.tinypic.com/r/hv6lo5/8
http://sv.tinypic.com/r/1z4yjyg/8
http://sv.tinypic.com/r/2hsb5lv/8

Kan det bero på PSUn?
Har även avinstallerat drivrutinerna och kört en DDU/Driversweeper och installerat om de. Problemet fortsätter med jämna mellarum

Mvh

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Har du överklockat kortet något?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med de nyaste drivrutinerna från Nvidia att det krashar helt random i desktop läge eller i csgo som jag spelar just nu, så jag kör äldre drivrutiner 350.12 och det rullar på hur bra som helst!
Prova äldre drivrutin och se om det funkar bättre?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Jag har samma problem med de nyaste drivrutinerna från Nvidia att det krashar helt random i desktop läge eller i csgo som jag spelar just nu, så jag kör äldre drivrutiner 350.12 och det rullar på hur bra som helst!

Ofan. Tack för infon för jag har inte installerat den allra senaste. Konsigt att det är problem även fast de släppte en WHQL-driver. Då väntar jag med den...

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Har du överklockat kortet något?

Nej. Den är inte överklockad alls

Skrivet av Mishy:

Försökte hitta äldre drivers via nvidias hemsida utan att lyckas hitta några :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Nej. Den är inte överklockad alls

Försökte hitta äldre drivers via nvidias hemsida utan att lyckas hitta några :S

Haha nu skojar du? I listan väljer du vilket grafikkort det gäller och vilket Windows du har, så får du fram en hel lista med drivers. Den översta i listan är den nyaste, det står även datum på dem.

http://www.geforce.co.uk/drivers

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Haha nu skojar du? I listan väljer du vilket grafikkort det gäller och vilket Windows du har, så får du fram en hel lista med drivers. Den översta i listan är den nyaste, det står även datum på dem.

http://www.geforce.co.uk/drivers

oj då.. Måste ha varit lite snurrig när jag kollade sist.. Kollade aldrig datumet på de xD.. dafuq :P..

Hur som vet jag inte vilka jag hade sist när de funkade som de ska funka.. :S.. hmm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

oj då.. Måste ha varit lite snurrig när jag kollade sist.. Kollade aldrig datumet på de xD.. dafuq :P..

Hur som vet jag inte vilka jag hade sist när de funkade som de ska funka.. :S.. hmm

Haha Jag kan säga vilka jag sitter på iaf, jag har 353.06! Den har jag inte märkt något skumt med och den är från Maj tror jag det stog.

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Haha Jag kan säga vilka jag sitter på iaf, jag har 353.06! Den har jag inte märkt något skumt med och den är från Maj tror jag det stog.

Får la proba de och återkomma ifall problemet kvarstår i guess :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om inte drivare gör skillnad så kan du testa att ta bort överklocken som är från fabrik. Och för guds skull, använd inte tinypick. www.imgur.com

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Verkar fungera problem fritt än så länge. Återkommer igen ifall att något slutar fungera. Fick dock en svart skärm idag när jag lirade. 2-3 sekunder som sedan återupprätta sig

Skrivet av tysonayt:

Om inte drivare gör skillnad så kan du testa att ta bort överklocken som är från fabrik. Och för guds skull, använd inte tinypick. www.imgur.com

verkar för tillfället vara stabilt så måste ha varit deras drivers som inte fungera som de skulle. Även om dessa var WHQL så verkar de inte fungera helt korrekt.
Sen vad för hemsida jag använder för att ladda upp bilder spelar väl ingen större roll?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Det verkar fortfarande inte funka.. Drivarna verkar fortfarande sluta fungera. Samt en blåskärm för 30 minuter sen. Datorn var på youtube medans den kom :/

http://i.imgur.com/8tfKwJd.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det verkar fortfarande inte funka.. Drivarna verkar fortfarande sluta fungera. Samt en blåskärm för 30 minuter sen. Datorn var på youtube medans den kom :/

Väldigt konstigt. Kanske är något fel i kortet då möjligen. Kanske kan en formatering hjälpa, jag vet inte. Ibland hjälps det ibland inte. Det beror på hur mkt du orkar göra. Är din CPU-överklock helt stabil dock? Kan det vara den som skapar blåskärmar? 4.7Ghz är rätt högt.

Om du inte fick någon text den senaste gången det krascha som nämnde att det är grafikkortets drivrutiner som kraschat?

Edit: ser nu att i bilden du länka att nvidia nämns.

Prova formatera / lämna in kort för felsökning om du har garanti kvar osv? Jag kan inte tänka på vad det kan vara för fel...

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

Jag har haft samma problem som du och för mig löste det sig med 350.12. Är det den du har backat till nu?
Om det är driver problemet så uppträder det mest om man kör Chrome.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har haft samma problem som du och för mig löste det sig med 350.12. Är det den du har backat till nu?

Nej han backade nu till 353.06 och samma problem kvarstår. Så TS du kan ju fortsätta prova äldre drivisar.

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zipmiX:

Nej han backade nu till 353.06 och samma problem kvarstår.

Han skulle lyssnat på Mishy.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Har du testat att köra utan OC på datorn även om du anser den stabil?
Vad har du för temp på grafikkortet?

Problemen du beskriver låter mer som ostabil OC eller för varm GPU.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazySoft:

Har du testat att köra utan OC på datorn även om du anser den stabil?
Vad har du för temp på grafikkortet?

Problemen du beskriver låter mer som ostabil OC eller för varm GPU.

ingen overclock på varken cpu eller gpu samt minnen. Allt körs på Auto. Mina minnen körs till och med på 1333mhz på auto och vill inte ändra pga att datorn hänger sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Scannat om du har virus eller nåt? testa också att skriva i Kommandtolken (som administratör), sfc /scannow och kolla om det är några trasiga filer i Windows

Jag själv håller på att installera om Windows efter att fått virus i datorn. Eftersom jag inte blev av med mina problem i spelen (som funkade innan viruset) så fick det bli ominstallation

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Väldigt konstigt. Kanske är något fel i kortet då möjligen. Kanske kan en formatering hjälpa, jag vet inte. Ibland hjälps det ibland inte. Det beror på hur mkt du orkar göra. Är din CPU-överklock helt stabil dock? Kan det vara den som skapar blåskärmar? 4.7Ghz är rätt högt.

Om du inte fick någon text den senaste gången det krascha som nämnde att det är grafikkortets drivrutiner som kraschat?

Edit: ser nu att i bilden du länka att nvidia nämns.

Prova formatera / lämna in kort för felsökning om du har garanti kvar osv? Jag kan inte tänka på vad det kan vara för fel...

Ingen OC körs på CPUn längre då det inte verkade vara stabilt. Eller så kan det bero på något helt annat att jag fick blåskärmarna.. Hade inte Whocrushed då så jag vet inte vad som orsakade blåskärmarna då. Men nu kör jag på default. Har bara inte ändrat min sign.

Skrivet av giplet:

Om det är driver problemet så uppträder det mest om man kör Chrome.

Får försöka ändra till 350.12 och se om problemet kvarstår då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Backa till 347.88 eller gå upp till HotFix drivisen 353.38.

Du har kollat att dina minnen är OK? T.ex Memtest.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Scannat om du har virus eller nåt? testa också att skriva i Kommandtolken (som administratör), sfc /scannow och kolla om det är några trasiga filer i Windows

Jag själv håller på att installera om Windows efter att fått virus i datorn. Eftersom jag inte blev av med mina problem i spelen (som funkade innan viruset) så fick det bli ominstallation

Kollade med detta kommando som du sa.. verkar inte vara något fel. Den stängdes automatiskt när den var klar.

Skrivet av LazySoft:

353.30 är ju deras senaste drivers. Får försöka med de äldre drivarna som nämndes tidigare i tråden. Samn försökta köra Memtest när jag kommer från jobbet ikväll. Mina minnen är drygt 1-2 månader gamla. Hoppas INTE att det är de som har defekten :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

353.30 är ju deras senaste drivers. Får försöka med de äldre drivarna som nämndes tidigare i tråden. Samn försökta köra Memtest när jag kommer från jobbet ikväll. Mina minnen är drygt 1-2 månader gamla. Hoppas INTE att det är de som har defekten :S

Nja, det finns en HotFix drivrutin som heter 353.38 som många har börjat använda med väldigt gott resultat.
Dessa finns att hämta via deras support sida http://nvidia.custhelp.com/app/answers/list

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazySoft:

Försöker fixa så att min USB blir bootable men klarar inte av att fixa det via command Prompt :S..
Lite hjälp om du kan vore trevligt :/

Skrivet av LazySoft:

Nja, det finns en HotFix drivrutin som heter 353.38 som många har börjat använda med väldigt gott resultat.
Dessa finns att hämta via deras support sida http://nvidia.custhelp.com/app/answers/list

Har installerat de nu så jag hoppas att det funkar nu :/

Fick även denna efter 1 restart när jag kom hem

http://i.imgur.com/ThVQDep.png

så jag har fått en hel del blåskärmar sista dagarna och jag vetefan vad det är som spökar :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Försöker fixa så att min USB blir bootable men klarar inte av att fixa det via command Prompt :S..
Lite hjälp om du kan vore trevligt :/

Det finns en installer på Memetst http://www.memtest.org/#downiso som fixar till en bootbar USB pinne med Memtest.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazySoft:

Det finns en installer på Memetst http://www.memtest.org/#downiso som fixar till en bootbar USB pinne med Memtest.

Japp. Jag försökte ett bra tag men lyckades till slut

Dock så måste jag nog säga att jag är besviken på mina minnen.. Efter bara 1 test så fick jag en massa error.

http://i.imgur.com/MSMeBGD.jpg
http://i.imgur.com/sBnb4k6.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kraschar datorn om du startar upp i felsäkert läge? då körs ju allt utan drivrutiner

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Kraschar datorn om du startar upp i felsäkert läge? då körs ju allt utan drivrutiner

citera gärna för snabbare svar :P..

Det vet jag inte.. Alltså datorn funkar men kraschar alldeles för ofta. Som du såg själv på bilderna så får jag rätt många error på memtest så vet inte om det beror på det och om mina minnen är defekta :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

citera gärna för snabbare svar :P..

Det vet jag inte.. Alltså datorn funkar men kraschar alldeles för ofta. Som du såg själv på bilderna så får jag rätt många error på memtest så vet inte om det beror på det och om mina minnen är defekta :/

Missade det inlägget. Ja det verkar som minnet/minnena är paj tyvärr. Jag kör G.Skill minnen nu för tiden och har inte blivit besviken än så länge. Har haft större problem med Corsair Vengeance som jag inte fått stabila med rätt spänning

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Missade det inlägget. Ja det verkar som minnet/minnena är paj tyvärr. Jag kör G.Skill minnen nu för tiden och har inte blivit besviken än så länge. Har haft större problem med Corsair Vengeance som jag inte fått stabila med rätt spänning

Får väl åka in till Inet med mina minnen och be de felsöka på plats så jag kan byta ut de mot nya. Annars är jag doomed

Finns det några du skulle rekommendera i detta fall?.. Behöver INTE vara LP pga att jag har vattenkylning till CPUn

Visa signatur