Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Logitech Performance MX dubbelklickar

Jag har en Logitech Performance MX (3-4 år gammal). På sistone har den börjat registrera dubbelklick på vänsterknappen, trots att jag tycker att jag bara enkelklickar.

Nåt man kan göra? eller är det bara att skrota?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Har samma problem med 2st MX Revolution som är ett antal år gamla.
Antar att det är smuts som byggs upp under knapparna, går kanske att plocka isär och göra rent.
Problemet är väl att dom är krångliga att plocka isär, skruvarna sitter under padsen i botten.
Men skulle nog inte krångla med det utan att först köpa nya batterier då mina börjat bli riktigt dåliga (tillverknings år 2006).

Köpte själv en MX Master, ligger lite annorlunda i handen men är ändå riktigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har samma problem med 2st MX Revolution som är ett antal år gamla.
Antar att det är smuts som byggs upp under knapparna, går kanske att plocka isär och göra rent.
Problemet är väl att dom är krångliga att plocka isär, skruvarna sitter under padsen i botten.
Men skulle nog inte krångla med det utan att först köpa nya batterier då mina börjat bli riktigt dåliga (tillverknings år 2006).

Köpte själv en MX Master, ligger lite annorlunda i handen men är ändå riktigt nöjd med den.

Har också funderat på en MX Master, men sidoknapparna (framåt/bakåt) känns lite tveksamma. Hur tycker du de fungerar?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Har också funderat på en MX Master, men sidoknapparna (framåt/bakåt) känns lite tveksamma. Hur tycker du de fungerar?

Dom känns tveksamma, men är inget jag brukar använda.
Tycker dom sitter något bättre på Revolution även om dom inte känns 100 bra där heller.
Har ju knappar i hörnet på webläsaren, samt backspace knappen för att gå bakåt.
Ska säga att jag nästan aldrig använt dom knapparna på musen,
jo jag vet att dom finns där men har inte kännts intuitivt att använda dom.

Permalänk
Medlem

När en mus börjar dubbelklicka så beror det nästan alltid på att fjädern i en av brytarna har deformerats av slitage som gör att den studsar vid aktivering. Det går att fixa det rätt enkelt om man inte är rädd för att skruva isär sin mus. Här är t.ex. en guide som visar hur man gör. Den är inte specifik för Performance MX, men tillvägagångssättet är samma på nästan alla möss.

Man kan också köpa nya brytare på t.ex. Ebay för några kronor, de heter Omron D2FC-F-7N, ifall man vill ha nya fina brytare istället för att reparera de gamla. Då kan man antingen byta brytarna helt, vilket kräver lödning, eller så kan man bara byta ut fjädern till en ny i de gamla brytarna. Det finns även andra brytare som man kan sätta i ifall man vill testa något annat, se t.ex. denna diskussion.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på Logitech's forum:

http://forums.logitech.com/t5/Mice-and-Pointing-Devices/Performance-MX-mouse-double-clicking/m-p/709722#M36353

Låter ju otroligt, men vete katten om det inte funkar! Får väl ge det några timmar till...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver renovera/byta brytare, de flesta möss använder Omron och de är ganska lätta att byta och lite mer komplicerade att renovera men det går det också om man verkligen vill.
Men brytarna kostar inte många kronor så byt om renoveringen inte är själva syftet med reparationen.
http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Micro-Switch-OMRON-D2FC-F-7N-For...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt musen en del nu efter "antistat-tricket"

http://forums.logitech.com/t5/Mice-and-Pointing-Devices/Performance-MX-mouse-double-clicking/m-p/709722#M36353

Läst om flera, som blivit hjälpta av detta och om det inte är inbillning så fungerar det för mig också. Får se hur länge det dröjer innan det kommer tillbaka.

Visa signatur

Keep on boppin´