EU slopar roamingavgifter 2017 och inför lag om nätneutralitet 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Bra? Ni vet väl att detta kommer innebära höjda priser för vanliga konsumenter? Telefonbolagen måste ju tjäna sina pengar någonstans. Om dom inte kan ta ut premier av den promille som reser mycket över europa så tar dom det av vanliga användare istället som nästan aldrig reser. Grattis, ni sänkte priset för eran veckosemester utomlands och betalar 10ggr mer övriga året hemma!

Du, och många andra som oroar sig för samma sak, har missat något. Det finns inga egentliga transfer kostnader, och kostnaden för att drifta din telefons anslutning när du är ute och åker är jävligt minimal. Underhåll, nyinvesteringar, och administrativ personal kostar. Men om du är i Norrland, eller i Skåne, påverkar inte operatörens kostnad för att låta dig ringa till mig här i Helsingborg.
Vad får dig att tro att det skulle spela någon som helst roll om du råkar befinna dig på andra sidan sundet, i Danmark, som gör att operatörerna helt plötsligt "måste" plocka ut en stor roaming avgift?
Nä, du har helt enkelt blivit lurad. Den danska operatören har fritt kunnat sätta ett skyhögt pris på trafiken, som de kräver av din operatör. Det påverkar inte den danska operatören, eftersom du inte är deras kund. Din operatör däremot, blir tvungen att betala det, och slussar i någon mån vidare kostnaden till dig. När nu det danska bolaget inte längre fritt kan sätta löjligt höga priser för kunder från andras nät, kommer vinsterna i någon mån försvinna. Samtidigt är mängden sådan trafik begränsad, så vinsterna har inte varit speciellt stora från början (sett till deras omsättning) men gjort en betydande skillnad på din och min räkning. Det här kommer inte betyda höjda kostnader för ett vanligt inrikes-samtal, eftersom det inte finns några dyra kostnader förknippade med roaming-trafik, som måste bekostas.

Och det samma är så klart oavsett vilket land "den danska operatören" finns i.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.